نتایج جستجو:


دستفروش

دستفروش یک فیلم سه اپیزودی است که مضمونی اجتماعی دارد و در‌ عین‌ حال سیری است فلسفی در روابط آدم‌های سطوح پایین جامعه.
اپیزود اول: زن و شوهری فقیر برای چهارمین بار صاحب فرزندی فلج می‌شوند. آنها برای خوشبخت‌شدن بچۀ خود او را در یک خانۀ مرفه می‌گذارند، اما بچه سرانجام از یک آسایشگاه شلوغ سر در می‌آورد.
اپیزود دوم: تنها دلخوشی یک پسر عقب‌مانده رسیدگی به مادر پیرش است كه قادر به حركت و صحبت نیست. پیرزن می‌میرد، اما پسر عقب‌مانده باز هم به تر و خشک‌كردن مادر می‌پردازد.
اپیزود سوم: دستفروشی ناخودآگاه شاهد به قتل‌ رسیدن انسانی می‌شود. قاتلین كه از افراد مسلح متعلق به یک باند خلافكار هستند و در پوشش فروش لباس‌های دست‌دوم فعالیت می‌كنند، دستفروش را نیز به قتل می‌رسانند.

فرهنگ‌نامۀ تاریخی مفاهیم فلسفه (جلد سوم: فلسفۀ اخلاق)

book-preview

 

متن فرهنگ‌نامۀ تاریخی مفاهیم فلسفه در زبان اصلی در دوازده جلد تنظیم شده و نشر آن از 1971 میلادی آغاز و سرانجام با چاپ جلد سیزدهم که شامل «فهرست‌ها» است در سال 2004 به پایان رسید. این فرهنگ‌نامۀ آلمانی شامل 3712 مدخل در زمینۀ مفاهیم فلسفه در شاخه‌های مختلف آن و نیز مفاهیم مشترک میان فلسفه و سایر رشته‌ها، از جمله زیباشناسی و نظریۀ هنر، تاریخ و نظریۀ فرهنگ،‌ زبان‌شناسی،‌ ادبیات و خطابه، اخلاق، تعلیم و تربیت، ‌علوم سیاسی، ‌روان‌شناسی، روان‌کاوی، روان‌درمانی و جامعه‌شناسی، اقتصاد، ادیان، الهیات و عرفان، ریاضیات و منطق، فیزیک، علم هیئت، جغرافیا، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی و طب است.
امتیاز این فرهنگ‌نامه در این است که سیر تطور تاریخی مفاهیم را به‌گونه‌ای مستند همراه با مآخذ و منابع غنی برای مطالعۀ بیشتر در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. حاصل سه دهه تلاش بی‌وقفۀ محققان و مؤلفان، فرهنگ‌نامه‌ای شده است که به اذعان صاحبان فن، «کار قرن» محسوب می‌شود و نه‌تنها در حوزۀ آلمانی‌زبان، بلکه در سایر حوزه‌ها نیز تاکنون بدیلی نداشته است.

گزیدۀ مفاهیم فلسفۀ اخلاق، سومین جلد از فرهنگ‌نامۀ تاریخی مفاهیم فلسفه است. بر اساس فهرست این فرهنگ‌نامه در جلد سیزدهم آن از میان 3715 مدخل ارائه‌شده در این فرهنگ‌نامه، 322 مدخل آن به تاریخ تطور مفاهیم فلسفی در حوزۀ اخلاق اختصاص یافته است، که این جلد شامل برگردان 41 مدخل از این مداخل است.
با رجوع به تاریخ سنت اندیشۀ فلسفی در عالم اسلامی و ایران، خلأ منابعی که به نحو بنیادینی از دیدگاه نظری و فلسفی به مفاهیم بنیادین اخلاق بپردازد، چشمگیر است. در مقایسه با انبوه منابعی که در مغرب‌زمین به‌ویژه، در سده‌های اخیر به بررسی فلسفی حوزۀ اخلاق پرداخته و میدان‌های نو بسیاری را درنوردیده‌اند، باید گفت که این رشته از فلسفه در مجموع همچنان تحت‌الشعاع مباحث مربوط به عقل نظری، یعنی مابعدالطبیعه، هستی‌شناسی و نظایر آن است. کم‌توجهی به فلسفۀ اخلاق، آن هم طی سده‌های متمادی در سنت فلسفی ما یقینا بی‌دلیل نیست و خود نیاز به تحلیلی همه‌جانبه دارد. البته این بدان معنا نیست که در این سنت، مباحث اخلاقی در قالب آثار متعددی شامل پندها و اندرزها و نصیحت فرمانروایان نگاشته نشده باشد. به‌علاوه در حوزۀ «علم اخلاق» نیز کم و بیش منابع قابل‌توجهی به رشتۀ تحریر درآمده است. همچنین در این سنت در «فلسفۀ اخلاق» با تألیفاتی از جانب برخی فیلسوفان رو به روییم.

فرهنگ‌نامۀ تاریخی مفاهیم فلسفه (جلد دوم: الهیات)

متن فرهنگ‌نامۀ تاریخی مفاهیم فلسفه در زبان اصلی در دوازده جلد تنظیم شده و نشر آن از 1971 میلادی آغاز و سرانجام با چاپ جلد سیزدهم که شامل «فهرست‌ها» است در سال 2004 به پایان رسید. این فرهنگ‌نامۀ آلمانی شامل 3712 مدخل در زمینۀ مفاهیم فلسفه در شاخه‌های مختلف آن و نیز مفاهیم مشترک میان فلسفه و سایر رشته‌ها، از جمله زیباشناسی و نظریۀ هنر، تاریخ و نظریۀ فرهنگ،‌ زبان‌شناسی،‌ ادبیات و خطابه، اخلاق، تعلیم و تربیت، ‌علوم سیاسی، ‌روان‌شناسی، روان‌کاوی، روان‌درمانی و جامعه‌شناسی، اقتصاد، ادیان، الهیات و عرفان، ریاضیات و منطق، فیزیک، علم هیئت، جغرافیا، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی و طب است.
امتیاز این فرهنگ‌نامه در این است که سیر تطور تاریخی مفاهیم را به‌گونه‌ای مستند همراه با مآخذ و منابع غنی برای مطالعۀ بیشتر در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. حاصل سه دهه تلاش بی‌وقفۀ محققان و مؤلفان، فرهنگ‌نامه‌ای شده است که به اذعان صاحبان فن، «کار قرن» محسوب می‌شود و نه‌تنها در حوزۀ آلمانی‌زبان، بلکه در سایر حوزه‌ها نیز تاکنون بدیلی نداشته است.

جلد دوم فرهنگ‌نامۀ تاریخی مفاهیم فلسفه، برگردان مداخل دیگری از این فرهنگ‌نامه است که به حوزۀ خداشناسی و الهیات مربوطند.

فرهنگ‌نامۀ تاریخی مفاهیم فلسفه (جلد اول: فلسفۀ هنر)

book-preview

 

متن فرهنگ‌نامۀ تاریخی مفاهیم فلسفه در زبان اصلی در دوازده جلد تنظیم شده و نشر آن از 1971 میلادی آغاز و سرانجام با چاپ جلد سیزدهم که شامل «فهرست‌ها» است در سال 2004 به پایان رسید. این فرهنگ‌نامۀ آلمانی شامل 3712 مدخل در زمینۀ مفاهیم فلسفه در شاخه‌های مختلف آن و نیز مفاهیم مشترک میان فلسفه و سایر رشته‌ها، از جمله زیباشناسی و نظریۀ هنر، تاریخ و نظریۀ فرهنگ،‌ زبان‌شناسی،‌ ادبیات و خطابه، اخلاق، تعلیم و تربیت، ‌علوم سیاسی، ‌روان‌شناسی، روان‌کاوی، روان‌درمانی و جامعه‌شناسی، اقتصاد، ادیان، الهیات و عرفان، ریاضیات و منطق، فیزیک، علم هیئت، جغرافیا، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی و طب است.
امتیاز این فرهنگ‌نامه در این است که سیر تطور تاریخی مفاهیم را به‌گونه‌ای مستند همراه با مآخذ و منابع غنی برای مطالعۀ بیشتر در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. حاصل سه دهه تلاش بی‌وقفۀ محققان و مؤلفان، فرهنگ‌نامه‌ای شده است که به اذعان صاحبان فن، «کار قرن» محسوب می‌شود و نه‌تنها در حوزۀ آلمانی‌زبان، بلکه در سایر حوزه‌ها نیز تاکنون بدیلی نداشته است.

به‌رغم سابقۀ دیرینۀ هنر در فرهنگ ایران پیش از اسلام و به‌ویژه، دورۀ اسلامی، پرداختن فلسفی به زیبایی و هنر به‌گونه‌ای نظام‌مند در کشور ما رشته‌ای نوپا به شمار می‌رود که طی دو دهۀ اخیر با اقبالی فزاینده رو به رو شده است. در این دو دهه، آثار معدودی در این حوزه تألیف و ترجمه‌های متعددی از آثار نگاشته شده، آن هم عمدتا در سنت فلسفی مغرب زمین، به زبان فارسی منتشر شده که غالبا زبان مبدأ آنها انگلیسی و مبنایشان متونی با صبغۀ فلسفی تحلیلی بوده است. در چنین شرایطی آشنا شدن دانش‌آموختگان و پژوهشگران ما با نگرش‌های فلسفی دیگر از یک سو و کاوش ژرف‌تر در مفاهیم و مصطلحات این حوزه از سوی دیگر، کاری ضروری به نظر می‌رسد؛ چرا که این مفاهیم، مصطلحات و نیز معادل‌های آنها در زبان فارسی در شرف شکل‌گرفتن‌اند و چه بسا بتوان دست کم در این حوزۀ نوپا، با درایتی بیشتر کار سنجیده‌ای صورت گیرد و از آشفتگی‌های پیشین ناشی از شتاب‌زدگی‌ها، کژفهمی‌ها و سطحی‌نگری‌ها به‌ویژه، در برگردان متون و فهم اندیشه‌های فلسفی فرهنگ‌های دیگر احتراز گردد. لازمۀ این کار، آشنایی خوب و دقیق با مفاهیم و مصطلحات زیباشناسی و فلسفۀ هنر و سیر تطوری است که آنها پشت سر دارند.

کتاب پیش رو دربردارندۀ 14 مدخل از حدود 160 مدخل مربوط به زیباشناسی و فلسفۀ هنر فرهنگ‌نامۀ تاریخی مفاهیم فلسفه است که البته ضرورت انتخاب آنها بر مبنای برطرف‌ساختن بخشی از نیازهای فعلی پژوهشگران ایرانی و رفع خلأ موجود در منابع زیباشناسی و فلسفۀ هنر در زبان فارسی است.

دوئل

داستان فیلم دوئل دربارۀ «زینال» است که پس از بازگشت از اسارت خاطرات گذشته‌اش را مرور می‌كند. با شروع جنگ و آغاز حملۀ عراقی‌ها، او كه همسرش «هانیه» را از دست داده، به همراه «یحیی» یک گروه مقاومت محلی را سازماندهی می‌كنند. تعدادی از نیروهای دولتی كه مدعی‌اند مأموریتی محرمانه دارند با هم‌دستی «اسكندر» تصمیم می‌گیرند گاوصندوق به جامانده در یک واگن باری را از آن خارج كنند. بر اساس صحبت‌های آنان مشخص می‌شود كه داخل گاوصندوق اسناد و مدارکی با اهمیتی استراتژیك وجود دارد.
زینال به جای یحیی مسئولیت این اقدام را می‌پذیرد و با كمک دوستانش گاوصندوق را پیاده و در اختیار نمایندۀ گروه می‌گذارند. اختلاف او و گروه اسكندر تا به آنجا ادامه می‌یابد كه حتی یحیی هم به دفاع از آنها بر می‌آید. معاون «جهان‌آرا» پس از فریب دادن اسكندر و همراهان، گاوصندوق را در اختیار زینال قرار می‌دهد و او با تلاش فراوان محموله را به یک یدک‌كش می‌رساند و در آخرین دقایق از دست تعقیب‌كنندگان می‌گریزد. یحیی هم خودش را به قایق می‌رساند و با حملۀ نیروهای عراقی او به همراه گاوصندوق به اعماق آب می‌رود و زینال اسیر عراقی‌ها می‌شود.
زینال كه پس از آزادی از اسارت عراقی‌ها عنصری مشكوک تلقی می‌شود و چند ماه در قرنطینه می‌ماند، در بازگشت به روستایش متوجه می‌شود كه مردم و رئیس قبیله هم او را به خیانت متهم كرده‌اند. وی برای اثبات بی‌گناهی‌اش سراغ فرماندۀ نظامی منطقه می‌رود كه همان معاون جهان‌آراست. او به قیمت از دست‌دادن موقعیت نظامی‌اش، تجهیزات و گروه غواصی را در اختیار زینال قرار می‌دهد تا در نقطه‌ای كه گاوصندوق زیر آب رفته، به تجسس بپردازد.
گاوصندوق پیدا می‌شود و مشخص می‌شود که محتویات آن نه اسناد دولتی، بلكه شمش‌های طلاست. زینال كه به همراه برادرزاده‌اش برای گریز از دست اسكندر و گروه مسلحی كه در اختیار دارد با گاوصندوق به میدان مین‌ زده، پس از كشمكش فراوان و كشته‌شدن برادرزاده‌اش، در آخرین لحظه توسط اسكندر با چاقو مضروب می‌شود. اسكندر با ماشین حامل گاوصندوق به راهش ادامه می‌دهد، اما میدان مین منفجر می‌شود و طلاها به براده‌هایی تبدیل و در صحرا پراكنده می‌شوند.

زیر درختان زیتون

زیر درختان زیتون روایتگر زندگی «حسین» كارگر جوانی است كه در روستایی در اطراف رودبار زندگی می‌كند و به دختری به نام «طاهره» علاقه‌مند می‌شود و از او خواستگاری می‌كند. خانوادۀ طاهره به این دلیل كه او خانه و كاشانه‌ای از خود ندارد و خود طاهره به این علت كه او سواد ندارد با این ازدواج مخالفت می‌كنند. حسین كه سال‌ها به كار ساختن خانه برای روستائیان مشغول بوده است، دل‌شكسته كارش را رها می‌کند. با وقوع زلزلۀ رودبار همۀ خانه‌ها ویران می‌شود و والدین طاهره در این حادثه زیر آوار می‌مانند. این بار استدلال حسین برای طاهره این است كه با وقوع زلزله بسیاری از مردم چون او، خانه و كاشانه‌ای ندارند، اما طاهره كماكان از ازدواج با او طفره می‌رود، تا این كه یک گروه فیلمبرداری به روستا می‌آیند تا از وقوع زلزله فیلم بگیرند. حسین و طاهره به عنوان بازیگران غیر حرفه‌ای فیلم انتخاب می‌شوند، و كارگردان كه شاهد كوشش‌های حسین برای جلب رضایت طاهره است، به تصویر كشیدن ماجرای عشقی آن دو علاقه‌مند می‌شود.

زیر درختان زیتون آخرین فیلم از سه‌گانۀ عباس کیارستمی است که در شمال ایران و با دست‌مایه و بهانۀ زلزله ساخته شده است. «خانۀ دوست کجاست» و «زندگی و دیگر هیچ» دو فیلم دیگر این سه‌گانه‌اند.

شب‌های روشن

شب‌های روشن ماجرای عشقی است که نه در هیاهو و نه به هوای چشم و ابرو، بلکه در سکوت و به واسطۀ عمق درون دو آدم و آرام آرام شکل می‌گیرد و کاملا خلاف آن تب‌های تندی است که زود به عرق می‌نشینند. فیلمنامۀ این اثر برداشتی آزاد از داستان «شب‌های روشن» اثر داستایوفسکی است.

استاد جوان دانشگاه زندگی آرام و سرشار از انزوای خود را با تدریس ادبیات و مطالعۀ كتاب پر كرده است و جز مادرش و یك كتاب‌فروش دوستی ندارد. او كه شب‌ها عادت به پرسه زدن در خیابان‌ها دارد، شبی متوجه دختری می‌شود كه ساک به دست گوشه‌ای ایستاده و راننده‌ای مزاحمش است. دختر به استاد پناه می‌برد و این سرآغاز آشنایی آنهاست.
استاد كنجكاو زندگی دختر، با نام «رویا»، می‌شود و پی به راز عجیب او می‌برد؛ او به تهران آمده فقط برای قولی كه به عاشق خود، پسری به نام «امیر» داده است. قول دختر این بوده كه یک سال پس از آخرین ملاقاتشان، طی چهار شب در همین محل به انتظار او بماند و امشب شب اول است و امیر سر قرار نیامده است. استاد سعی می‌كند به دختر كمک كند تا امیر را پیدا كند، اما نشانی‌ها و شماره‌های تلفن یا اشتباه اند یا كسی آدمی به این اسم نمی‌شناسد. استاد به‌تدریج عاشق دختر می‌شود، ولی از علاقه‌اش چیزی نمی‌گوید و به جای آن سعی می‌كند دختر را كه ناامید شده به زندگی امیدوار كند و می گوید امیر حتما خواهد آمد.
در پایان شب چهارم، درحالی‌كه به نظر می‌رسد رابطۀ آنها مستحكم شده، استاد كتاب‌هایش را كه علاقه و گنجینۀ بزرگش است می‌فروشد. دختر هم كه امیر را سر قرار دیده، دوباره به او علاقه مند می‌شود، اما پیش از آن كه برای همیشه استاد را ترک كند پیش او می‌رود و می‌گوید قرار است او و امیر ازدواج كنند، اما هیچ وقت این چهار شب را فراموش نمی‌كند و احساسی كه نسبت به استاد داشته همیشه همراهش خواهد بود.

دونده

دونده یک شخصیت اصلی به نام «امیرو» دارد. او نوجوان تنهایی است كه سودای مهاجرت به آن سوی آب‌های دریای جنوب را در سر می‌پرورد. با توجه به این که به‌ عنوان سرپرست کسی را ندارد، مجبور است برای امرار معاش کار کند؛ کارهایی از قبیل جمع‌کردن شیشه‌های شناور روی آب، جستجو کردن در بین آشغال‌ها، فروختن یخ و واكس زدن كفش فرنگی‌ها. امیرو به‌تدریج درمی‌یابد كه راه موفقیت در آگاهی و آموختن است، به این منظور به كلاس شبانه می‌رود و در فرا گرفتن حروف الفبا تلاش می‌كند. وی در پایان مسابقه‌ای سخت و دشوار، كه در كنار شعله‌های فروزان لوله‌های گاز برگزار می‌شود، بر رفقای همسن و سال خود پیروز می‌شود.

دونده شروعی برای دگرگونی سینمای پس از انقلاب در دهۀ 60 تا 70 به حساب می‌آید. این اثر نخستین فیلم پس از انقلاب است كه در جشنواره‌های خارجی مورد تحسین واقع ‌شد. در حقیقت پس از این فیلم بود كه به‌تدریج فیلمسازان دیگر نیز جو دولتی حاكم بر سینما را شكستند و فیلم‌هایی چون اجاره‌نشین‌ها، كمال‌الملک، هامون، خانۀ دوست كجاست، دندان مار و ناخدا خورشید ساخته شد و هر یک در جهت ارتقای كیفی سینمای ایران مؤثر واقع شدند.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار