نتایج جستجو:


ماهی سیاه کوچولو

ماهی سیاه کوچولو داستان حکایت زندگی و سرگذشت ماهی سیاه کوچولویی است که خسته از تکراری بیهوده که دیگرانِ قصه بر آن نام زندگی نهاده‌اند، راه دریا را پیش می‌گیرد و تمامی طول جویبار را از پی هدفش طی می‌کند، همراه با اتفاقات و گرفتاری‌هایی که در طول سفر برایش پیش می‌آید. از ماجرای حملۀ همسایگان به او برای اینکه معتقدند حرف‌های گنده‌گنده می‌زند و بچه‌های دیگر را از راه به در می‌برد، و مخالفت مادرش برای تصمیمی که اتخاذ کرده و حکایت درس‌آموزی‌های مارمولک دانا که او را از خطرات راه آگاه می‌کند و در حد توان به او راهکارهایی برای نجات نشان می‌دهد؛ تا حیله‌گر‌ی‌های خرچنگ، و خطرات مرغ ماهی‌خوار که دشمن درجه یک او و ماهی‌های دیگر است.
ماهی سیاه کوچولو از زاویۀ دیگر ترانه‌ای است برای اندوه‌زدایی و پالایش روح برای مخاطب؛ بدین گونه که تک‌تک عناصر داستانی همان چیزی است که در زندگی همۀ آدمیان وجود دارد؛ اما به شکلی روایت می‌شود که نکته‌ای فراتر از تجربۀ زندگی شکل بگیرد. زخمی که بر دل ماهی سیاه کوچولو وارد می‌شود به مراتب بزرگ‌تر از زخمی است که بر دل شازده کوچولو و بعضا جملات شعاری‌اش وارد شده است. ماهی سیاه کوچولو جسارت را به کودکان آموزش می‌دهد و از سویی نبوغ این ماهی به طور شگفت‌انگیزی در پهنای این داستان موج بر می‌دارد و با شنای این ماهیِ کوچولو در عرض رودخانه‌ای که انتظارش را می‌کشد به تکامل می‌رسد. مطالعۀ این داستان نه تنها برای کودکان مفید است؛ بلکه کودک درون بزرگسالان را فعال می‌کند و می‌تواند دلیلی برای رجوع به گذشته و مهربانی در آینده باشد.

ماهی سیاه کوچولو کتاب برگزیدۀ کودک در سال ۱۳۴۷ شد و جایزۀ ششمین نمایشگاه کتاب کودک در بولونیای ایتالیا و جایزه بی‌ینال براتیسلاوای چکسلواکی را در سال ۱۹۶۹ دریافت کرد. این کتاب به بسیاری از زبان‌های جهان ترجمه شده‌ است. زبان نمادین این داستان الهام‌بخش بسیاری از نویسندگان و شاعران مختلف بوده‌ و اشعار و متون بسیاری در وصفش سروده شده‌ است.

مهمان‌های ناخوانده

قصه‌ای شیرین از ماجرای شبی بارانی که خانۀ کوچک پیرزن مهربان پناهگاهی می‌شود برای گنجشک و کلاغ و سگ و گربه و الاغ و گاو … .
همزیستی مسالمت‌آمیز و تحمل عقاید و سلیقه‌های گوناگون این جمع مهمانان ناخوانده، داستانی است که هرگز کهنه نمی‌شود؛ به‌ویژه در زمانه‌ای همچون دنیای امروز ما که نیاز به همزیستی مسالمت‌آمیز در آن به شدت احساس می‌شود.
مخاطب این کتاب گروه‌های سنی سال‌های قبل‌ از دبستان و آغاز دبستان است.

شمارۀ 24 ماهنامۀ برای فردا منتشر شد

book-preview

 

ماهنامۀ برای فردا نشریه‌ای است تحلیلی، تفسیری که بنا دارد در حوزۀ «فرهنگ و اجتماع» با تمرکز بر دیار اصفهان فعالیت داشته باشد. مجله‌ای کاملا غیردولتی که با انگیزه بسط فرهنگ و گفتگوی فرهنگها تولید و منتشر می‌شود.
برای فردا آمده است تا با رویکردی تحلیلی از آنچه موجب زایش فرهنگ در اصفهان می‌شود سخن بگوید. هر پدیده‌ای که موجب تاثیرگذاری و تغییر در شهر اصفهان بوده و می‌تواند باشد، فارغ از هرگونه جهت‌گیری و سوگیری، می‌تواند موضوع این نشریه قرار گیرد. در هر شماره از نشریه موضوعاتی در حوزۀ تاریخ،  فرهنگ، اقتصاد، اجتماع، ادب و هنر در قالب پرونده‌هایی مجزا و به صورت مشروح و تفسیری مورد نقد و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

در شمارۀ 24 این نشریه، مرداد 1398، در بخش «یادها و رویدادها» گفت‌و‌گویی انتقادی میان محسن رنانی و نعمت الله فاضلی می‌خوانید دربارۀ مفهوم امروز کودکی با عنوان «کودکی را دست کم گرفتیم». در بخش «پروندۀ ویژه» مطالبی دربارۀ یهودیان اصفهان با عنوان «قریب و غریب» شامل تاریخچه، معرفی مهمترین کنیسه‌های اصفهان و نیز آرامگاه اِسترا خاتون در پیر بکران اصفهان با قِدمتی حدود دو  هزار سال آمده است. در بخش «جامعه» مجموعه مقالاتی دربارۀ جامعه ارائه شده است از جمله «تن‌ندادن حکومت به اصلاح اساسی فاجعه بار خواهد بود» که گفت‌و‌گویی است با عمادالدین باقی. در بخش ادبیات این شماره نیز به ادبیات آبادان نگاهی انداخته شده است.

ماهنامۀ برای فردا با مبلغ بیست هزار تومان عرضه می‌شود. برای فردا را از بخش فروش سایت آثار برتر یا از دفتر خود مجله یا از اینجا تهیه کنید.

تلفن، 03137779461

اسب حیوان نجیبی است

فیلم اسب حیوان نجیبی است تحلیلی سیاسی ـ اجتماعیِ دراماتیزه‌شده از شرایط روز است. فیلم تنها یک کاراکتر اصلی دارد و تقریبا بقیۀ شخصیت‌هایش هم‌وزن هستند. حجم زمانی قصه فقط چند ساعت بیشتر نیست. فیلم حتی یک سکانس روز هم ندارد و همۀ صحنه‌ها در شب گرفته شده‌اند که البته این تمهید در راستای قصه کاملا فکر شده به نظر می‌رسد و منطقی است. فیلم قصه بکری دارد:
مجرمی به نام «بهروز شکیبا» که چند ساعت مانده به پایان مرخصی‌اش از زندان، تصمیم می‌گیرد در شب با به تن کردن لباس مأمور نیروی انتظامی، به خانه‌های مردم برود و به بهانۀ مشکلات اخلاقی از آنها اخاذی کند. او برای اینکار سراغ خانه‌ای می رود که محل برگزاری یک جشن شبانه و فرصت کم‌نظیری است که برای این مسئله از آنها اخاذی کند. اما رفته‌رفته بر تعداد افرادی که مشکلات اخلاقی و اجتماعی دارند افزوده می‌شود و این در حالی است که همگی آنها با مشکلات فراوان مالی و اجتماعی گریبانگیر هستند.

دومین شمارۀ نشریۀ رود (ویژۀ معرفی کتاب) منتشر شد

رود نشریه‌ای است برای کتاب و کتابخوان و کتابخوانی؛ نشریه‌ای اندر عوالم و احوال با کتاب به سر بردن و آیین و سلوک کتاب خواندن. کتاب‌ها در رود معرفی می‌شوند که خوانده شوند، نه برای آنکه خوانده نشوند و هشداری برای برحذرداشت خواننده باشند. بنابر این، کتاب معرفی شده از نظر معرفی کتاب‌نویس به اندازه‌ای مقبول بوده است که امتیاز معرفی شدن بیابد، اگر چه کم و کاستی آن هم مورد اشاره قرار گرفته باشد.

در شمارۀ دوم رود هم کسانی صاحب‌نظر و اهل قلم به معرفی آثاری در زمینه‌های مختلف پرداخته‌اند: از سیاست گرفته تا علم و فرهنگ، ادبیات و داستان و گزارش تجربه‌های زندگی. با نگاهی به این نشریه هر کس می‌تواند متناسب با سلیقه‌اش چیزی پیدا کند که ارزش خواندن دارد.
معرفی کتاب در بخش‌های متفاوت، به شکل‌های مختلف و با تمهیدهای گوناگون شاخه‌های نه‌گانه‌ی رود را می‌سازد: رودساز کلام آغاز است. رودک به معرفی کتاب‌های 80 کلمه‌ای، 150 و 220 کلمه‌ای اختصاص یافته است. رودآورد کتاب‌های منتشر شده در سال جاری را معرفی می‌‌کند و رودسنگ کتاب‌های سال‌های پیش را، که البته موجود هستند و مهم و درخور خوانده شدن. دورود به معرفی کتاب‌های پرفروش و کم‌فروش می‌پردازد. رودبار کارنامه قلمی متن آفرین است که هر شماره به کتاب‌های یک نویسنده/مترجم/شاعر اختصاص خواهد داشت. رودخانه معرفی کتابی است که هر ایرانی باید بخواند. در رودارود یک در میان به روایت ناشران کتاب و به بازخوانی معرفی کتاب‌های منتشرشده در نشریات قدیم پرداخته شده است. رودخوان، آخرین شاخه رود، به مسئلۀ خواندن می‌پردازد، به آداب و آیین کتاب خواندن و عوالم و احوال آن، به اینکه چگونه و چه بخوانیم.

رود نشریه‌ای است برای معرفی کتاب به همه کسانی که دریافته‌اند همیشه میان آنچه می‌خوانیم و آنچه باید بخوانیم فاصله است، و این فاصله را معرفی کتاب می‌تواند پر کند. معرفی کتاب کمک می‌کند پیش از خواندن کتاب‌ها را ارزیابی کنیم و مهم‌تر اینکه موجب می‌شود در زمینه‌ای که تا به حال مطالعه نکرده‌ایم و خیال آن را هم نداریم، زمینه‌ای که تا به حال فکر می‌کردیم به ما مربوط نیست، ربط و پیوندهایی عمیق با نیازهای ادراکی و انسانی‌مان بیابیم. یعنی دریابیم که این زمینه‌ جدید مطالعه چقدر ما را در دستیابی به فهمی مستقل و دریافتی از آن خود یاری می‌رساند، و چقدر ما را برای ایجاد خلوتی غنی و سازنده خلاقیت می‌بخشد. حتی باعث می‌شود دریابیم که به زمینه‌های جدید مطالعه هم، بر خلاف تصور اولیه‌مان؛ علاقه‌مند یا کنجکاویم؛ و ببینیم که زمینه‌های تازه گشوده شده‌ کتاب، حتی بیش از کتاب‌هایی که همیشه عادت به خواندنش داشتیم، واسطه‌ای برای والایش «خود»، رشد فردی‌مان، کشف معنی و کسب معرفت‌اند.

رود جایی است که افراد نام‌آور و گمنام اما با تجربه، منهای القاب و عناوین، برای خوانندگان کوتاه و گویا نوشته‌اند. رود از این شماره به فصلنامه تبدیل شده است.

برای خرید شمارۀ دوم نشریۀ رود اینجا را کلیک کنید.

آپارتمان شمارۀ 13

«ماشاءالله ایرانمنش» از كرمان راهی پایتخت می‌شود تا ارث پدری‌اش، آپارتمان شمارۀ 13 را بفروشد و كارگاه تراشكاری كارفرمای خود را در زادگاهش خریداری و با دختر محبوبش ازدواج كند؛ اما آپارتمان به دلیل وجود ساكنان مجتمع كه آدم‌های بدقلقی هستند فروش نمی‌رود. «ابراهیم» در كنار در ورودی آپارتمان بساط میوه‌فروشی، دیگری شركت خصوصی، یكی مطب دندانپزشكی و چهارمی آرایشگاه زنانه برپا کرده‌اند. هیچ خریداری حاضر نمی‌شود خود را با این آدم‌ها گرفتار كند. ماشاءالله عاقبت با تمهیدی همسایه‌ها را به همكاری وا می‌دارد و آپارتمان خود را به برادر ابراهیم واگذار می‌كند.

طعم گیلاس

طعم گیلاس روایت زندگی مرد میانسالی است به نام «بدیعی» که سوار بر اتومبیل خود شهر را زیر پا می‌گذارد تا كسی را برای خاک‌ریختن روی گور خود پس از خودكشی پیدا كند. قرار است او امشب چندین قرص خواب بخورد و در چاله‌ای كه قبلا كنده دراز بكشد و فرد دیگری كه حالا در پی پید‌اكردن اوست، فردا صبح روی جنازه اش خاک بریزد.
بدیعی ابتدا یک سرباز و سپس یک طلبۀ افغانی را سوار می‌كند، اما آنها تمایلی به انجام این كار نشان نمی‌دهند. سرانجام پیرمردی به نام «باقری» كه در موزۀ حیات وحش كار می‌كند و خودش هم یكبار به فكر خودكشی افتاده است و با خوردن توت از این كار پشیمان شده، می‌پذیرد كه طبق قرار كار را انجام دهد و دویست هزار تومان دستمزد وعده‌داده‌شده را بردارد. بدیعی از باقری می‌خواهد كه قبل از ریختن خاک، چند سنگریزه به او بزند و تكانش بدهد تا اگر خوابش برده بود و هنوز زنده بود، زنده به گور نشود. باقری می‌پذیرد و با این امید كه بدیعی را فردا زنده ببیند، از او جدا می‌شود.
در پایان فیلم هنگامی که منتظر دیدن سرنوشت بدیعی هستیم، فیلمبرداری تغییر می‌کند و تصاویری از پشت صحنه، کارگردان و گروه فیلمبرداری و همایون ارشادی می‌بینیم که از قبر بیرون آمده است. او در پایان به درک تازه‌ای از معنای زندگی می‌رسد.

نشریۀ رود، شمارۀ دوم

book-preview

 

رود نشریه‌ای است برای کتاب و کتابخوان و کتابخوانی؛ نشریه‌ای اندر عوالم و احوال با کتاب به سر بردن و آیین و سلوک کتاب خواندن. کتاب‌ها در رود معرفی می‌شوند که خوانده شوند، نه برای آنکه خوانده نشوند و هشداری برای برحذرداشت خواننده باشند. بنابر این، کتاب معرفی شده از نظر معرفی کتاب‌نویس به اندازه‌ای مقبول بوده است که امتیاز معرفی شدن بیابد، اگر چه کم و کاستی آن هم مورد اشاره قرار گرفته باشد.

در شمارۀ دوم رود هم کسانی صاحب‌نظر و اهل قلم به معرفی آثاری در زمینه‌های مختلف پرداخته‌اند: از سیاست گرفته تا علم و فرهنگ، ادبیات و داستان و گزارش تجربه‌های زندگی. با نگاهی به این نشریه هر کس می‌تواند متناسب با سلیقه‌اش چیزی پیدا کند که ارزش خواندن دارد.
معرفی کتاب در بخش‌های متفاوت، به شکل‌های مختلف و با تمهیدهای گوناگون شاخه‌های نه‌گانه‌ی رود را می‌سازد: رودساز کلام آغاز است. رودک به معرفی کتاب‌های 80 کلمه‌ای، 150 و 220 کلمه‌ای اختصاص یافته است. رودآورد کتاب‌های منتشر شده در سال جاری را معرفی می‌‌کند و رودسنگ کتاب‌های سال‌های پیش را، که البته موجود هستند و مهم و درخور خوانده شدن. دورود به معرفی کتاب‌های پرفروش و کم‌فروش می‌پردازد. رودبار کارنامه قلمی متن آفرین است که هر شماره به کتاب‌های یک نویسنده/مترجم/شاعر اختصاص خواهد داشت. رودخانه معرفی کتابی است که هر ایرانی باید بخواند. در رودارود یک در میان به روایت ناشران کتاب و به بازخوانی معرفی کتاب‌های منتشرشده در نشریات قدیم پرداخته شده است. رودخوان، آخرین شاخه رود، به مسئلۀ خواندن می‌پردازد، به آداب و آیین کتاب خواندن و عوالم و احوال آن، به اینکه چگونه و چه بخوانیم.

رود نشریه‌ای است برای معرفی کتاب به همه کسانی که دریافته‌اند همیشه میان آنچه می‌خوانیم و آنچه باید بخوانیم فاصله است، و این فاصله را معرفی کتاب می‌تواند پر کند. معرفی کتاب کمک می‌کند پیش از خواندن کتاب‌ها را ارزیابی کنیم و مهم‌تر اینکه موجب می‌شود در زمینه‌ای که تا به حال مطالعه نکرده‌ایم و خیال آن را هم نداریم، زمینه‌ای که تا به حال فکر می‌کردیم به ما مربوط نیست، ربط و پیوندهایی عمیق با نیازهای ادراکی و انسانی‌مان بیابیم. یعنی دریابیم که این زمینه‌ جدید مطالعه چقدر ما را در دستیابی به فهمی مستقل و دریافتی از آن خود یاری می‌رساند، و چقدر ما را برای ایجاد خلوتی غنی و سازنده خلاقیت می‌بخشد. حتی باعث می‌شود دریابیم که به زمینه‌های جدید مطالعه هم، بر خلاف تصور اولیه‌مان؛ علاقه‌مند یا کنجکاویم؛ و ببینیم که زمینه‌های تازه گشوده شده‌ کتاب، حتی بیش از کتاب‌هایی که همیشه عادت به خواندنش داشتیم، واسطه‌ای برای والایش «خود»، رشد فردی‌مان، کشف معنی و کسب معرفت‌اند.

رود جایی است که افراد نام‌آور و گمنام اما با تجربه، منهای القاب و عناوین، برای خوانندگان کوتاه و گویا نوشته‌اند. رود از این شماره به فصلنامه تبدیل شده است.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار