نتایج جستجو:


نگاهی به ایران: خاطرات همسر یک دیپلمات

book-preview

 

«اگر خواهان آسایش هستی، به تهران سفر نکن!… اما اگر آسایش را نادیده بگیرید، سفری است بی‌اندازه جذاب و مفید.»
این شروع روایت دوروتی دو وارزی، همسر دیپلمات بلژیکی، لئون لوماری دو وارزی، از سفر به ایران و اقامت شش‌ساله‌اش در تهران، در دوران مظفرالدین‌شاه، محمدعلی‌شاه و ابتدای دوران احمدشاه است.
اگر آدم دلش بخواهد به تهران اواخر قاجار سفر کند، در باغ‌ها و گردشگاه‌های آن روز تهران پرسه بزند، زندگی اجتماعی مردم را نظاره کند، و از برگزاری اعیاد مذهبی و وضع آموزش و بهداشت و پزشکی آن روز تهران سر در بیاورد، غذاها و بستنی‌ها را مزه کند، در بازار و لاله‌زار و توپخانه بچرخد و راستۀ طلافروش‌ها، نقره‌کارها و کفش‌دوزها، راستۀ سفالگری و شیشه‌گری را نگاه کند، نگاه موشکافانه و تیزبین دوروتی دو وارزی، همسفر خوبی است:
«بازار یک دنیای کوچک است، دنیایی تونل‌مانند و سقف‌دار و عظیم که همیشه خنک و کم‌نور است. بازار مرکز همه چیز است، مثل باشگاهی غول‌پیکر که اعضایش عقاید و علایق سیاسی مختلفی دارند، در بازار هم نقشۀ همۀ شرارت‌ها و خرابکاری‌ها کشیده می‌شود… بازار به کندوی عسل بسیار بزرگی شباهت دارد با سلول‌های بسیار و کوچه‌های تاریک کوتاه که به ورودی‌های غارمانند تاریک‌تر حیاط یا خانه‌ای منتهی می‌شوند و همیشه یک خروجی مخفی در آن پی و پشت‌ها هست. بازار هزارتویی است که فقط اهل محل به آن پا می‌گذارند و کسی که به آنجا تعلق ندارد معمولا در بن‌بستی گیر می‌افتد که اگر راهنمایی نداشته باشد باید از همان راهی که آمده برگردد… بازار نبض شهر تهران است و از آنجا یک رهبر قوی می تواند درجۀ حرارت شهر را اندازه بگیرد.» (ص43).
روایت خانم دوروتی از وضعیت آموزش، مدارس اروپایی در تهران، و آموزش دختران نیز خواندنی است. و همین طور نظری که دربارۀ آموزش دختران داده است: «این امر موجب بهتر‌شدن مرد ایرانی نیز می‌شود و چه بسا رستگاری ایران را هم در پی داشته باشد.» (ص137).
در بخش مربوط به آموزش و پزشکی، از نبود اتاق تشریح و نبود امکان تشریح جسد در مدرسۀ طب و منفعت‌طلبی طبیب و داروساز چنین نوشته است: «مجلس در اوت/مرداد آن سال قانونی برای کار طبابت تهیه کرد که به تصویب نرسید؛ چون با منافع دکترهای ایرانی که به طبابت شخصی مشغول‌اند و داروهای دست‌ساز می‌فروشند بسیار منافات داشت… هدف داروساز ایرانی خرید گرد ارزان‌قیمت و فروش آن به قیمت بالا و کم‌اثر کردن آن تا حدی است که مریضش را نکشد.» (ص138).
خانم دوروتی می‌گوید: «به باور ایرانی‌ها آخرین دکتری که مریض را قبل از مرگ معاینه کرده مسئول مرگ اوست، بنابراین دکترهای ایرانی که برای شهرت خودشان اعتبار زیادی قائل‌اند معمولا مشورت با دکترهای اروپایی را تا وقتی کار از کار بگذرد به تعویق می‌اندازند و بنابراین بی‌جهت نیست که دکترهای اروپایی به «دکتر مرده‌ها» مشهور شده‌اند.» (همان).

«یادداشتی از زهرا امینی در نشریۀ رود»

شاهنامه و فرهنگ ایران

مجموعه مقالات جلال خالقی‌ مطلق در دانشنامۀ ایرانیکا

جلال خالقی‌ مطلق از درختان بارآوری است که گرچه ترجمه و پژوهش‌های گوناگونی در کارنامه دارد، اما نامش با تصحیح شاهنامه و شرح آن فریاد می‌آید. حوزۀ اصلی تتبعش شاهنامه است و مقالات متعددی در ارتباط با آن نگاشته که پیش از این در سه مجلد با نام‌های گل‌رنج‌های کهن (مرکز، 1372)، سخن‌های دیرینه (افکار، 1381) و شاهنامه از دست‌نویس تا متن (میراث مکتوب، 1390) گرد آمده است. همچنین مقالاتی که دربارۀ شاهنامه و ادبیات حماسی برای دانشنامۀ زبان و ادب فارسی نوشته در کتابی با نام فردوسی و شاهنامه‌سرایی (فرهنگستان، 1390) جمع‌آوری شده است.
در سال 1396 بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار نیز کتابی به نام شاهنامه و فرهنگ ایران منتشر کرد که در آن مجموعه مقالاتی که خالقی‌ برای دانشنامۀ ایرانیکا نوشته گردآوری و ترجمه شده است. خالقی 65 مدخل برای این دانشنامه که به سرپرستی استاد یارشاطر تهیه می‌شد، نگاشته است.
بخش اعظم این یادداشت‌ها یا ارتباط راست و درست با شاهنامه دارد یا به نحوی با مباحث شاهنامه‌پژوهی پیوند خورده است. حجم اغلب مقاله‌ها کمتر از دو سه صفحه است و از نام‌هایی مانند «ابو علی بلخی» که به گفتۀ بیرونی مؤلف شاهنامه است، تا «اژدها»، «اردشیر»، «بهرام سیاوشان»، «شاهنامۀ بایسنقری»، «درفش کاویان»، «فرامرزنامه» و «دوازده رخ» یاد کرده است؛ از «بار» که نام یکی از آیین‌های درباری ایران است تا مضامینی چون «ادبیات کام‌جویانه»، «ادب» و «روابط ایران و چین».
گردآوری و برگردان مقاله‌ها کار فرهاد اصلانی و معصومه پورتقی است. کتاب نثر سالمی دارد و پیش از چاپ به نظر خود دکتر خالقی رسانیده شده است. از نکات درخور توجه این است که فهرست منابع مقالات، که در متن اصلی گاهی سهو در آن روی داده و ناقص بود، اصلاح و تکمیل شده و درست پس از مقاله، پیش چشم خواننده آورده شده است.
در مواردی هم که مربوط به شاهنامه است، ارجاعات یکدست شده و جملگی به شاهنامۀ پیرایش دوم خالقی است. برخی مقالات نیز آویزه‌ای دارند که یا حاوی نکته‌ای مرتبط با موضوع مقاله است، یا ارجاع به کتاب و مقاله‌ای که در سال‌های پس از چاپ متن انگلیسی در آن باره نوشته شده است؛ مثلا برای مدخل «ببر بیان» یک صفحه توضیح آورده شده است.
درست است که پیش از این برخی از مقالات برای درج در جاهای دیگر ترجمه شده بود، اما در این کتاب همۀ آنها یکجا در دسترس قرار گرفته است و اصلاحات و افزوده‌هایی سودمند دارد. کوتاه‌بودن غالب مقاله‌ها و لونالون‌بودن مضامین آنها خواندن کتاب را خوب و شیرین می‌کند؛ هر گل با رنگی و بویی و فایدتی. این کتاب می‌تواند مدت‌ها کنار دست مخاطب باشد و اوقات او را خوش کند.

«یادداشتی از عاطفه طیّه در نشریۀ رود»

اینجا بدون من

اینجا بدون من داستان خانواده‌ای است که اعضای آن در رویاهای خود به سر می‌برند و در انتظار معجزه‌ای نشسته‌اند تا زندگی‌شان رنگ جدیدی بگیرد. مادر شب و روز در کارخانه کار می‌کند تا گوشه‌ای از نیازهایشان را برطرف کند و مهم‌ترین دغدغه‌اش سر و سامان دادن به زندگی دختر معلولش است. «احسان» پسر این خانواده، انبارداری است که بخش اعظم نیازهای مالی خانواده را تامین می‌کند و عاشق سینما و نوشتن است، ولی به خاطر خانواده‌اش مجبور است از عشق و علاقه‌اش که سینماست بگذرد. «یلدا» دختر معلول و گوشه‌گیر خانواده است که به خاطر نقصش از مکان‌های عمومی و رفت و آمد بیزار است. این جمع با ورود «رضا» دوست احسان دستخوش تغییر می‌شود و رضا معجزۀ در حال وقوع آنها می‌شود.

شبح کژدم

شبح کژدم روایت دلدادگی به سینما به عنوان عنصری است که بیش از هر چیز دیگری می‌تواند رؤیا و خیالی باشد که اندکی واقعیت نیاز است تا تمامش را از بین ببرد.
«محمود» فیلمساز فیلم‌های هشت میلی‌متری، شیفتگی خاصی به سینمای هشت میلی‌متری دارد. او كه فیلم كوتاهی به نام «شبح كژدم» ساخته، قصد دارد تا از فیلمنامۀ آن فیلمی بلند بسازد، اما فقدان امكانات مانعی بر سر كار است. محمود دوستی دارد به نام «حسن» كه سیاهی لشگر فیلم‌های فارسی است. دوستی و رفاقت این دو پایه‌‌ای است كه راه داستانی جدید را شكل می‌دهد. عشق به سینما و سرخوردگی از تمامی كوشش‌ها عاقبت سبب می‌شود كه موضوع داستان زنده و در زندگی واقعی اجرا شود.
پس از سرقت از یك جواهر فروشی دوست محمود با پول‌ها می‌گریزد. برادر محمود كه به جریان سرقت مشكوک شده، به كمک محمود به تعقیب حسن می‌پردازد. در پایان محمود كه قصد استرداد جواهرات را دارد با مشاهدۀ مرگ حسن ناخواسته اعتراف می‌كند.

تفسیر دفتر اول مثنوی معنوی (CD)

شرح و تفسیر دفتر اول مثنوی معنوی توسط عبدالکریم سروش در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا از اردیبهشت ماه 1395 شروع شد. مجموعۀ حاضر مشتمل بر چهار CD حاوی فایل‌های صوتی این شرح و تفسیر است.

بخش اول از جلسۀ 1 الی 20.
بخش دوم از جلسۀ 21 الی 35.
بخش سوم از جلسۀ 36 الی 50.
بخش چهارم از جلسۀ 51 الی 65.

در حضور حضرت حافظ (CD)

این محصول مجموعۀ 41 جلسه از سخنرانی‌های عبدالکریم سروش دربارۀ موضوعات زیر است:
ضرورت بررسی اندیشه‌های حافظ، مقام حافظ در ادب فارسی، انسان‌شناسی حافظ، عرفان حافظ، عشق نزد حافظ، برداشت‌های اگزیستانسیالیستی از آراء حافظ، حافظ و مسئلۀ جبر و اختیار، مکتب اخلاقی حافظ، مقولۀ وفا نزد حافظ، رازدانی و رازپروری نزد حافظ، عشق و رندی و دلیری و … .

اتوبوس

فیلم اتوبوس داستان اهالی یک روستاست که به دو گروه بالادهی و پایین‌دهی (حیدری و نعمتی) تقسیم شده‌اند. سركردۀ نعمتی‌ها نمكزار خود را به كدخدا، كه به دشمنی و كینۀ بین دو گروه دامن می‌زند می‌فروشد و یک اتوبوس مستعمل می‌خرد تا با آن مسافركشی كند.
ورود اتوبوس به روستا كار گاریچی (مسافركش) حیدری‌ها را كساد می‌كند و اختلاف‌ها بیشتر می‌شود. در این میان كدخدا سركردۀ حیدری‌ها را ترغیب می‌كند تا آسیابش را به او بفروشد و اتوبوسی بخرد. كش مكش بیش از پیش بالا می گیرد و وساطت‌ها و نصایح معلم روستا و ریش‌سفید ده نیز كارساز واقع نمی‌شود.
كمبود مسافر و كسادی كار سبب می‌شود كه اقساط اتوبوس نعمت‌خان عقب بیفتد، و هنگامی كه فروشندگان اتوبوس برای ضبط اتوبوس مستعمل پا به ده می‌گذارند نعمت‌خان با چوب‌دستی به سراغ كدخدا می‌رود و نمكزار خود را طلب می‌كند. حیدرخان و اهالی روستا نیز به تبع نعمت و در حمایت از او رو در روی كدخدا می‌ایستند. كدخدا نمكزار و آسیاب را پس می‌دهد و عداوت كهنه با ازدواج دختر نعمت با پسر حیدر جای خود را به دوستی می‌دهد.

خانۀ دوست کجاست؟

دانش‌آموزی كه معمولا مشق شب خود را روی ورق پاره می‌نویسد، از طرف معلم تهدید به اخراج از كلاس می‌شود. پس از تعطیلی كلاس، شاگردی دیگر كه در روستای دیگری ساكن است، متوجه می‌شود كه دفتر مشق همكلاس خود را به اشتباه همراه آورده است و برای جلوگیری از تنبیه همشاگردی خود تصمیم می‌گیرد دفتر را به او برساند، اما خانۀ او را نمی‌یابد. روز بعد قبل از آنكه معلم مشق همشاگردی را ببیند دفتر را به او باز می‌گرداند، درحالی‌که مشق همشاگردی خود را نیز نوشته است.

خانۀ دوست کجاست محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و از جمله جوایز و دستاوردهای آن می‌توان به جایزۀ ویژۀ هیئت داوران و لوح زرین بهترین کارگردانی جشنوارۀ فیلم فجر ۱۳۶۵، جایزۀ فیبرشی و فیلم منتخب انجمن منتقدان فیلم جشنوارۀ فیلم لوکارنو ۱۹۸۹، جایزۀ سینمای هنر و تجربه در دومین جشنوارۀ برخوردهای سینمایی کن ۱۹۸۹، جایزۀ بهترین فیلم جشنوارۀ سلطنتی بلژیک ۱۹۹۰، جایزۀ سینه کید جشنوارۀ بین‌المللی فیلم کودکان آمستردام ۱۹۹۲ و جایزۀ بهترین فیلم جشنواره فیلم رم ۱۹۹۵ اشاره کرد.

کمال‌الملک

فیلم کمال‌الملک روایتگر زندگی محمد غفاری است که به عنوان نقاش‌باشی دربار ناصرالدین‌ شاه قاجار پذیرفته می‌شود و مدتی بعد لقب «كمال‌الملک» را می‌گیرد. طی حادثه‌ای در جریان كشیدن تابلو در تالار آیینه یكی از جواهرات تخت شاه گم می‌شود و كمال‌الملک به اتهام ربودن جواهر توسط كامران‌میرزا بازجویی و به او اهانت می‌شود. اما سارقان را می‌یابند و در ملأعام گردن می‌زنند؛ درحالی‌كه نقاش‌باشی از اهانتی كه به او شده رنجیده‌خاطر است. او پس از ترور ناصرالدین شاه و تاجگذاری مظفرالدین شاه برای تكمیل هنرش به اروپا می‌رود. در بازگشت به مشروطه‌خواهان علاقه نشان می‌دهد و پس از امضای فرمان مشروطیت و مرگ مظفرالدین شاه از دربار فاصله می‌گیرد. سال‌ها بعد پیشنهاد رضاشاه را برای همكاری نمی‌پذیرد و به عراق تبعید می‌شود. سرانجام در خانه‌ای كوچک و در غربت به مرگ طبیعی می‌میرد.

شما که غریبه نیستید

شما که غریبه نیستید عنوان زندگی‌نامۀ هوشنگ مرادی کرمانی از نویسندگان بزرگ ادبیات کودک ایران است که به صورت خاطره‌نویسی به ترتیب زمان به وسیلۀ خود ایشان نوشته شده است. بیشتر رویدادهایی که در زندگی او پیش می‌آید سخت و تأثیرگذار است و سخت‌تر از آنها ضربه‌های عاطفی‌ای است که به او وارد می‌شود. اما راوی در آن فضایی که فقر مادی و فقر فرهنگی به هم آمیخته است به روش‌های گوناگون سهم خودش را از زندگی می‌گیرد و با شیطنت‌ها و بازی‌هایی که گاه آزاردهنده‌اند به زندگی سخت و محیط یکنواخت و خسته‌کنندۀ خود تنوع می‌بخشد. گاه نیز در دنیای خیال خود را ارضا می‌کند. خواندن و نوشتن بهترین سرگرمی اوست. او در سیرج، کرمان، یتیم‌خانه و … راه و رسم زندگی را می‌آموزد و تسلیم شرایط نمی‌شود و در هر حالتی به فکر هدف خویش است.
خواندن این زندگی‌نامه الگویی در اختیار نوجوانان می‌گذارد و آنها در همانندسازی با این نویسندۀ مشهور کشورمان می‌آموزند که بایستی با ناملایمات زندگی خلاقانه و فعال کنار آمد.
شما که غریبه نیستید در سال ۱۳۸۴ برگزیدۀ شورای کتاب کودک و در ۲۰۰۶ در کاتالوگ کلاغ سفید کتابخانۀ بین‌المللی کودکان معرفی شده است.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار