نتایج جستجو:


جستاری در سیاست فاجعه بار

book-preview

 

چشم انداز نابودی متقابل «هر دو طبقه پیکارگر»، آنچه به آن انهدام جوامع انسانی و حمله به کثرت آدمیان گفته اند، همان چیزی است که پرسش اولیه این نوشته حولش شکل گرفته است. در هر موقعیت تاریخی ای که چنین امری رخ دهد، بازماندگان احتمالی می توانند به کنکاش بپردازند که چه عواملی و با چه سابقه ای دست به دست هم دادند که چنین شد. این کتاب در پی فهم آن است که چه چیزی امکان چنین امری را فراهم می کند؛ چه چیزهایی در جمع های انسانی و در اسباب وجودی شان هست که این امکان را می دهد که به چنین سمت و سویی بروند. این پرسشی تاریخی و اجتماعی نیست؛ پرسشی از امکان است، و به این ترتیب پرسشی فلسفی.
لزوم چنین پرسشی از کجا می آید؟ از آنجا که موقعیت های تاریخی ای که مصداق منظور این پرسش هستند منحصر به فرد نبوده اند و به نظر می آید که نخواهند بود. در اینجا ادعا آن است که پرسشی در سطح کلی فلسفی درباره زندگی جمعی می تواند به پاسخ یا پاسخ هایی نزدیک شود که فایده معرفتی خاص خود را دارند؛ چنین پاسخ هایی به این کار می آیند که نشانمان دهند باید نگران چه الگوهایی در زیست اجتماعی باشیم؛ به تعبیری نشانمان دهند که کدام عناصر معمولی در همین زندگی های در جریان، حاملان بالقوه خود ویرانگری اند.

مسائل نافع بن أزرق لإبن عباس

book-preview

 

معروف ترین گفته های ابن عباس که در حیات خویش راجع به معانى غریب قرآن اظهار کرد مجموعه اى است موسوم به سؤالات نافع بن ازرق الى عبدالله بن عباس یا مسائل نافع بن ازرق لإبن عباس. بر اساس روایتی که علائم متاخر بودن آن از درون متن قابل شناسایی است سبب پیدایش این مجموعه آن بود که روزى ابن عباس در مقابل کعبه نشسته بود و پرسش هاى مردم را در باب تفسیر قرآن پاسخ مى گفت. در این هنگام نافع بن ازرق به همراه نجدة بن عویمر به نزد وى آمدند و گفتند: «پرسش هایى دربارۀ کتاب خدا داریم که باید پاسخ گویى و شاهدى از کلام عرب در تأیید هر یک یاد کنى.» بدین ترتیب شروع به سؤال کردند و معناى واژگانى از آیات قرآن را یک به یک مى پرسیدند و ابن عباس پس از بیان معناى هر واژه و در پاسخ نافع که پرسید: «آیا عرب ها نیز این معناى واژۀ مورد بحث ما را مى شناسند؟»، بیتى از شاعرى عرب که آن واژه را در شعر خویش به کار برده بود، خواند و اثبات کرد که واژه مورد سؤال به همان معناى شعرِ مورد استشهاد، در بین عرب متداول و مفهوم بوده است.
این پرسش ها و پاسخ ها بى تردید از مهم ترین مدارک واژه شناسى در علوم القرآن و ادبیات عرب به شمار می آید، هر چند در باب اصالت و وثاقت این متن بحثهایی شده است و هنوز ادامه دارد. برای اطلاع از این بحثها به شرح و تحقیق عایشة بنت الشاطی در کتاب الاعجاز البیانی للقرآن و مسائل ابن الازرق قاهره، دارالمعارف،1391ق / 1971م مراجعه کنید.

شریعتی و نقد سنت

book-preview

 

علي‌ شريعتي‌ (1356ـ1312) به‌ عنوان‌ متفكری اصيل‌ و اثرگذار پس‌ از گذشت‌ سالها از مرگ‌ زودهنگامش‌، هنوز هم‌ به‌ مثابه‌ انديشمندی با نقطه‌ تأكيد بر نظريه‌ اجتماعی و حوزه‌ مطالعات‌ بومی ايرانی، در زمره‌ معدود انديشمندانی است‌ كه‌ به‌ جامعه‌شناسی بومی توجه‌ داشته‌ است‌.
افق‌ انديشه‌ شريعتی دامنه‌ دور و درازی را پوشانده‌ است‌ كه‌ يك‌ سوی آن‌ مطالعات‌ تاريخی در خصوص‌ آيين‌ تشيع‌ است‌ و سوی ديگرش‌ شناخت‌ بنيانهای تمدن‌ جهانگير غرب‌ و شريعتی در تمام‌ اين‌ پژوهش‌ها هيچگاه‌ نگاه‌ انتقادی خود را بر زمين‌ ننهاده‌ است‌.
با اين‌ همه‌ برخی بر آنند كه‌ تنوع‌ و كثرت‌ موضوعات‌ پژوهشی شريعتی در نهايت‌ به‌ يك‌ نقطه‌ كانونی واحد می رسد و در اين‌ كانون‌ استراتژيك‌ به‌ وحدت‌ دست‌ پيدا می كند. اين‌ كانون‌ استراتژيك‌، نقد سنت‌ است‌. شريعتی در اين‌ تحليل‌، به‌ حكم‌ ذائقه‌ روشنفكرانه‌اش‌ پيش‌ از هر چيز به‌ نقد سنت‌ نظر داشته‌ است‌، اما سخت‌ هوشيار بود كه‌ در نقد سنت‌، جانب‌ حزم‌ و احتياط‌ را فرونگذارد و در رجوع‌ به‌ مدرنيته‌، از شتاب‌ نامعقول‌ كناره‌ بگيرد.

این کتاب دومین مجموعه مقالات حسن یوسفی اشکوری در معرفی شخصیت علمی علی شریعتی و نقش و تاثیر او بر جامعه و جوانان ایرانی است. مجموعه اول با عنوان «شریعتی، ایدئولوژی و استراتژی» است که در پاییز 1377 منتشر شد. مقالات کتاب حاضر نیز از سال 1372 تا سال 1378 در برخی مجلات و روزنامه‌های کثیرالانتشار به چاپ رسیده است. عناوین برخی مقالات عبارتند از: شریعتی و نقادی سنت، شریعتی و هویت ملی-مذهبی، نوآوری‌های دکتر شریعتی در شناخت اسلام، مولفه‌های مدرنیته اسلامی، ثبات و تغییر در اندیشه دینی دکتر شریعتی، جایگاه شریعتی در نوگرایی دینی، شریعتی مصلح بزرگ معاصر و شریعتی متفکری آگاه.
کنار هم قرار گرفتن مقالات مختلف، که هر کدام به مناسبتی گفته یا نوشته شده اند و هر کدام می خواسته اند به پرسشهایی پاسخ دهند، تا اندازه ای ابهامات احتمالی و یا کاستیهای هر مقاله و گفته را برطرف و جبران می کند. به عبارتی این مقالات هر کدام به نوعی مکمل یکدیگرند.

رویارویی زن و مرد در عصر قاجار: تادیب النسوان و معایب الرجال

book-preview

 

مجموعه حاضر، عبارتست از دو رساله از دوره قاجار؛ «تأدیب النسوان» از مولفی ناشناس که آکنده از بدگویی و بدخواهی نسبت به زنان است و جواب آن نوشتۀ بی بی خانم یا بی بی فاطمه به نام «معایب الرجال». این دو رساله مجموعه جالبی را تشکیل می دهند که از طرفی نظر سنتی مردان ایرانی را نسبت به زنان و رفتار آنها نشان می دهد و از سوی دیگر نظر زنی روشنفکر و آزاده را نسبت به مردان آن روزگار در بردارد. البته نظایر تأدیب النسوان را  در همان دوره و دوره های قبل نیز می توان یافت؛ ولی آثار شبیه معایب الرجال خیلی کم است.

زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی مهندس علیقلی بیانی

book-preview

 

مهندس علیقلی بیانی، دانشمند آب شناس و سد شناس آشنای با فلسفه و ادیان، تحصیلات خود را در فرانسه به پایان رساند و به همراه چند تن از همکاران خود پروژه لوله کشی آب شهر تهران را برای اولین بار به انجام رساند. وی با محمد مصدق در مقام مدیر کل شهرداری های وزارت کشور همکاری داشته است. آثار و تالیفات او، بیشتر درباره بعد معنوی انسان و کیفیت پیوستگی او با مبادی عالیات و مبارزه با هواهای نفس است. ابعاد شخصیت فلسفی علمی او هم چنان بر ایرانیان پوشیده مانده است و کتاب زیر فقط بخشی از چهرۀ او را به تصویر کشیده است.

سفرنامه شیکاگو

book-preview

خاطرات حاج میرزا محمد علی معین السلطنه به اروپا و آمریکا، 1310 هجری قمری/1893 میلادی.

معین السلطنه، این سفر را به قصد بازدید از نمایشگاه بین المللی شیکاگو در سال 1893 انجام می دهد. وی در طول سفر خود از کشورهای روسیه، اتریش، ایتالیا، فرانسه و انگلستان دیدن می کند و آنگاه از راه انگلستان به آمریکا می رود. سفرنامه او که حدود نود و پنچ سال پیش نوشته شده دارای نثری زیبا و گاه مسجع است و از نظر جمله بندی گاه جملاتی ثقیل دارد. چنین می نماید که تحصیلات معین السلطنه از حد عرف آن زمان بیشتر بوده و میل به فرا گرفتن تازه ها در او فراوان بوده است. او وقتی به شرح مشاهدات خود می پردازد، به شدت وارد جزئیات می شود، به گونه ای که خواننده خود را در همان فضا و محیط می یابد. او در شرح دیده های خود به اخلاق و آداب و عادات اجتماعی مردم محل های مورد بازدید نیز بسیار می پردازد. معین السلطنه در این سفر مردمان اروپا را به طور کلی بهتر از مردم آمریکا می بیند، ولی از آزادی و ترقی و پیشرفت تجاری و صنعتی آمریکا بسیار شگفت زده می شود.

صابئین قوم همیشه زنده تاریخ

این مجموعه که در قالب پرسش و پاسخ تدوین شده حاوی اطلاعاتی کلی است درباره‌ تاریخ، فرهنگ و عقاید «صابئین مندایی».

مأخذشناسی حقوق جزا و جرم شناسی

کتاب مأخذشناسى حقوق جزا و جرم شناسى را مى توان گامى ارزشمند در زمینه ى روزآمد کردن مطالعات مرتبط با این حوزه و توانمند ساختن آن براى پاسخگویى به نیازهاى آینده به شمار آورد.
مهمترین برجستگى هاى اثر یاد شده را مى توان اینگونه برشمرد:
1. تخصصى بودن: همه فهرستهاى مقالات حقوقى که تاکنون تهیه، تدوین و انتشار یافته، به صورت کلى، عمومى و در گرایشهاى مختلف حقوقى بوده است، اما اثر حاضر به طور خاص به موضوعات و مسائل حقوق جزا و جرم شناسى پرداخته است.
2. تقسیم و ترتیب منطقى و علمى موضوعات: موضوعات و عناوین کتاب ها و مقالات مذکور در این اثر، به گونه اى که در حقوق جزا و جرم شناسى عنوان و بحث مى شوند، دسته بندى و تدوین شده اند، از طرف دیگر، در این کتاب سعى شده عناوین کلى به موضوعات ریزتر و فرعى تر تقسیم شود تا بتوان از آن فایده هاى گوناگون برد.
3. شمول زبانى و زمانى: در این اثر سعى شده از کتابها و مقالات فارسى و عربى انتشار یافته و قابل دسترسى از سالهاى اولیه تدوین قانون مجازات عمومى تاکنون استفاده شود و فقط به کتابها و مقالات منتشره به زبان فارسى و در زمان خاص محدود نشده است.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار