تپه ازبکی: یکی از مراکز فرهنگی فلات مرکزی

نویسنده: آزرمیدخت اسفندیاری
باستان شناسی و هنر ایران (32 مقاله در بزرگداشت دکتر عزت الله نگهبان)، به کوشش عباس علیزاده، یوسف مجیدزاده، صادق ملک شهمیرزادی، مرکز نشر دانشگاهی، 1378

چکیده:
اطلاعات درباره فرهنگهای پیش از تاریخ فلات مرکزی و حاشیه کویر ایران در دوره استقرار در روستاها محدود به گزارش نتیجه کاوشهای تپه سیلک و کاوشهای دانشگاه تهران در تپه زاغه در دشت قزوین (نگهبان 1351) است. همچنین اطلاعات مختصر و خبرگونه در مورد این دوره در گزارش کاوشهای موشه لان، تپه سنگ چخماق، قره تپه و چشمه علی وجود دارد. این گزارشها کلی است و تنها گویای گسترش استقرار در دهکده ها و وجود مردمی با فرهنگ مشابه در اواخر هزاره های ششم و پنجم ق م است که وجه مشخصه آن سفال قرمز رنگ است. شکی نیست که چاپ گزارشهای علمی کاوش مناطق باستانی مهم دیگر در فلات مرکزی، مانند تپه شغالی در ورامین و تپه قمرود و بررسیهای انجام شده به بازسازی ساختار فرهنگی-اقتصادی و جمعیتی این منطقه کمک می کند. با این وصف، کاوشها و بررسیهای انجام شده نشان داده است که بین مواد فرهنگی بر جای مانده، به ویژه بین ظروف سفالی و نقش مایه های آنها، شباهتهای فراوان وجود دارد. آنچه در این مقاله آمده کوششی است برای معرفی و توصیف یکی دیگر از مراکز فرهنگی این منطقه. امید است این گزارش و گزارشهای مشابه پژوهشگران را در بازسازی فرهنگی-اقتصادی درون منطقه ای هزاره های ششم و پنجم ق م فلات مرکزی یاری دهد.

کلیدواژه ها: فلات مرکزی ایران، ظروف سفالی، کاوشهای باستان شناسی.

فیپا:
اسفندیاری، آذرمیدخت، تپه ازبکی: یکی از مراکز فرهنگی فلات مرکزی، باستان شناسی و هنر ایران (32 مقاله در بزرگداشت دکتر عزت الله نگهبان)، به کوشش عباس علیزاده، یوسف مجیدزاده، صادق ملک شهمیرزادی، مرکز نشر دانشگاهی، 1378، صفحه 46-63.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار