نویسنده: سید محمد عمادی حائری
ایرانشهر امروز، سال دوم، شماره اول، فروردین – خردادماه 1396
نتایج جستجو:
نقد و بررسی منابع تاریخی فتوح در سه قرن اول هجری با رویکرد فتوح ایران
تاریخ نگاری فتوح ایران، برگی از کتاب بزرگ سیره نگاری و نیز تاریخ نگاری عمومی است و در عین حال، مهم و تأثیرگذار. چنین کوششی از آن روی برای ما ایرانیان مهم است که اسلامیت و فرهنگ و تمدن هزارساله مان با فتح ایران گره خورده است. درست گفته اند که این رویداد هرچند برای پادشاهان ساسانی یک تهاجم بود، اما برای توده ایرانیان یک انقلاب بود؛ انقلابی که یک چند، ایرانیان را پرچمدار فرهنگ جهانی اسلام کرد و شگفتی آفرید. با وجود این، چرایی، چگونگی و آثار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که فتوح صدر اسلام در جامعه ایران برجای نهاده، هنوز از دغدغه های اساسی یک ایرانی مسلمان است که به هویت برخاسته از این دو سرچشمه ملی و دینی و روابط متقابل آن ها نیک می اندیشد.
نقد و بررسی اين مسائل وابسته به بازخوانی عالمانه و همه جانبه روايات، مبانی فقهی، زمينه ها و عوامل تاريخی فتوح است. چنين مطالعه ای در گام نخست معطوف به شناخت و نقد و بررسی جايگاه و اعتبار تاريخی منابعی است كه در سه قرن اول، گنجينه های بی بديل از اخبار و احاديث در اختيار ما نهاده اند. كتاب پيش رو در راه چنين هدفی گام نهاده است.
روش شناسی تحلیل متن: تصویر و تفسیر
نویسنده: سید محمد عمادی حائری
گزارش میراث، سال ششم، شماره پنجم و ششم، آذر – اسفندماه1392
روش شناسی تحلیل متن: بازیابی متون – بازسازی متون
نویسنده: سید محمد عمادی حائری
گزارش میراث، سال ششم، شماره سوم و چهارم، مرداد – آبان ماه 1391
روش شناسی تحلیل متن: تحلیل تاریخی – تحلیل پدیدارشناختی
نویسنده: سید محمد عمادی حائری
گزارش میراث، سال هفتم، شماره یکم و دوم، فروردین – تیرماه 1392
روش شناسی تحلیل متن: تاریخ گذاری
نویسنده: سید محمد عمادی حائری
گزارش میراث، سال چهارم، شماره 35، مهر و آبان 1388
از سرد و گرم روزگار
از سرد و گرم روزگار که با قلمی ساده و صمیمی نوشته شده است، شرح زندگی احمد زیدآبادی از کودکی تا زمانی است که در رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران قبول میشود و عزم میکند برای تحصیل از سیرجان به تهران سفر کند. زیدآبادی کتاب را به روان مادرش و به همه آنانی که به تعبیر او شرافتشان را از راه «خون» و «طلا» به دست نیاوردهاند، تقدیم می کند. در سراسر این کتاب با رنج کودکی مواجه هستیم که با فقر دستوپنجه نرم میکند. کودکی که به قول امروز «کودک کار» است.
قسمتی از کتاب:
«سرنوشت به دنبالم بود؛ «چون دیوانهای تیغ در دست» به خلاف همسالانم، تسلیم آن نشدم. هر غروب پاییز از بلندای تکدرخت تناور روستایمان چشم به افقهای دوردست و بیانتهای کویر دوختم و به آواز درونم گوش فرا دادم؛ آوازی که مرا به «انتخاب» فرامیخواند. پس انتخاب کردم؛ فقر و بیپناهی را با شکیبایی تاب آوردم، از رنج و زحمت کار شانه خالی نکردم، سر در کتاب فرو بردم و بر همهی تباهیهای محیط اطرافم شوریدم…
این قصه سرگذشت من است تا ۱۸ سالگی.»
احمدِ فیلسوف
نمایشنامههای کوتاه فلسفی برای جوانان، پیران و همه دیگر بیکاران
آلن بدیو فیلسوف، نمایشنامهنویس، رماننویس، فعال سیاسی و استاد افتخاری بازنشسته در اکول نرمال سوپریور پاریس است. از او آثار فلسفی فراوانی منتشر شده است. او نمایشنامههایی نیز دارد که از میان آنها، افزون بر احمدِ زیرک، احمدِ فیلسوف، احمد عصبانی میشود و کدوتنبلها که همگی حول شخصیتی به نام احمد شکل گرفتهاند، میتوان به تصادف در انطاکیه: تراژدیای در سه پرده اشاره کرد. بدیو آثاری در تحلیل پدیدۀ نمایش و اجرای صحنهای هم به رشتۀ تحریر درآورده است.
بدیو در نمایشنامههای این کتاب دست به ابتکاری چندجانبه زده است. برای نشان دادن اعتراض خود به آنچه در فرانسه علیه مهاجران رخ میدهد سنت نمایشنامهنویسی کسانی چون مولیر را ادامه داده و با خلق قهرمانی متعلق به طبقات فرودست جامعه از زبان او ثروتمندان و سیاستمداران و قدرتمندان را به سخره گرفته است. در انجام این کار، بدیو تجربهای زبانی نیز عرضه کرده است: ساخت زبانی که در آن ناسزاها و اصطلاحات عامیانه در کنار اصطلاحات فلسفی نشستهاند. شگفت اینکه ترکیب اعتراض اجتماعی و تجربۀ زبانی در بستر طرح مفاهیم فلسفی برای عموم، از کودکان تا بزرگسالان، رخ داده است.
تهران، آزمایشگاه تجدد
نویسنده: آزاده مشایخی، مهدیه کرد
حرفه هنرمند، شماره ۳۶، ۱۳۹۰
موجود فراپاشیده: کشکول ایده های نیمه خیالی درباره تهران
نویسنده: محمد رضایی راد
حرفه هنرمند، شماره ۳۶، ۱۳۹۰
بیشتر بخوانید