نتایج جستجو:


مهمترین منابع فقه حنفی

مهمترین آثار فقهی-حدیثی حنفیان به ترتیب تاریخ دورۀ حیات مؤلفان در این جا فهرست شده اند. این فهرست به محقق کمک می دهد تا تغییرات و تحولاتی را دریابد که در فرآیند شکل گیری فقه حنفی پدید آمده اند. چنین مشهور است که فقه حنفی ساده‌ترین و عقلانی ترین احکام فقهی را در مقایسه با سایر مکاتب فقهی رسمی داراست. گفتنی است از خود ابوحنیفه اثری فقهی برجای نمانده است و آنچه فقه الاکبر خوانده می شود، در حقیقت، کتابی در موضوع کلام و اعتقادات است. برای تهیه این کتابها می توانید از بخش فروش سایت آثار برتر درخواست کنید.

 

1.    قاضی ابویوسف، یعقوب بن ابراهیم (113-182)، الآثار، تحقیق ابوالوفاء افغانی، حیدرآباد دکن، لُجنة اِحیاء المعارفِ النُعمانیة، 1355ق؛


2.    همو، کتاب الخَراج، بیروت دار المعرفة، 1399ق. این کتاب به همراه کتاب الخَراج اثر یحیی بن آدم (متوفی203) منتشر شده است.


3.    شیبانی، محمد بن حسن (131-189)، 1- المبسوط، 2- الجامع الصغیر، 3- الجامع الکبیر، 4- الزیادات، 5- السیر الکبیر، 6- السیر الصغیر، به این شش کتاب در فقه حنفی «ظاهر الروایة» گفته می شود. غالب آثار شیبانی با تحقیق ابوالوفاء افغانی در دهۀ 90 میلادی در بیروت منتشر شده اند.


4.    طحاوی، احمد بن محمد بن اسماعیل (239-321)، 1- مشکل الآثار، بیروت، مؤسسة الرساله، 1408؛ 2- الشروط الصغیر: مُذیلاً بِما عُثِرَ علیه مِنَ الشُّروط الکبیر، بغداد، احیاء التراث الاسلامی، 1974؛ 3- اختلاف الفقهاء، حققه و علّق علیه محمد صغیر حسن المعصومی، اسلام آباد، معهد الابحاث الاسلامیة، 1391ق/1349ش.


5.    سمرقندی، نصر بن محمد (375)، فتاوی النَوازِل، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1425ق؛


6.    قُدوری، احمد بن محمد (362-428)، المختصر: مع حاشیةٍ بالمظهر النوری لِحَلِّ ما فی المختصر القُدوری، تحقیق المولوی الحافظ عبدالرزاق الحنفی البهترالوی، راولپندی، ضیاء العلوم پیلی کیشنز، 1416ق/1374ش؛


7.    سُغدی؛ علی بن حسین (؟-461)، النُتَف فِی الفتاوی، تحقیق صلاح الدین الناهی، بیروت، مؤسسة الرسالة؛ عمان، دارالفرقان، 1404ق/1984م؛


8.    شمس الائمة سرخسی، محمد بن احمد (؟-483)، النُکَت، تحقیق ابوالوفاء افغانی، حیدرآباد دکن، لجنه احیاء المعارف النعمانیه،  1378ق/1337ش؛


9.  همو،  المبسوط، بیروت، دارالمعرفه، 1409ق/ 1989م؛ این کتاب سی جلدی از مهترین منابع فقه حنفی در قرن پنجم است. سرخسی هم عصر شیخ طوسی (متوفی460)، فقیه شیعی، است.


10.  سمرقندی، محمد بن احمد (؟-539)، تحفة الفقهاء، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1405ق/ 1984م؛

شرح این کتاب: ابوبکر بن مسعود کاشانی (587)، بَدائِعُ الصَنائِع فی ترتیب الشرائع، بیروت، دارالکتاب العربی، 1402ق/1982م. این کتاب هفت جلد و از آثار مورد توجه حنفیان است.

خود مؤلف آن را شرح کرد و الهدایة فی شرح البدایة، بیروت، المکتبة الاسلامیة [بی تا] نامید. الهدایة نوعی شرح بر مختصر قُدوری و الجامع الصغیر محمد حسن شیبانی نیز شمرده می شود.


11.  زین الدین رازی، محمد بن ابی بکر (؟-666)، تُحفةُ المُلوک فی فقه مذهب الامام ابی حنیفه النعمان، تحقیق عبدالله نذیر احمد، بیروت، دارالبشائر الاسلامیه، 1417ق/1997م؛


12.  نَسَفی، عبدالله بن احمد (620-710)، کنز الدقائق (فی الفقه الحنفی)، تحقیق سائد بکداش، [بی جا]، دارالبشائرالاسلامیه، [بی تا]؛

این کتاب از مختصرترین کتاب های فقهی حنفیان است. چند شرح دارد از جمله: عثمان بن علی زَیلَعی (743)، تبیین الحقائق شرح کنز الدقائق، بیروت، دارالمعرفه، [بی تا]؛ ابن نُجَیم (970)، من البحر الرائق شرح کنز الدقائق، بیروت، شرکة علاء الدین، 1252ق؛


13.  بابرتی رومی، محمد بن محمود (714-786)، العنایة شرح الهدایة، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1428ق؛ این کتاب خلاصه ای از کتاب النهایه در شرح الهدایة نَسَفی (710) است.


14.  شُرُنبُلالی، حسن بن عمار (994-1069)، نورالایضاح و نجاة الارواح، حمص، الآثار الانسانیه، 1419ق/1998م؛


15.  حَصکَفی، محمد بن علی (1025-1088)، الدُّر المختار شرح  تنویرالابصار و جامع البحار، بیروت، دارالکتب العلمیه، 2002م؛ شرح این کتاب: ابن عابدین (1252)، رَدّ المُحتار علی الدُّر المُختار شرح تنویر الابصار، چاپ افست بیروت، 1979/1399؛

تکمله این حاشیه نیز اثر فرزند او محمد علاء الدین افندی (1306) است که با عنوان حاشیة  قرة عیون الاخبار: تکملة رَدّ المُحتار علی الدُّر المُختار چاپ شده است.


16.  ابن عابدین، محمد امین بن عمر(1198-1252)، العُقود الدُرّیة فی تنقیح الفتاوی الحامدیّة، بیروت، دار المعرفه، [بی تا]؛


17.  حیدر، علی، دُرَرُ الحُکّام شرح مجلة الاحکام، تحقیق و تعریب فهمی حسینی، ریاض، عالم الکتب، 2003م؛ این کتاب شرحی بر مجلة الاحکام العدلیة است. المجلة در واقع متن قانون مدنی در اواخر دورۀ عثمانی و سپس در بسیاری از کشورهای عربی در دورۀ مدرن است.


18. جمعی از عالمان هند، الفتاوی الهندیة المُسَمّی بِالفتاوی العالمکیریه، بیروت، داراحیاء التراث العربی، [بی تا]؛

منابع قواعد فقهی در فقه شیعه

مهمترین منابع شیعی که به بیان قواعد فقهی پرداخته اند به ترتیب تاریخ دورۀ حیات مؤلفان در این جا فهرست شده اند. این فهرست به محقق کمک می دهد تا تغییرات و تحولاتی را دریابد که در فرآیند تعریف قواعد در طول تاریخ فقه شیعه پدید آمده اند. با نگاهی به این فهرست میتوان دریافت که فقه شیعه تا قرن هشتم کتاب مستقلی در بیان قواعد فقهی نداشته است. برای تهیه این کتابها می توانید از بخش فروش سایت آثار برتر درخواست کنید.

 

1.    شهید اول، ‌محمد بن مکی (734-786)،‌ القواعد و الفوائد، ‌تحقیق عبدالهادی حکیم، ‌قم، مکتبة‌ الداوری، 1396ق؛

کسانی بر این اثر شرح و تعلیقه نوشته اند. از جمله باید از نَضدُ القواعد  الفقهیة علی مذهب الامامیة از مقداد بن عبدالله سیوَری حِلّی (826)،‌ یاد کرد که به تحقیق عبداللطیف کوهکمری، قم، خیام، 1403ق چاپ شده است.


2.    ابن ابی جمهور، محمد بن زین الدین (؟-901)، اَلاَقطابُ الفِقهیة علی مذهب الامامیة، تحقیق محمد حَسّون، قم، مکتبة آیة‌ الله العظمی المرعشی النجفی، 1410ق؛


3.    شهید ثانی، زین الدین بن علی عاملی (911-966)، تمهید القواعد، تحقیق مکتب الاَعلام الاسلامی فرع خراسان، قم، الحوزة العلمیه، مکتب الاعلام الاسلامی، مرکز النشر،1416ق/1374ش؛


4.    کاشف الغطاء، جعفر بن خِضر (1154-1228)، الحَقّ المبین، قم، مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، 1387ش؛


5.    نراقی، احمد بن محمد (1185-1245)، عَوائِد الایّام، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، مرکز النشر، 1375ش؛


6.    حسینی مراغی، عبدالفتاح بن علی (؟-1250)، العَناوین، قم، موسسه النشر الاسلامی، 1418ق؛


7.    بحرالعلوم، محمد بن محمدتقی (1261-1326)، بِلُغَةِ الفقیه: مجموعةُ بُحُوثٍ وَ رَسائلَ وقواعدَ فقهیة لامعة، تهران، مکتبة الصادق، 1984م؛


8.    کاشانی، حبیب الله بن علی مدد (1262-1340)، تسهیل المسالک الی مدارک فی رؤوس القواعد الفقهیة، قم، المطبعة العلمیة، 1404ق؛


9.    بهبهانی، علی (1264-1353)، القواعد الکلیة ممّا یَبتَنی علیه کثیرٌ مِن مُعضِلاتِ مسائل الفقه و الاصول، اهواز، مکتبة العلم، 1405ق؛


10.    شهابی، محمود (1282-1365ش)، قواعد فقه، تهران، دانشگاه تهران، 1333ش؛


11.    آل کاشف الغِطاء، محمدحسین (1294-1373)، تحریر المجلة، نجف، مکتبه المرتضویه، 1359ق؛


12.    بجنوردی، محمدحسن (1316-1395)، القواعد الفقهیة، نجف، مطبعه الآداب 1969-1982؟م؛


13.    مصطفوی، محمدکاظم، القواعد مائة قاعدة فقهیة معناً و مَدرکاً و مَورداً، قم، جامعة المدرسین، موسسة النشرالاسلامی، 1427ق؛


14.    الفقیه، محمدتقی، قواعد الفقیه، بیروت، دارالاضواء، 1987م؛


15.    محقق داماد، مصطفی (1324-   )، قواعد فقه، تهران، نشرعلوم اسلامی، 1363ش؛


16.    محمدی، ابوالحسن (1311-   )، قواعد فقه، تهران، نشر میزان، 1382ش؛


17.    مشایخی، قدرت الله (1323-   )، قاعده های فقهی، تهران، سمت، 1383ش؛

نکته‌ های ویرایش

کتاب نکته‌های ویرایش حاصل یادداشتهای مؤلف در طی سالهای تدریس و کار عملی ویرایش است. مؤلف در خصوص هدف تألیف این اثر می‌گوید:
«بسیاری از نکته‌های مطرح شده در این یادداشتها، در کتابهای رسمی ویرایش یافت نمی‌شود. گاه پس از طرح مسأله یا نکته، پیشنهادهایی نیز برای رفع مشکل داده‌ام. طیف گسترده یادداشتها، دربرگیرنده مسائلی در زمینه رسم‌الخط، نشانه‌گذاری پانوشت، نمونه‌خوانی، مأخذگذاری، فرهنگ‌نویسی، علائم اختصاری و موارد دیگری است که شاید نتوان عنوانی برای آنها پیدا کرد. گمان می‌کنم خواندن این یادداشتها برای حرفه‌ای­ها جالب، و در برخی موارد آموزنده، ‌و برای غیرحرفه‌ای‌ها، از جمله دانشجویان دوره‌های ویرایش مفید باشد.»

نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا به بسیاری از مباحثی که برای ویراستاران تازه ­کار و جوان، نویسندگان و علاقمندان اعتلای زبان و ادبیات ایران سودمند است، بپردازد:
1. او در کنار یادآوری اهمیت «پاراگراف» در نویسندگی متذکر این نکته نیز می­شود که، متأسفانه تاکنون حتی از سوی بزرگان ویرایش ایران درمورد پاراگراف، اهمیت آن و شیوه آموزش آن چیزی درخور دیده نشده است.
2. او در فصل «را» به مباحث دستوری، زبان شناختی و ویرایشی «را» در زبان فارسی پرداخته است که در آنها به نکات ظریفی برمی­خوریم.
3. وی در فصل­های «رسم­ الخط»، «سبک»، «گفتمان»، «موقعیت خواننده در برابر متن»، «نحو»، «نشانه­ گذاری»، «واژه»؛ «ویرایش، ما و دیگران» که بخش اعظم کتاب را به خود اختصاص داده­ اند، تجربه­ ها و آموخته­ های بسیاری در اختیار نویسندگانی که خود سال­ها به ویرایش متون مشغول بوده ­اند، قرار می­دهد، از این­ رو، توصیه می­کنیم از خواندن این فصول و تدبر در آنها غفلت نشود، چون گاهی برخی از موارد ویرایشی تنها برای یک بار و به یکباره در مقابل چشمان ویراستار ظاهر می­شود و اگر ویراستار، آشنا به تجربه ­های ویرایشی نباشد در مقابل آنها یا درمانده می­شود، و یا سرگردان؛ مگر اینکه از شم ویرایشی خداداد خود بهره ببرد و کار را به سرانجامی نیکو برساند.
فصل­های کتاب پس از فهرست تفصیلی و مقدمه‌ای کوتاه، براساس حروف الفبای فارسی موضوعی تنظیم شده است و درباره موضوعات مختلف به اختصار بحث کرده است. این کتاب از صنف کتابهای آموزشی نیست؛ بنابراین فاقد هرگونه ارجاع و استناد و جدول و نمودار و کتابنامه است و همانگونه که مؤلف تصریح کرده‌ است «قصد نوشتن کتاب آموزشی نداشته‌اند.»
این کتاب در دو بخش عنوانهای اصلی و زیر عنوانها، مشتمل بر حدود 150 یادداشت کوتاه و بلند است.

رسانه شیعه

جامعه شناسی آئین های سوگواری و هیئت های مذهبی در ایران

اثر برگزیده‌ی سومین جشنواره‌ی بین‌المللی فارابی (1388)

این کتاب، پژوهشی توصیفی-تحلیلی و کتابخانه‌ای-میدانی درباره مراسم عزاداری امام حسین (ع) و هیئت‌های مذهبی در ایران، به ویژه تهران، با تأکید بر دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. بسیاری از اطلاعات کتاب درباره هیئت‌های تهران، منحصر به فرد است و حاصل دیده‌ها و شنیده‌های نویسنده است.
فصل اول که مفصل ترین فصل کتاب است، به بررسی و تحلیل تاریخ پیدایش و تکوین آئین ها و مجالس عزاداری می پردازد. فرضیه بنیادین کتاب، رابطه عزاداری و تغییر و تحولاتش با وضعیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هر عصر است. از این رو در این فصل، به تفصیل در باب بسترهای اجتماعی و فرهنگی که در هر عصر سبب ظهور یک آئین یا صورت جدید در عزاداری عاشورا شده است سخن گفته شده است. در این فصل هم چنین به مدل های دین داری و گفتمان دینی هر عصر و نیز مناسبات بین نهاد دین و سیاست به ترتیب در دوره های تاریخی زندگی امامان شیعه، آل بویه، سلجوقیان، مغولان، تیموریان، صفویان، افشاریان، زندیان، قاجاریان، پهلوی و انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، دوران پس از جنگ تا امروز پرداخته شده است. بخش های واپسین این فصل هم به بیان تحولات سال های اخیر در جریان مداحی و عزاداری اختصاص یافته است.
در حقیقت نویسنده کتاب در این بخش مشاهدات و تجربیات خود را در قالب واقعه نگاری آورده است. پرداختن به زندگی و شرح حال مداحان مشهور (مانند ارضی، حدادیان، کریمی، هلالی، ذاکر و …) و نیز تحلیل و نقد عملکرد شاهان، سلاطین، شخصیت های سیاسی و فرهنگی، مراجع تقلید، روحانیان، روشنفکران و نهادهای سیاسی در قبال عزاداری عاشورا از جمله مباحث فصل یک است.
فصل دو «مفاهیم و کلیات» نام دارد و چنانچه از نامش پیداست؛ به ارائه ی تعاریف و بررسی مفاهیم و مباحث کلی و زیربنایی کتاب اختصاص یافته است. نویسنده در این فصل به تعریف مفاهیمی از جمله «فرهنگ خواص»، «فرهنگ عامه»، «دین»، «دین داری»، «مناسک دینی» و «آئین های دین داران» پرداخته است.
پس از تعاریف مفاهیم اساسی، نویسنده به تعریف و بررسی هفت مفهوم که آن ها را «عناصر هویتی هیأت های مذهبی» می نامد، پرداخته که عبارتند از: «کارکرد»، «سازمان»، «مخاطب»، «مدل دینداری»، «متولیان»، «مداحی» و «ادبیات». این ها متغیرهایی اند که وی در فصول بعدی از منظر آن ها به مقایسه و بررسی و نقد گونه های مختلف هیأت های مذهبی معاصر می پردازد.
فصل سوم به بررسی مدل های مختلفی اختصاص یافته است که با آن ها می توان هیأت های مذهبی را گونه بندی کرد. نویسنده در این فصل با در نظرگرفتن دو معیار «سازمان» و «مخاطب»، 15 مدل فرضی گونه بندی را بررسی کرده و در انتها یک مدل تلفیقی و چندبعدی را به عنوان «مدل ساختی-کارکردی» پیشنهاد کرده است.
فصل های 4، 5، 6 و 7 به بررسی مجزا و تفصیلی چهار گونه ای اختصاص یافته اند که نویسنده آن ها را محوری ترین و گسترده ترین گونه ها محسوب کرده است؛ به ترتیب: «هیأت های سنتی»، «هیأت های انقلابی دوران جنگ»، «هیأت های انقلابی دوران پس از جنگ» و «هیأت های عامه پسند».
در هر یک از این فصل ها گونه مربوط بر اساس هفت شاخصه ای که پیش تر از آن ها به عناصر هویتی هیأت های مذهبی تعبیر شد بررسی شده است؛ به علاوه تعریف و ارزیابی آن گونه. در فصل 8 کتاب هم «شبه هیأت ها» معرفی شده اند.
و بالاخره در فصل پایانی ـ که «جمع بندی و نتیجه گیری» نام دارد ـ نویسنده کوشیده است براساس مباحث طرح شده در فصول پیشین، یک مدل نظری کاربردی را برای تبیین تغییرات و تحولات هیأت های مذهبی تدوین کند.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار