درباره اِلی روایتگر زندگی چند خانوادۀ ایرانی است که برای گذراندن تعطیلات به شمال سفر کردهاند. دوستان «احمد»، که پس از سالها زندگی در آلمان به ایران بازگشتهاند، در تلاشند تا همسری برای او بیابند. در این جمع مسافرِ شمال، یک معلم مهدکودک به نام «اِلی» هست که با دعوت «سپیده» به جمع پیوسته است تا شاید کاندیدای همسر احمد شود. همگان در ساحل دریا خوشند و الی برای آبتنی کمی دورتر از دید چشم بقیه است.
این فضای خوش گفتگو امّا ناگهان پس از ناپدید شدن الی در دریا به یک تراژدی تبدیل میشود و گفتگو بر سر مسئولیت این جمع در برابر ناپدید شدن یک انسان غریبه بالا میگیرد. هر کس از ظن خود چیزی میگوید و به قضاوت میپردازد و دیگری را مقصر میداند. در این میان معلوم میشود که الی نامزدی دارد و اکنون در جستجوی اوست. جماعت خوشگذران به خاطر منافع خود زمانیکه نامزد اِلی در پی او از راه میرسد از حمایت اِلی دست کشیده و سپیده را، که بهعنوان دعوت کنندۀ اِلی بسیار نگران سلامتی اوست، مجاب مینمایند که درباره اِلی حرفهای نادرست بگوید.
سپس با مأیوس شدن از پیدا کردن اِلی پای پلیس به میان میآید. با رسیدن پلیس صحنۀ گفتگوی افراد حساس میشود. پلیس از مشخصات اِلی میپرسد و هیچ کس اطلاع دقیقی از او ندارد، حتی سپیده فقط میداند که او مراقب فرزندان خردسال بوده است و او را به کارکردش میشناسد نه بهعنوان انسانی که چند جنبه دارد، روح و روانی دارد و چه بسا مشکلاتی. آنان حتی نمیدانند که اِلی مخفف چه نامی است، الهه یا الهام یا الناز اما کارکردش را خوب میدانند: مراقبت از کودکان، کاندیدای همسری احمد، و احتمال استفادۀ جنسی از او. اینجاست که نویسنده و کارگردان نشان میدهد چگونه ممکن است در دنیای جدید کسانی به آدمها فقط به مثابه ابزار نگاه کنند و تا وقتی این ابزار سودمند است میتوانند و باید از او حمایت کنند. این یک جنبه از زوایای مخفی داستان فیلم درباره اِلی است. فهم جنبههای دیگر را اصغر فرهادی مثل کارهای دیگرش بر عهدۀ بیننده گذاشته است.
فیلم درباره اِلی یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران محسوب میشود که برندۀ جایزۀ خرس نقرهای جشنوارۀ برلین شد.
نتایج جستجو:
آن سوی آتش
آن سوی آتش داستان مردی است به نام «نوذر» که پس از آزادی از زندان به سراغ برادرش «عبدالحمید»، كه نگهبان شركت نفت است، میرود تا سهم خود را از پولی بگیرد كه شركت نفت بابت تصاحب خانه آنها پرداخته است. عبدالحمید كه از آمدن نوذر ناخرسند است مقداری پول به او میدهد.
نوذر بهعنوان كارگر حفاری در شركت نفت مشغول به كار میشود و به «آسیه» دختر لالِ شیرفروش دل میبندد. عبدالحمید از علاقۀ نوذر به آسیه خبردار میشود و برای آنكه از شر نوذر خلاص شود از مادرش میخواهد دختر را برای نوذر خواستگاری كند. نوذر از غیبت برادر استفاده میكند و اتاق او را به هم میریزد. عبدالحمید با نوذر گلاویز میشود و به تلافی النگوهایی را كه نوذر برای آسیه خریده به میان تالابی در كنار شعلههای آتش پرتاب میكند. آسیه به دنبال النگوها به میان تالاب می رود و آنها را مییابد.
امیل یا آموزش و پرورش
ژان ژاک روسو فیلسوف قرن هجدهم و پایهگذار علم تعلیم و تربیت است. وی در این زمینه آثار برجستهای چون قرارداد اجتماعی، اعترافات، امیل یا آموزش و پرورش و … را از خود به جای گذاشته است.
کتاب امیل یا آموزش و پرورش طی سال 1762م به نگارش در آمد. به زعم روسو بشر در اصل پاک و خوب زاده میشود و بدیها و معایب او مولد جامعهای است که بد اداره میشود و به طفل تربیت غلط میدهد. روسو به اصل تربیت طبیعی معتقد است، نه اصولی که بر اساس قراردادهای اجتماعی و مدرسهای برای تربیت کودک تدوین شده است. عقیدۀ بیسابقه و سبک نوین تعلیم و تربیت و عرضه کردن اندیشههای مذهبی که بدون پردهپوشی و با استدلالهای فراوان صورت گرفته بود، موجب شد تا دستور سوزاندن کتاب امیل صادر شود و روسو نیز به زندان محکوم گردد.
روسو در این کتاب ـ که به اعتقاد بسیاری نسل دورۀ اول انقلاب فرانسه را پرورش داده است ـ کوشیده است تا فکر و اخلاق انسان را از طریق علم تعلیم و تربیت ارتقا دهد و اصولی را در این زمینه پیریزی نماید. کتاب در پنج بخش با این مباحث تدوین شده است: مراحل مختلف رشد، ویژگیهای اخلاقی کودکان، دروسی که باید تدریس شود، نقش آموزش نظری و تجربی، نقش ورزش در تربیت، و نقش جامعه و خانواده در تربیت.
آموزش تفکر به کودکان
یادگیری یکی از ضروریات اساسی زندگی آدمی است. فضای یادگیری از همان زمان تولد آغاز میشود و در طول زندگی ادامه دارد. متصدی آموختن دانشها و مهارتها در هر زمانی متفاوت خواهد بود، لکن والدین از جمله متصدیانی هستند که در دوران کودکی فرزندان تا جوانی نقش تاثیرگذاری دارند.
یکی از نیازهای آموزشی که والدین نسبت به فرزندانشان بر عهده دارند، آموزش تفکر به کودکان است. به بیان ساده، تفکر را میتوان جریانی دانست که طی آن معلومات خود را به نحوی مناسب در کنار هم قرار میدهیم تا بتوانیم به یک نتیجۀ تازه برسیم. در صورت آشنایی کودکان با فرایند درست فکر کردن، آنها میتوانند در زندگی علمی و تحصیلی دوران دانشآموزی خود و در آینده در زندگی شخصی، اجتماعی و شغلی خود موفق باشند. برای این کار آنها نیاز دارند که فرایندهای تفکر را یاد بگیرند و از این فرایندها برای اندیشیدن صحیح استفاده کنند. درست اندیشیدن و فکر کردن دریچهای برای داخلشدن به حیات عقلانی و ارزشی است.
کتاب آموزش تفکر به کودکان برای کسانی نوشته شده است که به آموزش استدلال، حل مسئله و تفکر به کودکان علاقهمند هستند. کتاب مفاهیم اصلی، متدها و یافتههای تحقیقات انجام شده در آموزش مهارتهای فکری را که در سالهای اخیر گسترش یافتهاند، مورد بازبینی قرار میدهد. هدف این است که رویکردها و روشهای نوین آموزش تفکر مستقل به کودکان، هم در خانه و هم در مدرسه، مورد بررسی قرار گیرد. در این کتاب سعی شده است تفکر و انواع آن و همچنین نگاهی گسترده به روشهایی که با استفاده از آنها میتوانیم به کودکان کمک کنیم تا به طور عمیق به مسائل بنگرند و قوای درونیشان را تحت کنترل خویش در آورند ارائه شود.
تاریخ حقوق در ایران
نویسنده: محمد علی فروغی،
مجله یغما، به کوشش حبیب یغمائی، شماره دوم، اردیبهشت 1339
پردۀ آخر
پردۀ آخر روایتگر توطئهای است که تاجالملوک و كامرانمیرزا، تنها بازماندگان دودمان رفیعالملک، طراحی کردهاند تا خانۀ موروثی خانواده را صاحب شوند كه پس از غرق شدن برادرشان حساممیرزا در رودخانه به همسرش فروغالزمان به ارث رسیده است.
نقشه این است كه با اجرای نمایشی، كه كامرانمیرزا نوشته، ثابت كنند كه فروغالزمان مجنون است. آنها احتمالا بعدا هم او را از سر راه بردارند. آنها یک گروه دوره گرد تئاتری را استخدام میكنند تا در نقش خدمۀ خانه اجرای نقش كنند. گروه نمایشی، كه از نیت نهایی این خواهر و برادر بیخبرند، وارد این بازی میشوند. فروغالزمان، ساکن شهرستان، بی خبر از همه جا برای اولین بار وارد این خانه میشود و از همان ابتدا بازی شروع میشود و به او وانمود میكنند كه شوهرش را كشتهاند. فروغالزمان از شهربانی كمک میخواهد و بازرسی به نام ركنی و مأمورانش وارد ماجرا میشوند، اما در بازرسیها مدركی به دست نمیآورند و تاجالملوک به طور ضمنی به بازرس ركنی میفهماند كه فروغ دچار پریشان حالی است. با رفتن ركنی و مأمورانش بازی ادامه پیدا میكند و فروغ كه ندانسته خود یكی از بازیگران اصلی نمایش است، هر بار فریب میخورد و كارش به بیماری میكشد.
در ادامۀ نمایش، او را در موقعیتی قرار میدهند كه دست به قتل بزند و طبیعتاً پای بازرس ركنی و همكارانش دوباره به میان كشیده میشود. اما این بار ركنی به ماجرا مشكوک میشود و دستور پیگیری و تحقیق میدهد، اما بازی همچنان ادامه دارد. فروغ كه متوجه شده جانش در خطر است، قصد فرار میكند، اما راهش بسته است. او كم كم واقعاً دچار پریشان حالی میشود. تاجالملوک كه گردانندۀ اصلی ماجراست، موقعیت را برای از میان برداشتن او مناسب مییابد، اما گروه بازیگران، كه به نیت واقعی او پی بردهاند، خانه را ترک میكنند. كامرانمیرزا هم كه دلباختۀ فروغ شده حاضر به قتل او نمیشود و در مقابل خواهرش میایستد.
از سوی دیگر، ركنی كه در پیگیریهایش اصل ماجرا را كشف كرده است، به كمك فروغ میآید و او را در جریان همۀ قضایا قرار میدهد و نیز بازیگران را وامیدارد كه به خانه برگردند و در «پردۀ آخر» نمایش از راز توطئه پردهبرداری كنند. در خاتمه، تاجالملوک كارش به جنون میكشد و فروغ خانه را میبخشد تا به بیمارستانی برای مستمندان تبدیل شود.
پردۀ آخر گزارش نمونهای از مصرعی از شعر مولوی است: «از قضا اِسکنجببین صَفرا فزود». کسانی با توطئه درصدد تصاحب خانهای بزرگند ولی در پردۀ آخر بیمارستانی برای مستمندان میشود.
بودن یا نبودن
بودن یا نبودن روایتگر عمل خیر پیوند اعضا است که هنوز به فرهنگ جاافتادهای در میان ایرانیان تبدیل نشده است. در این فیلم «آنیک» دختر جوانی است كه نیاز مبرم به پیوند قلب دارد. او پس از مصاحبه با یك گروه مستندساز، به همراه پزشك معالجش دكتر «نیکنژاد» به بیمارستانی میرود كه پسر جوانی به نام «امیر» را به آنجا آوردهاند. امیر در شب ازدواجش طی نزاعی دچار ضربۀ مغزی شده است.
دكتر نیکنژاد با «ملكی» (شوهرخالۀ امیر) صحبت میكند تا میان خانواده و دكتر واسطه شود و برای پدر و مادر امیر ماجرای مرگ مغزی را توضیح بدهد. پدر خانواده، كه امیر را زنده میپندارد، پیشنهاد پیوند قلب را نمیپذیرد. در این میان پدر دختری به نام «معصومه»، كه او نیز بیمار قلبی است اما مانند آنیک وضعیت حادی ندارد، به قصد خریدن قلب امیر برای دخترش به بیمارستان میآید و به ملكی پیشنهاد پرداخت پول میدهد.
خانوادۀ امیر به خانه بر میگردند. با ورود دكتر نیکنژاد و پیشنهادش برای پیوند قلب امیر به آنیک برادر امیر عصبانی میشود و او را با چاقو زخمی میكند. وقتی تلاش پدر معصومه كه با پول به سراغ خانوادۀ امیر آمده به جایی نمیرسد، آنیک كه خود را به زحمت به خانۀ امیر رسانده دچار ناراحتی قلبی میشود و اعضای خانوادۀ امیر او را به بیمارستان میرسانند. در بیمارستان مادر آنیک نیز به دخترش میپیوندد و آن دو بار دیگر به سراغ خانوادۀ امیر میروند و موفق میشوند رضایت پدر خانواده را جلب كنند. با اصرار پدر، مادر نیز رضایت میدهد و آنیک راهی اتاق عمل میشود.
خانوادۀ امیر پس از مراسم خاكسپاری پسر جوانشان با دسته گل به سراغ آنیک میروند كه عمل پیوند قلب را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
روانشناسی کودک
روانشناسی کودک به مطالعۀ رشد ذهنی او میپردازد. به عبارت دیگر، روانشناسی کودک با تطور رفتارها از بدو تولد تا مرحلۀ گذار که نوجوانی نامیده میشود و طی آن فرد، قدم به جامعۀ بزرگسالان میگذارد، سروکار دارد. رشد ذهنی از رشد جسمانی بهویژه تکامل سلسلۀ اعصاب و غدد ترشحی که تا سن شانزدهسالگی ادامه مییابد، جدانشدنی است. از این امر، نخست نتیجه میگیریم که تنها مطالعۀ کودک از بدو تولد، برای شناخت رشد ذهنی او کافی نیست، چرا که جنینشناسی ما را با بازتابها و حرکات جنینی آشنا میکند. دوم اینکه، از جنبۀ نظری، روانشناسی کودک از سویی بخش ویژهای از مراحل عمومی رشد جنین را که پس از تولد نیز ادامه مییابند بررسی میکند؛ از سوی دیگر تمامی رشد جسمی و ذهنی را تا رسیدن به وضع تعادل نسبی، که مرحلۀ بزرگسالی را میسازد، مطالعه میکند. تنها پس از تولد است که تأثیر محیط، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی، اهمیتی فزاینده مییابد. پس روانشناسی کودک نمیتواند منحصرا به بیان عوامل زیستی بسنده کند، زیرا عوامل مربوط به تمرین و تجربه، همچنین عوامل مربوط به زندگی اجتماعی، بهطورکلی، در رشد کودک نقشی مؤثر دارند.
کتاب روان شناسی کودک دربرگیرندۀ خطوط اصلی نظریاتی است که پیاژه در حوزۀ روانشناسی کودک عرضه کرده است و به همین دلیل کتاب، بسیار مختصر و فشرده است. از اینرو مترجم کوشیده است در پیشگفتار خود تعریفی مقدماتی از مفاهیم و اصطلاحات پیاژه فراهم آورد و خواننده را برای آسانتر خواندن کتاب آماده سازد و نیز برخی توضیحات ضروری را در متن کتاب به شکل زیرنویس آورده است.
کاربرد روانشناسی در آموزش
به طور كلی تدریس در كلاس درس، یك فعالیت آگاهانه و برنامهریزیشده است كه توسط معلم در جهت نیل به اهداف خاصی طراحی و تدوین میشود. معلم برای كسب موفقیت در تدریس باید از نظریههای نوین آموزشی و روانشناسی یادگیری و تربیتی، اطلاعات و آگاهی لازم را داشته باشد. روش تدریس معلم باید با اصول و اهداف آموزش و پرورش و ویژگیهای دانشآموزان هماهنگ باشد تا بتواند ضمن جهتدادن به فعالیتهای آموزشی خود، دانشآموزان را به سوی اهداف تعلیم و تربیت هدایت كند. اگر معلم خواهان آن است كه كارآیی و موفقیت بیشتری در تدریس داشته باشد، باید ضمن مهارت و تسلط بر محتوای درسی به نكات ظریف و حساس روانشناسی (یادگیری و تربیتی) به طور دقیق توجه كند.
کتاب کاربرد روانشناسی در آموزش در همین راستا تدوین شده و حاوی مطالبی در زمینۀ آگاهی از آنچه آموزش میدهیم، تجربۀ آنی، دلایل فراموشی شاگردان، ارزش یادگیری، دانشآموزان عقبمانده، شخصیت و آموزش، چگونگی کودکپژوهی، نحوه و انواع آزمون و … است.
بایسته های پژوهش در حیات و اندیشه ابان بن تغلب
نویسنده: حامد خانی (فرهنگ مهروش)
صحیفه مبین، شماره 47، بهار و تابستان 1389