نتایج جستجو:


هامون

فیلم هامون روایت زندگی «حمید هامون» است که در بحبوحۀ اینکه «مهشید» همسرش او را ترک و تقاضای طلاق کرده است، مشغول کار روی رسالۀ دکترایش به نام «عشق و ایمان» نیز هست. او دوستی دارد وارسته به نام «علی عابدینی» که هنگام تنهایی و سرخوردگی‌ها به دادش می‌رسد.
هامون درحالی‌که درگیر ماجراهای حقوقی مربوط به طلاق و سرگرم مشغله‌های شغلی و زندگیش است، لحظات خوش و ناخوش زندگی گذشته‌اش را هم مرور می‌کند و در نهایت در مواجهه با بن‌بستی نهایی، خودش را به دریا می‌افکند، اما این علی عابدینی است که او را از غرق شدن نجات می‌دهد.

فیلم هامون به دغدغه‌های جوانان روشنفکر بعد از انقلاب می‌پردازد؛ دغدغه‌هایی میان دنیاخواهی و آرمان‌خواهی.

پزشک و روح

book-preview

 

از جنگ جهانی دوم به بعد، مکتب جدید روان‌درمانی، یعنی روان‌پزشکی وجودی، مورد توجه جهانیان واقع شده و بر افکار مردم تأثیر فراوان گذاشته است. بسیاری از صاحب‌نظران این رشته را بارآورترین پیشرفت در زمینۀ پزشکی از بعد فروید و آدلر می‌دانند. معنادرمانی یا تحلیل وجودی یکی از جنبش‌های اساسی در چارچوب درمانی جدید است.
بنیان‌گذار این رشتۀ علمی دکتر «ویکتور فرانکل» روان‌پزشک نامی است که مدت‌ها رئیس بخش اعصاب بیمارستان پلی‌کلینیک وین بود. او  استاد بیماری‌های اعصاب و روان دانشگاه وین نیز به شمار می‌آمد. دکتر فرانکل چهارده کتاب به رشتۀ تحریر درآورده است که همه به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌اند. از میان این کتاب‌ها، کتاب پزشک و روح از این نظر که فلسفۀ تحلیل وجودی و معنادرمانی را آشکار می‌کند و سرشار از مباحث شیرین فلسفی است، دارای اهمیتی خاص است.
در این کتاب دکتر فرانکل تجربه‌ای را که به کشف معنادرمانی منجر شد توضیح می‌دهد. وی مدت‌ها در اردوگاه کار اجباری اسیر بود، که تنها وجود برهنه‌اش برای او باقی ماند و بس. پدر، مادر، برادر و همسرش یا در اردوگاه‌ها جان سپردند یا به کوره‌های آدم‌سوزی سپرده شدند. خواهرش تنها بازماندۀ این خانواده بود که از اردوگاه‌های کار اجباری جان سالم به در برد. او چگونه زندگی را قابل زیستن می‌دانست درحالی‌که همۀ اموالش را از دست داده بود. همۀ ارزش‌هایش زیر پا نهاده شده بود، از گرسنگی و سرما و بی‌رحمی رنج می‌برد و هر لحظه در انتظار مرگ بود؟ او به راستی چگونه زنده ماند؟ پیام چنین روانکاوی که شخصا با چنان شرایط خوفناکی رویاروی بوده است، شنیدن دارد.

در این کتاب با مسائل زیر آشنا می‌شوید:
ـ آیا زندگی، مرگ، رنج، کار، مسائل جنسی و عشق معنا دارد؟
ـ چگونه حس‌کردن معنا به تأمین سلامت روانی کمک می‌کند؟
ـ و نقش پزشک در انتقال این معنا چیست؟

چرا ترس از مرگ و مویه بر آن؟

book-preview

 

از بین همۀ ترس‌هایی که در زندگی زمینی احاطه‌مان کرده‌اند، شاید بتوان گفت شدیدترین و فلج‌کننده‌ترین، ترس از مرگ است. در اکثر موارد، فقط اندیشۀ مرگ کافی است تا لرزه بر انداممان بیندازد. این اندیشه، چنان بر منطق و تعقل خدشه وارد می‌آورد که دیگر نمی‌توانیم این حقیقت را دریابیم که مرگ، نه پایان همه چیز، بلکه درِ ورودی معبدی است که به حیاتی جدید راه می‌برد.
این جهان از جفت اضداد آکنده است. آن‌جا که روشنایی هست، تاریکی هم هست؛ آن‌جا که نور خورشید هست، سایه هم هست، و همان‌گونه که شب، به ناچار و ناگزیر، از پس روز در می‌رسد، مرگ نیز بعد از زندگی فرا خواهد رسید. در نگاه گاندی، تولد و مرگ دو روی سکه‌ای واحد و دو جنبۀ متفاوت از پدیده‌ای یکسانند. حال که حقیقتِ موجود در پس هر دوی آن‌ها حقیقتی واحد است چگونه شایسته است انسان بر تولد شادمانی کند و بر مرگ اندوهناک شود؟ این جفتِ اضداد همواره و از همان ابتدا همراه ما بوده‌اند. چیزی در آن نیست که موجب شگفتی یا حتی نگرانی ما شود. این پدیده‌ها در زندگی آدمی اجتناب‌ناپذیرند. حال که به هیچ روی نمی‌توان از این اضداد گریخت، بهتر این است بیاموزیم چگونه می‌توان به چرخۀ تولد و مرگ با چشمی یکسان نگریست و آن را پذیرفت.

کتاب چرا ترس از مرگ و مویه بر آن؟ درصدد است تا یاریمان دهد ترس از مرگ را برای همیشه برانیم و آشفتگی و غمگینی همراه با اندیشۀ مرگ خود و عزیزانمان را وداع گوییم، چنانکه مهاتما گاندی پیشوای فقید مردم هند توصیه می‌کند از مرگ نگریزید، بلکه با چهره‌ای متبسم با آن روبرو شوید.

پری

فیلم پری روایت دختر دانشجویی است به نام «پری» که از خانواده‌ای پرجمعیت و روشنفکر است. پری سه برادر دارد: «اسد»، «صفا» و «داداشی». اسد طی یک آتش‌سوزی جان خود را از دست داده است، صفا به دور از خانواده زندگی می‌کند و هر از گاهی، خواهر و برادر کوچکترش را راهنمایی می‌کند. داداشی هم برادر کوچکتر است که پر است از درگیری‌های ذهنی. داداشی به همراه بقیۀ اعضای خانواده در کنار هم زندگی می‌کنند.
پری با خواندن کتاب کوچکی عرفانی که متعلق به برادر درگذشته‌اش اسد است، دچار دگردیسی می‌شود. کتابی دربارۀ عرفان و سلوک و طریقت که نویسندۀ آن یک عارف بی‌نام و نشان خراسانی است، متعلق به قرن پنجم. پری با خواندن آن دچار بحران روحی می‌شود، تفکر و جهان بینی‌اش تغییر می‌کند، به نوعی سالک می‌شود و دست از زندگی مادی و تنانی می‌کشد و راهی هفت شهر عشق می‌شود. با خواندن این کتاب، عدم تعادل در پری به شدت دیده می‌شود که باعث نگرانی خانواده و آشنایان او می‌شود. مادر او که از همه بیشتر نگرانش است، از داداشی می‌خواهد تا چاره‌ای بیندیشد و پری را از این موقعیت سخت خارج کنند.
در نهایت داداشی با تلاش بی‌وقفه، عمق معنای عرفان را به پری نشان می‌دهد و او را از این بحران بیرون می‌آورد و پری از سطحی‌نگری و سردرگمی گذر می‌کند.

نیاز

فیلم نیاز روایت زندگی «علی» است که پس از مرگ پدرش، به رغم مخالفت مادر و عمویش، تصمیم می‌گیرد نان‌آور خانه شود و شب‌ها به درس و مشق خود برسد. او چند روزی را به كار عملگی می‌گذراند، اما تاب كار سنگین را نمی‌آورد و با پادرمیانی عمویش در چاپخانه‌ای مشغول به كار می‌شود. ورود او به چاپخانه همزمان است با ورود جوانی به نام «رضا» كه یكی از كاركنان چاپخانه او را برای كار سفارش كرده است. رضا با علی بنای مخالفت می‌گذارد، اما به تدریج بین آن دو پیوند عاطفی برقرار می‌شود تا جایی‌كه علی میدان كار را برای رضا خالی می‌كند و خود در جای دیگری مشغول می‌شود.

نیاز، فیلمی ساده و تلخ است که رویکرد اجتماعی آن تکان‌دهنده به نظر می‌رسد و این ارزش و اعتبار این فیلم را افزون‌تر می‌سازد.

هنر عشق ورزیدن

هنر عشق ورزیدن، عنوان کتابی است از اریک فروم، روان‌شناس اجتماعی، روان‌کاو، فیلسوف انسانی و جامعه‌شناس بلندآوازۀ مکتب فرانکفورت که در سال ۱۹۵۶ منتشر شد.
کسى‌که این کتاب را به امید یافتن دستورالعمل سهل‌الوصولى براى هنر عشق ورزیدن مطالعه کند؛ پس از پایان کتاب متوجه خواهد شد که وقت خود را بیهوده تلف کرده است. برعکس؛ در این کتاب نشان داده خواهد شد که عشق احساسى نیست که هر فرد بى‌اعتنا به سطح رشد و بلوغ خود به سادگى بتواند بدان تسلیم شود.
این کتاب قصد دارد خواننده را متقاعد کند که باید با جدیت بسیار براى تکامل کل شخصیت خود بکوشد تا به تعیین جهت سازنده‌اى دست یابد، در غیر این صورت همۀ کوشش‌هاى او براى عشق ورزیدن بى‌نتیجه خواهد ماند. زیرا بدون عشق ورزیدن به همسایه و بدون فروتنى راستین، شهامت، ایمان و انضباط، برخوردارى از یک عشق فردى حقیقى امکان‌ناپذیر است. در فرهنگ‌هایى که صفات فوق کمیاب است، به ناچار دستیابى به استعداد عشق ورزیدن نیز دست‌آورد نادرى است.
فروم می‌گوید: «عشق تنها جواب عاقلانه و رضایت‌بخش به معمای هستی انسان است.» لذا، اکثر ما قادر نیستیم که استعدادهای خود را تا سطحی که عشق واقعی به حساب می‌آید پرورش دهیم، عشقی آمیخته از بلوغ، خودشناسی، شهامت و شجاعت.
او علاوه بر بررسی عشق رمانتیک که هاله‌ای از مفاهیم غلط آن را فرا گرفته است؛ عشق را از همه جهات مورد مطالعه قرار داده و عشق بین والدین و فرزندان، عشق برادرانه، عشق جنسی، عشق به خویشتن و عشق به خدا را بررسی می‌کند. او می‌گوید آموختن هنر عشق ورزیدن، مانند هنرهای دیگر نیاز به تمرین و تمرکز دارد.

اعتماد به نفس در کودکان

چگونه می‌توانیم به کودکانمان بیاموزیم که خود را همان‌طور که هستند دوست داشته باشند؟
چگونه می‌توانیم به کودکانمان کمک کنیم تا بر کمرویی خود غلبه کنند؟
چگونه می‌توانیم کودکانمان را یاری دهیم که اعتماد به نفس لازم را به دست آورند؟
توصیه‌های دلگرم کنندۀ گیل لیندن فیلد، که خودش روان‌درمانگری موفق است، در کتاب اعتماد به نفس در کودکان به والدین کمک می‌کند تا پاسخ این پرسش‌ها را بیابند.

فراخوان بیست‌و‌هفتمین دورۀ جایزۀ جهانی كتاب سال جمهوری اسلامی ایران

دبیرخانۀ جایزۀ جهانی كتاب سال جمهوری اسلامی ایران، بیست‌و‌هفتمین دورۀ این جایزه را با هدف شناسایی و معرفی كتاب‌های ارزشمند در دو حوزۀ مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی، در سه بخش تألیف، ترجمه و تصحیح كه برای نخستین بار طی سال گذشتۀ میلادی (2018) به زبان‌های گوناگون در كشورهای مختلف (غیر از ایران) چاپ شده است، در بهمن‌ماه 1398 برگزار می‌کند.

بر این اساس از تمامی ناشران، پدیدآورندگان و صاحب‌نظران دعوت می­‌شود، یک نسخه از کتاب مورد نظر خود را برای شرکت در این دورۀ جایزه، به نشانی دبیرخانه ارسال کنند.

 

موضوع آثار ارسالی:

الف ـ مطالعات اسلامی: كلیات، معارف اسلامی، تاریخ اسلام، رجال، اخلاق، علوم قرآنی، حدیث، ترجمۀ متون اسلامی، قرآن‌پژوهی و تفسیر، فقه و حقوق اسلامی، علم كلام، فلسفه، تصوف و عرفان، تاریخ علم در اسلام، فرهنگ و تمدن اسلامی، اقتصاد اسلامی، هنر و معماری اسلامی، مطالعات اسلام معاصر و غیره.

ب ـ مطالعات ایرانی: كلیات، زبان و زبان‌شناسی ایرانی، مردم‌شناسی، تاریخ علم در ایران، شعر و ادب فارسی، تاریخ ایران، هنر و معماری  ایرانی، تاریخ و تمدن ایران باستان، ترجمۀ آثار اندیشمندان ایرانی و غیره.

 

ویژگی‌های آثار ارسالی:

الف) برخورداری از ابتكار و خلاقیت در ارائه بینش اسلامی و تحقیقات و مطالعات ایرانی؛

ب) بهره­‌مندی از ارزش فرهنگی بسیار درخور توجه و منطبق با معیارهای تحقیقی و پژوهشی و استناد به منابع معتبر و علمی؛

ج) تناسب حجم كتاب با محتوا، فصل­بندی موضوع­ها، رعایت هماهنگی فصول و یك‌دستی مطالب، ذكر فهارس فنی، اهتمام به ویراستاری، آرایه مناسب کتاب و نداشتن اغلاط چاپی؛

د) رعایت معیارهای اساسی ترجمه در كتاب­های ترجمه شده؛

هـ) رعایت آداب و قواعد تصحیح انتقادی متون به همراه توضیحات و حواشی لازم، و ارائه نسخ بدل به حد كافی در كتاب­های تصحیح‌ شده.

 

مهلت ارسال آثار: 31 شهریور‌‌ ماه 1398

نشانی ارسال آثار: تهران، صندوق پستی 1437-14155

پست الکترونیک: bookaward@ketab.ir

پایگاه الکترونیکی: www.bookaward.ir 




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار