نتایج جستجو:


ای‍لام‌ و ت‍م‍دن‌ دی‍ری‍ن‍ه‌ آن‌

استان ایلام واقع در غرب ایران از دیرباز منطقه‌ای آباد و یکی از مراکز مهم امپراتوری “عیلام” بوده است. در دوران قدیم عیلام به مملکتی گفته میشد که از این ولایات ترکیب یافته بود: خوزستان-لرستان-پشتکوه و کوه های بختیاری. عیلام چند شهر مهم داشت که شوش مهمترین شهر عیلام و اینطور که معلوم شده از قدیمی ترین شهر های جهان بوده است. از هزاره چهارم قبل از میلاد و احتمالاً پیش از آن، مهم‌ترین خط ارتباطی تمدن کوه‌ها و تمدن جلگه‌های جنوب غرب ایران از این سرزمین می‌گذشته است.

تمدن ایلام، یا تمدن عیلام (به پارسی باستان) نام یک تمدن در منطقه‌ای است که بخش بزرگی، در جنوب غربی فلات ایران را در پایان، هزارهٔ سوم قبل از میلاد در بر می‌گرفت و در دورهٔ هخامنشیان به منطقه جغرافیایی سوزیانا شوش کاهش یافت. ایلامیان کشورشان را “هَتَمَتی” به‌معنی “سرزمین خدا” می‌خواندند، اکدیان بدان “اِلامتو” می‌گفتند. در ۲۷۰۰ پیش از میلاد، نخستین شاهنشاهی ایلامی در شوش “در جنوب غربی ایران” تشکیل شد. سفالینه‌های نقاشی شده متعلق به حدود ۳۵۰۰ پیش از میلاد در شوش واقع در ایلام بیانگر دوره‌ای پیشرفته از طرح‌های هندسی، ایجاد سبک خاص از انسان و شکل‌هایی از جانوران در آن‌ها می‌باشد.

در حدود ۲۰۹۴ تا ۲۰۴۷ پیش از میلاد ایلام توسط شولگی، دومین پادشاه سلسله سوم اور تسخیر گردید و بعداً در سال ۲۰۰۴ پیش از میلاد سلسله سوم اور توسط ایلام واژگون می‌شود.

در سال ۶۳۹ پیش از میلاد آشوربانیپال شاه آشور، ایلام را شکست داد و شوش را غارت کرد. پس از این جنگ، ایلام هرگز به عنوان یک قدرت مستقل ظاهر نگردید.

ایلامیان از آغاز دوره پیش ایلامی تا پایان دوره ایلام نو، حدود ۲۶۶۱ سال در جنوب غربی ایران زندگی و حکومت می‌کردند.

سرزمین ایلام به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و استراتژیک و هم‌مرزبودنش با کشور عراق اهمیت ویژه‌ای دارد. این کتاب که نوزدهمین اثر مؤلف در زمینه ایران‌شناسی است، ایلام و تمدن آن را در دوازده فصل به این ترتیب بررسی کرده است: جغرافیای طبیعی استان ایلام، آغاز زندگی و سابقه تمدن در استان ایلام، تاریخ استان ایلام، آثار باستانی و بناهای تاریخی استان ایلام، مرزهای استان ایلام، تقسیمات کشوری استان ایلام، جمعیت و گروه‌های نژادی و مسکن و بهداشت و درمان در استان ایلام، سوانح طبیعی و حوادث سیاسی، عشیره‌ها و طایفه‌های استان ایلام، شاخصه‌های اجتماعی استان ایلام، اقتصاد استان ایلام، شهرستان‌های استان ایلام.

آک‍اس‍ی‍اه‍ای‌ ب‍وم‍ی‌ ای‍ران‌

این درخت با نام محلی گبر، یکی از گیاهان غالب درخت و درختچه‌های نوار ساحلی خلیج فارس و دریای عمان است. این گیاه سالیانه مقدار زیادی سر شاخه و نیام تولید می‌کند که به وسیله دامهایی مانند بز، گاو و شتر مصرف می‌شود. بنابراین شناخت مواد مغذی و ارزش غذایی آن از اهمیت بالایی در نزد دامداران برخوردار است.

نتایج شناخت نقش عوامل اکولوژیک در انتشار و فراوانی این گونه نشان می دهد که دمای صفر از مهمترین عوامل اقلیمی محدود کننده در بخشهای غربی شمالی انتشار گونه سات و در ضمن بارندگی به عنوان یک عامل محدود کننده محسوب نمی شود.

آبرفتهای دانه درشت دوران چهارم، کنگلومرای بختیاری، سازند آغاجری از گروه فارس قابلیت استقرار جمعیت های این گونه را دارا می باشد. خاکهای مناطق رویش جمعیتهای گونه، فقیر از مواد آلی با بافتهای شنی تا لومی با زهکشی مناسب و جزو خاکهای معمولی و به ندرت شور می باشد و بالاخره میزان تراکم و سطح تاج در هکتار این گونه در رویشگاه های مختلف با هدایت الکتریکی محلول خاک همبستگی منفی بالایی دارد.

تحقیقات انجام شده بر روی سر شاخه و میوه این درخت در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان نشان می‌دهد که سر شاخه‌های جوان آن حاوی ۶/۱۶ درصد پروتئین خام، ۴/۲ درصد چربی خام، ۳/۱۸ درصد الیاف خام، ۸/۶ درصد خاکستر، ۷۲/۰ درصد کلسیم و ۲۱/۰ درصد فسفر است، همچنین با تحقیقات انجام شده در تغذیه سر شاخه‌های جوان و میوه این درخت بر روی بزهای بومی استان هرمزگان مشخص شد که قابلیت هضم ماده خشک، پروتئین خام، الیاف خام و عصاره عاری از ازت به ترتیب در سر شاخه‌های جوان یک ساله برابر ۷۱/۵۸، ۷۰/۵۰، ۹۱/۳۷، ۱۷/۷۸ درصد و در میوه آن برابر ۵۶/۶۴، ۴۷، ۲۹/۵۴ و ۸۵/۸۰ درصد است. به طور کلی براساس تحقیقات انجام شده می‌توان از سر شاخه‌های جوان یک ساله و میوه آکاسیا چتری به عنوان یک مکمل مناسب پروتئینی و حتی سایر مواد معدنی و ویتامینی در جیره روزانه انواع دامها استفاده نمود.

این گونه دارای چهار زیر گونه است و دو زیر گونه‌ی آن دارای دو واریته بوده و زیر گونه‌ی موجود در ایران تورتیلیس می‌باشد. فلور مناطق انتشار طبیعی گونه متعلق به 44 خانواده‌ی گیاهی است که خانواده‌های Ephedreaceae ،Chenopodiaceae ،Poaceae و گونه‌های Hamada salicornia ،Aristida adscensionis ،Ephedra foliata ،Stipa capensis در همه‌ی رویشگاههای گونه‌ی گبر حضور دارند.

گبر با داشتن دو نوع خار گوشواره‌ای بلند و صاف و همچنین کوتاه و خمیده(قلاب مانند)، نیام به طور کامل پیچ خورده و تاب خورده از چهار گونه‌ی دیگر قابل تفکیک است، همچنین تاج سرسخت و چتری آن که سبب اطلاق خارچتری به آن شده همگی سبب سهولت شناسایی این گونه می‌شود. تنها گونه‌ی شبیه به آن اما نه شباهتی که سبب گیچی و ابهام شود. Acacia campoptila، از جمهوری یمن می‌باشد.

 

راه‍ن‍م‍ای‌ ت‍ح‍ق‍ی‍ق‍ات‌ ای‍ران‍ی‌

کتاب ایرج افشار که در سال هزار و سیصد و چهل و چاپ شده می باشد. این اثر توسط ایرج افشار نوشته شده است. که انتشارات آن تهران می باشد. ایرج افشار یزدی متولد شده در سال هزار و سیصد و چهار داخل تهران می باشد. او از محققان فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی و از ایران‌شناسان و کتاب‌شناس و نسخه‌پژوه و نگارنده و استاد دانشگاه بوده است. ایرج افشار نزدیک به شصت و پنج سال تلاش های پژوهشی زیادتر از سیصد کتاب و سه هزار مقاله جمع آوری و سروده و تصحیح شده است. راهنمای پژوهشی ایرانی مجموعه‌ای می باشد دربردارنده ی تاریخچه خلاصه ی تحقیقات ارتباط داشته با ایران در زبان‌ها و دوران و در کشورهای مختلف به ضمیمه فهرست‌های راهنما از منبع ها و ماخذ و جامعه و مجالس و اشخاص و هیئت‌ها و کتابخانه‌ها و مجموعه‌ها و مجله‌ها و انتشاراتی که با این رشته علمی و پژوهشی در رابطه اند. این اثر در هشت فصل و به ترتیب در سال هزار و سیصد و چهل و نه چاپ شده است. که برگرفته از منابع مهم تاریخ شرق‌شناسی و تاریخچه ایران‌شناسی و مؤسسه های تحقیقی و دانشگاهی و ایران‌شناسان و مجله و انتشارات و مجموعه و مجلس ها و مجمع های علمی و تحقیقی مرکزهای نگاهبانی و پخش اثر است.

ت‍م‍اش‍ای‌ ج‍ان‌ (ای‍ران‌ ش‍ن‍اس‍ی‌ – ن‍ه‍اون‍د پ‍ژوه‍ی‌)

در این مجموعه، مقالات نهاوند پژوهی نویسنده درباره تاریخ و فرهنگ نهاوند، به چاپ رسیده است. موضوعات مقالات و عناوین آن‌ها به ترتیب عبارت اند از: “گاماس خدای کشاورزی و آب”، “طوفان نوح و زاگرس”، “ماد و نهاوند”، “سفر نامه بهمن کریمی (بهمن میرزا) به نهاوند”، “محمد بن اسماعیل بن جعفر صادق (ع) در نهاوند”، “حسین بن منصور حلاج در نهاوند (همراه با نگاهی به زندگانی جنید نهاوندی)”، “سه مهندس و ریاضی‌دان بزرگ نهاوندی (فیروز نهاوندی / قرن اول هجری؛ احمد نهاوندی / حاسب، ریاضی دان و منجم قرن دوم هجری؛ ابوبکر کرجی نهاوندی / قرن چهارم هجری)”، “بررسی گزارش زکریا قزوینی (متولد 605ه.ق) درباره نهاوند”، “برگی از تاریخ نهاوند (برگرفته از کتاب تاریخ قم مربوط به قرن چهارم هجری)”، “گزارشی از کتاب “تبصره العوام فی معرفه مقالاالانام”، “گزارش برتولداشپولر درباره نهاوند”، “برگی از تاریخ نهاوند در عصر مغولان”، “گزارش منتخب التواریخ معینی از لرستان و نهاوند”، “محقق کرکی نهاوندی”، “نهاوند از دیدگاه ملا عبدالباقی نهاوندی (متوفی 1042ه.ق)”، “سفر شیخ حزین به نهاوند”، “تذکره خاوری ونهاوند”، “گزارش از دانشمندان نهاوندی”، “دو اثر از محمود میرزا قاجار”، “سفر ناصرالدین شاه قاجار به نهاوند”، “طولانی‌ترین سفر نامه نهاوند”، “سفرنامه حسام الدوله معزی به نهاوند”، “گزارش از انقلاب مشروطیت در نهاوند “و “سفرنامه سیف الدوله به نهاوند .”

زی‍ر آس‍م‍ان‍ه‌ه‍ای‌ ن‍ور: ج‍س‍ت‍اره‍ای‌ اس‍طوره‌ پ‍ژوه‍ی‌ و ای‍ران‌ ش‍ن‍اس‍ی

زیر آسمانه‌های نور در برگیرنده مجموعه مقالات و جستارهای اسطوره شناسی و ایران شناسی ابوالقاسم اسماعیل پور در دهه نود شمسی است. بیشتر جستارها پیرامون دو گستره اسطوره پژوهی و ایران شناسی است. از این رو، در آغاز بازتاب اسطوره در هنر و ادبیات و نقد اسطوره‌ای مطرح می‌شود که خود شامل شش گفتار است. اسطوره نه تنها در اعصار گذشته کارکردی ژرف در زندگی انسان داشته، بلکه در عصر جدید نیز هنوز کارکرد ویژه خود را از دست نداده است. اساطیر قوام یافته و استحاله شده در آیین‌ها، باورها، قصه‌ها و افسانه‌ها، آثار ادبی، هنری و کهن نمونه‌های قومی، در زندگی امروزین بشر نمودی آشکار دارند. از این رو پیوند اسطوره، ادبیات و هنر در جهان گذشته و امروزه در زمره مباحث جدی و در عین حال جذاب اسطوره شناسی، تبیین هنر و نقد ادبی بوده است.

زیر آسمانه‌های نور شانزده گفتار هم در زمینه ایران شناسی دارد و موضوعاتی چون فرهنگ ایرانی، تخت جمشید، نوروز، جشن تیرگان، آیین‌های گِنوسی و مانوی و ادبیات ایرانی را در بر می‌گیرد. در بخش پیوست، دو نقد و بررسی کتاب و نیز برگردان سه گفتار در زمینه اسطوره آمده است. نیمی از گفتارها برای اولین بار به چاپ می‌رسند و نیمی دیگر که پیشتر در نشریات علمی فرهنگی منتشر شده بودند از نو ویراسته، افزوده و روزآمد شده‌اند.  اسماعیل پور به شیوه‌ای روایی و توصیفی، البته همراه با تحلیل، ابعاد اسطوره را کاویده و بازتاب آن را در ادبیات و بعضی شاخه‌های هنر نشان داده است. خواننده در خلال مطالب، گاه با دیدگاه‌های شخصی نویسنده نیز آشنا خواهد شد. سه چهرۀ شاخص شعر معاصر ایران نیما، شاملو و سپهری از دیدگاه اسطوره پردازی و اسطوره سازی نیز توجه اسماعیل پور را به خود جلب کرده است و گفتارهایی چون نقد اسطوره‌ای و تبیین اسطوره و هنر نیز به این اثر افزوده شده است.

ج‍ای‍گ‍اه‌ ف‍ره‍ن‍گ‌ چ‍ش‍م‍ه‌ ع‍ل‍ی‌ در ف‍لات‌ م‍رک‍زی‌ ای‍ران‌

چِشْمه‌عَلی، تَپّه، از محوطه‌های باستان‌شناختی پرآوازۀ ایران با آثاری از اواخر هزارۀ ۶ ق‌م تا دوران اسلامی، که شهرت اصلی‌اش به سبب لایه‌های پیش از تاریخی آن است. این محوطه در جنوب تهران، در پای رخ‌نمونی از سنگ خارا از رشته‌کوههای البرز مشرف بر دشت ری واقع شده است.
نام تپه به مناسبت چشمۀ معروف کنار آن است که نقش بسزایی در شکل‌گیری سرزمین فرهنگی ری باستان داشته است. چشمه‌علی طی هزاره‌ها مهم‌ترین منبع آب شرب و کشاورزی منطقه بوده است. با درنظرگرفتن میانگین میزان بارندگی سالیانه ۲۵۰ میلی‌متر، دشت نسبتاً مرتفع ری (۸۰۰ تا ۲۰۰‘۱ متر از سطح آبهای آزاد) به آورد این چشمه و قناتهای محلی وابسته بوده است.
دشت ری یکی از غنی‌ترین دشتهای منطقۀ جنوبی البرز بوده، و از ویژگیهای منحصربه‌فرد آن قرار داشتن در مسیر مهم‌ترین راه تجاری تاریخ منطقه ــ راه ابریشم ــ بوده است. افزون بـر آن، بـرج آرامگاهی منسوب بـه طغرل‌بیگ و دیگر یادمانهای تاریخی ری مانند نقش‌برجستۀ فتحعلی‌شاه قاجار متعلق به ۱۲۴۸ق که به فاصلۀ اندکی از چشمه‌علی قرار دارند، نقش ممتازی برای چشمه‌علی رقم زده است.
در گوشه‌ای از محوطۀ وسیع باستانی ری، دو تپۀ متعلق به دورۀ پیش از تاریخ شناسایی شده که یکی به  “چشمه‌علی” و دیگری در فاصلۀ ۳۰۰ متری آن به “کوه سُرسُره” مشهور است. تپۀ چشمه علی ــ کـه امروزه تقریباً نابود شده است ــ زمانی به ارتفاع ۷ متر از سطح زمینهای پیرامون، و مساحت ۵ / ۳ هکتار بوده است. در سالهای‌ دهۀ ۱۳۶۰ش / ۱۹۸۰م بخشهای در امان‌ماندۀ آن از توسعۀ شهری، به صورت زباله‌دانی درآمد و در نهایت در سالهای اخیر با گسترش سکونت حاشیه‌نشینهای تهران محوطۀ چشمه‌علی تقریباً از دیده‌ها محو شده است.
فعالیتهای اکتشافی باستان‌شناختی در طی نیمۀ نخست سدۀ ۲۰م در دشتهای تهران و کاشان منجر به شناسایی محوطه‌ها و آثار با ارزشی متعلق به دوران پیش از تاریخ در فلات مرکزی شد. مدتی پیش از این زمان، هیئتی فرانسوی که از محوطه‌های مشهور دشت ری بازدید کرده بود، شرح بسیار کوتاهی از تپۀ چشمه‌علی در گزارش خود ذکرکرد. در سالهای ۱۳۳۰-۱۳۳۱ق / ۱۹۱۲- ۱۹۱۳م نیز دایت ــ از هیئت اعزامی فرانسه بـه سرپرستی ژاک دمرگان ــ فعالیتهایی در منطقۀ ری انجام داد.
انقلاب مشروطه در ۱۳۲۴ق / ۱۹۰۶م و نفوذ ملی‌گرایان ایران، به پایان سیطرۀ یک‌جانبۀ فرانسویان بر کاوشهای باستان‌شناختی ایران و ملغى شدن معاهدۀ فرانسویان در ۱۳۰۱ش / ۱۹۱۲م انجامید، و راه برای ورود دیگر هیئتهای بیگانه به عرصۀ باستان‌شناسی ایران هموار شد؛ هیئت اریک اشمیت که به کاوش در تپۀ چشمه‌علی شهر ری پرداخت، یکی از همین گروهها بود.
اشمیت با حمایت مالی موزۀ دانشگاه پنسیلوانیا و موزۀ هنرهای زیبای دانشگاه بُستن کار در چشمه‌علی را آغاز کرد، و طی سالهای ۱۳۱۳- ۱۳۱۵ش / ۱۹۳۴- ۱۹۳۶م، بیش از ۶۰۰ م‍‌ـ ۲ از محوطۀ چشمه‌علی را با کمک ۲۰۰ کارگر کاوش کرد. مهم‌ترین هدف اشمیت مطالعۀ افقهای فرهنگی باستانی در فلات ایران بود. از نظر او، ری دو اهمیت ویژه داشت: ۱. قرارگیری در چهار راه فرهنگهای منطقه‌ای ایران ۲. دیرینگی زمانی با آثاری غنی از پیش از تاریخ تا دورۀ تیموری. فعالیتهای اشمیت که در زمان خود از نظر دقت و بهره‌گیری از امکانات و تخصصهای مختلف بی‌نظیر بود، منتهی به کشف بقایایی از دوره‌های نوسنگی، کالکولیتیک، اشکانی و اسلامی در تپۀ چشمه‌علی شد.
به سبب عواملی مانند جنگ جهانی دوم، و نیز مرگ نابهنگام اشمیت در اثر سقوط هواپیما در ۱۳۴۲ش / 1963م، گزارش پایانی کاوشهای اشمیت در چشمه‌علی هرگز به چاپ نرسید، اما بر اساس گزارش بسیار کوتاهی که از وی در دست است، وی کهن‌ترین لایۀ استقراری چشمه‌علی را هم‌زمان با دورۀ «آنو ۱» تاریخ‌گذاری کرده است؛ در حالی که مطالعات مری وُیت و رابرت دایسِن افق سفالی چشمه‌علی را کهن‌تر معرفی می‌کنند.
برای نخستین بار دانلد مِکان در بررسیهای پیش از تاریخی ایران، نام “فرهنگ چشمه‌علی” را به‌عنوان بخش مهمی از دوره‌های پیش از تاریخی فلات مرکزی ایران وارد ادبیات باستان‌شناسی کرد. مِکانْ دورۀ مواد به‌دست‌آمده از لایه‌های تحتانی محوطۀ چشمه‌علی را به دو مرحلۀ اصلی تقسیم کرد: کهن‌ترین مرحله با دو زیرمرحلۀ IA زیرین و IA زبرین، و IB هم‌زمان با سیلک I تـا III. بعدها، مجیدزاده گاه‌نگاری فلات مرکزی ایران را از فهرست خسته‌کنندۀ نام محلها رهانید و بنیانی پویا و منطقه‌ای برای آن تدوین نمود. بر این اساس، مراحل مختلف دوره‌های پیش از تاریخی فلات مرکزی ایران به فلات عتیق، قدیم، میانه و جدید تقسیم‌بندی شد و برپایۀ این گاه‌نگاری جدید فرهنگ پیش از تاریخی چشمه‌علی IA زیرین و IA زبرین به مرحلۀ فلات قدیم، و چشمه‌علی IB به فلات میانه تعلق گرفت.
پس از گذشت ۶۱ سال از آغاز کاوشها در تپۀ چشمه‌علی توسط اشمیت، برنامه‌ای برای سال‌یابی مطلق لایه‌های نوسنگی و کالکولیتیک چشمه علی در آن تپه به اجرا درآمد. در ارزیابی دوبارۀ بقایای فرهنگی لایه‌های چشمه‌علی، ۳ طبقۀ فرهنگی اصلی برای چشمه‌علی درنظرگرفته شد: نوسنگی متأخر، کالکولیتیک انتقالی و کالکولیتیک قدیم. بر اساس ۹ نمونه رادیوکربن جمع‌آوری شده از بخشهای مختلف ترانشۀ لایه‌نگاری، کاوشگران برای دورۀ انتقال کالکولیتیک زمانی برابر با ۵۳۰۰ تا ۴۶۰۰ ق‌م، و برای دورۀ کالکولیتیک قدیم مرحلۀ زمانی برابر با ۴۶۰۰ تا اوایل هزارۀ ۵ ق‌م را درنظرگرفته‌اند. تاریخ‌گذاری مرحلۀ نوسنگی متأخر در تپۀ چشمه‌علی از ۵۳۰۰ تا آغاز هزارۀ ۷ ق‌م در نظر گرفته شده است.
مدارک به‌دست‌آمده از فرهنگهای پیش از تاریخی در فلات مرکزی ایران مشخص ساخته است که در هزارۀ ۵ ق‌م ساکنان منطقه از اقتصاد ترکیبی، بهره‌گیری از حیوانات اهلی و وحشی و کشاورزی برخوردار بوده‌اند. آنان خانه‌هایشان را با استفاده از مشته‌های گلی، ساقه‌های نی و خشت می‌ساختند و مرده‌هایشان را در زیرِ خانه‌های مسکونی دفن می‌کردند. دربارۀ ویژگیهای معماری لایه‌های پیش از تاریخی تپۀ چشمه‌علی جز پلانی که اشمیت تهیه کرده، و تیموتی متنی آن را منتشر کرده است، هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.
از دستاوردهای مهم فنّاوری اقوام و ساکنان فلات مرکزی در اواخر هزارۀ ۶ ق‌م، تغییر بافت سفالهای خشن با پخت ناکافی به سفالهای ظریف با پخت کافی بود که کنترل دقیق کوره‌های سفالگری را نشان می‌دهد. در این مرحله استفاده از مس نیز در سراسر منطقه گستـرش یـافت. این رشد و گسترش فناوری در مرحلۀ بعد رو به افول نهاد، اما در چشمه‌علی مدارک اندکی از وجود بقایای فلزی از این مرحله گزارش شده است.
قابلیتهای هنری ساکنان چشمه‌علی در تولید سفال و نقوش چشم‌نواز آن بازتاب یافته است. ساکنان قدیم چشمه‌علی از سفالهای دست‌سازی استفاده می‌کردند که رنگ غالب خمیرۀ آنها به رنگ روشن، با مادۀ چسبانندۀ کاه خرد شده، و آراسته به نقوش سادۀ هندسی با رنگ اخرا بودند. این گروه شبیه به سفالهای دورۀ اول سیلک است.
گونه‌ای از سفال قرمز رنگ توسط ساکنان قدیمی چشمه‌علی به‌کار برده شده که در مرحلۀ بعد با اندکی تغییر در مادۀ چسباننده و کیفیت ساخت و نیز ترکیب نقشی پیچیده‌تر، به صورت گسترده‌ای تحت نام سفال نوعِ چشمه‌علی در تمامی مناطق فلات مرکزی ایران فراگیر شده است. عناصر تزیینی در سفالهای چشمه‌علی عبارت‌اند از: نقوش هندسی، گیاهیِ شیوه‌یافته، حیوانی، پرندگان با پاهای بلند، غزال، سگ، بز و ماهی. نقوش انسانی به‌ندرت در میان نقوش چشمه‌علی دیده می‌شود.

چشمه‌علی، ظرف سفالی با نقش هندسی دورۀ انتقالی کالکولیتیک

در چشمه‌علی و برخی از محوطه‌های هم‌زمان بین لایه‌های مرحلۀ قدیم و اوایل میانۀ فلات، نمونه‌ای از سفال غیربومی آشکار شده که به سفال آلویی معروف است. بر خلاف سفالهای مرحلۀ ابتدایی چشمه‌علی، در ظروف سفالی مرحلۀ IB چشمه‌علی تغییراتی پدید آمده است؛ تنها بخش بالایی ظرف نقش‌اندازی شده، و ظروف با پایه‌های گرد بلند معمولاً با نوارهای عمودی سه‌تایی یا بیشتر تزیین شده‌اند. نقش‌مایه‌های گیاهی، حیوانی و انسانی در این مرحله بیشتر از گذشته پدیدار شده‌اند. نقوش مرحلۀ IB به رنگهای قهوه‌ای تیره مایل به قرمز نقش شده‌اند.
جابه‌جایی استقرارها در طی مرحلۀ فلات قدیم به جدید در بسیاری از محوطه‌های شناخته‌شده در فلات مرکزی ایران به ثبت رسیده است. از آن دست نمونه‌ها می‌توان به جابه‌جایی از محوطۀ سیلک شمالی به جنوبی اشاره کرد که گیرشمن دلیل آن را نقصانهای محیطی دانسته است.
مجیدزاده جابه‌جایی استقرار در طی مرحلۀ فلات قدیم به میانه از تپۀ چشمه‌علی به تپۀ مرتضى‌گرد در جنوب تهران را قطعی می‌پندارد. این وضعیت در شمال شرق فلات مرکزی هم ثبت شده است، به گونه‌ای که تپۀ شیرآشیان جای خـود را بـه تپـه‌حصـار داده است.
بر اساس گزارش منتشرنشده از کاوش اشمیت مربوط به سال ۱۳۱۴ش / ۱۹۳۵م، وی روی بقایای پیش از تاریخی چشمه‌علی یک ساختمان خشتی متعلق به دورۀ اشکانی را کاوش کرده است. این ساختمان بخشی از بنای باشکوهی بوده، که اشمیت آن را معبد نامیده است و با استفاده از سکه‌های به دست آمده آن را به دورۀ اشکانی نسبت داده است.
بر پایۀ گزارش کوتاهی که از اشمیت در دست است، دورۀ اسلامی چشمه‌علی از گستردگی زیادی برخوردار بوده، و بنا بر همین گزارش ضخامت آثار دورۀ اسلامی چشمه‌علی روی لایه‌های اشکانی دو متر بوده است. شماری گور دورۀ اسلامی که اسکلت درون آنها به‌شدت مضطرب شده بـود، و یک سنگ گور مرمرین آراسته به خط کوفی تزیینی از این محوطه به‌دست آمده است. دورۀ اسلامی چشمه‌علی به دورۀ میانۀ اسلامی (آل‌بویه و سلجوقیان) و نیز اوایل اسلامی (بنی‌امیه و بنی‌عباس) تاریخ‌گذاری شده است.
پیش از ایـن، مجموعۀ اشمیت ــ کـه هم‌اینک بخشی از آن در دانشگاه پنسیلوانیا و بخش دیگر آن در مؤسسۀ شرق‌شناسی دانشگاه شیـکاگو نگهداری می‌شود مـورد مطالعه قرار گرفته است. تیموتی متنی در پروژۀ پسا دکترای خود مواد به دست آمده توسط اشمیت را که بیشتر شامل سفال بود، مورد بازبینی قرار داده است. این برنامه از ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۴م ادامه داشته، و هم‌اینک نیز به صورت یک پروژۀ بین‌المللی غیر رسمی درآمده است و اعضای آن درصدد کسب اعتبار مالی برای چاپ گزارش نهایی به زبانهای انگلیسی و فارسی‌اند.

ف‍ره‍ن‍گ‌ ع‍ام‍ی‍ان‍ه‌ گ‍ل‍ب‍اف‌

گلباف شهری است در 110کیلومتری جنوب شرقی کرمان. انگور، زردالو، هلو، و خرما از مهمترین محصولات کشاورزی گلباف است. گلباف جاذبه های توریستی هم دارد مانند چند آبشار و یک قلعه شش هزار ساله در آن.

کتاب فرهنگ عامیانه گلباف مشتمل است بر لغات و اصطلاحات، مثالها و کنایه‌ها، باورهای محلی و برخی ترانه‌های محلی مردم گلباف. نگاهی به فرهنگ عامیانه نشان می‌دهد که حاوی سه مقدمه است: یکی از گلابزاده، مدیر وقت مرکز کرمان شناسی در 1379، دوم، مقدمه دکتر رضا اشرف زاده، استاد دانشگاه مشهد، و سوم مقدمه‌ای از مؤلف است به تاریخ بهار 1377 شمسی درباره چهار سال کار پژوهشی‌اش و توصیفی کوتاه از شهر گلباف، ساختار اجتماعی، آثار باستانی و زیارتگاههای آن.

مؤلف قبل از شروع مطالب کتاب به ارائۀ توضیحاتی در باب محتوای کتاب پرداخته است، شامل توضیحی درباره معنای گلباف، تعریفی از مثالها، کنایه ها و ارائۀ نمونه هایی از باورها و ترانه های محلی.

متن فرهنگ عامیانه گلباف شامل “امثله و کنایات “و “لغات و اصطلاحات “است که به ترتیب حروف الفبا به سبک فرهنگهای لغت و دایره المعارفها به زبان فارسی و گویش محلی تدوین شده و ذیل آن ترجمه و آوانگاری نیز آمده است. مدخلها تا حرف «ی» تا صفحه 273 ردیف شده اند. در بخش بعدی فرهنگ عامیانه گلباف 249 باور از باورهای مختلف مردم گلباف جمع اوری شده است و بخش انتهایی به ترانه‌های محلی مردم اختصاص یافته است.

نمونه‌هایی از باورها:

اگر کسی سردرد دارد، او را دور سر کفتار بگردانند خوب میشه.
زن حامله اگه گیلاس بخوره بچه‌اش غشو میشه
اگر کسی از میان دو زن رد شود، بختش بسته میشه.
اگر کسی آینه جلو نوزاد بگذاره، نوزاد دیوانه میشه.
اگر بچه را روی طاقچه بگذاری، باعث کم عمری و کوتاهی قد بچه میشه.
خواندن باورهای ملل مختلف این فائده را داره که بدانیم چگونه عده ای در قدیم و شاید حال آنها را باور کرده‌اند و بر اساس آن زندگی کردند و می‌کنند و چه رنجهای بی‌حاصل کشیدند و می‌کشند. باورهای غیرعقلانی همیشه چنین‌اند. باورهای دیگران را که میخوانیم چه بسا بخندیم و تأسف خوریم اما باورهای خود و درجۀ قوت آنها را نمی‌ینیم!

 

آی‍ی‍ن‌‌ه‍ای‌ گ‍ذر در ای‍ران‌

 

آیین‌های گذر در ایران مجموعه‌ای است که در آن مؤلف به آداب، مراسم و آیین‌های مربوط به رویدادهای حیات بشری، یعنی “زادن و مرحلۀ کودکی”، “بلوغ و ازدواج” و “مرگ و سوگ” پرداخته است و در تحلیل تطبیقی آن‌ها با توجه به مناطق مختلف ایران و موارد مشابه در اساطیر و افسانه‌های کشورها و ملل باستانی نکاتی را مطرح نموده است.
در آیین‌های گذر می‌خوانیم که انسان در روند دگرگونی های زیستی و اجتماعی خود (تولد، بلوغ، ازدواج و مرگ) سه مرحله پیش رو دارد: جدایی، انتقال و پیوستن. در مرحلۀ نخست از جایگاه و وضعیت موجود جدا می‌شود، در مرحلۀ دوم از آن می‌گذرد و در مرحلۀ سوم در موقعیتی جدید به جامعه می‌پیوندد. مرحلۀ گذر مرحله ای است که در آن شخص مراسم و آیین هایی را از سر گذرانده و پایگاهی را پشت سر نهاده، امّا هنوز به پایگاه دیگر راه نیافته است. گویی بر درگاه و آستانۀ خانه است، نه درون خانه یا بیرون آن؛ در مرحلۀ پیوستن است که آدمی به جایگاه و موقعیت جدید خود راه می یابد. آداب و آیین های گذر البته در پاره‌ای از جوامع سنتی رنگ باخته‌اند و در جوامع مدرن به درون لایه‌های رفتاری خزیده‌اند، اما هنوز در حیات اجتماعی _ فرهنگی انسان به اقتضای هر محیط حضور و کارکردی چشمگیر دارند.

چند نمونه آیینی:

در مرحله زایمان در لرستان و برخی دیگر از مناطق ایران که اگر زایمان دشوار باشد، اسبی به خانۀ زائو و نزدیک اتاق او میآورند، جلوی اسب مقداری جو میریزند. اسب اگر از آن جو بخورد و شیهه بکشد، زائو و نوزاد از گزند «آل» میرهند و گرنه خواهند مرد.

در مرحله تولد اعتقاد بر این است که هر نوزاد همزادی دارد که در پی مرگ اوست. پس در غروب شب هفتم تولد نوزاد، او را قنداق و پیشانی، ابرو و چشمانش را با دوده سیاه می‌کنندو …با این کار همزاد می‌پندارد که کودک سوخته و از بین رفته است و دست از سر او برمی‌دارد.

در مرحله نامگذاری: در افسانه‌ها و شعر پارسی نام را نشانه‌ای از محتوای خُلقی و خَلقی نوزاد می‌دانند و بسیار بر انتخاب آن دقت و وسواس اِعمال می‌شود. نمونه های فراوانی در کتاب آمده است.

در مراحل رشد مانند ختنه کردن، دندان درآوردن، راه رفتن، بلوغ دختران و پسران، ازدواج، تا برسد به مرحلۀ مرگ آیینهایی شنیدنی و گاه خنده‌دار و گاه عجیب و غریب در فرهنگ ایرانی وجود دارد. در این کتاب آیینهای ایرانی گاهی با آیینهای ملل دیگر مقایسه می‌شوند.

این کتاب از پژوهشهای درخورتوجه پژوهشکده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی است.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار