نتایج جستجو:


روح‍ان‍ی‍ت‌ و ق‍درت‌

روحانیت و قدرت مجموعه‌ای است از مقالات و سخنرانی‌های عمادالدین باقی درباره “روحانیت” و چگونگی تعامل و ارتباط این نهاد با قدرت.  وجه مشترک این مقالات عبارتند از بررسی برخورد دستگاه قدرت سیاسی با روحانیت و نحوۀ تعامل روحانیت با قدرت حاکم در دوران قبل از انقلاب اسلامی و سپس حاکم شدن روحانیون و رفتار خود آنها به عنوان صاحبان قدرت با مردم و با همقطاران خویش پس از انقلاب اسلامی.

روحانیت و قدرت در پنج فصل سازمان یافته است. فصل اول با عنوان “سید جمال‌الدین اسدآبادی و علما” درباره مناسبات سید جمال با دولت و قدرت در ایران و در جهان اسلام است‌؛ نیز اقدامات اصلاحی وی از طریق تلاش برای تاثیرگذاری بر قدرت با استفاده از نهاد روحانیت تبیین می‌شود. فصل دوم متن پیاده شده یک سخنرانی و دو مقاله درباره نقش روحانیت در انقلاب مشروطه است. فصل سوم با عنوان “روحانیت پس از انقلاب ایران (نوگرایی, صف‌آرایی‌ها)” حاوی شش مقاله است که به مناسبت‌های مختلف ارائه شده‌ و قبلا منتشر شده‌اند. در فصل چهارم با عنوان “مرجعیت و دموکراسی” مقاله‌ای از نویسنده درباره نقش روحانیون و مراجع در برخی رویدادهای سیاسی آورده شده که در سال ۱۳۶۴ در پاسخ به سخنان آیت‌الله حسین راستی کاشانی نوشته شده است. راستی کاشانی، از مدرسان حوزه علمیه قم، روحانی محافظه کاری بود که مدنی به عنوان نمایندۀ امام خمینی در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی فعالیت داشت و حضورش باعث انشقاق در این سازمان گردید. موضوع سخنرانی آیت‌الله راستی در انتقاد از طوماری بود که چند هزار نفر از طلاب و علمای حوزه علمیه قم در حمایت از رهبری آینده انقلاب اسلامی در آن زمان (آیت‌الله منتظری) و موضع مجلس خبرگان آن را امضا کرده بودند. عمادالدین باقی در این مقاله سخنان آیت‌الله راستی را مورد انتقاد قرار داده است. آخرین فصل روحانیت و قدرت درباره دادگاه ویژه روحانیت است و به ناسازگاری وجود چنین دادگاهی با نص قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌پردازد. همچنین در این مقاله دادگاه ویژه روحانیت از حیث تاریخچه و جایگاه حقوقی و مبانی نظری مورد بحث قرار گرفته است.

ت‍ح‍ق‍ی‍ق‍ات‍ی‌ درب‍اره‌ س‍اس‍ان‍ی‍ان‌

در این کتاب تاریخی امده است که امپراطوری ساسانیان نام خاندان شاهنشاهی ایرانی است که از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی (۴۲۷ سال) بر ایران فرمانروایی کردند؛ بنیان این شاهنشاهی یکپارچه را اردشیر (یا ارتخشتره؛ از ارت: مقدس، و خشتره: شهریار) بنا کرد. دودمان ساسانی آخرین دودمان پیش از دوره اسلامی در ایران بودند. شاهنشاهان ساسانی که ریشه‌شان از استان پارس بود، بر پهنه بزرگی از آسیای باختری چیرگی یافته، گستره فرمانروایی خود؛ کشور ایران (به پهلوی کتیبه‌ای a y r a n sh t r y ) را برای نخستین بار پس از هخامنشیان، یکپارچه ساخته و زیر فرمان تنها یک دولت شاهنشاهی آوردند. پایتخت ایران در این دوره، شهر تیسفون در نزدیکی بغداد (آن زمان نام روستایی کوچک در نزدیکی تیسفون بوده؛ که نامش به ظاهر، از یکی از نامهای بغ داد یا بخشوده خدا؛ و یا باغِ داد دوره ساسانی ریشه گرفته بوده)، در عراق امروزی بود. نام “ساسانیان” از “ساسان” گرفته شده، که اردشیر از نوادگان اوست و داریوش سوم هخامنشی (دارایِ دارایان) را از نیاکان او دانسته‌اند. نخست کارنامه اردشیر بابکان به این نسبت گواهی داده و بازهم به نوشته شاهنامه، ساسان پدر اردشیر، چوپانی بود از بازماندگان دارا که در فارس می‌زیست. اردشیر در دستگاه بابک که موبد آتشکده آناهیتا، همچنین شهردار و مرزبان پارس بود، پرورش یافت، ولی درباره نسبت او با بابک اختلاف وجود دارد. او به گواهی بسیاری از تاریخی نویسان، مردی نیرومند و دلیر بود که سرانجام بر اردوان پنجم اشکانی در دشت هرمزگان پیروز شده و تسخیر سرزمینی که خود به آن ایران می‌گفت را آغاز کرد. ساسانیان رفته‌رفته توانمندتر شده، هویت فرهنگی، نظامی و مذهبی ایرانشهر را نزدیک به چهارصد سال گسترش داده و مرزها را تا سالهای پایانی برپایی‌شان، به گستره امپراتوری هخامنشی نزدیک‌تر کردند، هرچند که با گذشت زمان، دستگاه مذهبی در کار کشورداری و دربار نفوذ بسیار نمود و نبردهای چندین ساله با رومیان نیز، کشور را فرسودند. پرده پایانی شاهنشاهیِ ایرانشهرِ ساسانی، در پایان دوره خسرو پرویز (به پهلوی: ابرویز) با پیروزی سپاه ایران در نبرد اورشلیم (در شاهنامه: گنگ دژ هود) فرو افتاد. پیروزی در این نبرد ۲۱ روزه به فرماندهی شهربراز سردار خسرو، و با یاری جنگ افزارهای سنگین و دژکوب و منجنیق، همراه شد با فرستادن چلیپای ترسایان (صلیب اصلی مسیح) از اورشلیم به پایتخت ایران. اما این رویداد خشم رومیان مسیحی را به دلیل بی‌احترامی به چلیپای مسیح برانگیخت؛ نبردهایی به شکست و پَس نشینی سپاه ایران انجامید و سرانجام خسروپرویز، شاه نیرومند و با اراده‌ای که با وجود اشتباه‌ها و معایبش، در دوران پادشاهی خود جلوی زیاده‌خواهی بزرگان را گرفته بود، با خشم بزرگان بخاطر شکست‌ها، به ظاهر با مکر و دسیسه از سوی برخی سپاهیان، و با همکاری پسرش شیرویه (قباد دوم) کشته شد. با مرگ خسرو، و در پی آن مرگ شک برانگیز قباد (که بسیاری از برادران خود را کشت)، در زمانی کمتر از شش ماه، چرخه‌ای مرگبار از کینه توزی، جاه طلبی و خونخواهی آغاز شد و به فروپاشی دستگاه ساسانی انجامید. بسیاری از بزرگان و ارتشیان کشته شده تا آنجا که در نبود مردان خاندان شاهی، پوران دختر خسرو پرویز و پس از او، آزرمیدخت، خواهر پوراندخت را به شاهی برگزیدند. با گزینش‌های پی‌درپی و برگزیدن بیش از ده شاهنشاه در مدت چهار سال، یزدگرد سوم از سوی بزرگان استخر برگزیده شد ولی چون نسبتی نزدیک با شاه نداشت محبوبیتی نیافت. سرانجام لشکر خلیفه عمرابن الخطاب آگاه از ناتوانی مرزبانان، رفته رفته به کشور نفوذ کرد. بازمانده سپاه ایران در نبرد جسر (یا نبرد پل) پیروز شده، ولی دو نبرد سرنوشت سازِ قادسیه و جنگ نهاوند با پیروزی اعراب پایان یافتند و پس از سقوط نهاوند دیگر ایران نتوانست انسجام خود را دوباره بدست آورد و همه شهرهای ایران یکی پس از دیگری بدست عرب افتاد. پایتخت ایران، شهر تیسفون (به عربی مدائن) در ۶۳۷ میلادی به دست اعراب افتاد، یزدگرد سوم با سرنوشتی نامعلوم گریخت و اثری از او نماند؛ به گمان برخی تاریخ نگاران، آسیابانی از مرو او را بخاطر جامه زربفت‌اش کشت. با مرگ یزدگرد به سال ۶۵۱ میلادی، شاهنشاهی ساسانی پایان یافت، هرچند که بازماندگان خاندان شاهی در ایران، یا گریختگان به چین، از جمله پیروز پسر یزدگرد؛ برای استقلال دوباره ایرانشهر از خلافت عمر بسیار کوشیدند. این باور و این دید ایرانشهری یا منش ایرانشهری یا ایرانی از دوره ساسانی سرچشمه گرفته‌است. ساسانیان اولین سلسله‌ای در ایران هستند که ایده ایرانشهر را به عنوان یک ایده سیاسی و هویت فرهنگی ایرانیان برپا می‌کنند. مهمترین میراث ساسانیان این است که ما اکنون ۱۸۰۰ سال است با این ایده زندگی می‌کنیم. ما پیدایش این ایده را مدیون ساسانیان هستیم.

ایران: م‍ب‍ان‍ی‌ ی‍ک‌ ک‍ش‍ور ش‍ن‍اس‍ی‌ ج‍غ‍راف‍ی‍ای‍ی‌

این کتاب نخستین جلد از مجموعه کشورشناسی علمی است که به جغرافیایی طبیعی ایران اختصاص دارد. این کتاب به دلیل مسافرت‌ها و پژوهش‌های پیگیر نویسنده‌اش، دکتر اکارت اهلرز، و همچنین گردآوری منابع مهمی که به زبان‌های زنده دنیا درباره موضوع مورد بحث به چاپ رسیده یکی از کامل‌ترین آثار درباره جغرافیای طبیعی ایران است.
مجموعه اطلاعات این کتاب زمینه ارزنده‌ای است برای برنامه‌ریزی ناحیه‌ای در ایران و جنبه‌های کاربردی جغرافیای نوین برای مقاصد آموزشی و پژوهشی در سطح کشور.
در بخش نخست کتاب، از ویژگی‌های کلی جغرافیایی و تاریخی ایران، مرزها و همچنین منابع جغرافیایی درباره این کشور سخن به میان آمده، در بخش دوم ساختمان زمین شناسی، تقسیم بندی اوروهیدروگرافیکی، اقلیم و بیلان آب و در بخش سوم، مجموعه زیستی (پوشش گیاهی، حیوانات و خاک‌ها) مورد بحث قرار گرفته است. این اثر توسط دکتر محمد تقی رهنمایی (استاد جغرافیای دانشگاه تهران) به فارسی برگردانده شده است.

ک‍ت‍اب‌ م‍غ‍ان‌: ون‍دی‍داد ت‍رج‍م‍ه‌ از م‍ت‍ن‌ اوس‍ت‍ای‍ی‌_ واژه‌ ن‍ام‍ه‌_ پژوه‍ش‌ ه‍ای‌ ت‍طب‍ی‍ق‍ی‌

جلد اول از این مجموعه مشتمل است بر فرگردهای “8-1” وندیداد (کتاب دینی مغان زرتشتی) که به همراه ترجمه‌ی واژه به واژه از متن اوستایی، مقایسه با ترجمه‌ی پهلوی، نیز ترجمه‌های اروپایی و هندی، به همراه شروح مستند فراهم آمده است. گفتنی است وندیداد در لغات به معنای “قانون ضد دیو” است یعنی روش‌های مقابله با دیوان، شیاطین، جادوان، پریان و ارواح شریر. محتوای بخش‌های مختلف کتاب بدین‌قرار است: جغرافیایی شرق ایران که ساخته‌ی اهورامزدا است و اهریمن برای مقابله با این آفرینش در هر شهر گناه یا آسیبی پدید می‌آورد، گفت و گوی زرتشت و اهورامزدا، نیکویی زرامن و کشاورزی و رسوم مغان درباره‌ی رفتار با مردگان، قوانین عهد و پیمان و کیفر پیمان‌شکن، روش تطهیر افراد ناپاک و آلوده، حدود شرعی کیفر تازیانه برای کسانی که جسد مرده‌ای را دفن می‌کنند، روش دخمه کردن و شیوه‌های تطهیر جسد، و مراسم مربوط به مردگان کیفر کسانی که روی جنازه را بپوشاند.
جلد دوم از این مجموعه حاوی سروده‌های بخش “22-9” وندیداد (از کتب باستانی مغان زرتشتی) است که به همراه ترجمه از متن اوستایی و مقایسه با ترجمه‌ی پهلوی، اروپایی و هندی به همراه شروح مستند فراهم آمده و این موضوعات را شامل می‌شود: مراسم تطهیر از آلودگی به وسیله‌ی مس میت و لمس جسد، چگونگی مقابله با دیوان و شیاطین، مدت و زمان سوگواری و تعریف نزدیکان و خویشاوندان، کیفر و مجازات قتل انواع سگ‌ها و آزار آن‌ها، مجازات کسی که سگ آبی را بکشد، گناهان کبیره، آداب سر تراشیدن و گرفتن ناخن، وظایف روحانیان و مومنین، معارضه‌ی زرتشت و اهریمن، پزشکی و بیماری‌ها، ستایش‌ها و مقدس نیک یا گاو اوگدات، و پرسش و پاسخ میان زرتشت و اهورامزدا و اهورامزدا با ایزدان.

 

ت‍اری‍خ‌ زن‍دگ‍ی‌ اق‍ت‍ص‍ادی‌ روس‍ت‍ای‍ی‍ان‌ و طب‍ق‍ات‌ اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ ای‍ران‌ از دوران‌ م‍ا ق‍ب‍ل‌ ت‍اری‍خ‍ی‌ ت‍ا پ‍ای‍ان‌ س‍اس‍ان‍ی‍ان‌

تحولات اجتماعي و سياسي دوران هخامنشيان در تكامل جنبه هاي گوناگون فرهنگي و از جلمه گسترش و همه جا گيري كاريز مؤثر بوده است. وقتي كه سرتاسر واحد جغرافيايي و ملي ايران بعنوان حوزة اصلي قلمرو گسترده شاهنشاهي هخامنشي تشكل و وحدت سياسي يافت، شبكه هاي قوي راهها سرتاسر ايران زمين را بهم پيوست، و تجارت و صنعت اهميت ويژه يافت.

همة پيشرفت ها و تحولاتي كه در جنبه هاي مختلف اجتماعي حاصل شد، بنيادي محكم و پابرجا در روستاها داشت و با تحولي شگرف در كشاورزي همراه بود چه ” سرچشمة عمده ثروت در شاهنشاهي هخامنشي زمين بود و كليد آباداني زمين آب بوده و آبياري بزرگترين مشكل كار كشاورزي” و بالطبع توسعة كشاورزي مگر بر پايه توسعة آبياري امكان نداشت، و آبياري نيز در بسياري از مناطق ايران زمين غير ممكن بود و هست مگر با حفر كاريزها.

در همه زمانها در ايران مسئله آب امري حياتي بشمار مي رفته است. از زمانهاي ما قبل تاريخ، اين مملكت با وسائل مصنوعي آبياري ميشد و در عهد هخامنشي شبكة وسيعي از كاريزها موجود بود و تشويق به حفر كاريزها نيز از بهترين اقدامات شاهان هخامنشي بشمار آمده است.

استرابون نيز فراواني نعمت و ثروت را در ايران بر اثر توسعه كشاورزي و بويژه توجه به آب و آبياري مي داند، روستائياني كه از آب برف و قنات بهر ور مي شده اند
مهمترين امري كه موجب گسترش و توسعه همه جاگير كاريز و كاريز كني در روزگار هخامنشيان و بويژه روزگار داريوش كبير 521 تا 486 پيش از ميلاد شد، و اين دوران را دوران شكوفايي و اوج اقدامات آبياري و حفر كاريز در سرتاسر فلات ايران بشمار آورد، اين بود كه به امر شاهان هخامنشي آن كس كه كاريزي حفر مي كرد وآب به سطح زمين مي آورد و بدين وسيله روستايي و يا زمين تازه آبادان ميكرد يا كاريزهاي خشك را بازسازي مي نمود، ماليات پنج نسل بر او بخشوده مي شد و پولي بيوس مورخ يوناني سدة سوم پيش از ميلاد نيز بخشودگي ماليات را بر پنج نسل كسي كه كاريزي آبادان مي كرد متذكر شده است. مي گويند كه استخر از كاريزهاي متعدد آبياري مي شده و احتمال اينكه آب آشاميدني براي تخت جمشيد نيز از كاريز برآمده باشد زياد است.

کتاب ت‍اری‍خ‌ زن‍دگ‍ی‌ اق‍ت‍ص‍ادی‌ روس‍ت‍ای‍ی‍ان‌ و طب‍ق‍ات‌ اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ ای‍ران‌ از دوران‌ م‍ا ق‍ب‍ل‌ ت‍اری‍خ‍ی‌ ت‍ا پ‍ای‍ان‌ س‍اس‍ان‍ی‍ان‌ 559 صفحه دارد و دارای پنج بخش است، بخش اول: روستاها و روستاییان ایران در دوران ماقبل تاریخی بخش دوم: شکفتگی تولید و آغاز مرحله جدید رندگی روستایی در دوران ایلامی ها و مادها بخش سوم: وضع روستاها و زندگی روستاییان و دیگر طبقات اجتماعی ایران در دوره هخامنشیها بخش چهارم: نوسانهای شرایط زندگی روستاییان و وضع دیگر طبقات اجتماعی ایران در دوران سلوکیان و اشکانیان بخش پنجم: بن بست مناسبات ناهنجار اقتصاد روستایی در دوره ساسانیان می‌پردازد.

کتاب ت‍اری‍خ‌ زن‍دگ‍ی‌ اق‍ت‍ص‍ادی‌ روس‍ت‍ای‍ی‍ان‌ و طب‍ق‍ات‌ اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ ای‍ران‌ از دوران‌ م‍ا ق‍ب‍ل‌ ت‍اری‍خ‍ی‌ ت‍ا پ‍ای‍ان‌ س‍اس‍ان‍ی‍ان‌ جزو مطالعات دایره المعارف جامعه شناسی تاریخی ایران بوده و کتاب با جزئیات ویژه به برخی از موضوعات و حقایق تاریخی و دانستنی ها و اخبار آن اعصار پرداخته است. بدون شک کتاب حاضر یکی از معدود منابعی است که نگاهی تاریخی به جامعه و اقتصاد روستایی ایران داشته و از این منظر ارزش درخور توجهی دارد. لازم به توضیح است که در این کتاب کوشش شده تا حقایق تاریخی بر اساس علمی در مقام طبقه بندی و تحلیل برآید و تطور و توالی حوادث و پدیده ها به وسیله تطبیق با واقعیت ها و با توجه به اهمیت نسبی شان شناخته شود.

م‍وس‍ی‍ق‍ی‌ در ف‍ره‍ن‍گ‌ ل‍رس‍ت‍ان‌

موسیقی لری از سرچشمه‌های موسیقی “ردیف” و ردیف‌نوازی است که بخش مهم آن از طریق کمانچه و کمانچه‌نوازی محلی در موسیقی رسمی ایران (ردیف) نیز تأثیر گذاشته است. موسیقی محلی لرستان چندان ناشناخته نیست؛ ولی برخلاف بسیاری از موسیقی‌های نواحی دیگر ایران، از حیث مقامات محدود است و معمولاً در “دستگاه ماهور” اجرا می‌شود.
موسیقی لرستان به چهار بخش: موسیقی کار، موسیقی مراسم، موسیقی عروسی و موسیقی ترانه‌های روز تقسیم شده است. ترانه‌های لری با همهٔ‌ پیوندی که با ریشهٔ‌ زبان فارسی دارند، ‌برای همهٔ فارسی‌زبانان قابل فهم نیستند. این موسیقی، ‌از لحاظ اجرایی، ظریف و پیچیده است. غنای کلامی فراوان دارد و مهم‌تر از همه، ‌از روحیهٔ سلحشوری و حماسی برخوردار است. مهم‌ترین ترانه‌هایی که در استان لرستان خوانده می‌شود عبارتند از: “شه‌نومه خوانی” (شاهنامه‌خوانی) که جزو موسیقی حماسی است و سخاوتمندی و سلحشوری را همراه با تاریخ پردرد بیان می‌کند و معمولاً در “چهارگاه” اجرا می‌شود. “بزمیری” که بیش‌تر برای تلف شدن حیوانات اهلی خوانده می‌شود. هالوه گَنِم خَرِم، دوره دوره، ‌کَشکِلَه شیرازی خرم‌آبادی که قصهٔ‌ عشق و عاشقی و مهر و دوستی سادهٔ روستایی است که در هر منطقه به فراخور حال خود تا حدودی تغییراتی در آن داده‌‌اند. علی دوستی یا علی سونه در اصل اسم شخص بوده که بعدها به نام همان فرد معروف شده است. کشکله شیرازی گرمسیری، کوکلاشیری جو، ‌کوش طلا که بیش‌تر همسرایی زنان و مردان در غم از دست دادن یکی از نزدیکان است. بمیرم، میوله سیت بیارم، شیرین و خسرو و دایه‌ دایه که قصهٔ مبارزه‌ها و جنگ‌آوری‌ها و رشادت‌ها است که زبانزد همگان شده است. میری، ‌قدم‌خیر، ای ای وی وی، ضرب سنگین سماع، ضرب سه‌پا و ضرب دوپا که برای مراسم رقص و عروسی است. سازهای محلی لرستان عبارت‌اند از : کمانچه، ‌نی، سرنا، دهل، تنبک، دوزله و یک نوع ساز که مخصوص مراسم مذهبی فرقهٔ‌ اهل حق است و نام محلی آن “تمیره” است. ترانه‌ها و رقص‌های لری بیش‌تر جنبهٔ‌ حماسی دارند و ترانه‌هایی که جنبهٔ تغزلی دارند، ‌کمتر متداول و معمول‌اند. رقص‌های بومی لری نیز متنوع‌اند و به صورت گروهی اجرا می‌شوند. برخی از این رقص‌ها با آهنگ ملایم و برخی دیگر با آهنگ تند انجام می‌گیرند. در لرستان، ‌هنگام شادی و عروسی رقص‌های گروهی انجام می‌گیرند. معمولاً چند تن از مردان که هر یک چوب‌هایی به دست دارند، ‌حرکاتی موزون و هماهنگ را با هم انجام می‌دهند و زنان هم جدا از مردان، ‌با در دست داشتن دستمال‌های رنگی و جنباندن موزن آن‌ها در بالای سرشان به صورت دایره‌وار، می‌رقصند.

ت‍اری‍خ‌ س‍ب‍زوار

تاریخ سبزوار تحقیقی است در باب تاریخ سیاسی و شرح حال مشاهیر برخاسته از شهر تاریخی بیهق قدیم (سبزوار کنونی) که به صورت چاپ عکسی از روی نسخه پاکنویس شده فراهم آمده است. مولف، اثر خود را پس از مقدمه‌ای درباره سبزوار شناسی، به دو بخش تقسیم کرده است. بخش اول، مشتمل بر تاریخ سیاسی سبزوار از سقوط ساسانیان تا تاریخ نگارش اثر حاضر ( 1350ش) و بخش دوم شامل شرح احوال و آثار بزرگان برخاسته از سبزوار یا مدفون در سبزوار است که از صحابه و یاران پیامبر (ص) در قرن اول هجری شروع می‌شود و به شخصیت‌های فرهنگی و عالمان و شاعران همعصر مولف پایان می‌پذیرد. مباحث کتاب در هفت فصل سامان یافته است. فصل (کلیات در سبزوار شناسی) حاوی این مطالب است: فتح بیهق، مذهب اهل سبزوار، آب و هوا، موقعیت جغرافیایی، وجه تسمیه، وضع طبیعی، خیابان‌ها، کوچه‌ها، قنات‌ها و کاریزها، توابع، کشاورزی، کارهای دستی، معادن، موقعیت تجاری، صادرات و واردات، سراهای تجاری، بیمارستان‌ها، سینماها، ادارات دولتی، آموزشگاه‌ها، گرمابه‌ها، بازار، تکیه‌ها و حسینه‌ها و موقوفات سبزوار. در فصل دوم مساجد معروف سبزوار است. فصل چهارم به معرفی زیارتگاه‌ها و امام‌زادگان مدفون در سبزوار اختصاص دارد. در فصل پنجم تاریخ سبزوار بعد از اسلام، از سقوط ساسانیان تا اواسط پهلوی، به ترتیب زمانی، مرور می‌شود. فصل ششم شرح احوال و آثار بزرگان و رجال سبزوار، از قرن اول تا چهارم هجری است. این فصل بیشترین صفحات کتاب را به خود اختصاص داده است. آخرین فصل درباره گویش محلی سبزوار است. کتاب در پایان دارای تعلیقاتی است از فرزند نویسنده که این مباحث را شامل می‌شود: مذهب فردوسی و رواج تشیع در بیهق و توس، حضور زیدیه و امامیه در بیهق و هویت واقعی امامزاده یحیی (مشهورترین زیارتگاه در سبزوار)، منار جنبان سبزوار و پامنارهای ایران، گویش‌های سبزواری و کاربردهای آن، اسنادی از سبزوار شامل: فرمان مستمری، وصیت نامه، صلح نامه و گواهی نامه تحصیلی، جواز عمامه، صورت ریز جهیزیه، مبارزات سیاسی و مبارزان سیاسی سبزوار، و القاب غریب. مطالب کتاب با نمایه اسامی به پایان می‌رسد.

مصاحبه با آذرتاش آذرنوش

دکتر آذرتاش آذرنوش در روز پانزده مهر ماه 1400 هجری شمسی از دنیا رفت. آثار گرانسنگ او برای دوستدارانش و اهل دانش باقی است. برخی از بهترین آثارش در سایت آثار برتر قبلا معرفی شده است و علاقمندان می‌توانند با جستجوی نام او از آنها مطلع شوند. مصاحبۀ خواندنی زیر در مرداد سال 1398 انجام شده است و اکنون به مناسبت درگذشت ایشان بازنشر می‌شود. روحش شاد

بیشتر بخوانید

ک‍ارن‍ام‍ه‌ ی‌ غ‍ن‍ی‌: ن‍ق‍دی‌ ب‍ر ت‍ح‍ولات‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌، س‍ی‍اس‍ی‌ و اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ ع‍ص‍ر پ‍ه‍ل‍وی

کتاب کارنامه غنی، مطالعه ای انسان شناختی و یا انسان شناسانه است که در قالب بررسی اندیشه ها و نوشته های “دکتر قاسم غنی” وضع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و ایرانیان در اواخر قاجار و عصر پهلوی را به مثابه پژوهشی مستند در حوزه انسان شناسی فرهنگی، نقد و تجزیه و تحلیل می کند و از این رهگذر با مطالعه ای موردی، با ارائه شواهد کافی، بحران هویت ملی و تضاد فرهنگی نوگرایی و سنت گرایی ایرانیان را در عصر پهلوی در برابر چشمان خواننده، ترسیم می کند.

این کتاب مطالعه ای از انسان‌شناسی فرهنگی در تاریخ معاصر است که در قالب بررسی اندیشه‌ها و نوشته‌های قاسم غنی و وضع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و ایرانیان در اواخر عصر قاجار و پهلوی پرداخته‌است؛ و افزون بر نقد و تحلیل تحولات عصر پهلوی، با استناد به مدارک و شواهد تاریخی و همچنین تضاد فرهنگی بین نوگرایی و سنت گرایی ایرانیان در عصر پهلوی ۱۲۹۹ تا ۱۳۵۵ بررسی شده‌است.

اگر چه برآمدن رضا شاه نتیجه مستقیم كودتای انگلیسی ۱۲۹۹ بود، روشنفكران، نواندیشان، طبقه متوسط و حتی سوسیالیست‌های ایرانی هم در انتقال قانونی فرماندهی كل قوا و سرانجام سلطنت به رضا شاه موثر بودند و زیر چتر حمایت دیكتاتور صالح در تاسیس نهادهای نوین دیوانی، كشوری، لشكری و فرهنگی به خدماتی نیز موفق شدند.

اما اشتباهات و خطاهای محمدرضا شاه بیشتر از پدرش رضا شاه و خیانت‌های دست‌اندركاران عصر او بیش از خدمت‌های ایشان بود. كتاب حاضر، تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و نیز چالش سنت و مدرنیته را در عصر پهلوی پدر و پسر بر اساس یادداشت‌ها، نامه‌ها و مقالات دكتر قاسم غنی بررسی می‌كند.

در کتاب حاضر، تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و نیز چالش سنت و مدرنیته در عصر پهلوی، بر اساس یادداشت ها، نامه ها و مقالات “دکتر قاسم غنی” بررسی شده است.

س‍ی‍ن‍م‍ای‌ م‍ردم‌ ش‍ن‍اخ‍ت‍ی‌ ای‍ران‌: ن‍ق‍دی‌ ب‍ر ق‍وم‌ پ‍ژوه‍ی‌ در س‍ی‍ن‍م‍ای‌ م‍س‍ت‍ن‍د ای‍ران‌

سینمای مردم شناختی ایران، عنوان کتابی از همایون امامی، به ارتباط میان دو حوزه ی سینمای مستند و مردم نگاری و قوم شناسی می پردازد. سینمای مردم شناسی که با کوشش های نادر افشار نادری در ایران آغاز شد، از جمله حوزه هایی از سینماست که در کشوری چون کشور ما با تاریخ شفاهی غنی و اقوام بسیار حاضر در جغرافیاهای متنوع آن، بسیار جای کار و بررسی دارد.
مطالعات قوم نگارانه که علمی جدید به حساب می آید، به مرور زمان از نیمه ی دوم قرن نوزدهم گسترش می یابد و جایگاهی آکادمیک به عنوان رشته ای مجزا در دانشگاه های اروپایی و آمریکایی می یابد. این مطالعات در ایران در بسیاری از دوره ها و کتب هم چون اوستا، آثار حماسی، طنزها، سفرنامه نویسی ها، در دوران مشروطه و… وجود داشته است. در سال 1316 موسسه ی مردم شناسی ایران تاسیس می شود و نهادهای دیگری نیز پس از آن هم چون “اداره ی فرهنگ عامه” و “مرکز پژوهش های مردم شناسی” به وجود می آیند. پس از انقلاب نیز فعالیت های مرکز مردم شناسی به سازمان میراث فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد منتقل می شود که در حال حاضر در قالب “پژوهشکده ی مردم شناسی” به حیات خود ادامه می دهد و کتاب های بسیاری در این زمینه به انتشار رسانده است. کتاب “سینمای مردم شناختی ایران” پژوهش و تحقیقی است که توسط این موسسه و در ارتباط بین دنیای مستند و مطالعات مردم شناسانه و قوم نگارانه شکل یافته است. در این کتاب ما نقد و بررسی آثار سینمایی مستند مردم شناختی ای چون “قنات / عبدالحسین بقاییان / 1370″، “آستاره / محمدرضا شریفی / 1380″، “سخن سنگ / محمدرضا گوهری / 1370” و… ، و هم چنین آثار برجسته ای چون علف، سرود دشت نیمور، تاراز، بلوط و… را مشاهد می کنیم.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار