نتایج جستجو:


تاریخ فقه اسلامی در سده های نخستین

book-preview

از آغاز اسلام تا شکل گیری مکتب اصحاب حدیث متأخر

تاریخ فقه در ایران و به طور کلی در سراسر تمدن اسلامی تاریخ اندیشه ورزی درباره آیین های هویت ساز عبادی و حقوقی است؛ یعنی مسائلی که طی قرن ها مهم ترین مسائل اجتماعی محسوب شده، جریان ساز بوده، مهم ترین تحولات فرهنگی و سیاسی را شکل داده و همواره خود نیز از آن ها اثر پذیرفته اند. فقه در «تمدن های نقل محور» همان جایگاهی را داراست که فلسفه در تمدن های مبتنی بر عقل خودبنیاد دارد.

نویسنده در کتاب تاریخ فقه اسلامی در سده های نخستین رسالت محوری خویش را معرفی علم تاریخ و بازنمایی ضرورت آشنایی با آن قرار داده و کوشیده تا خواننده را با نوع نگاه مورخانه، علوم یاری رسان به مورخان، شیوه تحلیل تاریخی، رابطه میان تاریخ و دیگر علوم اجتماعی و در نهایت، کاستی ها و نقاط ناپژوهیده در حوزه مطالعات تاریخ فقه اسلامی و منابع دست اول آن آشنا کند. در این اثر، کوشش کلی تحلیل روند شکل گیری فقه است؛ علمی که همچون سایر دانش ها از موضوعات، منابع و روش های مختلف تشکیل شده است و عالمان مختلفی با رویکردهای متفاوت و نیز جریانات اجتماعی متعددی در پدید آمدن آن نقش داشته اند.
در سخن از چگونگی پیدایی موضوعات فقه و پرسش های بنیادینی که سبب توسعه این موضوعات شدند، به تحول بزرگ نهاد قضا در عصر پیامبر (ص) اشاره شده و از فتوحات و آثار فرهنگی فراوان آن بر توسعه پرسش های فقهی و نیز از پیدایی و تحول منابع فقه سخن گفته شده است. هم چنین مشکلات فهم منبع در دوره های مختلف بحث شده است که چگونه تعارض میان نقل های مختلف یا تعارض میان آیات و روایات یا تعارض میان عرف اجتماعی و منابع فقهی برای فقیهان مشکل ساز می شد و اینکه فقیهان در هر دوره چه روش هایی برای غلبه بر این مشکلات می جستند. به اثر زمان و مکان و احوال اجتماعی در شکل گیری موضوعات و منابع فقه اشاره شده و جریان های اجتماعی دخیل نیز در این روند مطالعه شده و تلاش شده که نشان داده شود چگونه عامه مسلمانان، یهودیان ساکن مدینه، قراء و فقهای کوفه، اصحاب حدیث، شیعیان و… هر یک به نوعی در شکل گیری پرسش ها و موضوعات و روش های این علم ایفای نقش کرده اند. هم چنین اثر نگرش های کلان عقیدتی و فلسفی نیز بر نگرش ها و روشهای فقهی گوشزد شده است.
در نهایت بر این معنا تاکید شده است که همه اندیشه ها، قالب ها، سبک ها، رویکردها، پرسش ها و روش ها تاریخ دارند و فقط ابزارها و تکنولوژی ها نیستند که در خلال زمان پدید می آیند. بسیاری از اندیشه های کلامی فرق مختلف، آداب اجتماعی، جریان های فکری، مناسک و آداب دینی، ادعیه، احکام و موضوعات و مسائل حقوقی و حتی نیک یا بد پنداشتن های امور نیز می توانند با گذشت زمان با یکدیگر ارتباط یابند.

برگزاری هفتمین همایش «نظام اخلاقی مولانا»

زمان: جمعه، 23 فروردین ، ساعت 14 الی 20
مکان: سالن همایشهای بین المللی کتابخانه ملی ایران

۱. دکتر مهناز قانعی‌راد؛ ? موانع و ممدات روان‌شناختی غیرمعرفتی اخلاقی زیستن
۲. دکتر میلاد نوری؛ ? نقش مثبت يا منفی عشق در اخلاقی زيستن
۳. دکتر محسن جوادی؛ ? نقش مثبت يا منفی حُبّ ذات در اخلاقی زيستن
۴. دکتر مقصود فراستخواه؛ ? موانع و ممدات جامعه‌شناختی اخلاقی زیستن
۵. دکتر امیر اکرمی؛ ? موانع و ممدات اخلاقی زيستن از ديدگاه مولانا
۶. استاد مصطفی ملکیان؛ ? موانع و ممدات روانشناختی معرفتی اخلاقی زيستن

مهمترین منابع کلام شیعه امامی

مهمترین آثار کلامی شیعیان امامی به ترتیب تاریخ دورۀ حیات مؤلفان در این جا فهرست شده اند. این فهرست به محقق کمک می دهد تا تغییرات و تحولاتی را دریابد که در فرآیند شکل گیری و بسط کلام شیعه امامی پدید آمده اند. این فرآیند از ماهیت حدیث گونه مسائل و پاسخها شروع می شود، سپس ماهیت صرفا کلامی دارد و در انتها ماهیتی فلسفی-عرفانی پیدا می کند. چنین مشهور است که آرای کلامی مکتب شیعه امامی به آرای کلامی معتزلیان نزدیکتر است و با آنها در تعامل بوده یعنی گاهی تأثیر پذیرفته و گاهی تأثیر گذاشته است. برای تهیه این کتابها می توانید از بخش فروش سایت آثار برتر درخواست کنید.

 

1.    ابن شاذان، فضل بن شاذان (؟-260)، الایضاح، به تحقیق جلال الدین حسینی ارموی، تهران، دانشگاه تهران، 1351ش؛


2.    ابن بابویه، علی بن حسین (؟-329)، الامامة و التبصرة من الحیرة، قم، مدرسة الامام المهدی، 1404ق/1363ش؛


3.    ابن‌ابی‌زینب نعمانی، محمد بن ابراهیم (؟-360)، الغیبة، تحقیق علی اکبر غفاری، طهران، مکتبه الصدوق، 1397ق/1356ش؛


4.    ابن بابویه، محمد بن علی (311-381)، التوحید، تحقیق هاشم حسینی طهرانی، قم، جماعة المدرسین فی الحوزه العلمیه، 1346، 1357ش.

شرح این کتاب: نعمت الله موسوی جزائری (1050-1112ق)، نورالبراهین او انیس الوحید فی شرح التوحید، قم، موسسة النشر الاسلامی، 1417ق؛


5.    همو، الاعتقادات فی دین الامامیه، قم، غلامرضا مازندرانی، 1412ق؛

شرح این کتاب: شیخ مفید، محمد بن محمد (336-413ق)، تصحیح اعتقادات الامامیه، کتاب المزار، بیروت: دارالمفید، 1993م؛


6.    ابی اسحاق ابراهیم ابن نوبخت، الیاقوت فی علم الکلام، تحقیق علی اکبر ضیائی، قم، مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی، 1413ق/1372ش.

شرح این کتاب: علامه حلی، حسن بن یوسف (648-726)، انوارالملکوت فی شرح الیاقوت، تحقیق محمد نجمی زنجانی، [قم]، الرضی، بیدار، 1363ش؛

شرح کتاب علامه حلی: اعرجی، عبدالمطلب بن محمد (681-754)، اشراق اللاهوت فی نقد شرح الیاقوت، تحقیق علی اکبر ضیائی، تهران، میراث مکتوب، 1381ش؛


7.    طبری آملی، محمد بن جریر (قرن پنجم)، دلائل الامامة، قم، موسسة البعثه، 1413ق؛


8.    مفید، محمد بن محمد (336-413)، اوائل المقالات، بیروت، دارالمفید، 1993م؛


9.    همو، النُکَت الاعتقادیة، قم، المؤتمر العالمی لألفیه الشیخ المفید، 1413ق؛


10.  علم الهدی، علی بن حسین (355-436)، الشافی فی الامامة، تحقیق عبدالزهرا حسینی، تهران، موسسة الصادق، 1410ق؛

خلاصه این اثر: شیخ طوسی (385-460)، تلخیص الشافی، تعلیق حسین بحرالعلوم، قم، دارالکتب الاسلامیه، 1964م؛


11.  همو، الذخیرة فی علم الکلام، تحقیق احمد حسینی، قم، موسسة النشر الاسلامی، 1411ق؛


12.  همو، جمل العلم و العمل، تحقیق یعقوب جعفری مراغی، [طهران]، دارالاسوه، 1414ق؛

شرح این کتاب: شیخ طوسی (385-460)، تمهید الاصول فی علم الکلام، تحقیق و مقدمه عبدالمحسن مشکوة الدینی، تهران، دانشگاه تهران، 1362ش؛


13.  حلبی، تقی الدین بن نجم الدین (374-447)، تقریب المعارف فی الکلام، تحقیق رضا استادی، [بی جا، بی نا]، 1363ش؛


14.  کراجکی، محمد بن علی (؟-449)، کنز الفوائد، تحقیق عبدالله نعمه، بیروت، دارالاضواء، 1405ق.


15.  طوسی، محمد بن حسن (385-460ق)، الاقتصاد الهادی الی طریق الرشاد، طهران، منشورات مکتبة جامع چهلستون،1400ق؛


16.  همو، رسالة فی الاعتقادات، چاپ شده در رسائل الشیخ الطوسی، قم، موسسة النشر الاسلامی، [بی تا]؛


17.  ابن عطیه، مقاتل (؟-505)، ابهی المداد فی شرح مؤتمر علماء بغداد: محاوره حول الامامه و الولایه، تحقیق محمد جمیل حمود، بیروت، مرکز العتره للدراسات و البحوث، موسسه الاعلمی للمطبوعات،2002م؛


18.  نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد (597-672)، الفصول همراه با ترجمه فارسی آن از رکن الدین محمد بن علی گرگانی استرآبادی، به کوشش محمدتقی دانش پژوه، [بی جا: بی تا]؛

شرح این کتاب: فاضل مقداد (826)، الانوار الجلالیة فی شرح الفصول النصیریة، تحقیق علی حاجی آبادی و عباس جلالی نیا در مشهد، آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی، 1420ق/1378ش؛


19.  همو، تجرید الاعتقاد، تحقیق محمدجواد حسینی جلالی، قم، مکتب الاعلام الاسلامی،1407ق؛

شرح های این کتاب:

–       علامه حلی، حسن بن یوسف (648-726)، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، تصحیح حسن حسن زاده آملی، تهران، کتابفروشی اسلامیه، 1362ش؛

ابوالحسن شعرانی (1281-1351ش) این کتاب را ترجمه و شرح کرده و این شرح با ترجمه فارسی در تهران، اسلامیه، 1398ق./1356ش ؛

–       فاضل مقداد، مقداد بن عبدالله (؟-826)، الاعتماد فی شرح واجب الاعتقاد، تحقیق صفاءالدین بصری، مشهد، الآستانه الرضویه المقدسه، مجمع البحوث الاسلامیه، 1412ق؛

–       قوشچی، علی بن محمد (؟-879)، شرح تجرید الکلام، یا تجرید الکلام فی تحریر عقائد الاسلام، تبریز، 1301ق/1262ش؛

–       مقدس اردبیلی، احمد بن محمد (993)، الحاشیه علی الهیات الشرح الجدید للتجرید، تحقیق احمد عابدی، قم، کنگره محقق اردبیلی، 1375ش؛

–       لاهیجی، عبدالرزاق بن علی (قرن یازدهم)، شوارق الالهام فی شرح تجرید الکلام، تحقیق اکبر اسدعلی زاده، قم، موسسه الامام الصادق، 1425ق؛


20.  حمصی رازی، محمود بن علی (قرن ششم)، المنقذ من التقلید، [بی جا]، موسسة النشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین بقم، 1412ق؛


21.  محقق حلی، جعفر بن حسن (602-676)، المسلک فی اصول الدین و تلیه الرساله الماتعیه، تحقیق رضا استادی، مشهد، آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی، 1382ش؛


22.  ابن میثم، میثم بن علی (636-699)، قواعد المرام فی علم الکلام، قم، مطبعه مهر، 1398ق؛


23.  ابن داود، حسن بن علی (647-707)، سه ارجوزه در کلام، امامت و فقه، تحقیق حسین درگاهی و حسن طارمی راد، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان چاپ و انتشارات، 1367ش؛


24.  علامه حلی، حسن بن یوسف (648-726) الرسالة السعدیة، تحقیق عبدالحسین محمدعلی بقال، قم، کتابخانه آیه الله مرعشی نجفی، 1410ق؛


25.  همو، منهاج الکرامه فی اثبات الامامه، تحقیق عبدالرحیم مبارک، مشهد، تاسوعا، 1379ش؛

شرح این کتاب: علی حسینی میلانی، منهاج الکرامة فی معرفه الامامه و الرد علی منهج السنه لابن تیمیه، قم، مرکز الحقائق الاسلامیه، 1428ق؛


26.  همو، نهج الحق و کشف الصدق، تحقیق عین الله حسنی ارموی، قم، دارالهجره، 1407ق؛

فضل الله بن روزبهان (860-925)، ابطال الباطل را در رد این کتاب نوشته و شوشتری، نورالله بن شریف الدین (1019) کتاب احقاق الحق و ازهاق الباطل را در رد ابطال الباطل نگاشته و این اثر به کوشش حسن غفاری در طهران، اسلامیه [بی تا]، نشر یافته است.

شهاب الدین مرعشی نجفی (1278-1369ش) نیز کتابی با عنوان اللئالی المنتظمة و الدرر الثمینه در تکمله احقاق الحق نوشته و در تهران، اسلامیه، [بی تا] منتشر شده است.


27.  همو، نهج المسترشدین فی اصول الدین، تحقیق احمد حسینی و هادی یوسفی،[بی جا، بی نا، بی تا]؛

شرح این کتاب، فاضل مقداد (826)، ارشاد الطالبین الی نهج المسترشدین، تحقیق مهدی رجائی، قم، مکتبة آیه الله العظمی المرعشی النجفی، 1405ق؛


28.  همو، الباب الحادی عشر، چاپ شده با شرح فاضل مقداد (با نام النافع  یوم الحشر)، به تحقیق مهدی محقق، تهران، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، 1365ش؛


29.  فاضل مقداد، مقداد بن عبدالله (؟-826)، اللوامع الالهیه فی المباحث الکلامیه، تحقیق محمدعلی قاضی طباطبائی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مرکز انتشارات، 1380ش؛


30.  بَحرانی، هاشم بن سلیمان (؟-1107)، غایة المرام و حجة الخصام فی تعیین الامام من طریق الخاص و العام، تحقیق علی عاشور، بیروت، موسسه التاریخ العربی، 1422ق؛


31.  مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی (1037-1111ق)، حق الیقین، به کوشش میرزا زین العابدین، تهران [بی نا]، 1241ق؛


32.  لاهیجی، حسن بن عبدالرزاق (؟-1121)، رسائل فارسی، تحقیق علی صدرائی خوئی، تهران: میراث مکتوب، 1375ش.


33.  نراقی، مهدی بن ابی ذر (1128-1209)، انیس الموحدین (آموزش اصول دین)، تصحیح نشر پیام مهدی، قم، نشر پیام مهدی، 1380ش؛


34.  شُبَّر، عبدالله (1774-1826م)، حق الیقین فی معرفة اصول الدین، بیروت، دارالاضواء، 1404ق؛


35.  آل کاشف الغطاء، محمدحسین (1294-1373ق)، اصل الشیعة و اصولها، تحقیق علاء آل جعفر، قم، موسسه الامام علی، 1415ق؛


36.  مظفر، محمدرضا (1322-1383ق)، عقائد الامامیه، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات،1380ش؛


37.  مروارید، حسنعلی (1289-   )، تنبیهات حول المبدأ و المعاد، مشهد، آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی، 1416ق/1375ش؛


38.  کاشفی، محمدرضا (1346-1385)، کلام شیعه: ماهیت مختصات و منابع، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،1386ش؛


39.  سبحانی تبریزی، جعفر (1308- )، محاضرات فی الالهیات، قم، موسسه النشر الاسلامی، 1420ق؛


40.  همو، اضواء علی عقائد الشیعة الامامیة و تاریخهم، تهران، مشعر، 1421ق؛


41.  سعیدی مهر، محمد (1342ش-    )، آموزش کلام اسلامی، قم، موسسه فرهنگی طه، 1377ش؛

نشریۀ رود، شمارۀ اول

book-preview

 

در تاریخ نشریات ایران، اخبار چاپ کتاب و معرفی آن اغلب جای خاص خودش را داشته است، اما همواره محدود به صفحات یا جزواتی بوده است. اما آنچه در حاشیه نشریات دیگر می‌نشیند، در رود در متن است. سراسر رود به معرفی کتاب اختصاص دارد و نه هیچ چیز دیگر؛ نه مصاحبه و میزگرد، نه مقاله و یادداشت و گفتار و جستار، نه داستان کوتاه و شعر، نه نامه‌های کوتاه و بلند به سردبیر و نه حتی نقد و بررسی، یا تحلیل و واکاوی و کالبدشکافی متن.
رود نشریه‌ای است برای کتاب و کتابخوان و کتابخوانی؛ نشریه‌ای اندر عوالم و احوال با کتاب به سر بردن و آیین و سلوک کتاب خواندن. کتاب‌ها در رود معرفی می‌شوند که خوانده شوند، نه برای آنکه خوانده نشوند و هشداری برای برحذرداشت خواننده باشند. بنابر این، کتاب معرفی شده از نظر معرفی کتاب‌نویس به اندازه‌ای مقبول بوده است که امتیاز معرفی شدن بیابد، اگر چه کم و کاستی آن هم مورد اشاره قرار گرفته باشد.

معرفی کتاب در بخش‌های متفاوت، به شکل‌های مختلف و با تمهیدهای گوناگون شاخه‌های نه‌گانه‌ی رود را می‌سازد: رودساز کلام آغاز است. رودک به معرفی کتاب‌های 80 کلمه‌ای، 150 و 220 کلمه‌ای اختصاص یافته است. رودآورد کتاب‌های منتشر شده در سال جاری را معرفی می‌‌کند و رودسنگ کتاب‌های سال‌های پیش را، که البته موجود هستند و مهم و درخور خوانده شدن. دورود به معرفی کتاب‌های پرفروش و کم‌فروش می‌پردازد. رودبار کارنامه قلمی متن آفرین است که هر شماره به کتاب‌های یک نویسنده/مترجم/شاعر اختصاص خواهد داشت. رودخانه معرفی کتابی است که هر ایرانی باید بخواند. در رودارود یک در میان به روایت ناشران کتاب و به بازخوانی معرفی کتاب‌های منتشرشده در نشریات قدیم پرداخته شده است. رودخوان، آخرین شاخه رود، به مسئله خواندن می‌پردازد، به آداب و آیین کتاب خواندن و عوالم و احوال آن، به اینکه چگونه و چه بخوانیم.

در دو شاخه اصلی بدنه رود، با عنوان رودآورد و رودسنگ، هر نویسنده‌ای، نه به مدد روش‌های استاندارد شده‌ ماشینی، بلکه بنا به سائقه‌ی دریافت خود از اهمیت کتاب و ضرورت خوانده شدن آن، آن طور که دانسته‌ها و تجربه‌هایش در امر کتاب حکم می‌کند و وقوف و اشرافش بر موضوع و زمینه بحث اقتضاء، به معرفی کتاب برگزیده‌اش می‌پردازد.

بنابر آنچه رفت، رود نشریه‌ای است برای معرفی کتاب به همه کسانی که دریافته‌اند همیشه میان آنچه می‌خوانیم و آنچه باید بخوانیم فاصله است، و این فاصله را معرفی کتاب می‌تواند پر کند. معرفی کتاب کمک می‌کند پیش از خواندن کتاب‌ها را ارزیابی کنیم و مهم‌تر اینکه موجب می‌شود در زمینه‌ای که تا به حال مطالعه نکرده‌ایم و خیال آن را هم نداریم، زمینه‌ای که تا به حال فکر می‌کردیم به ما مربوط نیست، ربط و پیوندهایی عمیق با نیازهای ادراکی و انسانی‌مان بیابیم. یعنی دریابیم که این زمینه‌ جدید مطالعه چقدر ما را در دستیابی به فهمی مستقل و دریافتی از آن خود یاری می‌رساند، و چقدر ما را برای ایجاد خلوتی غنی و سازنده خلاقیت می‌بخشد. حتی باعث می‌شود دریابیم که به زمینه‌های جدید مطالعه هم، بر خلاف تصور اولیه‌مان؛ علاقه‌مند یا کنجکاویم؛ و ببینیم که زمینه‌های تازه گشوده شده‌ کتاب، حتی بیش از کتاب‌هایی که همیشه عادت به خواندنش داشتیم، واسطه‌ای برای والایش «خود»، رشد فردی‌مان، کشف معنی و کسب معرفت‌اند.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار