نتایج جستجو:


دورۀ جدید کلاس‌های عربی پژوهشکدۀ تاریخ علم دانشگاه تهران

  • لذت متن عربی

12 جلسه، سه شنبه ها، از روز 17 اردیبهشت سال 1398

سطح متوسط: ساعت 15:30 تا 17

سطح پیشرفته: 17:30 تا 19

هزینه ثبت نام: 220 هزار تومان

  • آشنایی مقدماتی با مهارت های زبان عربی

حرف زدن، شنیدن، خواندن و نوشتن

12 جلسه، پنج شنبه ها، از روز 19 اردیبهشت سال 1398 ساعت 9 تا 12

هزینه ثبت نام: 250 هزار تومان

 

مدرس: نرگس قندیل زاده

محل تشکیل کلاس ها: خیابان انقلاب، خیابان قدس، بالاتر از طالقانی، خیابان بهنام، پلاک 23، طبقه پنجم

واریز هزینه ثبت نام به شماره کارت 3739 / 5486 / 9975 / 6037  به نام نرگس قندیل زاده

جهت ثبت نام و اطلاعات بیشتر لطفا با شماره تلفن 88993017 – 021 تماس حاصل فرمایید.

مقتل الحسین(ع)

ابومِخنَف، لوط بن یحیی بن سعید بن مِخنَف بن سُلیم غامدی ازدی (درگذشت ۱۵۷ق) اخباری بزرگ سدۀ 2ق است. مقتل الحسین(ع) مهم‌ترین کتابی است که موجب شهرت ابومخنف گردیده و شامل دقیق‌ترین آگاهی‌ها از واقعۀ کربلاست. ظاهرا کامل‌ترین متنی که اکنون از آن در دست داریم، در کتاب طبری درج شده است. با آنکه به دقت نمی‌توان گفت طبری تا چه اندازه در نقل کامل این اثر امانت به خرج داده، اما به هر حال مهم‌ترین مآخذ مستند نویسندگان بعدی دربارۀ واقعۀ کربلا همین اثری است که به مقتل ابی‌مخنف شهرت یافته است.
بلاذری نیز گرچه تنها یکی دو جا در شرح زندگی و شهادت سیدالشهدا(ع) به صراحت از ابومخنف نام برده، اما در مقایسه با طبری می‌توان گفت، گزارش او چکیده‌ای است از این اثر ابومخنف.
دربارۀ اثر شخص ابومخنف بر این کتاب و شرح واقعه – که سیاهکاری‌های امویان را به خوبی نشان داده – گفته‌های برخی محققان از اغراق‌گویی تهی نیست. به هر حال، این اثر بعدها سخت مورد توجه واقع شده و علمای امامی در گزارش این واقعه بر آن اعتماد کردند.
اکنون چندین نسخه به نام‌های مقتل الحسین یا اخبار مقتل الحسین یا مَصرَع الحسین و ماجری به در کتابخانه‌ها هست، اما به سبب تصرفاتی که در آنها شده، هیچ یک را نمی‌توان مسلما تألیف کامل ابومخنف پنداشت.
کتابی هم که به نام مقتل الحسین یا مقتل ابی مخنف بارها در عراق و ایران چاپ شده و در صدر اسناد آن، ابومخنف از شاگردش هشام کلبی روایت کرده به دلایل متعددی بی‌شک مجعول است. حتی میان یکی از نسخ این اثر منسوب، با کتابی که در همین موضوع به عالم شیعی، ابن طاووس نسبت داده شده، اشتراک بسیار دیده می‌شود، بدان حد که تألیف یکی از روی دیگری، احتمال داده شده است.
تردید درباره کتاب‌های مقتل منسوب به ابومخنف موجب شده تا روایت طبری از او اهمیت بیشتری یابد و به همین سبب برخی بر آن شدند تا آن منقولات را از تاریخ طبری بیرون کشند و جداگانه منتشر سازند.

مباحثی در علل الحدیث

book-preview

 

علل الحدیث به ضمیمه بازشناسی متن مصباح الشریعة

یکی از شاخه های مهم علوم حدیث علل الحدیث است که به آسیب شناسی احادیث و روایات می پردازد. منظور از علت در اصطلاح علل الحدیث ضعف ها و مشکلاتی است که در حوزۀ حدیث وجود دارد.
در قلمرو تفسیر قرآن مشکلاتی از جمله دانستن ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، اختلافات قرائات، عام و خاص و غیره وجود دارد. اما در قلمرو حدیث، علاوه بر این مشکلات، با مشکلات دیگری روبرو هستیم. از قدیم میان اصولیان این نکته مشهور وجود داشته است که قرآن قطعی الصدور و ظنّی الدَلاله، و حدیث ظنّی الصدور و قطعی الدلاله است. اما همان علمای علم اصول وقتی وارد مباحث حدیثی می شوند، این مسئله را صریحا بیان می‌کنند که این صرفا ادعاست و دلالت حدیث هم چندان قطعی نیست و تمام مشکلاتی که دربارۀ دلالت قرآن با آن مواجهیم، در حدیث نیز به چشم می‌خورند. علاوه بر این، حدیث از جهاتی کاملا با قرآن متفاوت است و دشواری‌های بیشتری در آن وجود دارد. از جمله پیچیدگی‌ها و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، نقل به معنا، تصحیف و تحریف است که در کتاب حاضر و در سخنرانیهای احمد پاکتچی به آنها پرداخته شده است.

مجموعه پیش رو متن سلسله جلسات درسی احمد پاکتچی است که در نیمسال دوم تحصیلی 1386-1387 با عنوان «فقه الحدیث» در جمع دانشجویان رشتۀ الهیات، گرایش علوم قرآن و حدیث، در دانشگاه امام صادق (ع) ارائه شده است. زبان این درسها گفتاری است و ویراستان هم لحن آنها را به همان صورت اصلی حفظ کرده‌اند. پاکتچی شش جلسه پایانی این کلاس را به مباحث «علل الحدیث» اختصاص داده است و آنچه در اینجا ارائه شده همان شش جلسه است. ضمیمه کتاب هم یک سخنرانی علمی است در تاریخ 6 دی 1384 در جمع دانشجویان که به بررسی متن کتاب عرفانی و صوفیانۀ منسوب به امام صادق یعنی مصباح الشریعه اختصاص دارد. برای اطمینان از غلط بودن این انتساب می‌توانید به این مقاله رجوع کنید. برای دین خود کتاب به اینجا مراجعه کنید.

مهمترین منابع آشنایی با فرقه های کلامی مسلمانان

مهمترین آثار تاریخ اندیشه های کلامی فرقه های مسلمان به ترتیب تاریخ دورۀ حیات مؤلفان در این جا فهرست شده اند. این فهرست به محقق کمک می دهد تا تغییرات و تحولاتی را دریابد که در فرآیند شکل گیری و بسط فرقه ها پدید آمده اند. مهمترین ویژگی فرقه ها این است که هر یک خود را فرقۀ ناجیه (نجات یافته) و همۀ فرقه های دیگر را گمراه، هلاک شده، و اهل بِدعت می دانند. برای تهیه این کتابها می توانید از بخش فروش سایت آثار برتر درخواست کنید.

 

1.    اشعری،‌ علی بن اسماعیل (260-344)، مقالات الاسلامین و اختلاف المُصَلّین، تهران، امیرکبیر، 1362ش؛


2.    ملطی شافعی، محمد بن احمد (؟-377)، التنبیه و الرّد علی اَهل الاَهواء و البِدَع، تحقیق محمد زینهم محمد عزب، قاهره، مکتبه المدبولی، 1993م؛


3.    ابن بَطّه، عبدالله بن محمد (304-387)، الاِبانة عن شریعة الفِرقةِ النّاجیة و مُجانبة الفِرَقِ المذمومة، تحقیق سید عمران، قاهره، دارالحدیث، 2006م؛


4.    بغدادی، عبدالقادر بن طاهر (؟-429)، الفَرق بین الفِرَق، قاهره، مکتبة محمدعلی صبیح و اولاده، [بی تا]؛


5.    ابن حزم، علی بن احمد (384-456)، الفَصل فی المِلَلِ و الاهواء و النِّحَل، مصر، مطبعه الادبیه، 1317ق؛


6.    اِسفَرایِنی، شهفور بن طاهر(؟-471)، التبصیر فی الدین و تمییز الفِرقة النّاجیة عن الفِرَقِ الهالکین، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1408ق؛


7.    ابوالمَعالی، محمد بن عُبَیدالله (قرن پنجم)، بیان الادیان، تصحیح عباس اقبال آشتیانی و محمدتقی دانش پژوه، به اهتمام محمد دبیر سیاقی، تهران، روزنه، 1375ش؛


8.    عراقی، عثمان بن عبدالله (؟-500)، الفِرَق المُفترَقَة بین اَهل الزَّیغِ و الزندقة، تحقیق یشار قوتلوآی، آنکارا، [مطبعه نور]، 1961م؛


9.    شهرستانی، محمد بن عبدالکریم (479-548)، المِلَل و النِّحَل، تحقیق امیرعلی مُهَنّا، علی حسن فاعور، بیروت، دارالمعرفه، 1993م؛


10.  علم الهدی، مرتضی بن داعی (قرن ششم)، تبصرة العوام فی معرفة مقالات الاَنام، تصحیح عباس اقبال، [تهران]، انتشارات اساطیر، 1364ش؛


11.  فخر رازی، محمد بن عمر (544-606)، اعتقادات فِرَقِ المسلمین و المشرکین، تعلیق محمد معتصم بالله بغدادی، بیروت، دارالکتاب العربی، 1407ق؛


12.  همو، مُحَصَّلُ افکار المتقدمین و المتأخرین من العلماء و الحکماء و المتکلمین، بیروت، دارالکتاب العربی، 1404ق؛


13.  سکسکی، عباس بن منصور (616-683)، البرهان فی معرفة عقائد اهل الادیان، تحقیق بسام علی سلامه العموش، الزرقاء، مکتبة المنار، 1996م؛


14.  شاطبی، ابراهیم بن موسی (؟-790)، الاعتصام، بیروت، دارالمعرفه، 1408ق؛


15.  امین، احمد (1886-1954م)، ضُحَی الاسلام، قاهره، الهیئه المصریه العامه للکتاب، 1997م؛


16.  همو، ظَهر الاسلام، بیروت، دارالکتاب العربی، [تاریخ مقدمه 1364ق]؛


17.  همو، فَجر الاسلام: یَبحَث عن الحیاةِ العقلیة فی صدر الاسلام الی آخر الدولة الامویة، بیروت، المکتبه العصریه، 2006م؛


18.  ابوزهره، محمد (1898-1974م)، تاریخ المذاهب الاسلامیه فی السیاسة و العقائد و تاریخ المذاهب الفقهیة، قاهره، دارالفکر العربی، [بی تا]؛


19.  بدوی، عبدالرحمن (1917-2002م)، مذاهب الاسلامیین، بیروت، دارالعلم للملایین، 1983م؛


20.  مشکور، محمد جواد (1297-1374ش)، فرهنگ فِرَق اسلامی، با مقدمه کاظم مدیر شانه چی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، 1368ش؛


21.  مادلونگ، ویلفرد (1930م-     )، مکتبها و فرقه های اسلامی در سده های میانه، ترجمه جواد قاسمی، مشهد، آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش های اسلامی، 1375ش؛


22.  همو، فرقه های اسلامی، ترجمه ابوالقاسم سری، تهران، اساطیر،1377ش؛


23.  عَمّاره، محمد (1931م-    )، تِیاراتُ الفکرالاسلامی، بیروت، دارالشروق، 1991م؛


24.  عُطوان، حسین (1940م-  )، الفِرَقُ الاسلامیة فی بِلاد الشام فی العصر الاموی، بیروت، دارالجیل، 1986م؛


25.  تامر، عارف (1960م-      )، معجم الفِرَقِ الاسلامیه، بیروت، دارالمسیره، 1990م؛


26.  سبحانی تبریزی، جعفر (1308-   )، بُحوثٌ فی المِلَلِ و النِّحَل: دِراسَةٌ مَوضُوعیةٌ مُقارنةٌ لِلمَذاهبِ الاسلامیة، قم، الحوزة العلمیة، 1412ق؛


27.  صابری، حسین (1345ش-     )، تاریخ فِرَق اسلامی، تهران، سمت، 1383ش؛


28.  وَلَوی، علی محمد (1335ش-     )، تاریخ علم کلام و مذاهب اسلامی، [تهران]، موسسه انتشارات بعثت، 1367ش؛


29.  عبدالحمید، عرفان، دِراساتٌ فی الفِرَقِ و العقائد الاسلامیة، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1984م؛


30.  بن حمده،‌ عبدالمجید، المدارس الکلامیة بِاِفریقیة الی ظهور الاشعریة، تونس، مطبعة دارالعرب، 1986م.


31.  نادر، البیرنصری، اَهمُّ الفِرَقِ الاسلامیة، السیاسیة و الکلامیة، بیروت، الکاثولیکیة، [بی تا]؛


32.  همو، مدخل الی الفِرَقِ الاسلامیة السیاسیة و الکلامیة، بیروت، دارالمشرق، 1989م؛


33.  غُرابی، علی مصطفی، تاریخ الفِرَقِ الاسلامیة و نَشاةُ علمِ الکلام عند المسلمین، قاهره، مکتبة و مطبعة محمدعلی صبیح و اولاده، 1378ق؛


34.  خلیل الزین، محمد، تاریخ الفِرَقِ الاسلامیة: بَحثٌ مَوضوعیٌ فی الخِلافة و الفِرَق الاسلامیة مِن خوارج و معتزلة و اشاعرة و شیعة، بیروت، مؤسسة الاعلمی، 1405ق؛


35.  مغربی، علی عبدالفتاح، الفِرَق الکلامیة الاسلامیة: مدخلٌ و دِراسَةٌ، الازهر، دارالتوفیق النُموذِجیه، 1407ق؛


36.  صبحی، احمد محمود، فی علم الکلام: دراسة فلسفیة لآراء الفرق الاسلامیه فی اصول الدین، اسکندریه، موسسه الثقافه الجامعیه، 1992م؛


37.  اسود، عمید عبدالرزاق محمد، المَدخل الی دِراسةِ الادیان و المذاهب، بیروت، دارالعربیة لِلمَوسوُعات، 1401ق؛


38.  بِل، آلفرد، الفِرَق الاسلامیة فی الشّمال الاِفریقی من الفتح العربی حتی الیوم، ترجمه از فرانسه به عربی: عبدالرحمن بدوی، بیروت، دارالغرب الاسلامی، 1987م؛


39.  امین، شریف یحیی، مُعجمُ الفِرَقِ الاسلامیة: بَحثٌ مَوسُوعیٌ مُبسَطٌ، بیروت، دارالاضواء، 1406ق؛

مهمترین منابع کلام شیعه اسماعیلی

1.    ابوحاتم رازی، احمد بن حمدان (؟-322)، اعلام النبوة، تحقیق صلاح صاوی، غلامرضا اعوانی، [تهران]، انجمن فلسفه ایران، 1356ش؛


2.    همو، الاصلاح، به اهتمام حسین منوچهر، مهدی محقق، ترجمه فارسی جلال الدین مجتبوی، تهران، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، دانشگاه تهران، 1377ش؛


3.    همو، الزینة فی الکلمات الاسلامیه العربیه، قاهره، المعهد الهمدانی للدراسات الاسلامیه، 1957م/1336ش؛


4.    ابویعقوب سجستانی، ‌اسحاق بن احمد (‌؟-353)،‌ کشف المحجوب، رساله در آئین اسماعیلی از قرن چهارم هجری، ‌با مقدمه هنری کربن، ‌تهران، انجمن ایرانشناسی فرانسه در تهران، طهوری، 1988م؛


5.    همو، ‌الینابیع،‌ تحقیق مصطفی غالب،‌ بیروت، المکتب التجاری للطباعه و النشر و التوزیع، 1965م؛


6.    ابن حیون، ‌نعمان بن محمد (293-363)، الهمة فی آداب اتباع الائمة، تحقیق محمدشریف علی الیمنی الحرازی، ‌بیروت، دارالاضواء، 1416ق/1996م؛


7.    همو، ‌رسالة افتتاح الدعوة (رسالةٌ فی الظهور الدعوة العبیدیة الفاطمیة)، بیروت، دارالمنتظر، 1416ق؛


8.    کرمانی،‌ احمد بن عبدالله (؟-412)،‌ الریاض فی الحکم بین الصادین صاحبیَ الاصلاح و النصرة،‌ مقدمه و تحقیق عارف تامر، ‌بیروت، دارالثقافه، 1960م؛


9.    صوری،‌ محمد بن علی (؟-441)، ‌رسالة اسماعیلیة واحدة‌ القصیده ‌الصوریة، ‌تحقیق عارف تامر،‌ دمشق، المعهد الفرنسی بدمشق، 1955م؛


10.  مؤید فی‌الدین،‌ هبة الله بن موسی (؟-470)، ‌المجالس المؤیدیة‌، تحقیق محمد عبدالقادر عبدالناصر، قاهره، دارالثقافه للطباعه و النشر، 1975م؛


11.  ناصرخسرو (394-481)، زاد المسافرین، ‌تصحیح محمد بذل الرحمن، ‌برلین، سلسله انتشارات کاویانی، [بی تا]؛


12.  همو‌، وجه دین، تهران، انجمن فلسفه ایران، 1356ش؛


13.  همو،‌ جامع الحکمتین،‌ تصحیح و مقدمه هنری کربن و محمد معین، ‌تهران، طهوری، 1363ش؛


14.  حامد، ‌ابراهیم بن حسین (؟-557)،‌ کنز الولد، ‌‌تحقیق مصطفی غالب، بیروت، دارالنشر، فرانز شتاینر بقیسبادن، 1971م؛


15.  والد الجمیع، ‌علی بن محمد (522-612)، تاج العقائد و معدن الفوائد، ‌تحقیق عارف تامر، ‌بیروت، موسسه عزالدین، 1403ق؛


16.  نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد (597-672)، مطلوب المؤمنین، ‌چاپ شده با هفت باب بابا سیدنا، ‌تصحیح و مقدمه و. ایوانف، ‌بمبئی، مطبع مظفری، 1352ش؛


17.  محقق، ‌مهدی (1308-    )،‌ اسماعیلیه، ‌تهران، اساطیر، 1382ش؛


18.  اشتروتمان، ‌رودلف (1877-1960)،‌ اربعة ‌کتب اسماعیلیه منقوله عن النسخة الخطیة،‌ تصحیح اشتروطمان، بیروت، مؤسسه النور المطبوعات، 2002م؛


19.  شادلی‌، ابومنصور،‌ البیان لمباحث الاخوان، ‌تحقیق مصطفی غالب، سوریا، [بی نا]،‌ 1956م؛


Daftary, Farhad (1992), The Isma’ilis: Their History and Doctrines, Cambridge University Press, ISBN 978-0-521-42974-0

این کتاب به فارسی (با درجۀ متوسط خوب) با مشخصات زیر ترجمه شده است:

تاریخ و عقاید اسماعیلیه، ترجمۀ فریدون بدره‌ ای، تهران، نشر و پژوهش فرزان روز، 1376.

المُحبَّر

المُحبَّر، مهم ترین اثر ابوجعفر محمد إبن حبیب بن أمية بن عمرو الهاشمي (متوفی 245)، کتابی است مربوط به تاریخ دورۀ اسلامی و در واقع، مجموعه رساله‌های کوچک در موضوعاتی متنوع است که به صورت پراکنده، مباحث مهم سیره در آن آمده است. حاجی خلیفه، صاحب کشف الظنون، این کتاب را «تاریخ الخلفاء» خوانده است.
إبن حبیب در این کتاب موضوعات متنوعی را بررسی کرده که هم شامل دوران قبل از اسلام یا، به تعبیر مورخان مسلمان، جاهلیت است و هم شامل دورۀ پس از ظهور اسلام. المُحبَّر با بیان شرح حال به ویژه مدت عمر پیامبران آغاز شده، پس از آن، به تولد پیامبر اسلام و سپس به خلفایی که حج به جا آوردند و آن دسته از خلفایی که مادرانشان قرشی، عرب، و کنیز بودند، پرداخته است. ابن حبیب در شرح وقایع پس از ظهور اسلام به مباحثی پیرامون پیامبر از جمله اجداد آن حضرت، شبیهان به او، باجناق‌های پیامبر، دختران و دامادهای آن حضرت و سپس از پیمان‌های برادری و فرستادگان ایشان نزد پادشاهان سخن گفته است. ابن حبیب به مباحث ازدواج‌های ایشان، غزوات و سرایای آن حضرت نیز پرداخته و به مناسبت این موضوع شرح حال مَوالی (برده های آزاد شدۀ آن حضرت) را نیز مطرح می‌کند. ابن حبیب در بخشی دیگر از کتاب مجددا به مباحث دوران پیش از اسلام بازمی گردد و به موضوعاتی چون داوران عرب، حسابگران نَسیء (ترتیب ماههای حرام)، و توشه داران کاروان می پردازد و به معرفی افراد بخشنده در دورۀ پیش و پس از اسلام صفحاتی اختصاص می دهد. تقسیم بندی‌های متعدد قبایل عرب و پیمان‌های قبل از اسلام و رؤسای جنگ فُجّار و فتاکان هر دو دوره نیز مورد توجه قرار می گیرند.

به طور کلی، مورخان مسلمان بر این باورند که إبن حبیب دقت نظر خاصی در ذکر تاریخ وقایع داشته، تا آنجا که روز وقایع را هم محاسبه کرده، اما در لابه لای متن، ترتیب زمانی وقایع را رعایت نکرده و پاره ای از موضوعات قبل از بعثت پیامبر اکرم را مسکوت گذاشته است.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار