نتایج جستجو:


مهمترین منابع حدیثی اهل سنت

مهم‌ترین منابع حدیثی اهل سنت شامل صِحاح سِتة به ترتیب تاریخ دورۀ حیات مؤلفان در این جا فهرست شده‌اند. این فهرست به محقق کمک می‌دهد تا تغییرات و تحولاتی را دریابد که در فرآیند شکل‌گیری حدیث اهل سنت پدید آمده‌اند. برای تهیۀ این کتاب‌ها با بخش فروش سایت آثار برتر تماس بگیرید.

 

 

محمد بن اسماعیل بُخاری (194-256)، صحیح البخاری، استانبول، دارالدعوه، 1981؛ (1)


مسلم بن حَجّاج نَیسابوری (204-261)، صحیح مسلم، استانبول، دارالدعوه، 1981؛ (2)


محمد بن یزید قزوینی ماجه (209-273)، سنن ابن ماجه، قاهره، 1421/1379؛ (3)


سلیمان بن اشعث ابو داود (202-275)، السنن الکبری، قاهره، 1421/1379؛ (4)


محمد بن عیسی تِرمِذی (279)، سنن الترمذی، بیروت، دار الفکر، 1403؛ (5)


احمد بن علی النَسائی (215-303)، السنن الکبری، چاپ شعیب اَرنؤوط، بیروت ، الرساله، 1380/2001؛ (6) به شش مورد بالا صِحاح سِتة گفته می شود.


علی بن عمر الدارَقُطنی (306-385)، سنن الدارقطنی، مدینه، 1966.


عبدالله بن رحمان دارِمی (255)، سنن الدارمی، دمشق، مطبعه الاعتدال، بی تا؛


احمد بن حنبل (241)، المسند، چاپ احمد محمد شاکر، مصر، دارالمعارف 1950 / 1329؛


محمد بن یوسف شمس شامی (    -942)، سُبُل الهدی و الرَشاد فی سیرة خیرالعباد، قاهره، لُجنه احیاء التراث اسلامی 1997/1376ش؛

منابع طبقات الفقهاء به لحاظ جغرافیایی

الف) آفریقا (یا افریقیة) به معنای عام کلمه

  • محمد بن احمد، ابوالعرب تميمي (متوفی 333)، كتاب طبقات علماء افريقية، چاپ محمد بن شنب، بيروت: دارالكتاب اللبناني، [بي تا.]؛
  • محمد بن عبیدالله مُسَبّحی (366-420)، الجزء الاربعون من اخبار مصر، چاپ ایمن فؤاد سید و تیاری بیانکی، قاهره، المعهد العلمی الفرنسی للاثار الشرقیه 1977/ 1355؛
  • محمد بن علی ابن میَسَّر ( -677)، الجزء الثانی من اخبار مصر، چاپ هنری مایسه، قاهره، المعهد العلمی الفرنسی الخاص بالعادیات الشرقیه 1919/ 1298؛
  • محمد بن سالم بن واصل ( 604-697)، مفرج الکروب فی اخبار بنی ایّوب، چاپ جمال الدین شیال، اسکندریه 1953- 1960/ 1332- 1339؛
  • محمد بن عبدالرحیم ابن فرات (807-835)، تاریخ ابن الفرات، چاپ قسطنطین زریق، بیروت، الجامعه الامیرکیه 1936/1315
  • احمد بن علی مَقریزی (776-845)، السلوک لمعرفة دُوَل المُلوک، چاپ محمد عبدالقادر عطا، بیروت، دارالکتب العلمیه 1418 / 1997؛ همو، اتعاظ الحنفا بأخبار الائمة الفاطمیین الخلفا، چاپ جمال الدین شیّال، قاهره، المجلی الاعلی للشئوون الاسلامیه، لجنه احیاء التراث الاسلامی 1967-1973/ 1346-1352؛ همو، دُرر العقود الفریدة فی تراجم الأعیان المفیدة قطعه منه، چاپ عدنان درویش و محمد مصری، دمشق، وزارة الثقافه 1995/1374؛
  • علی بن داود ابن صیرفی (819- 900)، نُزهة النُّفوس و الأبدان فی تواریخ الزمان، چاپ حسن حبشی، جمهوریة العربیه المتحده، مطبعه دارالکتب، وزراه الثقافه، مرکز تحقیق التراث 1970؛
  • محمد عبّدالله عنان (1896- 1986)، مؤرخو مصر الاسلامیَّة و مصادر التاریخ المصری، قاهره، مطبعة لجنة التالیف والترجمه و النشر 1388 / 1969؛
  • محمدبن حارث بن اسد الخشنی، طبقات علماء افریقیه، بیروت، دارالکتب اللبنانی، بی تا؛
  • عادل نُوَیهِض، مُعجم اعلام الجزائر، بیروت، المکتب التجاری،1971(سرکذشتنامه از صدر اسلام تا نیمه قرن بیستم)؛

ب) مغرب عربی شامل تونس و مراکش،

  • عبدالرحمن بن محمد انصاری الاُسیدی الدبّاغ (605-696)، معالم الایمان فی معرفة اهل القیروان، تونس، المکتبه العتیقه،1413/1993؛
  • ابن سعید مغربی (610- 685)، المغرب فی حِلِّی المغرب، چاپ شوقی ضیف، قاهره، 1964؛
  • احمد بن محمد قاضی المِکناسی (960-1025)، جُذوةُ الاقتباس فی ذکر مَن حَلَّ مِن اَعلام مدینة فاس، رباط، دار المنصور، 1973-1974؛
  • احمد بن محمد قاضی المِکناسی، دُرّةالحِجال فی أسماء الرجال، چاپ محمد احمدی ابوالنور، قاهره،1390/1970؛ معروف به ابن قاضی
  • محمد صغیر بن محمد یفرنی (1145)، نُزهة الحادی باخبار ملوک قرن الحادی، چاپ هوداس، پاریس 1888، چاپ افست رباط {بی تا}
  • محمد حِجّی، موسوعة اعلام المغرب، بیروت، دارالغرب الاسلامی،1417/1996؛
  • محمد محفوظ ، تراجم المؤلفین التونسیین، بیروت،1982-1986؛
  • عباس بن ابراهیم مراکشی (1294-1378)، الِاعلام بِمَن حَلَّ مراکش و اَغمات مِن الاَعلام، رباط، المطبعه الملکیه،1993،
  • عبدالله مرابط ترغی، فهارس علماء المغرب منذ النشأة الی نهایه القرن الثانی عشر، تطوان، جامعه عبدالملک السعدی،1999؛

ج) طرابلس (شامل طرابلس شام، بندری در لبنان کنونی، و طرابلس آفریقا در لیبی کنونی):

  • مشاهیر علماء الاعصار و اعلام فقهاء الاقطار، چاپ مرزوق علی ابراهیم، بیروت 1408/1366؛
  • انیس ابیض، الحیاة العلمیة و مراکز العلم فی طرابلس خلال القرن التاسع عشر، طرابلس،1405؛
  • عبدالله جیل نوفل، تراجم علماء طرابلس و ادبائها، طرابلس، المنثورات الجامعه،1984؛

د) هند:

  • رحمان علی ناروی (1828-1907)، تذکره علمای هند، لکهنو،1893/1372؛
  • عبد اللحیّ بن فخر الدین الحسنی (1869-1923)، نُزهَةُ الخواطر و بَهجة المسامع والنواظر، هند، دائره المارف العثمانیه،1382/1962؛ علماء هند از قرن 1-11 در 5 جلد.

ه) یمن

  • عبدالملک بن هشام ابن هشام ( -213)، التیجان فی ملوک حمیر، صنعاء، مرکز الدراسات و الابحاث 1347ق / 1305؛
  • احمد بن عبدالله رازی (406 – 460)، تاریخ مدینة صنعاء، چاپ حسین بن عبدالله عمری، صنعاء 1401 /1981؛
  • یوسف بن یعقوب ابن مجاور (601-690)، صفة بلاد الیمن و مکة و بعض الحجاز، المسّماة تاریخ المستبصر،چاپ اسکور لوفقرین، بیروت، منشورات المدینه 1986؛
  • عبدالباقی بن عبدالمجید یمانی (680-743)، بهجة الزّمن فی تاریخ الیمن، چاپ محمد حبشی و محمد احمد سنباتی، صنعاء، دارالحکمه الیمانیه 1408 / 1988؛
  • عبدالرحمان بن علی ابن دیبع (866-944)، قرة العیون بأخبار الیمن المیمون، چاپ محمد بن علی الاکوع الحوالی، ]بی جا[1988/1367ش؛
  • عماره بن علی عماره یمنی، تاریخ الیمن المسمَّی المفید فی أخبار صنعاء و زبید و شعراء ملوکها و اعیانها و ادبائها، چاپ محمد بن علی اَکوَع حوالی، صنعاء، المکتبه الیمنیه للنشر و التوزیع 1985 / 1364؛
  • محمد بن حاتم یامی همدانی، کتاب السِمط الغالی الثَمَن، فی اخبار الملوک من الغُزّ بالیمن، چاپ رکس سمث، لندن، مسرلوزاک (تاریخ مقدمه جلد اول 1974)؛ {شامل تاریخ ایوبیان در یمن}

و) ایران

  • حمزة بن یوسف سهمی ( -427)، تاریخ جرجان او کتاب معرفة علماء اهل جرجان، حیدرآباد دکن، دائره المعارف العثمانیة 1387 / 1347ش؛
  • احمد بن عبدالله ابونُعَیم (336-430)، ذکر اخبار اِصبهان، لیدن، بریل1931 /1310ش؛
  • عمر بن محمد نسفی (461-537)، کتاب القند فی ذکر علماء سمرقند، چاپ نظر محمد فاریابی، ریاض، 1412؛
  • علی بن ناصر حسینی (575-622)، اخبار الدولة السلجوقیة، چاپ محمد اقبال، بیروت، دارالآفاق الجدیده 1404/ 1984؛
  • عبدالکریم بن محمد رافعی قزوینی ( -623)، التدوین فی اخبار قزوین، چاپ عزیزالله عطاردی، بیروت، دارالکتب العلمیه  1987 / 1366؛

ز) شام

  • محمد بن سعید قُشیری (334)، تاریخ الرَقّة، چاپ ابراهیم صالح، دمشق 1419/1998؛
  • ابن عَساكر (499-571)، تهذیب تاریخ دمشق الكبیر، تحقیق ابی عبدالله علی عاشور الجنوبی، بیروت، داراحیاءالتراث العربی، 2001؛ همو، تاریخ مدینة دمشق، تحقیق علی شیری، 70 جلد، بیروت، دارلفکر، 1415/1995؛
  • علی بن محمد ابن اثیر (630)، التاریخ الباهر فی الدولة الاتابکیة بالموصل، چاپ عبدالقادر احمد طلیمات، قاهره، دارالکتب الحدیثه 1963؛
  • ابن عَدیم (660)، تاریخ حلب، تحقیق سهیل زکار، 12 جلد، بیروت 1988؛

ح) عراق

  • بَحشَل واسطی (288)، تاریخ واسط، تحقیق کورکیس عواد، بغداد، مطبعة المعارف، 1967؛
  • یزید بن محمد اَزدی (334)، تاریخ الموصل، تحقیق علی حبیب، قاهره، لجنة احیاء التراث الاسلامی، 1967؛
  • عبدالجبار ناجی، اسهامات مؤرخی البصرة فی الکتابة التاریخیة حتی القرن الرابع الهجری، بغداد، دارالشوون الثقافیه العامه 1990/1369؛
  • نعمان بن محمد ابن عراق، معدن الجواهر بتاریخ البصرة والجزائر، چاپ محمد حمیدالله، اسلام آباد، مجمع البحوث الاسلامیه 1393 / 1973؛
  • محمد بن محمد مراکشی، الذیل و التکملة لکتابی الموصل و الصلة، سفر پنجم، قسم 1، چاپ احسان عباس، بیروت ]؟1965[؛

ط) آندلس

  • ابن بَشکُوال (494-578)، کتاب الصّله، قاهره، 1966؛
  • عماد الدین کاتب اصفهانی (519-597)، خریدة القصر و جریدة العصر، تحقیق آذرتاش آذرنوش، تونس، دار التونسیه للنشر، 1972؛ شرح حال شعرای مغرب و اندلس؛
  • محمد ابراهیم آیتی (1294- 1343)، آندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا، تهران، دانشگاه تهران، 1376؛

ی) مکه و مدینه

  • محمد بن عبدالله اَزرَقی (زنده در 248)، اخبار مکه، چاپ رشدی صالح ملحس، بیروت 1403/1983؛
  • محمد بن اسحاق فاکهی (متوفی پس از 272)، تاریخ مکّة، چاپ وستنفلد، گوتینگن، 1859؛
  • ابن ظُهَیره (986)، الجامع اللطیف فی فضائل مکة و البیت الشریف، چاپ وستنفلد، گوتینگن، 1859؛
  • نَهَر والی (988)، الاِعلام باَعلام بیت الله الحرام، چاپ وستنفلد، گوتینگن، 1857؛
  • عمر بن شَبّه نُمیری (262)، تاریخ المدینة المنورة، 4 جلد، تحقیق فهیم محمد شلتوت، بیروت 1410/1990؛

مهمترین منابع حدیثی شیعۀ امامی

مهم‌ترین منابع حدیثی شیعۀ امامی به ترتیب تاریخ دورۀ حیات مؤلفان در این جا فهرست شده‌اند. این فهرست به محقق کمک می‌دهد تا تغییرات و تحولاتی را دریابد که در فرآیند شکل‌گیری حدیث شیعۀ امامی پدید آمده‌اند. از حدود قرن ششم به بعد چهار مورد اول به کتب اربعه رسمیت‌یافتۀ شیعۀ امامی معروف شدند. برای تهیۀ این کتاب‌ها با بخش فروش سایت آثار برتر تماس بگیرید.

 

محمد بن یعقوب کُلَینی (329)، الکافی فی علم الدین، تصحیح علی اکبر غفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1388 ه. ق.


محمدبن علی ابن ­بابُویَه (381)، من لایَحضُرُه الفقیه، چاپ علی­اکبر غفاری، قم 1414؛ همو، کمال الدین و تمام النعمة، چاپ علی اکبر غفاری، قم، موسسه النشر الاسلامی 1363؛


محمد بن حسن طوسی (460)، تهذیب الاحکام، چاپ حسن موسوی خرسان، بیروت 1401/ 1981؛


محمد بن حسن طوسی (460)، الاستبصار فی ما اُختُلف من الاخبار، چاپ حسن موسوی خرسان، تهران 1390؛


محمد بن مرتضی فیض کاشانی (1091)، الوافی، قم، مکتبه المرعشی النجفی، 1404 / 1363؛


محمد بن حسن حرّ عاملی (1104)، تفصیل وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة، قم 1409 – 1413؛


حسین بن محمد تقی نوری (1320/1908)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، 1408 – 1409؛

عهد جدید: بر اساس کتاب مقدس اورشلیم

این کتاب نخستین ترجمۀ فارسی عهد جدید است که به‌ همراه مقدمه‌ها، پانوشت‌‌های تفسیری، ارجاعات حاشیۀ صفحات و پیوست‌‌های متعدد در ایران انتشار می‌یابد. مأخذ این ترجمه، کتاب مقدس اورشلیم است که یکی از معتبرترین روایت‌های کتاب مقدس در دنیا است و به اکثر زبان‌های اروپایی برگردانده شده است. پدیدآورندگان این اثر، گروهی متشکل از سی‌ و سه عالم برجسته بوده‌اند که از زمرۀ بزرگ‌ترین متخصصان کتاب مقدس به‌ شمار می‌‌آمدند.
این کتاب دارای پانوشت‌های تفسیری و ارجاعات حاشیۀ صفحات است و در آن برای هر کتاب یا هر دسته کتاب، مقدمه‌ای نگاشته شده که در آن مباحث مربوط به نسخه‌شناسی و تصحیح متن، محتوای ادبی، زمینه‌های تاریخی، مباحث مربوط به قانون کتاب مقدس و نیز الهیات با دقت تشریح شده است. آخرین متن تجدیدنظرشدۀ کتاب مقدس اورشلیم که در ۱۹۹۸ انتشار یافته، مبنای این ترجمۀ فارسی بوده است.
مترجم در عین پیروی دقیق از متن کتاب مقدس اورشلیم، برای رفع مشکلات ترجمه، به نُه روایت دیگر کتاب مقدس نیز مراجعه کرده است. علاوه بر این، تمامی ترجمه‌‌های فارسی کتاب مقدس را نیز که در صد و پنجاه سال اخیر به چاپ رسیده‌اند مورد مطالعه و بررسی قرار داده است.

اخلاق، عرفان و تصوف اسلامی

کتابشناسی توصیفی و موضوعی اخلاق، عرفان و تصوف اسلامی نوشته بهروز رفیعی که توسط انتشارات مرکز مطالعات فرهنگی – بین المللی است. کتابها در دو بخش توصیفی و موضوعی ارائه شده است. کتابهایی که به اخلاق پیامبر می پردازد، مانند، اخلاق النبی و آدابه، مصابیح القلوب؛ کتابهای اخلاقی برگفته از کتاب و سنّت، مانند القناعه و التعفف، الشکر و الحلم؛ کتب اخلاقی در حوزه تعلیم وتربیت مانند فرزند نامه امام غزالی، رساله فی الحث علی طلب العلم؛ کتاب ها اخلاق و آداب و رسوم ویژه اصناف و طبقات مختلف، مانند منیه المرید فی آداب المفید و المستفید، آداب المعلمین.. . کتاب اخلاق عرفانی و صوفیانه، مانند رساله قشیریه، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، احیاء العلوم الدین؛ کتاب در حوزه اخلاق فلسفی، مانند طهاره الاعراق، اخلاق ناصری، السعاده و الاسعاد؛ در آخر، آثار و اقوال بزرگان دین مانند الحکمه الخالده ابن مسکویه یا برید السعاده عمر بن غازی ملطیوسی. نویسنده توجه را بیشتر بر این امر می افکند که اخلاق و ادب و تاریخ .. از باب های معرفتند که پیشینان ما در تعلیم و تعلم آنها مغز می سوختند و اجتهاد می کردنند. او با ذکر کاستی های اخلاق پژوهان، حال و روز عرفان پژوهان را نیز خوب نمی داند: معتقد است، عرفان پژوهان ما که شیرین ترین دستمایه را در کف دارند، چنان در چم و خم عبارات و اصطلاحات و شرح و تفهیم آنچه دیگران کرده اند مانده اند که از یاد برده اند مردم این روزگار با مقولاتی مانند عرفان دینی دست به گریبان اند. بی گمان اخلاق عرفانی گیراتر و کاراتر از اخلاق زاهدانه صوفیانه است. توجه بایستی بر مقولاتی مانند، امکان، لزوم و چگونگی تحقق اخلاق واحد جهانی، رابطه اخلاق با صنعت و زندگی صنعتی، میزان اخلاقی تصرف انسان در طبیعت و برد خورد منابع آن، اخلاق و انقلاب اسلامی، اصول ومبانی اخلاق اسلامی… نویسنده با ترسیم نمایی یکدست از هر کتاب در قالب توصیفی، از تأکیدات نگارندگان و کلید واژه های متن نیز غافل نمانده است.

واژه‌ ن‍ام‍ه‌ ح‍ق‍وق‌ اس‍لامی‌: ف‍ارسی‌ – ان‍گ‍لیسی‌

واژه نامه حقوق اسلامیbook-preview

در دهه‌ها و سالهای اخیر محققان بسیاری از سراسر جهان بنا به دلائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و غیره علاقمند به مطالعه و تحقیق دربارۀ ابعاد گوناگون فرهنگ و بالاخص فقه اسلامی شده‌اند. در مقابل این جریان اشخاص و موسساتی اقدام به تالیف کتابها و مقالات و برگزاری سمینارها و گردهم آئی‌هائی درمورد زوایای گوناگون فرهنگ و حقوق اسلامی کرده‌ا‌ند. برخی از این پژوهش‌ها در زمینۀ حقوق اسلامی حاوی نکات مثبت و جنبه‌های نوینی از این نظام حقوقی است که می‌تواند مورد استفادۀ محققان قرار گیرد. برطرف کردن نقاط ضعف این تحقیقات توسط متخصصان واجد شرایط و استفاده از آنها در جهت هرچه پویا و بارورتر کردن حقوق اسلامی – مخصوصاً گوشه‌هایی از آن که کمتر مورد توجه و تفقّه قرار گرفته است – خدمت بزرگی به اسلام و فقه اسلامی خواهد بود. میر محمد صادقی در فاصلۀ سال‌های 1357 تا 1366 که در دپارتمان حقوق دانشکده مطالعات شرقی دانشگاه لندن به تحصیل و تحقیق و نیز تکمیل رسالۀ دکتری‌اش، که بخشی از آن دربارۀ حقوق اسلام و مقایسه برخی از ابعاد آن با حقوق امروز مغرب زمین است، اشتغال داشته است با مشکلاتی در برگرداندن واژه‌های فقهی به زبان انگلیسی می‌شود. مشکلات دیگری از جمله بیان جنبه‌های گوناگون دو نظام حقوقی مختلف فقهی و حقوقی باعث می‌شود او به فکر تهیۀ چنین وازه‌نامه‌ای بیفتد. بخش اعظم کتاب حاضر حاصل تلاش‌های او در آن ایام است. در اثر حاضر سعی شده است از معادل های سادۀ مصطلح در زبان انگلیسی امروز به‌ جای اصطلاحات ثقیل و نامأنوس استفاده شود

باید توجه داد که در تألیف این اثر، برای برگداندن اصطلاحاتی که بار عظیمی از معنا را به دوش دارند، نزدیکترین معادل یا ترجمه لغوی واژه ذکر و سپس راجع به معنا و مفهوم آن مختصراً توضیح داده شده است. این شیوه مشابه شیوه‌ بکار رفته در اکثر کتابها و مقالات است که به زبانهای خارجی در حوزۀ حقوق اسلامی تالیف شده اند. گفتنی است از سال 1366 تاکنون کتابها و مقالات فراوان غربی‌ها دربارۀ فقه و اصول فقه نوشته اند و غنی سازی این واژه‌نامه از کارهای دارای اولویت است.

دایره‌ المعارف‌ نقاشی‌ ایران‌

نقاشی ایرانی[منبع‌ الکترونیکی‌]

نرم افزار «دائره المعارف نقاشی ایران»، نرم افزاری چند رسانه‌ای است که حاوی بیش از هزار اثر از نقاشان ایرانی و مکاتب نقاشی ایران است. تصاویر همراه با موسیقی متن بوده و نیز شامل زندگینامه استادان برجسته این هنر با شرحی از آثارشان است. در این اثر نقاشی ایران به سه دوره ، سنتی، کلاسیک و مدرن تقسیم شده است. نقاشی سنتی شامل سه بخش: پشت شیشه و قهوه خانه‌ای ؛ نقاشی کلاسیک شامل: ناتورالیسم، رئالیسم، پُرتره و نقاشی مدرن شامل: انتزاعی، آبستره، سمبولیسم و فیگوراتیو و .. .

مکاتب نقاشی و نگارگران معاصر ایران در نرم افزار دائره المعارف نقاشی ایران معرفی شده‌اند. مکاتب نقاشی ایرانی شامل: مکتب اصفهان، بغداد، مغولی، هِرات، بخارا، قزوین، تبریز، تیموریان، شیراز و دورۀ قاجار است. نقاشی کلاسیک که بنیانگذار آن استاد کمال الملک بوده است، پس از تقسیم های ذکر شده، با معرفی آثار آمده است. در نقاشی مدرن نقاشان به دو صورت آزاد و انقلاب مفاهیم خود را به تصویر کشیده‌اند. درضمن آثار ارائه شده، تاریخ هر اثر بر حسب هجری شمسی گاه شماری شده است.

نرم افزار دائره المعارف نقاشی ایران در Win94T  بصورت خودکار از روی دیسک دائره المعارف نقاشی ایران قابل اجراست.

م‍ک‍ت‍ب‍ه‌ ال‍ت‍راج‍م‌ و ال‍ع‍ل‍ل‌

[م‍ن‍ب‍ع‌ ال‍ک‍ت‍رونیکی‌]
ن‍رم‌ اف‍زار م‍وج‍ود ح‍اوی‌ ک‍ت‍اب‍ه‍ایی‌ در م‍وض‍وع‌ زن‍دگین‍ام‍ه‌ م‍ح‍دثین‌، ح‍دیث ‌می‌ ب‍اش‍د. ل‍سیت‌ ک‍ت‍اب‍ه‍ای‌ م‍وج‍ود در ب‍رن‍ام‍ه‌ ع‍ب‍ارت‍ن‍د از: الاس‍تیع‍اب‌، اس‍دال‍غ‍اب‍ه‌، الاص‍اب‍ه ‌فی‌ ت‍مییز ال‍ص‍ح‍اب‍ه‌، ال‍طب‍ق‍ات‌ ال‍ک‍ب‍ری‌، طب‍ق‍ات‌ ال‍ن‍س‍ائی‌، طب‍ق‍ات‌ اب‍ن‌ خیاط، طب‍ق‍ات ‌ال‍م‍ح‍دثین‌ ب‍اص‍ب‍ه‍ان‌، طب‍ق‍ات‌ ال‍م‍دل‍سین‌، ال‍ع‍ل‍ل‌ و م‍ع‍رف‍ه‌ ال‍رج‍ال‌، ت‍ه‍ذیب‌ ال‍ک‍م‍ال‌، ت‍ه‍ذیب‌ ال‍ت‍ه‍ذیب‌، ت‍ق‍ریب‌ ال‍ت‍ه‍ذیب‌، ت‍ع‍جیل‌ ال‍م‍ن‍ف‍ع‍ه‌، ل‍س‍ان‌ ال‍میزان‌، ال‍ک‍اش‍ف‌، ال‍ت‍اریخ‌ ال‍ک‍بیر، ال‍ت‍اریخ‌ ال‍ص‍غیر، ال‍ث‍ق‍ات‌ لاب‍ن‌ ح‍ب‍ان‌، ت‍اریخ‌ اس‍م‍اء ال‍ث‍ق‍ات‌، ت‍اریخ‌ ج‍رج‍ان‌، ت‍اریخ ‌ب‍غ‍داد، ال‍ث‍ق‍ات‌ ل‍ل‍ع‍ج‍لی‌، ال‍ج‍رح‌ و ال‍ت‍ج‍ریح‌، ال‍ک‍نی‌، ال‍ک‍ام‍ل‌ فی‌ ال‍ض‍ع‍ف‍اء، ال‍م‍ج‍روحین‌، ض‍ع‍ف‍اء ال‍ع‍قیلی‌، ال‍ض‍ع‍ف‍اء و ال‍م‍تروکین‌، ال‍ض‍ع‍ف‍اء ال‍ص‍غیر، ت‍ذک‍ره‌ ال‍ح‍ف‍اظ، ال‍ض‍ع‍ف‍اءلاص‍ب‍ه‍انی‌، ال‍ت‍بین‌ لاس‍م‍اء ال‍م‍دل‍سین‌، ال‍ک‍واک‍ب‌ ال‍نیرات‌، ال‍ک‍ش‍ف‌ ال‍ح‍ثیث‌، ال‍م‍ن‍ف‍ردات‌ وال‍وج‍دان‌، م‍ش‍اهیر ع‍ل‍م‍اء الام‍ص‍ار، اس‍امی‌ و ال‍ک‍نی‌، اس‍م‍اء من‌ یع‍رف‌ ب‍ک‍نیه‌، الاک‍م‍ال‌، ج‍ام‍ع‌ ال‍ت‍ح‍صیل‌، اس‍ع‍اف‌ ال‍م‍ب‍طا، ت‍س‍میه‌ ف‍ق‍ه‍اء الام‍ص‍ار، م‍ن‌ روی‌ ع‍ن‍ه‌ م‍ن‌ اولادال‍ع‍ش‍ره‌، ت‍اریخ‌ اب‍ن‌ م‍عین، روایه‌ ال‍دارمی‌، روایه‌ ال‍دوری‌، ال‍ع‍ل‍ل‌ ل‍ل‍دار ق‍طنی‌، س‍والات ‌ال‍ب‍رق‍انی‌، س‍والات‌ ح‍م‍زه‌، س‍والات‌ ال‍ح‍اک‍م‌، م‍ن‌ ل‍م‌ یرو ع‍ن‍ه‌ غیرواح‍د، ال‍ض‍ع‍ف‍اء وال‍م‍ت‍روکین‌، ت‍اریخ‌ دم‍ش‍ق‌، م‍خ‍ت‍ص‍ر ت‍اریخ‌ دم‍ش‍ق‌. ام‍ک‍ان‍ات‌ ب‍رن‍ام‍ه‌ ع‍ب‍ارت‍ن‍د از: م‍ت‍ن ‌ک‍ام‍ل‌ ک‍ت‍اب‌ ه‍ای‌ ذک‍ر ش‍ده‌ ب‍ه‌ اض‍اف‍ه‌ اطلاع‍ات‌ ک‍ت‍اب‍ش‍ن‍اخ‍تی‌ ه‍ر ک‍ت‍اب‌، ام‍ک‍ان‌ پ‍ژوه‍ش‌ در ک‍ل‍م‍ات‌ و واژگ‍ان‌ ک‍ت‍اب‍ه‍ا، ت‍لاوت‌ آیات‌ ق‍رآن‌، ف‍ه‍رس‍ت‌ آیات‌، پ‍ژوه‍ش‌ در واژگ‍ان‌ وم‍وض‍وع‍ات‌ ق‍رآن‌ و ت‍لاوت‌ آیات‌ ب‍ا ص‍دای‌ ح‍ذیفی.

کتابشناسی تاریخی امام حسین (به ضمیمه امام حسین در الذریعه)

book-preview

 

کتابشناسی تاریخی امام حسین به معرفی کتابهایی می‌پردازد که در معرفی امام حسین (ع) نوشته شده‌اند. نویسنده در مقدمه اشاره می کند که پس از گذشت پازنزده قرن از عاشورا و قیام امام حسین (ع)، و نوشتن هزاران کتاب و رساله و مقاله، هنوز ضروری است که به چند گونه کتابشناسی پرداخته شود: کتابشناسی تاریخی، کتابشناسی پژوهشی، کتابشناسی غیر توصیفی، کتابشناسی توصیفی و تحلیلی، و نیز کتابشناسی انتقادی. کتابشناسی تاریخی امام حسین به عاشورا نویسان یاری می رساند تا بدانند چه کتابهایی درباره امام حسین(ع) نوشته شده، وجوه اشتراک و افتراقشان چیست، کتابهای مهم و غیر مهم کدام هستند.

در کتابشناسی تاریخی امام حسین با صد کتاب مهم درباره امام حسین(ع) به زبان عربی و فارسی آشنا می‌شوید که از حدود پنج هزار کتاب از دورترین زمان‌ها تا عصر حاضر فراهم آمده، به ترتیب تاریخی، معرفی توصیفی شده‌اند. از این رو کتاب حاضر نخستین کتابشناسی تاریخی در زبان فارسی است. همچنین در این کتاب، مقتل‌ نگاری طی چند سده اخیر نقد و ارزیابی شده و نقاط ضعف و قوت این آثار نیز در کتاب «کتابشناسی تاریخی امام حسین(ع)» ارایه شده‌اند.

پایان بخش کتابشناسی تاریخی امام حسین و بخش مهمی از این کتابشناسی به معرفی آثار درباره امام حسین(ع) در کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه نوشتۀ آقا بزرگ طهرانی اختصاص دارد. در توصیف کتابها کوشش شده است تا دورنمایی از محتوای آنها به دست داده شود. آثاری گزینش شده اند که به نظر اسفندیاری آثار مهم بوده اند. نیز جغرافیای انتشار کتابها ایران است. خواننده با رجوع به این بخش با بیش از نهصد کتاب، و با رجوع به بخش اول با صد کتاب مهم درباره امام حسین(ع) آشنا می‌شود.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار