نتایج جستجو:


درآمدی بر معرفت شناسی

در این کتاب سعی شده است با تکیه بر مبانی محکم عقلی و برهانی و با استمداد از اندیشه های فیلسوفان مسلمان، مهم ترین و بنیادی ترین مباحث معرفت شناسی در سطحی مقدماتی و با نظمی منطقی ارائه شود.
کتاب حاضر در هشت فصل به صورت کتاب درسی به رشته تحریر درآمده است؛ به این صورت که در ابتدای هر فصل، اهداف اصلی آموزشی و انگیزشی مورد نظر بیان شده و در پایان هر فصل نیز افزون بر خلاصه مطالب فصل، پرسش هایی ناظر به مطالب آن طراحی و سپس مطالبی با عنوان برای پژوهش بیشتر معرفی شده است. هم چنین کوشش شده است در پایان هر فصل، منابعی ساده و آسان یاب برای مطالعه بیشتر در زمینه مطالب آن فصل معرفی شود.

حقوق و سیاست در قرآن

این كتاب، مشتمل بر يك مقدمه و هفت فصل است كه هريك از فصول نيز مشتمل بر بخش‌هايى است. نویسنده، هدف از طرح مباحث كتاب را اين‌گونه بيان كرده است: «اولاً، مجموعه معارف قرآن را در يك نظام كلى بگنجانيم تا ارتباط ميان معارف مختلف به‌خوبى نشان داده شود و اين معارف به‌صورتى پراكنده و بى‌ربط و پيوند، به نظر نيايد و ثانياً موارد اختلاف قرآن با مكتب‌هايى كه در عرصه‌هاى گوناگون معرفت بشرى ظهور كرده‌اند معين و معلوم گردد و در هنگام تعارض، موضع قرآن كاملا مبين و مستدل شود.»

نویسنده، معتقد است كه در اين كتاب، «جامعه‌سازى قرآن» بررسى مى‌شود؛ بنابراین، همه دستورها و مقرراتى كه وجه عملى دارد و جامعه را مورد خطاب قرار مى‌دهد؛ يعنى جاى عمل به آن اجتماع است، مى‌تواند تحت عنوان كلى «حقوق» واقع شود، پس اين بخش به نظام حقوقى قرآن مى‌پردازد كه البته نظام وسيع و جامعى است و قسمت‌هاى گوناگون و فراوانى دارد.
از آنجا كه در زمينه «حقوق»، مكتب‌ها و ديدگاه‌هاى فراوانى پديدار شده است و همين امر در اختلاف اصطلاحات حقوقى، تأثير وافر دارد، به‌ناچار بايد هم نسبت به معانى اصطلاحى كلماتى كه در اين علم به كار مى‌آيد، آگاهى كامل پيدا كنيم و هم معانى كلماتى را كه خود استعمال مى‌كنيم به‌خوبى روشن كنيم تا هم ما سخنان ديگران را دريابيم و هم ديگران اظهارات ما را به درستى بفهمند. نویسنده در ابتداى كتاب، به‌عنوان مبادى تصورى و تعريف‌هايى كه از دانستن آن گريزى نيست، به تعريف برخى مفاهيم مى‌پردازد؛ مفاهيمى همچون پديده اجتماعى، عدم تفكيك احكام و جدا نبودن دين از سياست، قانون و حقوق، حق و مفاهيم مشابه آن.

به طور اجمال، فصل اول این کتاب شامل خاستگاه حق و هدف حقوقی جامعه از دیدگاه اسلام و خاستگاه حق از دیدگاه مکاتب غیر الهی است. در فصل دوم منشأ اعتبار و ارزش قانون و خاستگاه اعتبار و مشروعیت قانون بحث شده و فصل سوم در زمینه قانون و قانون گذاری از دیدگاه قرآن سخن می گوید. در فصل چهارم در ادامه بحث قانون و قانون گذاری از دیدگاه قرآن، بحث هایی درباره ملاک قانون گذاری خداوند، لزوم وضع مقررات و احکام از جانب مقامی برتر از انسان، تقسیم احکام به دائمی و غیردائمی، شرایط قانون گذار (مجلس شورا یا مشاوران حاکم) در عصر غیبت به تفصیل مطرح شده است. فصل پنجم درباره موضوع حکومت، مشتمل است بر مطالبی تحت عناوین نیاز جامعه به حکومت، وظایف حکومت، امتیاز جامعه الهی، ضرورت حکومت از دیدگاه اسلام، شرایط حاکم و زمامدار در قرآن و نقد نظریه عدم نیاز به حکومت. فصل ششم به نوع چهارم حکومت، یعنی حکومت اسلامی می پردازد و در نهایت فصل هفتم موضوع شورا و بیعت را می پژوهد.

کتاب شناسی توصیفی روان شناسی دین

معرفی آثاری در زمینۀ روان شناسی دین و معنویت، تحول دین مداری، دین، بهداشت و سلامت روان، دین، مشاوره و درمان، روان شناسی عرفان و تجربه دینی، زیست شناسی، دین داری و علوم شناختی دین و ارزیابی و سنجش دین داری، مهمترین هدف این کتاب است. نویسنده یعنی ابوالفضل ابراهیمی در این اثر برای هر کتابی در این زمینه ها توصیفی نسبتا وافی به مقصود برای خواننده آورده است تا پس از آشنایی اجمالی با آنها به انتخاب دست بزند و شناخت تفصیلی پیدا کند.

فلسفه حقوق

هدف اصلی از تهیه این مجموعه تبیین دیدگاه های اسلامی در باب فلسفه حقوق بوده و طرح مباحث دیگر صرفا جنبه مقدمی و تطبیقی داشته است. لذا تلاش شده مجموعه ای پدید آید که بتواند به سوالات اصلی کسانی که می خواهند فلسفه حقوق را از دیدگاه اسلام بدانند پاسخ دهد.

جامعه و تاریخ از نگاه قرآن

جامعه و تاریخ از نگاه قرآن مشتمل بر دوازده بخش است که سه بخش اول آن به مباحث فلسفه علوم اجتماعی، نظیر بحث از مفهوم جامعه، اصالت فرد یا جامعه و قانونمندی جامعه اختصاص یافته است. مباحث بعدی به ترتیب در زمینه تأثیر جامعه بر فرد، تأثیر فرد بر جامعه، نقش تفاوت ها در زندگی اجتماعی، نهادهای جامعه، دگرگونی های اجتماعی، تعادل و بحران و انقلاب، رهبری، جامعه آرمانی و سنت های الهی در تدبیر جوامع است.
در مبحث مفهوم جامعه، مفهوم «علوم اجتماعی» و تفاوت آن با «جامعه شناسی» بررسی شده است. آن گاه «جامعه» به معنای گروهی از مردم دانسته شده، که معمولاً در ادبیات عرب، الفاظی مانند «مجتمع» و «مدینه» را معادل آن قرار می دهند؛ اما این الفاظ در قرآن به کار نرفته است و از این روی باید برای یافتن معادل قرآنی کلمه «جامعه» به واژه هایی مانند «قوم»، «امّت» و «ناس» مراجعه کرد.
در مبحث اصالت فرد یا جامعه، اصالت فلسفی جامعه نفی می گردد؛ هرچند اصالت روان شناختی آن پذیرفته شده است. به لحاظ فلسفی، فرد اصالت دارد.
در مبحث قانونمندی جامعه، این پرسش مطرح شده که اگر جامعه اصالت فلسفی ندارد، در حقیقت وجود نخواهد داشت، و نفی وجود مساوی است با نفی وحدت و شخصیت از جامعه. در این صورت این سؤال پیش می آید که چگونه چنین چیزی که وجود ندارد می تواند قانونمند باشد؟

جریان شناسی تاریخی قرائت ها و رویکردهای عاشورا از صفویه تا مشروطه

این کتاب در زمینه واقعه کربلا و مسائل تاریخ نویسی عاشورا مطالبی را تبیین می کند و در هشت فصل و یک جمع بندی اشاره ای کامل به موضوعات عاشورا دارد. محسن رنجبر ابتدا به مباحث مقدماتی مانند بیان مسئله، اهمیت، ضرورت، اهداف و پیشینه تحقیق می پردازد. در فصل نخست به چشم انداز اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران از صفویه تا مشروطه اشاره شده که به طور طبیعی عصر صفویه، افشاریه، زندیه و قاجار را در بر می گیرد. فصل دوم شامل سیر در مقاتل و تاریخ نگاری عاشورا از آغاز تا عصر مشروطه است و فصل سوم قرائت های سوگوارانه، تراژیک یا احساسی عاطفی را در بر می گیرد.
«قرائت حماسی اسطوره ای»، «قرائت، تعبد و شهادت»، «قرائت مسیحیانه یا بخشایش» و «قرائت تقدیری یا تقدیر گرایانه» از عناوین دیگر فصل های این کتاب است.
این کتاب پژوهشی در قلمروی تاریخ عاشوراست که هدف اصلی نویسنده آن ارائه قرائات و رویکردهای گوناگون به واقعه عاشورا و نقش آنها در ایجاد تحریفات گوناگون در گزارش این واقعه است.

خودشناسی برای خودسازی

قرآن برای خداشناسی حساب جداگانه ای باز کرده است؛ به این معنا که سراسر عالم خلقت را آیه و درس خداشناسی قرار داده است؛ همچنان که برای نفس انسان هم حساب جداگانه ای باز کرده؛ یعنی برای انسان آموزندگی هایی بالاتر و بیشتر از دیگر موجودات – مثلا درختان – در نظر گرفته است. خودشناسی غایت و نهایت شناخت هاست که به شناخت خداوند حکیم منتهی می شود.
این کتاب با نگاهی قرانی و فلسفی به مقوله خودشناسی می پردازد. کمال، شناخت کمال، آرای فلاسفه درباره کمال، قرب به خدا، حقیقت‏ عبادت و موضوعات دیگر، مطالب این کتاب را تشکیل می‏دهند.

کتابشناخت اخلاق اسلامی

انسان به ستوه آمدۀ معاصر که دچار سرگشتگی و انحطاط اخلاقی و گم کردگی معنای زندگی است، امروزه بیش از هر زمان به دنبال نظام اخلاقی قابل اعتمادی است که جامع و منسجم، مدلّل و متقن، کارآمد و پاسخ گو، روشن و معنابخش و سرانجام شورانگیز و حرکت خیز باشد و بی تردید یک پاسخ این پرسشها و دوای دردهای او را در آیین توحیدی و اخلاق مینوی اسلامی می توان بازجست.
کتابشناخت اخلاق اسلامی که سبکی جدید در کتابشناسی توصیفی ـ تحلیلی به شمار می رود، با هدف ارائه بیشترین و مهمترین اطلاعات لازم از برجسته ترین آثار مکاتب چهارگانه اخلاق اسلامی به محققان و مشتاقان این عرصه تألیف شده است.

كتاب با ديباچه‌اى از نويسندگان آغاز و مطالب در پنج فصل، به‌گونه‌اى تنظيم شده كه عناوين فصول، موضوعات عام كتاب و دامنه موضوعى كار را نشان مى‌دهد. در هر موضوع از موضوعات كتاب، مهم‌ترين آثار متعلّق به آن معرّفى و ارزيابى شده است. شناسايى كتاب‌ها شامل شرح حال مؤلّف و ديگر آثار نويسنده، نسخه‌ها، چاپ‌ها، موضوعات كتاب، سبک و در نهايت، ارزيابى آن است.
گستره معرفى آثار در اين كتاب‌شناسى، كتاب‌هاى نگارش‌يافته در حوزه علم اخلاق است كه دانش بررسى رفتارهاى نيك و بد و فضايل و رذايل روحى و شيوه‌هاى آراستگى به فضيلت‌ها و پيراستگى از رذيلت‌ها است؛ ازاين‌رو معرفى كتاب‌هاى مربوط به رشته‌هاى نوپديد اخلاق‌پژوهى، مثل فلسفه اخلاق، اخلاق كاربردى و اخلاق حرفه‌اى، در دستور كار قرار نگرفته است.
از ميان مجموعه تصانيف اخلاقى نيز كتاب‌هايى به‌تفصيل معرفى شده‌اند كه از «ساختار علمى» شايسته برخوردار باشند؛ ازاين‌رو آثارى كه انسجام منطقى لازم ندارند، در اين مجموعه، به‌تفصيل معرفى نشده‌اند و تنها به ارائه فهرستى از آن‌ها اكتفا شده است؛ آثارى از قبيل كتب آداب، اندرزنامه‌ها و سخنان حكمت‌آموز پراكنده و نيز دستورالعمل‌هاى تربيتى – عرفانى يا رساله‌هاى عمليه سلوكى و اخلاقى از اين جمله‌اند كه بيشتر در آن‌ها روش خطابى به كار گرفته شده و برانگيختگى عملى مد نظر بوده است.

عناصر فلسفه اخلاق

کتاب «عناصر فلسفه اخلاق» اثر جیمز ریچلز، یکی از کتاب های خواندنی و نسبتاً عمیق در حوزه اخلاق هنجاری نظری و کاربردی است. این اثر، بستری مناسب را برای فهم دقیق برخی مسائل پرچالش این دو حوزه فراهم می آورد؛ از جمله نسبیت گرایی فرهنگی، ذهنیت گرایی، سود گرایی، وظیفه گرایی و اخلاق فضیلت.
این کتاب در چهارده فصل تنظیم شده است که هفت فصل اول کتاب با تلاش محمود فتحعلی و هفت فصل آخر آن با تلاش علیرضا آل بویه به زبان فارسی ترجمه شده است.
چهارده فصل این کتاب به ترتیب به موضوعات زیر پرداخته است: «اخلاق چیست؟»، «چالش نسبیت گرایی فرهنگی»، «ذهنیت گرایی در اخلاق»، «آیا اخلاق مبتنی بر دین است؟»، «خودگروی روان شناختی»، «خودگروی اخلاقی»، «رهیافت سودگرایانه»، «بررسی نظریه سودگرایی»، «آیا قواعد اخلاقی مطلق وجود دارد؟»، «کانت و حرمت اشخاص»، «اندیشه قرارداد اجتماعی»، «زنانه نگری (فمینیسم) و اخلاق مراقبت»، «اخلاق فضیلت» و «نظریه اخلاقی رضایت بخش چگونه نظریه ای است؟»

گفتنی است این ترجمه، بر اساس ویرایش چهارم کتاب که با افزوده‌هایی همراه بوده، صورت گرفته است. در ویرایش سوم کتاب، فصل دوازدهم کتاب حاضر با عنوان «زنانه ­نگری(فمینسم) و اخلاق مراقبت» افزوده شده است، ولی در ویرایش چهارم، هیچ فصل جدیدی به کتاب اضافه نشده، بلکه بخش‏های جدیدی به آن افزوده شده ‏است و همه فصل‏ها تا حدودی با حذف اضافات و افزایش توضیحاتی آراسته‏ تر شده ‏اند.

برای خرید کتاب اینجا را کلیک کنید.

فلسفه هنر ابن سینا

کتاب فلسفه هنر ابن سینا در قالب چهار فصل تألیف شده است. فصل نخست به بیان کلیات بحث پرداخته و مقدمات پژوهش را تبیین می کند. در سه فصل دوم، سوم و چهارم مسائل زیبایی شناختی از سه منظر معناشناختی، وجودشناختی و معرفت شناختی طرح شده و بر مبنای دیدگاه های فلسفی ابن سینا در باب آنها بحث شده است. دلیل آنکه ابتدا به مباحث معناشناختی، سپس به مباحث وجود شناختی و سرانجام به مباحث معرفت شناختی پرداخته شده این است که پس از مشخص شدن دیدگاه معناشناختی، راه برای بحث های وجودشناختی و معرفت شناختی هموارتر می شود. مسائل وجودشناختی در این بحث مقدم بر مسائل معرفت شناختی دانسته شده است؛ چراکه مثلا ابتدا باید از نحوه وجود زیبایی و یا نحوه وجود آثار هنری اطلاع حاصل کرد تا سپس بحث از نحوۀ شناخت ما از زیبایی یا هنر روشن تر شده و جلوه بیشتری پیدا کند.

در فصل اول، برخی از پرسش ها و ابهام های نخستین درباره معنا و مفهوم زیبایی شناسی و فلسفه هنر نزد ابن سینا و گستره این گونه مباحث نزد او طرح شده و پاسخ داده می شود. همچنین ضمن دسته بندی آثار وی از حیث نوع استفاده در مباحث فلسفی هنر، روش تدوین فلسفه هنر وی در این کتاب به تفصیل بیان می شود.
در فصل دوم، مسائل فلسفی هنر و زیبایی از منظر معنا شناختی «semantic» طرح شده است. برخی پرسش ها از این منظر عبارت اند از اینکه آیا از نظر ابن سینا، هنر امری تعریف پذیر است و می توان تعریفی رسمی از آن ارائه کرد یا خیر؟ آیا هنرهای مختلف ذاتیات یکسان دارند و تفاوتشان در عرضیاتشان است یا اینکه اصلا ذاتیات مختلف دارند؟ در ادامه، تعاریفی که ابن سینا در مورد هنرهایی همچون شعر، ژانرهای ادبی و موسیقی طرح کرده مورد توصیف و تحلیل قرارگرفته است. در تحلیل هر یک از تعاریف هنر، از سویی توضیح داده شده که آن تعریف بر چه دیدگاه کلی و از پیش مفروضی استوار است و از سوی دیگر، توضیح داده شده ابن سینا در بیان آن تعریف، متأثر از دیدگاه چه کسانی بوده است؟ نظریه ابن سینا درباره محاکات هنری، و معنایی که ابن سینا از این مفهوم مراد کرده در همین فصل بررسی شده است. در نهایت تعریف و مشخصات زیبایی، همچنین نسبت مفهوم زیبایی با مفهوم تناسب و مفهوم خیر مورد تحلیل قرار گرفته است.
فصل سوم، از منظر وجودشناختی «ontologic»، مسائل فلسفی هنر و زیبایی را مدنظر قرار می دهد. برخی از پرسش هایی که از این منظر به آنها پرداخته شده عبارت اند از اینکه: آیا از نظر ابن سینا زیبایی امری عینی «objective» است یا امری ذهنی «subjective»؟ آیا اثر هنری شیئی مادی است؟ چه تمایزی میان مفهوم و مصداق اثر هنری وجود دارد؟ آیا اثر هنری منحصر به فرد است؟ آیا مشخصات زیبایی در همه موجودات یکسان است یا اینکه زیبایی موجودات مجرد با زیبایی موجودات جسمانی متفاوت است؟ رابطه زیبایی خداوند با زیبایی موجودات جسمانی چیست؟ عشق به زیبایی در همه موجودات جاری است یا در موجودات ذی شعور، یا تنها در انسان ها؟ اگر زیبایی و عشق به آن امور مشکک هستند چه مراتبی می توان برای آنها قائل شد؟
در فصل چهارم، مسائل فلسفی هنر و زیبایی از منظر معرفت شناختی «epistemologic» مطرح می شود. برخی از مسائلی که از منظر معرفت شناختی به آنها پرداخته شده عبارت اند از اینکه: ادراکات ما از آثار هنری و قوانین حاکم بین آنها چه نسبتی با سایر ادراکات ما دارد و در دسته بندی علوم چه جایگاهی دارد؟ ادراک زیبایی چگونه صورت می پذیرد؟ اگر زیبایی امری عینی بوده و ملاک هایی برای شناسایی داشته باشد، چگونه می توان اختلاف نظرها در مورد زیبایی اشیا و هنری بودن آنها را توجیه کرد؟ رابطه ادراک زیبایی و لذت از زیبایی به چه نحوی است؟ آیا می توان از صدق و کذب اثر هنری سخن به میان آورد؟ آیا آثار هنری پیام ها، نمادها یا جملاتی معنادار هستند؟ معانی مختلف خیال و نقش آن در خلق و درک اثر هنری از دیگر مطالب قابل توجه فصل چهارم است. این فصل با بررسی رابطه عشق به زیبایی و ادراک و بیان مراتب عشق از دیدگاه ابن سینا پایان می یابد.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار