نتایج جستجو:


از کوچه رندان

book-preview

 

اینجا از کوچه رندان چه می جویم؟ راه تازه ای به شناخت حافظ. جایی که در مسجد و خانقاه درپایی از وی باقی نمانده باشد نشانش را شاید در کوپه رندان بتوان یافت. امّا کسی که می گوید “حافظم در مجلسی دردی کشم در محفلی” آن اندازه زرنگی دارد که در کوچه رندان هم خود را از چشم های کنجکاو و بوالفضول پنهان دارد. با این همه اگر جویندگان دیگر در مسجد و خانقاه رد او را گم کرده اند، آیا نمی توان در جستجوی او به کوچه رندان نیز نومیدانه سرکشید؟ البته که می توان. مشکل آن است که از این کوچه بتوان به سلامت گذشت و اگر رندان راستین درین کوچه پر اسرار نتوان شناخت، بیم آن هست که نتوان به سلامت عبور کرد.                                                                                                               زرین کوب

عرفان و رندی در شعر حافظ

حضرت حافظ صدها بار از کلمه رِند در اشعار خود استفاده کرده است. رند یعنی چه؟ داریوش آشوری در کتاب هستی‌شناسی حافظ که نخستین‌بار در سال 1377 منتشر شد به دیدگاههای حافظ و تفسیر اصطلاحات او پرداخت. از آنجا که او با دیدگاهی نو و با اتکا به مفهوم‌ها و روش‌های علوم ‌انسانی جدید به کندوکاو در اندیشه و جهان‌بینی خواجه‌ی شیراز می‌پرداخت، این کتاب در میان حافظ‌دوستان و حافظ‌پژوهان بازتابی گسترده و چشمگیر داشت و بحث‌های بسیار برانگیخت.

عرفان و رندی در شعر حافظ نسخۀ ویرایش شدۀ همان هستی شناسی حافظ است اما همان دیدگاه و درونمایه را در پرتو مطالعه و پژوهش و تأمل و اندیشه‌ی بیشتر، با استدلالی پرورده‌تر و پخته‌تر و کامل‌تر عرضه می‌کند. هدف اصلی این پژوهش نشان دادن پیوند و درهم‌تنیدگی «عرفان» و «رندی» در شعر حافظ و شناختن آن منطق درونی هدایت‌کننده‌ای است که تمامی نمادها و مفهوم‌ها و تعبیرهای گوناگون و پرمعنای او را یگانگی می‌بخشد و به کمک آن می‌توان جهان معنا و اندیشه‌ی حافظ را بازیافت و بازساخت.

برای خرید از اینجا اقدام کنید.

صیاد سایه ها: مقالاتی درباره مواجهه ایرانیان با مدرنیته

book-preview

 

صیاد سایه ها مجموعه ای است از مقاله ها و مصاحبه هایی که در چند سال اخیر در مجلات و روزنامه های مختلف به چاپ رسانده ام. عنوان کتاب برگرفته از یکی از مقاله های این مجموعه درباره ابراهیم گلستان است. محور مشترک این نوشته ها و گفت و گو ها چند و چون رویارویی جامعه ما با مساله تجدد است. بخش اول شامل مقالاتی است که همه پیرامون چند و چون مساله تجدد در ایران به قلم آمده اند. بخش دوم مربوط به نقدهایی است که تا کنون بر کتاب معمای هویدا نوشته شده. بخش سوم از نقد کتاب های «شریعتی و ناکجاآباد»، «پیدایش رمان فارسی»، «نگاهی تازه به مساله روی کار آمدن رضاشاه» و «کورش لاشائی و تجربه انقلاب» تشکیل شده است.

تاریخ ملی شدن صنعت نفت ایران

book-preview

 

درسال ۱۳۳۰ دولت ایران صنعت نفت را در سراسر کشور ملی اعلام نمود. این عمل چون با الغای امتیاز شرکت نفت انگلیس و ایران شروع شد مخالفت شدید شرکت مزبور و دولت انگلستان و به طور کلی کارتل بین المللی نفت را برانگیخت و بحرانی ایجاد نمود که سه سال و نیم به طول انجامید و بالاخره با عقد قرارداد کنسرسیوم پایان یافت.

کتاب‌ سوم‌ دین‌ کرد: متنی‌ به‌ زبان‌ پهلوی‌

book-preview

 

سرسخنانی‌ چند دربارۀ‌: اخلاق ‌آیینیک‌، تکوین‌ جهان‌، پزشکی‌، اخترشناسی‌، دین‌ دادشناسی‌، حکمت‌ خسروانی‌، کلام‌، فلسفه‌، حقوق‌ مدنی‌، کسان‌ اسطوره‌ای‌ و …، آراستاری‌، آوانویسی‌

به همراه متن اصلی زبان پهلوی

زبور پ‍ارس‍ی: ن‍گ‍اه‍ی ب‍ه‌ زن‍دگ‍ی و غ‍زل‌ ه‍ای ع‍طار

book-preview

 

نویسنده در مقدمه کتاب حاضر، به انگیزه خود از تألیف این کتاب اشاره کرده است:

«بعد از سال های سال می خواستم چند مجموعه از شعرهای خودم را چاپ کنم و در اندیشۀ نامگذاری آن مجموعه ها بودم، دربارۀ یکی از آن مجموعه ها به تناسب حال و هوایش، فکر کرده بودم -با توجه به یکی از ابیات عطّار- نام “زبور پارسی” را انتخاب کنم، دیدم که این کمان به بازوی من و امثال من نیست، حدّ من و معاصران من و بزرگ تر از معاصران من هم نیست. این نام برازندۀ شعر او و امثال اوست که در تاریکی قرون وسطی تابناک ترین اندیشه های بشری را در تاریخ الهیّات عرفانی جهان، عرضه داشته اند و تجارب روحانی ایشان، زیباترین تأملاتی است که انسان در تاریخ این گونه اندیشه ها و تجربه ها آزموده است. از آن کار منصرف شدم و اندیشیدم که چه مانعی دارد که برگزیده ای از غزلیات و رباعیات او را با مقدمۀ مختصری در باب او و شعرش با همین نام برای جوانان منتشر کنم.
در تعلیقات کتاب، گاه با دلایل تاریخی و گاه با دلایل عرفانی و یا سبک شناسی، نظر داده ام که این غزل شاید از عطار نباشد. ممکن است خوانندگان به ما اعتراض کنند که وقتی در انتساب غزلی به عطار تردید هست چرا آن را باید درین کتاب آورد؟ در پاسخ چنین پرسشی باید گفت: ما به هیچ روی قصد تصحیح انتقادی دیوان عطار را نداشتیم. آن چه در چاپ استاد دکتر تقی تفضلی آمده به عنوان دیوان او تلقی کردیم و این انتخاب بر اساس آن چاپ فراهم آمده است، ولی از اظهارنظرهای انتقادی از دیدگاه سبک شناسی و یا تاریخ عرفان امتناع نکردیم. یکی برای توجه دادن جوانان به این گونه مباحث و چشم اندازها بود و دیگر برای یادآوری این نکته که با همه اهمیتی که این گونه چاپ ها دارد، جای تصحیح انتقادی بر اساس روش های علمی و با مبانی تاریخ اندیشه های عرفانی و اصول سبک شناسی هنوز باقی است.»




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار