نتایج جستجو:


هرمنوتیک، کتاب و سنت (فرآیند تفسیر وحی)

book-preview

 

موضوع کتاب این است که مفسّران وحی اسلامی همیشه بر اساس پیش فهم ها، علائق و انتظارات خود از کتاب و سنت به تفسیر آن پرداخته اند؛ بدین جهت کتاب حاضر، هرمنوتیک، کتاب و سنت نامیده شده است.
نویسنده تلاش می کند تا نشان دهد که تفسیر و اجتهاد عالمان دین اسلام نیز مشمول اصل کلی دانش هرمنوتیک یعنی “استناد تفسیر و فهم متون بر پیش فهم ها و علائق و انتظارات مفسّر” بوده است و استثنایی در کار نیست. در عین حال در مقام تجویز، این کتاب عالمان دین را بدین نکته دعوت می‌کند که تقبیح تمام عیار پیش فهم ها در هر عصر شرط اساسی و اصلی هر گونه تفسیر و افتاء صحیح دینی است و تکامل دانش دین بدون این بازنگری میسّر نیست؛ برون شدن جهان اسلام از مشکلات نظری و عملی که تمدن پیچیده امروز برای آن به وجود آورده تنها با این بصیرت و توجه ممکن می شود.

کتاب به دو بخش تقسیم شده است. بخش اول به بررسی نقش و تأثیر پیش فهم ها، علائق و انتظارات مفسران در تفسیر وحی اختصاص دارد. بخش دوم حاوی موضوعاتی پیرامون نقد و اصلاح و بازسازی اندیشه دینی است. موضوعات هر دو بخش مسائل عمده فرآیند تفسیر وحی را تشکیل می دهد. دو پیوست نیز که به موضوعات کتاب مربوط است در پایان آورده شده است.

معنای متن: پژوهشی در علوم قرآن

book-preview

 

این کتاب در واقع محصول تدریس مؤلف در موضوع علوم قرآنی برای دانشجویان دانشگاه قاهره است که در مدت کوتاهی پس از انتشار، توجه و اعتنای بسیاری از قرآن پژوهان و منتقدان مسلمان و حتی پاره ای از مستشرقان را به خود جلب کرد. ابوزید در این مهم ترین و اساسی ترین کتاب خود کوشیده است مباحث رایج علوم قرآنی را از منظری تازه و با نگرش و ذهنیّت امروزی ببیند. مراد از نگرش و ذهنیّت امروزی تمامی ابزارها و روش ها و علوم شناخته شده، بشری است که امروزه در اختیار داریم بنابراین، کتاب حاضر از یک سو کتابی سنتی است؛ یعنی هم به موضوعی کهن در میراث اسلامی می پردازد و هم مصالح اصلی آن عمدتاً متون و نظریات تدوین یافته در سنت گذشته ی ماست. از سوی دیگر امّا، این کتاب را می‌توان اثری نواندیشانه بشمار آورد. بدین معنا که می کوشد با بکارگیری نظریه های متن شناختی و روش های متن پژوهی و زبان پژوهی، قرائتی تازه از علوم قرآن به دست دهد. مهم ترین نظریه طرح شده در کتاب حاضر، پیوند متن و واقعیّت است که ابوزید آن را بر هر متن ممتازی مانند شاهکارهای ادبی، از جمله قرآن صادق می داند. دکتر نصر حامد ابوزید استاد پیشین ادبیات عرب و علوم قرآنی در دانشگاه قاهره و از معروف ترین نواندیشان دینی مصر، با این کتاب خود نقطه عطفی در پژوهش های قرآنی (و مکتب ادبی تفسیر) ایجاد کرد. پاره ای از دیدگاه های وی در نقد میراث گذشتگان ونیز گفتمان رایج دینی در جهان اسلام، جنجالی ترین دادگاه و ماجرای فکری – مطبوعاتی جهان عرب را طی سال های ۱۹۹۶-۱۹۹۲ پدید آورد.

واژه های دخیل در قرآن مجید

book-preview

 

واژه­‌ های دخیل در قرآن مجید چکیده و ماحصل تمام گفته­‌ها، نوشته­‌ها، استدلالها، و ریشه ­‌شناسی‌ ­هایی است که علما و دانشمندان فقه­‌اللغه مسلمان و مستشرقان تا تاریخ تألیف آن در باب مُعربّات گفته و نوشته بودند. بدره­ای بر این باور است که این کتاب یکی از کاملترین و بهترین کتابهایی است که درزمینه فیلولوژی یا فقه اللغه نوشته شده است.

جفری در این کتاب به بررسی 323 واژه دخیل در قرآن به ترتیب الفبایی می­‌پردازد (فهرست آنها در متن اصلی کتاب  نه ترجمه فارسی آمده است). به عقیده وی این واژه­ های معرب وام­ گرفته از یازده زبان است؛ این زبانها عبارتند از زبان حبشی، سبایی، فارسی، رومی، هندی، سریانی، عبرانی، نبطی، قبطی، ترکی، زنگی، و بربر. جفری واژه­ های مذکور را به سه دسته تقسیم کرده است: اساساً غیرعربی؛ مشترک با خانوادۀ زبانهای سامی؛ و واژه های اصیل عربی که کاربرد آنها در قرآن ریشه­ای در کاربرد رایج زبانهای همزاد دارد. او برای هریک از سنگ­ نبشته­ ها و اشعار دوره قبل از اسلام شواهدی می­‌آورد. به نظر او دلیل این که واژه­‌های غیرعربی در قرآن وجود دارد این است که دین اسلام چیز جدیدی برای اعراب بود لذا احتمال نداشت که واژگان بومی عربی برای بیان اندیشه­‌های تازة آن کفایت کند؛ از این­ رو تنها راه ساده و روشن، قرض گرفتن واژه­‌ها و اصطلاحات فنی لازم و ضروری از زبان­‌های دیگر بود. در واقع بسیاری از این اصطلاحات آماده در دسترس بودند، چه از روزگاران پیش از اسلام، پاره­ای به وسیله قبایل عربی که دین مسیحی را پذیرفته­ بودند، و پاره­ای دیگر از طریق تجارت با یهودیان، مسیحیان و ایرانیان و نیز پاره­ای توسط جویندگان و پویندگانی که به این مذاهب دل بسته بودند، وارد زبان عربی شده بودند.
جفری در این کتاب همچنین  نظرات متفاوت را در برابر واژگان دخیل از موافق تا افراطی­‌ترین مخالفان همراه با ادّله آنها آورده است.

گفتنی است در این چاپ 95 صفحه کتاب به پیشینه، سخن مترجم درباره ویرایش جدید کتاب، مقدمه مترجم، و منابع و مآخذ مقدمۀ مترجم و مهمتر از همه مقاله­‌ای تحلیلی و خواندنی دربارۀ واژه­‌های دخیل از مرحوم کاظم برگ­ نیسی (متوفی1389) شامل شرح حال جفری، نقد رویکرد او، و بررسی بعضی مدخلها، و در انتهای کتاب دو مقاله از محمد هادی مؤذن جامی و محمد حسین روحانی، در معرفی و نقد این کتاب، اختصاص یافته است.

نخستین مسلمانان در اروپا

book-preview

 

دنیای مسلمانان قرن یازدهم میلادی تمدنی بزرگ و مرکزی برای هنر و علم بود که از اسپانیا تا خاور میانه ادامه داشت، در همان حال که اروپا هنوز در خواب قرون وسطایی به سر می برد. این دو دنیا آگاهی اندکی از یکدیگر داشتند. اما به ناگزیر و رفته رفته اروپا و اسلام از راه تجارت، زد و خورد، جنگهای صلیبی و دیپلماسی به هم رسیدند. مسلمانان به فرنگیان توجه نشان دادند و به نوشتن درباره آنها و گردآوری اطلاعاتی پیرامون زبانها، علوم، طرز حکومت، مذهب و اقتصادشان پرداختند. داستان بیش از هفتصد سال فراز و نشیب این رابطه یکی از بزرگترین داستانهای تاریخ جهان است که مورخی بزرگ با بهره گیری از وقایع نامه ها، مکاتبات، دفترهای خاطرات روزانه، مراسلات و کتابهایی که بسیاری از آنها هیچ گاه پیش از این ترجمه نشده اند، آن را در این کتاب بازگو می کند. برنارد لوئیس مؤلف اعراب در تاریخ، ظهور ترکیه جدید و خاورمیانه و غرب استاد مطالعات خاور نزدیک در دانشگاه پرینستون است.

آخرت و خدا: هدف رسالت انبیاء

book-preview

 

مهندس مهدی بازرگان، اندیشمند و متفکر معاصر، در سال‌های پایانی عمر به این موضوع می‌اندیشید که چرا موضوع حکومت یا مدیریت جامعه در چارچوب آیۀ بعثت و رسالت انبیای الهی تصریح نشده است. حاصل این اندیشه، سخنرانی او در جشن مبعث سال 1371 انجمن اسلامی مهندسین بود تحت عنوان «آخرت و خدا: تنها برنامۀ بعثت انبیاء». این نگرش، اصل پذیرفته شده از سوی برخی از متولیان دین در مورد «لزوم حکومت برای ایجاد جامعۀ توحیدی» را خدشه‌دار می‌سازد و حکومت پیامبران را مقوله‌‍ای جدا از رسالت آنان می‌داند. بیان این اندیشه موجب ابراز عکس‌العمل‌هایی از سوی مدافعان «حکومت دینی» گردید که در نهایت مهندس بازرگان را همچنان در تبیین این تفکر نوین پابرجا ساخت.
این کتاب مجموعه‌ای است از متن تجدیدنظر شدۀ آن سخنرانی، به انضمام نظرات ابراز شدۀ مربوط از سوی شخصیت‌هایی همچون عبدالکریم سروش، سیدمحمدجواد موسوی غروی، حسن یوسفی اشکوری، مصطفی کتیرائی و دیگران.

تهیه نسخه‌ای از کتاب فقط برای استفاده پژوهشی امکان پذیر است. قبل از سفارش بخش راهنمای خرید را بخوانید.

احیای فکر دینی در اسلام

book-preview

 

موضوع این کتاب، شرح تجدید حیات فکری از نظر منظر اسلام است. کتاب حاضر، حاصل سخنرانی‌ هایی است که با در نظر گرفتن ترقی رشته‌ های جدید علم و معرفت در مغرب زمین با قصد احیا و بازسازی فکر دینی در اسلام، توسط علامه «محمد اقبال لاهوری» در محافل دانشگاهی شهرهای مدرس، حیدرآباد، و علیگره ایراد شده‌اند. سخنرانی‌های یاد شده، حول هفت محور معرفت و تجربه دینی، محک فلسفی تجلیات تجربه دینی، تصور خدا و معنی نیایش و آزادی، و جاودانی من بشری؛ روح و فرهنگ تمدن اسلامی؛ و آیا اصل حرکت در ساختمان اسلام و دین ممکن است، می‌باشند. سخنران، در هر یک از این مباحث آرا و نظریات فلاسفه و علمای مسلمان و غیرمسلمان را شرح داده و به نقد و مقایسه آن‌ها با یکدیگر پرداخته است.

بحثی درباره مرجعیت و روحانیت

book-preview

 

این کتاب که بقلم گروهی از دانشمندان و روحانیون عالم و فاضل نگارش یافته است و برخی از نویسندگان عالیقدر آن دارای درجه عالی اجتهادند و از محققین و مؤلفین درجه اوّل جهان اسلام به شمار می روند، همانطوریکه انتظار می رفت موج عظیمی ایجاد کرد و از نظر روشن اندیشان نمونه یک روشنفکری عمیق و طلیعه یک نهضت ریشه دار اصلاح طلبانه در محیط مقدس روحانیّت تلقی گردید. این کتاب نشان داد که محیط مقدس روحانیّت دارای چنان رشد عقلانی است که بتواند بر طبق موازین دقیق علمی و اجتماعی از خود انتقاد کند و در صدد چاره جویی برآید. بعضی از مستشرقین و ایران شناسان اروپایی در کتاب خود به اهمیّت و عظمت این کتاب اشاره کردند و نشر چنین کتابی را قدمی بسوی اصلاحات اساسی تلقی کردند و نیز از طرف انجمن کتاب بعنوان کتاب برگزیده سال اعلام گردید.

جانشینی حضرت محمد(ص): پژوهشی پیرامون خلافت نخستین

book-preview

 

پژوهشی است آکادمیک در باب جانشینی حضرت محمد (ص)، با استفاده از منابع دست اول اهل سنت و شیعه، توسط ویلفرد مادلونگ، اسلام‌شناس نامدار آلمانی. مسئلۀ جانشینی حضرت محمد(ص) و به‌دست‌گرفتن زمام امور امت در دوران پس از حضرت مهم‌ترین مسئله‌ای است که تا به امروز شیعیان و سنیان در آن اختلاف‌نظر داشته‌اند. از نظر سنیان ابوبکر نخستین خلیفۀ منتخب و از نظر شیعیان، علی پسر عمو و داماد پیامبر تنها فرد منصوص شایستۀ این مقام بود.
ویلفرد مادلونگ (1930-2023 Wilferd Madelung) با بازنگری و نقد آثار خاورشناسان و با استناد به متون کلاسیک نویسندگان و مورخان مسلمان، پژوهش جدیدی در این زمینه به عمل آورده است. او با ژرف‌نگری در قرآن معتقد است که حتی اگر پیامبر جانشینی هم تعیین نکرده بود، در نظر نداشت و  راضی نبود که ابوبکر جانشین طبیعی او باشد. شاید پس از حسین محمد جفری، محقق پاکستانی، مادلونگ اولین محققی باشد که بدون ابتنا بر احادیث و نقلهای تاریخی به شایستگی حضرت علی برای خلیفه اول بودن رأی داده است، هر چند مادلونگ بر این باور است که اگر چنین اتفاقی افتاده بود همۀ جنگهای داخلی دورۀ علی به روزهای پس از وفات پیامبر منتقل می‌شد و احتمالا کیان اسلام به خطر می‌افتاد. به نظر نویسنده، محروم‌کردن خاندان نبوت از حق مشروع خود و انتخاب ابوبکر و روی کار آمدن عمر و عثمان پس از وی، مقدمات حکومت نامشروع و خودکامۀ اموی را فراهم آورد، امری که با دعوت جهانی اسلام تعارضی اساسی داشت.
گفتنی است که متن انگلیسی کتاب حاضر از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در ششمین دورۀ جایزۀ جهانی کتاب سال (در سال 1377) جایزۀ بهترین کتاب را دریافت کرده است.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار