نتایج جستجو:


نقد و بررسی هایی درباره اندیشه های نصر حامد ابوزید

book-preview

 

نصر حامد ابوزید از متفکران نو اندیش دینی معاصر است که پس از محکومیت در دادگاه مصر به هلند عزیمت کرد و تا زمان فوتش (2010/1389) در موسسه مطالعات اسلامی لایدن به تحقیق و تدریس مشغول بود. مجموعه حاضر با هدف پاسخگویی به دو نیاز گردآوری شده است. نخست آشنایی با ابعاد فکری نصر حامد ابوزید و فرهنگ معاصر دینی مصر و دوّم در اختیار قرار دادن آراء او به همراه آرایی از منتقدانش. فصل اول، کتاب مفهوم النص که از شاهکارهای ابوزید به حساب می‌آید (به فارسی هم با عنوان معنای متن توسط آقای مرتضی کریمی‌نیا ترجمه شده است) بوسیله جابر عصفور، یکی از بزرگترین متفکران معاصر مصری، بررسی انتقادی شده است. فصل دوم نقد الخطاب الدینی، یکی دیگر از کتابهای نصر حامد ابوزید، به توسط دکتر حسن حنفی، از استادان و ناقدان ابوزید نقد شده است. حنفی در این نقد بیشتر به دو فصل اول کتاب پرداخته است. اما فصل سوم کتاب در مقالۀ دیگری با عنوان “اجتهاد نوین” به توسط سعید عدالت نژاد ابتدا توصیف و سپس نقد شده است. مهمترین و پر مسئله دارترین اظهارنظرهای فقهی تاریخی نصر حامد ابوزید در این مقاله گرد آمده است. در پایان کتاب، اثر دیگر ابوزید یعنی الاتجاه العقلی فی التفسیر معرفی شده است. این کتاب در اصل پایان نامه کارشناسی ارشد ابوزید بوده و به فارسی هم توسط آقای احسان موسوی خلخالی با عنوان رویکرد عقلانی در تفسیر قرآن: پژوهشی در مسئلۀ مجاز در قرآن از نظر معتزله ترجمه شده است. ابوزید در این کتاب کوشیده تا کار معتزلیان قدیم و نحوه شکل گیری تفسیر عقلانی را در یک بستر تاریخی تحلیل نماید و زمینۀ پیدایش معتزلیان جدید یا نومعتزلیان را فراهم کند.

گفتنی است کتاب نقد و بررسیهایی دربارۀ اندیشه های نصر حامد ابوزید اولین کتابی است که به زبان فارسی در 1380 ش دربارۀ آثارش تهیه شد. پس از این تاریخ است که مفهوم النص و الاتجاه العقلی، چنین گفت ابن عربی، و چند اثر دیگر ابوزید به فارسی ترجمه شده اند.

نظریه های دولت در فقه شیعه

book-preview

 

آیا اندیشه سیاسی شیعه، و به ویژه فقه شیعه، ملازم نظریه واحدی درباره دولت است یا بر اساس معیار های معتبر فقهی نظریه های مختلفی ارائه شده است؟ این کتاب در پی پاسخ به این سئوال اساسی به رشته تحریر درآمده است و بر آن است که نظریه های متعددی درباره دولت از سوی فقیهان شیعه، بویژه فقهای متأخر مطرح شده است. نویسنده در این کتاب و مجلدات آن با روش تحلیلی انتقادی و تکیه بر منابع دست اوّل فقه شیعه کوشیده است با دسته بندی و مقایسه این نظریه ها با یکدیگر، ارائه مبادی تصوری و پیش فرضها، مبادی تصدیقی و دلیل ها و بالاخره لوازم و پیامدهای هر نظریه تصویری شفاف ازسیر تطور اندیشه سیاسی شیعه به دست دهد.

در هوای حق و عدالت از حقوق طبیعی تا حقوق بشر

book-preview

 

در هوای حق و عدالت فراخوانی برای سیر و سیاحت است. فراخوان را روی با جوانان فرهیخته و دانش پژوهی است که بلوغ معنوی خویش را با عشق حق و عدالت آغاز کرده اند. این کتاب نه فلسفه است و نه حقوق و نه فلسفه حقوق، گشت و گذاری است در همه این عوالم، بی هیچ ادعایی در هیچ قلمرو خاص. در سرتاسر این سیر و سیاحت نگاهی گذرا نیز به عالم اسلام داشته و به گوشه هایی از آرای متفکران خود پرداخته ایم. توجه و تمرکز مباحث حقوق بشر در قرن هجدهم بیشتر بر مفهوم آزادی بود. در قرن نوزدهم نقطه تأکید از آزادی به برابری انتقال یافت و سرانجام در قرن بیستم مفهوم عدالت بود که در محور اصلی این مباحثات قرار داشت و عدالت همان معشوقه ازلی است که بشر او را در کسوت حقوق طبیعی و در منطقه ای ورای مشتهیات و تمایلات برخاسته از مصلحت های جاری طلب می کند. آدمیان تا زیسته اند به عشق عدالت زیسته اند و مادام که در این سراچه خاکی به زندگی ادامه دهند به عشق عدالت خواهند زیست.

تجربه اسلام سیاسی

book-preview

 

الیویه روآ نویسنده و پژوهشگر فرانسوی از جمله صاحب نظرانی است که تحقیقات و نوشته های او در باب تاریخ معاصر و تحولات سیاسی – اجتماعی جهان اسلام به ویژه مسائل افغانستان همواره محل توجّه بوده است. متن حاضر از جهاتی جامع ترین و مهمترین کتاب روآ محسوب می شود؛ چرا که این کتاب فراتر از بررسی و تحلیل رویدادها و تحولات افغانستان یا هر جای دیگر جهان اسلام به بررسی تحلیلی گرایشها، جنبشها و نهادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سراسر جهان اسلام اعم از کشورهای مسلمان و یا جوامع مسلمان در گوشه و کنار جهان می پردازد و با استفاده از منابع و مستندات به طرح و تبین دیدگاه خود در این باب می پردازد. این اثر در واقع نشان دهندۀ برداشتها و تحلیل های طیفی از ناظران دنیای غرب دربارۀ جهان اسلام است.

دین‌ و جامعه‌ (مجموعه‌ مقالات‌)

book-preview

 

این اثر مجموعه مقالاتی درباره دین و جامعه است، در بخشی از این مقالات به شرح سودمندی ها و زیانباری های دین و بررسی و مقایسه و ارزیابی آن پرداخته شده است. کارکردهای مثبت دین و یا آثار منفی، انتظارات مثبت از دین با نگرانی های منفی از آن مورد سنجش قرار گرفته است، با تمایل عمده به مرض شناسی دین انسان و کاوش در مغالطات معرفت شناختی رایج در فکر مذهبی و بررسی فرآیند واقع گرایی در دین ورزی ایرانیان و عرفی شدن فقه و شریعت آنان. به نظر نویسنده وضعیت و کارکرد دین و دینداری مردمان، تابعی از متغیّرهای زیست – اجتماعی، ساختارهای جامعه، نحوه معیشت و مناسبات و فرهنگ عمومی مردمان بوده و خواهد بود.

راه‌ مصر به‌ سوی‌ قدس‌

book-preview

 

داستان‌ کشمکش‌ برای‌ صلح‌ در خاورمیانه

پطرس پطرس غالی در اسکندریه در خانواده ای مسیحی به دنیا آمد. پدر و پدر بزرگ او در دوران پادشاهی ملک فاروق از صاحب منصبان دستگاه حکومتی بودند. وی که فارغ التحصیل رشته حقوق بین الملل از دانشگاه کلمبیای آمریکاست، در اکتبر سال ۱۹۷۷ از سوی انور سادات ریئس جمهور مصر بعنوان وزیر مشاور در امور خارجه انتخاب شد. این اثر خاطرات روزانه تدوین شده او در ماجرای صلح مصر و اسرائیل است که با پیشقدم شدن سادات برای صلح با اسرائیل و سفر به بیت المقدس آغاز و با ترور سادات در اکتبر ۱۹۸۱ پایان پذیرفت. البته در ارتباط با این موضوع از کشور ها، سازمانها، جنبشها و شخصیّت های گوناگون سخن به میان آمده و تصویر روشن از آنها ارائه شده است که این امر بر جذابیّت کتاب افزوده است.

زبان قرآن

book-preview

 

فصل اول درباره زبان دین و عنصر زیبایی در آن است. فصل دوم مطالعات زیبا – زبانشناختی در قرآن را به گونه تحقیق تاریخی دنبال می کنیم. فصل سوم ویژگیهای زیبا – زبانشناختی قرآن از حیث تاریخی و سیر مطالعات مربوط به آنها مورد بررسی قرار می گیرد. فصل چهارم به جنبه موسیقایی قرآن اشاره شده است، فصل پنجم به لحن موزون قرآن و فواصل آن پرداخته شده است.

مریم مادر کلمه

کتاب مریم مادر کلمه بازاندیشی داستان مریم است. علی طهماسبی قصد دارد با تحلیل و بازاندیشی این داستان ما را با گوهر “کلمه” آشنا کند. او درصدد است با استفاده از نمادها و تمثیل‌ها به لایه‌های پنهان وجود پی ببرد. او معتقد است در جان هر کسی مریمی وجود دارد که اگر این باکرۀ درون به هوس‌های بی‌فرجام کشیده نشود آبستن «کلمه» می‌شود آنگاه می‌توان مریم را مادر کلمه دانست.

نویسنده سعی دارد به دو رویکرد متفاوت بپردازد: یکی، رویکرد قرآنی است که مریم را کانون داستان قرارمی‌دهد و یک سوره هم به نام اوست و دیگری، رویکرد انجیل‌هاست که نقطه کانونی‌اش عیسی است و داستان مریم موضوع فرعی محسوب می‌شود و گهگاهی به ضرورت وابستگی به مسیح از او یاد می‌شود. در ادبیات تورات زن و زمین و گناه در هم تنیده شده‌اند. زن نماد زمین و زندگی  و آسمان دارای جوهری مردانه است و جایگاه خدا در آسمان قرار دارد و پدر نیز خوانده شده است. زن و زمین منشأ بسیاری از فتنه‌ها، ویرانی‌ها و لعنت‌ها بوده‌اند. مریم زن و نمادی از زمین است و زمین جاودانه نیست و به زودی منهدم خواهد شد و زن هم که موجودیتش بیشتر زایاندن است دیگر مورد توجه نخواهد بود.

طهماسبی می‌گوید تقریبا تمام زنانی که با عیسی ارتباط دارند نامشان مریم است. مریم مادر خود او، مریم خواهر اِلعازر، مریم مادر یعقوب، مریم مادر یهودا و شمعون و مریم مجدلیه. از نظر او مریم مجدلیه را که فاحشه‌ای بسیار ثروتمند، صاحب جمال و مشهور بوده است شاید بتوان نمادی از روم باستان دانست که در هنگام ظهور مسیحیت غرق در شادی و لذت‌های جنسی بوده است و بعدها به مسیح ایمان می‌آورد. مؤلف معتقد است شاید بتوان گفت نام مریم در هر بخشی از داستان عیسی علاوه بر آنکه می‌تواند نام‌های اشخاص واقعی باشد، نوعی نماد است که اشاره به زن، مادر، آبادی‌ها و شهرها و زمین دارد اما هر بار با محدوده معنایی مشخص.

اعراب پیش از اسلام برخلاف آیین یهود و مسیحیت رومی برای عناصر مؤنث جایگاه آسمانی و قدسی در نظر گرفته بودند، مانند “لات” و “منات” و “عزی” که دختران خدا و و مورد پرستش و احترام بودند. در نتیجه قرآن با توجه به پس‌زمینه‌های فرهنگی مسئله زن و عنصر ماد‌رانه را به گونه‌ای مثبت در یک بازخوانی تازه در حوزه مضامین دینی قرار داده است. در باب مسیح هم دو رویکرد متفاوت دیده می‌شود رویکرد مسیحیت و انجیل‌ها این است که عیسی خدایی تجسد یافته است و گوهری آسمانی دارد و از عالم بالا آمده است. در رویکرد قرآنی عیسی انسانی زمینی مانند انسان‌های دیگراست که توانسته است اعتلای حیات بیابد.

دربارۀ آفرینش آدم در قرآن صحبتی از “حوا” در میان نیست و صفت “آدم بودن” شامل هر دو جنس مرد و زن است و عنصر اولیه‌ای که همۀ آدم‌ها از آن پدید آمده‌اند عنصری مؤنث، نفس واحده، است برخلاف داستان تورات  که خداوند زن را پس از مرد و از پَهلوُی مرد پدید آورده است. در این رویکرد، اعتلای حیات انسان منحصر به زن بودن یا مرد بودن نمی‌تواند باشد بر خلاف عهد عتیق و انجیل‌ها که زن به سوی زمین میل می‌کند و مرد به سوی آسمان.

نویسنده تلاش می‌کند روایت قرآن از مسیح را از منظری متفاوت نگاه کند. او معتقد است روایتگران تاریخ که می‌پندارند قرآن گرفتار خبط تاریخی شده است که مریم را خواهر هارون و دختر عمران دانسته است به این نکته توجه نکرده‌اند که آنچه قرآن بیان می‌کند روایتی نمادین است که در آن اشخاص، زمان‌ها و مکان‌ها در هم تنیده می‌شوند تا معنای تازه‌ای را برای مخاطب پدید آورند.

نویسنده سعی دارد از حروف مقطعه در سوره مریم، ک ه ی ع ص، رمزگشایی کند. او ادعا می‌کند این حروف دارای مضامینی است که برای دانشمندان یهود آن زمان آشنا بوده است. درپایان کتاب، طهماسبی به بررسی “کلمه” می‌پردازد. از نظر او کلمه همان کلام خداست که از طریق رسولان به مخاطبان می‌رسد. در اینجا عیسی کلمه است؛ روح خداوند در مریم دمیده می‌شود ومریم کارش این است که این روح بی‌گفت و صوت را به کلمه‌ای عینی و تجسد یافته درآورد. در این داستان شاهد تجسم یافتن کلام خدا از طریق مریم هستیم. درد و رنج زایمانی که مریم باید تحمل کند رنج و دردی پیامبرانه است. مریم در این داستان به عنوان نماد یک ملت کهن است، ملتی که با بنیانگذاری ابراهیم بوده و اکنون پس از دو هزار سال به روزهای درماندگی و نازایی رسیده است که پیام‎‌آوری با زادن کلمه‌ای این قوم از جای مانده را از نو برمی‌انگیزد.

تفسیر قرآنی و زبان عرفانی

book-preview

تفسیر قرآنی و زبان عرفانی، اثر پل نویا، شرق شناس مشهور فرانسوی، ادامۀ دو پژوهش در زمینۀ اصطلاحات عرفان اسلامی است، یکی از لوئی ماسینیون با تأکید بر اندیشه‌های حلاج در کتاب اصطلاحات عرفان اسلامی و مصائب حلاج، دیگری از هِلموت ریتر با کتاب دریای جان. تفسیر قرآنی و زبان عرفانی مشتمل بر یک مقدمه از مترجم و شرح حالی از پل نویا به قلم دانیل ژیماره و مقدمه‌ای از خود نویسنده است. در مقدمه، نویسنده تفاوت خیالپردازی صوفیانه و تجربۀ عرفانی را با تکیه بر تفاوت زبانِ «عبارت»، یعنی زبانی روشن و ظاهر، و زبانِ «اشارت»، یعنی زبان اِلقای معانی بدون گفتن آنها، بیان کرده است. نویسنده برای فهم این تفاوت به دو تفسیر متقدم قرآن رو آورده است.

یکی تفسیر مقاتل بن سلیمان (متوفی150) که آرای تفسیری او از منابع متأخر گردآوری شده و اکنون به صورت مستقل در اختیار پژوهشگران است. این تفسیر نه عرفانی است و نه تحت اللفظی ولی عناصر اسطوره‌ای و استعاری در آن هست و راه قوۀ خیال را باز می‌کند، به خصوص در تفسیر کلماتی چون طور و آیۀ نور و معراج. دیگری تفسیر حکیم محمد بن علی تِرمِذی (متوفی285) در کتاب معرفة الاسرار و در ذیل آن تفسیرهای منسوب به امام صادق که منشأ پیدایش زبان عرفانی شده و چیزی به نام تصوف کلاسیک را ساخته است. نویا الفاظی را که در تفسیر مقاتل معنای عرفانی نداشت با دید تِرمِذی می‌نگرد و در سایۀ تفسیرهای منسوب به امام صادق که شکل حدیث پیدا کرده‌اند از آن الفاظ تفسیرهای عرفانی به دست می‌دهد. مثلاً «فیها فاکهة والنّخل ذاتُ الأکمام (الرحمن:11)» به این معنا که «در زمین میوه‌ها و نخلهایی است که در غلافند» نیست بلکه زمین دل اولیاء است و میوه‌ها معنای استعاری دارند، یعنی معرفت و ولایت که هر کس به قدر وسعتش از آنها بهره می‌برد. به طور مشابه حروف مقطعه در قرآن نیز دارای رمز و رازهایی‌اند که اهل حکمت آنها را می‌فهمند.

در تصوف، تجربۀ عرفانی با کشف ساختار معانی به صورت اصلی در تأویل درمی‌آید. آنگاه هر مسلمانی دو کتاب برای خواندن دارد یکی کتاب لفظی قرآن و دیگری کتاب تجربه عرفانی برای تفسیر قرآن. نویا در این پژوهش چون در پی یافتن وجود است و نه فهمیدن وجود، با همین دو کتاب به سراغ دو الگوی تفسیری می‌رود تا از تاریخ تجربۀ دینی آگاه شود و خواننده را مطلع کند. الگوهای او شقیق بلخی (متوفی حدود 165) و ابوسعید خرّاز (متوفی اواخر قرن سوم) هستند. اولی آداب العبادت را دارد و دومی رسائل.

تفسیر قرآنی و زبان عرفانی دارای چهار فصل است. فصل‌های کتاب بدین شرح‌اند:

فصل اول: تفسیر قرآنی و زبان عرفانی؛ فصل دوم: تجربه؛ فصل سوم: ساختار و واژگان تجربه که در آن از شقیق بلخی یا تجربه در چهار منزل؛ تجربه خدا در آثار خراز؛ کتاب الصفات یا تجربۀ قرب به خدا؛ کتاب الحقائق یا حقیقت کلمات بحث می‌کند؛ و فصل چهارم: از تمثیلها تا نمادهای تجربه، که از الگوی دو عارف گمنام سخن می‌رود: نوری با  زبان تمثیلی تجربه و نِفّری با نمادهای تجربه.

 

امتیاز بزرگ نویا تسلط او بر دقایق زبان عربی است، زیرا عربی زبان مادری او بوده و بهره گیری او از منابع عربی کامل و در نهایت دقت است.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار