نتایج جستجو:


تسلی‌بخشی‌های فلسفه

book-preview

 

تسلی‌بخشی‌های فلسفه می‌کوشد تا با استناد به آثار شش فیلسوف بزرگ راه‌حل‌هایی برای مشکلات روزمرۀ ما ارائه کند. با خواندن این کتاب از «سقراط» می‌آموزیم که عدم محبوبیت را نادیده انگاریم. «سنکا» به ما کمک می‌کند تا بر احساس یأس و ناامیدی غلبه کنیم و «اپیکور» بی‌پولی ما را چاره می‌کند. «مونتنی» راهنمای مناسبی برای درمان ناکارآیی ماست. عشاق دل‌شکسته می‌توانند با خواندن آثار «شوپنهاور» تسلی خاطر یابند؛ و کسانی که در زندگی با سختی‌های زیادی روبه‌رو هستند با «نیچه» همذات‌پنداری خواهند کرد.
تسلی‌بخشی‌های فلسفه یکی از آخرین آثار آلن دوباتن است  که تاکنون بیش از دویست هزار نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است.

شرایط عشق: فلسفۀ صمیمیت

شرایط عشق حکایت مواجهه‌ای دیگر است با یکی از دیرینه‌ترین و بحث‌انگیزترین تجربه‌های بشری: تجربۀ عاشق‌شدن و عشق‌ورزیدن. جان آرمسترانگ می‌کوشد از منظری فلسفی و با بهره‌جستن از پاره‌ای آثار تأمل‌برانگیز ادبی، زوایای مهمی از عشق را بررسی کند و ضمن برشمردن خاستگاه‌ها، پیچ‌وتاب‌ها و صورت‌های گوناگون تجربۀ عاشقی، ظرایف پیدا و پنهان آن را روشن سازد تا آنچه را بلوغ و پختگی می‌نامد با تجربۀ عشق ورزیدن خویش همراه سازیم.
در فصل‌های ابتدایی کتاب برخی از چیزهایی که آدمیان را به جانب عشق می‌کشاند بیان می‌شود. نیازهای عشق توصیف می‌شود و شرح داده می‌شود که تخیل به چه ترتیب این فکر را در سر پدید می‌آورد که دیگری خواهد توانست این نیازها را برآورد. اینکه تخیل به چه صورت تصویری از معشوق به ما می‌دهد که او را از خوبی‌ها آکنده می‌سازد، چند صباحی امکان آن را فراهم می‌کند که کوچک‌ترین صفت او در نظر ما جاذبه و قوتی فوق‌العاده پیدا کند. همچنین در این کتاب به آرمان دلواپسی برای دیگری پرداخته می‌شود که بر حسب آن این تصور را دربارۀ خودمان می‌پروریم که قادریم خیری اساسی به دیگری برسانیم.
نویسنده در توضیح کتاب می‌گوید:
«در این کتاب سعی کرده‌ام دربارۀ دو چیز بحث کنم؛ هر دو بحث در سرتاسر کتاب پراکنده است. اول اینکه نیاز به عشق‌ورزیدن و معشوق‌بودن ریشه‌های عمیقی در طبیعت آدمی دارد. این نیاز ناشی از پاره‌ای خصوصیات تکاملی موروثی است، اما سوای این مبتنی بر بالندگی‌های بسیار نوظهورتر خودآگاهی است: ما مشتاق آن هستیم که درکمان کنند، با شخصی دیگر صمیمی شویم، و در زندگی شخصی دیگر اهمیت داشته باشیم. این تعلقات خاطر شاید در زندگی دورترین اجداد ما به شکلی ابتدایی وجود داشتند، اما فقط در تاریخی که مکتوب شده است به شدت گسترش پیدا کرده‌اند و در کانون تجربه قرار گرفته‌اند. از آن‌جا که آن‌ها جوانبی از فرهنگ‌اند، تا حدودی از جامعه‌ای به جامعه‌ی دیگر فرق می‌کنند، همچنان که این نیازها به اشکال گوناگون تفسیر می‌شوند. با این حال، دقیقا همین عوامل ـ عواملی که ما را به سمت عشق می‌کشانند ـ ریشۀ مشکلات عشق است. ما اشتیاق داریم که درکمان کنند، اما غالبا دشوار است تحمل اینکه دیگری بیش از حد مشکلات درونی ما را ببیند. سعی می‌کنیم اهل محبت و احسان باشیم، ولی ممکن است دچار ملال و بی‌صبری شویم. بالاتر از همه اینکه با مجموعۀ کاملا منسجمی از امیال به سر نمی‌بریم، و هرکس که در یک وضع روحی ما را مسحور می‌کند، ممکن است در وضع روحی دیگری مایۀ آزار باشد. دوم اینکه عشق نوعی دستاورد است، چیزی است که ما، شخصاً، می‌آفرینیم نه چیزی که تنها اگر به قدر کفایت بخت‌یار باشیم، صرفاً آن را پیدا می‌کنیم. اما عشق اگرچه نوعی آفرینش و دستاورد است، چیزی نیست که صرفاً با قهر و تلاش و تقلا بتوان آن را پیش برد.»

گرایش‌ های تفسیری در میان مسلمانان

book-preview

 

گرایش‌های تفسیری در میان مسلمانان اثر گلدزیهر مجارستانی (۱۸۵۰- ۱۹۲۱م) یکی از نوشته‌های بسیار مهم و تأثیرگذار مستشرقان دربارۀ قرآن است. این کتاب که در دهۀ دوم قرن بیستم در فضای فکری و فرهنگی نحلۀ قرآن‌پژوهان آلمان و پس از تألیف تاریخ قرآن تئودور نولدکه به نگارش درآمد، بازتاب‌های بسیار داشت و جنجال‌های زیادی ایجاد کرد؛ هر چند در این مقطع تاریخی فصل جدیدی از پژوهش‌های شرق‌شناسی را آغاز کرد.
در دورۀ پیش از این مرحله، یعنی تا اواخر قرن هیجدهم، عمده پژوهش‌های مستشرقان به ویژه در امور دینی به شکل آشکار در قالب ردیه‌نویسی و تحقیر ملل شرق اسلامی بود. اما از این مرحله به بعد، شیوۀ تحقیق و زبان نگارش آنان آرام آرام دگرگون شد و مطالبی که به نگارش در می‌آمد به صورت آکادمیک و علمی ارائه می‌گردید و در ظاهر اهداف، انگیزه‌ها، عقاید و دیدگاه‌های مؤلفان نمایان نبود، به همین جهت شناخت گرایش‌های مؤلف را به شدت دشوار می‌ساخت. شرق‌شناسان تا آنجا به حساسیت‌زدایی دست زدند که حتی اصطلاح شرق‌شناسی را به مطالعات شرقی و مطالعات منطقه‌ای تغییر نام دادند، چون این اصطلاح را به طور ضمنی ناظر به روحیۀ آمرانه و دست بالای استعمارگری قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم اروپا می‌دانستند.

زردشتیان: باورها و آداب دینی آنها

book-preview

 

دین زردشتی یکی از کهن‌ترین و تأثیرگذارترین دین‌های تاریخ بشری است که علاوه بر وامگیری عناصری از دین‌های پیشین و انتقال آنها به دوره‌های بعد، پاسخی برای برخی پرسش‌های بنیادین فکری نیز داده است که مسئلۀ شر، رستاخیز و داوری فرجامین و بهشت و دوزخ از آن جمله‌اند.
مری بویس (۱۹۲۰ـ۲۰۰۶م) استاد دانشگاه لندن، از برجسته‌‌ترین پژوهشگران مطالعات زردشتی است که حاصل مطالعاتش در چندین کتاب و ده‌ها مقالۀ علمی منتشر شده است. او پس از انتشار بعضی آثارش بر آن شد تاریخ جامع دین زردشتی را از آغاز تا عصر حاضر تدوین کند. بویس پس از تدوین و انتشار جلد نخست این کتاب، که به زمینه‌‌های شکل‌گیری دین زردشتی و سرآغاز آن می‌‌پردازد، بر آن شد تا طرح کلی این تاریخ را برای مجموعۀ کتابخانۀ ادیان که در دانشگاه لندن زیر نظر جان هینلز دین‌شناس منتشر می‌شد، فراهم آورد. این کتاب با عنوان Zoroastrians: Their religious beliefs and practices در سال ۱۹۷۹ منتشر شد. بویس سپس در برخی مطالب آن تجدیدنظر کرد. این نسخۀ جدید در ۱۹۸۴ انتشار یافت. در چاپ دیگر این کتاب که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد، بویس مقدمه‌ای بدان افزود که در آن نکات اصلاحی دیگری، از جمله نظر تازه‌اش دربارۀ زمان زردشت، مطرح شده است.
دکتر احسان یارشاطر، در یادداشتی در معرفی کتاب (منتشرشده در نشریۀ تاریخ جهان) آن را یکی از پرمحتواترین و خواندنی‌ترین کتاب‌ها در این زمینه دانسته است.

فرصت مطالعاتی در یکی از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی آلمان

دانشجویان دکتری علاقه مند به گذراندن دوره فرصت مطالعاتی در یکی از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی آلمان می توانند برای برنامه ی بورس جدید مشترک میان مؤسسه دآآد و وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری جمهوری اسلامی ایران درخواست حمایت مالی ارائه دهند. دوره ی اول درخواست تا پایان آگوست ۲۰۱۶ می باشد. درخواست آن لاین در وب سایت دآآد از نیمه ماه ژولای امکان پذیر خواهد بود.

http://ic.daad.de/teheran/ir/

تفسیر کشاف

book-preview

 

محمود بن عمر بن محمد بن احمد زمخشری، ملقب به جارالله و مکنی به ابوالقاسم، روز چهارشنبه بیست و هفتم ماه رجب سال چهارصد و شصت و هفت هجری، در زمخشر، از توابع خوارزم و در روزگار سلطان جلال‌الدین ابی الفتح ملکشاه به دنیا آمد. تفسیر کشاف اثر برجستۀ او با نام کامل الکشاف عن حقائق التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل از بزرگ‌ترین، علمی‌ترین، دقیق‌ترین و پیچیده‌ترین متون تفسیری است که طی قرون دربارۀ تفسیر قرآن کریم پدید آمده است و شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی‌اش را چند ساحتی بودن این تفسیر دانست، چنان که به عقل و نقل، کلام، اختلاف قرائت، صرف، نحو، بلاغت و … نظر دارد. در کوتاه سخن، دو جنبۀ عقلی ـ اعتزالی و بلاغی این تفسیر برجسته‌تر از دیگر وجوه آن است.

تجدد آمرانه

book-preview

 

جامعه و دولت در عصر رضاشاه

بیش از ٢٠٠ سال است که الگوی مدرنیت اروپایی در جامعه‌های غیر اروپایی همچون ترکیه و ایران تنها الگوی پذیرش مدرن‌سازی تلقی شده است. هر چند از آغاز قرن ٢٠ به بعد، ژاپن نمونۀ الهام‌بخشی بوده است از اینکه یک کشور غیر غربی چگونه می‌تواند «به پای غرب برسد‌» و حتی از آن پیشی بگیرد، اما تأثیر آن به عنوان یک الگو به راستی محدود مانده است.
عصر مدرنیت در اروپا سرآغاز دورۀ نوینی بود که در آن فرد واحد اساسی ساختارهای جامعۀ مدرن محسوب می‌شد، به جای گروه یا جماعت که واحد اساسی جامعۀ دهقانی بود. طبیعی است که فردگرایی که دربردارندۀ آزادی و خودمختاری فرد بود مرزبندی تازه‌ای به وجود آورد که شامل ارتباط تازۀ فرد و حکومت بود. براساس این ارتباط تازه، فرد در جامعۀ مدرن، دست‌کم بنا بر قاعده، دیگر رعیت یا عامل شاه یا کشیش، سلطان یا شیخ خاصی با اقتدار الهی یا آمرانه نبود، بلکه فرد بر مبنای قواعد عقلانی و غیر شخصی‌ای عمل می‌کرد که به صورت قوانین عرضه می‌شد. اعطای حقوق سیاسی و قضایی جدید، از جمله حق نمایندگی، در واقع نتیجۀ این ارتباط تازه بود. پیدایش طبقۀ متوسط بازرگان و صنعتگر شهری پیوند جدایی‌ناپذیری با این فردگرایی داشت.
کتاب تجدد آمرانه شامل مقالاتی دربارۀ جامعه و دولت در دورۀ رضاشاه، خلافت، روحانیت و جمهوریت در ترکیه و ایران، ایران نو و زوال سیاست‌های حزبی در دورۀ رضاشاه و چند مقالۀ دیگر است. این کتاب برای اولین بار مسئلۀ برخورد سنت و مدرنیته را از زاویه‌ای جدید می‌کاود و به ریشه‌های تجدد آمرانه یا مدرنیت از بالا می‌پردازد.

رویارویی فکری ایران با مدرنیت

انقلاب اسلامی 1357 در مورد مسئلۀ مدرنیت در خاورمیانه و ایران عطفی به وجود آورد. جامعه‌ای که تمام ظواهرش به سرعت در حال مدرن‌شدن بود، تقریبا یک‌شبه به دولتی دین‌سالار تبدیل شد. غالبا چنین گمان می‌رود که طغیان ایران علیه مدرنیت پس از 1357 نمایانگر واکنش به فرآیند مدرن‌سازی‌ای است که از کودتای 28 مرداد 1332 آغاز شد. براین اساس می‌توان بسیاری از تحلیل‌ها را در مورد ایران از سال 1357 به بعد گلایه‌هایی دانست بر ناکامی ایران در همراهی با نیروهای مدرنیت و نهادهای دموکراسی.
این پژوهش برای تحلیل فرایند دیالکتیکی رویارویی فکری و فرهنگی ایران با مدرنیت، گفتمان‌های اجتماعی ـ سیاسی گوناگونی را که از نیمۀ دوم قرن نوزدهم در آن جا پدیدار شده‌اند و همبستگی آنها را با گفتمان و شرایط مدرنیت در کانون توجه قرار می‌دهد. از این‌ رو وظیفۀ اصلی این پژوهش دوگانه است: نخست،‌ بررسی مفهوم و پدیدۀ مدرنیت در متن غربی و جهانی آن؛ و دوم، بررسی رویارویی فکری و فرهنگی ایران با مدرنیت از نیمۀ قرن نوزدهم تاکنون.
رویکرد اصلی کتاب رویکردی فرهنگی است و بر این اساس عامل فکری و فرهنگی پیش‌زمینۀ اساسی تغییرات لازم به سوی دنیای مدرن شمرده می‌شود. این بدان معنا نیست که نقش عوامل دیگر، من جمله نقش عامل ساختاری و مادی را می‌توان در فرآیند ورود به جهان جدید نادیده گرفت. اما به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن اهمیت نسبی عامل فرهنگی است، در این کتاب بحث مفصلی در باب عوامل ساختاری و مادی به میان نیامده است. اصل دیگری که در این کتاب روی آن تأکید شده اصالت فرد است که به گفتۀ نویسنده اغراق نخواهد بود اگر بگوییم در تمام تاریخ ایران تاکنون در محاق بوده و حداقل در عمل نفی شده است. بنابراین نگارنده کوشیده است نشان دهد تنها فرد می‌تواند حامل ذهنیت و فاعلیت باشد و هر نوع اقدامی برای منسوب‌کردن آنها به جمع و قائل‌شدن به فاعل جمعی باعث نفی فاعلیت انسان می‌شود.

روش تحقیق در هنر و طراحی: بصری‌ سازی پژوهش

کتاب حاضر دربارۀ یادگیری است؛ یادگیری پژوهش. این نکته قبول عام یافته است که یادگیری در هنر و طراحی به روش تجربی انجام می‌شود. ما با کارکردن بهتر یاد می‌گیریم و با تجربۀ مستقیم موضوع و بازاندیشی دربارۀ آن. ما با کار عملی، با پژوهش و با تأمل در این هر دو آموزش می‌بینیم. این یادگیری فعال و بازاندیشانه رابطۀ پویایی میان کار عملی و پژوهش برقرار می‌سازد. کار عملی پرسش‌هایی ایجاد می‌کند که نیازمند پژوهش است و متقابلا پژوهش نیز بر کار عملی اثر می‌گذارد. این یادگیری در نظام تحصیلات تکمیلی صورت می‌گیرد که شامل راهبردهای آموزشی دانشجو محور و کار پروژه‌ای است. این نظام ساختار و معیارهای روشنی را برای یادگیری فراهم می‌کند.
این کتاب شامل شش فصل است که فصل اول به مقدمۀ پژوهش در هنر و طراحی شامل فرآیند پژوهش، نقشۀ راه، اهمیت روش‌شناسی، پژوهش‌های مدارج عالی و … اختصاص دارد. روش‌های زمینه‌مندسازی پژوهش شامل هدف و ساختار نقد و بررسی زمینه، تفکر و واکنش انتقادی، مهارت‌های کلیدی، جست‌وجوی مطالب مرجع و استفاده از آنها در پژوهش‌های هنر و طراحی و نقد و بررسی زمینه از جمله مطالبی است که در فصل دوم بررسی شده است. تعیین جهت و ترسیم موقعیت پژوهش عنوان سومین فصل این کتاب را تشکیل می‌دهد که شامل طرح سؤال پژوهش، دیدگاه‌ها و رویکرد‌های ممکن در پژوهش،‌ تنظیم و نوشتن طرحنامۀ پژوهش و مدیریت اطلاعات پژوهش است. «گشت و گذار در زمین: پایه‌گذاری روش تحقیق»، «خواندن نقشه: ‌روش‌های ارزیابی تحلیل» و «گزارش سفر: تأیید دانش جدید و انتقال نتایج پژوهش» نیز به ترتیب عنوان‌های فصل‌های چهارم تا ششم را به خود اختصاص داده‌اند. شرح واژگان تحقیق مربوط به هنر و طراحی به همراه واژه‌نامۀ انگلیسی به فارسی نیز در ضمائم کتاب آمده‌ است.

 

برای خرید اینجا را کلیک کنید

خوشنویسی اسلامی

کتاب خوشنویسی اسلامی (Islamic Calligraphy) را می‌توان مهم‌ترین و مفصل‌ترین کتابی دانست که تاکنون دربارۀ تاریخ و جنبه‌های مختلف این هنر نوشته شده است. اين کتاب از سوی انتشارات دانشگاه ادینبورو (Edinburgh) در سال 2006 در 681 صفحه (مصور، رنگی) منتشر شده و همزمان در قاهره نیز انتشار یافته است.
امتیاز اصلی اثر شیلا بلر برخورداری از روش صحیح در تفکیک تاریخی و مرزبندی جغرافیایی تحولات خوشنویسی در جهان اسلام است. مؤلف در شش فصل نخست، دربارۀ چگونگی شکل‌گیری و اهمیت‌یافتن زیبانویسی و پدید‌آمدن اقلام مختلف در شرایط سیاسی و فرهنگی متفاوت تا ظهور «ابن مقله» و سر و سامان یافتن انواع خطوط، معرفی ابزارها و مواد خطاطی، شیوه‌های اولیۀ قرآن‌نویسی و معرفی برخی قرآن‌های کهن، ظهور خوشنویسان پرآوازه‌ای چون «ابن‌ بواب»، «یاقوت مستعصمی» و تأثیر هر یک بر جریان خوشنویسی سخن گفته است.
نويسنده در فصل‌هایی جداگانه نیز به تحولات خوشنویسی در هر یک از سرزمین‌های اسلامی و تعاملاتی که با دیگر مناطق داشته‌اند، پرداخته است. خوشنویسی ایران در دورۀ ایلخانان، ترکمانان و تیموریان، مصر در عهد مملوکیان، مراکز دیگر رونق خوشنویسی نظیر عثمانی، هند، مغرب، کشورهای آفریقایی نظیر تونس و اندلس و مناطق دیگر، خوشنویسی ایران در دورۀ صفویه، قاجار و خوشنویسی جهان اسلام، هر یک در فصولی مجزا بررسی شده است.
آنچه اهمیت این کتاب را دوچندان می‌کند، کمبود منابع تحلیلی و مفصل در زمینۀ خوشنویسی است. با همۀ اهمیتی که خوشنویسی و خوشنویسان در تکوین فرهنگ اسلامی داشته‌اند، می‌توان گفت که دستکم در ایران تاکنون هیچ پژوهش جامعی که در آن حد سخن از کلی‌گویی و شرح احوال خوشنویسان فراتر برود، به انجام نرسیده است. تنها منابعی که می‌توان از آنها یاد و بدان‌ها تکیه کرد، نوشته‌های زنده‌یادان مهدی بیانی «احوال و آثار خوشنویسان» و حبیب‌الله فضائلی «اطلس خط و تعلیم خط» است که کم و بیش چهل سال از تاریخ انتشارشان می‌گذرد، ولی همچنان بی‌رقیب مانده‌اند و بلر در اثر خود از آثار این دو محقق بسیار استفاده کرده است.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار