نتایج جستجو:


ناگفته‌هایی درباره سیاست نفتی ایران در دهه پس از ملی‌شدن

به همراه یادداشت‌های فؤاد روحانی نخستین دبیرکل سازمان کشورهای صادرکنندۀ نفت (اوپک)

اوپک در اواخر ۱۹۶۰ میلادی تأسیس شد و فؤاد روحانی در دومین کنفرانس (فوریۀ ۱۹۶۱) به دبیرکلی آن برگزیده شد. یادداشت‌های او شامل مسائلی است که در فاصلۀ چهارمین کنفرانس (خرداد ۱۳۴۱) و نشست مشورتی فروردین ۱۳۴۳ که هر دو در ژنو برگزار شد اتفاق افتاد. در کنفرانس چهارم سه قطعنامه به شماره‌های ۳۱، ۳۲ و ۳۳ به تصویب رسید و روحانی مأموریت یافت که برای اجرای مفاد آنها به مذاکره با کمپانی‌ها بپردازد. روحانی همین ماجرا را طی مقاله‌ای با عنوان «یادی از نظریه و روش دولت ایران نسبت به اوپک در سال‌های اول تأسیس آن سازمان» در ۱۱ مهر ماه ۱۳۷۵ انتشار داده است.
ویراستاران کتاب که از همکاران روحانی در سازمان اوپک بوده‌اند، پس از دستیابی به یادداشت‌های روزانۀ او با تحقیق در اسناد آزادشدۀ وزارت خارجه ایالات متحده و بریتانیا و نیز اسناد شرکت نفتی توتال فرانسه بیست فصل کتاب را، از ایجاد سازمان اوپک، دبیرکلی روحانی، تصویب قطعنامه‌ها، مذاکره با شرکت‌های نفتی و رویۀ شاه و دولت ایران در قبال اوپک تا پایان دبیرکلی روحانی، به‌ طور مشروح نگاشته‌اند و جای‌جای آن را به یادداشت‌ها و مقالۀ روحانی ارجاع داده‌اند.
ویراستاران در ادامه سرگذشت اوپک را تا تنظیم و تقدیم قرارداد الحاقی به مجلس شورای ملی دنبال کرده‌اند. بدنۀ اصلی کتاب پژوهش و نگارش ویراستاران و یادداشت‌ها و مقالۀ روحانی پیوست‌های کتاب است.

نواندیشان ایرانی: نقش اندیشه‌ های چالش‌ برانگیز و تاثیرگذار در ایران معاصر

کتاب برتر حوزۀ اندیشۀ سیاسی در جشنوارۀ مهرنامه در میان ۷۰ کتاب برگزیده از کتاب‌های سال ۱۳۹۴ به انتخاب داوران و مشاوران علمی مهرنامه.
اثر برگزیده در گروه علوم انسانی و اجتماعیِ کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی (ابن سینا)، ۱۳۹۶.

پژوهش در زندگی، زمانه، اندیشه و کنشگری شماری از چهره‌های بزرگ ایران معاصر، موضوع اصلی این کتاب است. این شخصیت‌ها چه گفتند، چه نوشتند و چه کردند که هم نام‌آور شدند، هم آوازۀ آنان به فراسوی مرزهای ایران رسید و هم بر مردم و میهن خود تأثیر گذاردند؟ اینان همگی از این جهان رفته‌اند، اما تأثیرگذاری‌های مثبت و یا منفی آنان در ایران و بر سرزمین‌های دیگر تداوم یافته است. از این رو خوانش مجدد دورۀ زندگی، اندیشه و کنشگری آنان صرفاً به این دلیل صورت نمی‌گیرد که به گذشته تعلق دارند، بلکه به دلیل استمرار تأثیرگذاری‌های متفاوت آنان است. بازخوانی اندیشه‌ها همراه با نقد و ارزیابی کارنامۀ آنان پیوندی وثیق با احوال ما ایرانیان در این روزگار دارد.

عاشوراشناسی: پژوهشی دربارۀ هدف امام حسین (ع)

عاشورا شناسی درصدد شناخت جامعی از هدف‌ قیام امام‌حسین (ع) است و در پی پاسخ به این پرسش که هدف آن حضرت در هجرت از مدینه به مکه، و از آنجا به کوفه چه بود: پرهیز از بیعت با یزید، یا تشکیل حکومت، یا استقبال از شهادت و یا چیزهایی دیگر؟
محمد اسفندیاری، از پژوهشگران ممتاز حوزۀ علمیه قم، بر پایۀ این پژوهش تاریخی به هفت نظریه موجود در متون عاشورایی دربارۀ هدف از این قیام رسیده است: ۱. امتناع از بیعت (دفاع)، ۲. حکومت ـ شهادت، ۳. شهادت عرفانی، ۴. شهادت تکلیفی، ۵. شهادت فدیه‌ای، ۶. شهادت سیاسی و ۷. تشکیل حکومت.

مؤلف در پارۀ اول کتاب در پی تبیین و سنجش این نظریات و تحریر محل نزاع برآمده است. در پارۀ دوم نویسنده عهده‌دار اثبات این موضوع است که رفتن امام حسین(ع) به طرف کوفه، اگرچه به قصد تشکیل حکومت، انتخابی درست بود، اما هدف اصلی نبود. پارۀ سوم کتاب به بررسی دیدگاه بزرگان شیعه دربارۀ هدف امام حسین(ع) اختصاص یافته است و سپس نظر خودش را بیان می‌کند. با خواندن این کتاب از مراجعه به بسیاری از آثار قدیم و جدید در قلمرو عاشورا شناسی می‌توان بی‌نیاز شد.

جنبش دانشجویی پلی‌تکنیک تهران (۱۳38-۱۳57)

جنبش دانشجویی ایران بخش مهمی از جنبش سیاسی منتهی به انقلاب است و دانشکدۀ پلی‌تکنیک تهران (دانشگاه امیرکبیر کنونی) نیز یکی از پایگاه‌های مهم این جنبش بود که به همین دلیل نیز دوبار تا مرز انحلال پیش رفت.
کتاب حاضر از یک سو دغدغۀ نویسنده در پاسخ به این پرسش جامعه‌شناسی تاریخی است که چرا در ایران انقلاب شد و چرا اسلامی؟ و از سوی دیگر علاقه و ایفای دین نسبت به دانشگاه پلی‌تکنیک تهران است که خود نیز عضوی از دانشجویان سیاسی این دانشگاه بوده، از این‌رو کوشیده که پاسخ به پرسش‌های دغدغۀ اول خود را از طریق تحلیل جنبش دانشجویی پلی‌تکنیک از بدو تأسیس (۱۳۳۸) تا پیروزی انقلاب (۱۳۵۷) به‌دست آورد. هرچند تأکید نویسنده بر بخش اسلامی این جنبش دانشجویی است، ولی تا آن‌جا که شرایط و امکانات اجازه داده سایر گرایش‌ها را نیز در تحلیل خود لحاظ کرده است.

تاریخ هشتادسالۀ دانشکدۀ فنی دانشگاه تهران

تاریخ دانشکدۀ فنی دانشگاه تهران، تاریخ یک دانشکده و یک دانشگاه نیست، تاریخ یک سرزمین و یک ملت است. تاریخ سیاست و مدنیت و مدرنیت ایرانی است. تاریخی است نه فقط از ارادۀ معطوف به دانستن، بلکه توانستن. تاریخ خردورزی و آزادی‌خواهی. تاریخی که صدها نکتۀ پنهان در دل دارد. ناگفته‌ها و نانوشته‌های بسیاری در این بخش از حیات آکادمیک ما خاموش فروخفته است.
این تحقیق درصدد آن است که شمع حقیری روشن بکند برای کاوش در ردپاهای چندین نسل مهندسی در کوره‌راه‌های پرسنگلاخ تاریخ معاصر ایران.

سفرنامۀ ابن بطوطه

book-preview

 

سفرنامۀ ابن بطوطه، سیاح مراکشی، گویاترین و زنده‌ترین سند فرهنگی جهان اسلام است که از قرن هشتم هجری (چهاردهم میلادی) به دست ما رسیده است. سفرنامۀ وی آیینه‌ای است که زیر و روی جوامع اسلامی روزگار در آن منعکس است. نه‌ تنها سیره و عملکرد طبقات حاکم و نگرش و روش پادشاهان و دیوانیان که راه و رسم عالمان و فقیهان، مراسم و آداب تشریفات جاری، چگونگی گذران مردم، مدرسه‌ها و خانقاه‌ها، شادی‌ها و ماتم‌ها و در یک کلمه احوال و اوضاع اجتماعی و سیاسی و فرهنگی؛ این همه را از خلال سفرنامۀ ابن بطوطه می‌توان دید.
سفرنامۀ ابن بطوطه از دو جهت بر سفرنامه‌های دیگر اسلامی برتری دارد. اول از جهت وسعت دامنۀ سفر و محتوای آن بر داستان مسافرتی که از طنجۀ مراکش شروع شده و به مصر، شامات، مکه، عراق، قسمت بزرگی از ایران، یمن، عمان، بلدالروم، قسطنطنیه، دشت قبچاق، ماوراءالنهر، افغانستان، سند، هند، جزایر جنوبی هندوستان، چین، اندلس و نیجریه ختم می‌شود. دوم از جهت صداقت او در بیان اوضاع و احوال ممالکی که دیده و ثبت و ضبط رسوم و عادات مَلِکی که در این خط سیر مطول و ممتد زندگی می‌کرده‌اند.
محمد علی موحد که پیشتر در ترجمۀ سفرنامۀ ابن بطوطه به فارسی همت گماشته بود با تألیف کتاب پیش رو جذاب‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین بخش‌های کتاب سفرنامه را بازسازی و برجسته کرده است. مؤلف مسائل مهمی از قبیل نقش فردی و اجتماعی زنان، قدرت سیاسی، دین و دولت، آموزش و فرهنگ و بسیاری موضوعات مهم دیگر را با تحقیق در سفرنامۀ ابن بطوطه و منابع دیگر آن روزگار به نحوی خواندنی حتی برای خوانندۀ غیرمتخصص ترسیم کرده است.
کتاب با طرح پرسش‌هایی دربارۀ علل عقب‌ماندگی و انحطاط جوامع اسلامی ذهن خواننده را برای تعمق و بحث و گفت‌وگو دربارۀ مواجهۀ سنت و مدرنیته برمی‌انگیزاند.

الفبای فلسفه

book-preview

 

نایجل واربرتون در الفبای فلسفه می‌کوشد به شکلی روشن و راهگشا خوانندۀ علاقه‌مند را با فلسفه و چند و چون آن آشنا کند. او در هر فصل به یکی از حیطه‌های فلسفه می‌پردازد و مهم‌ترین مسائل و نظریه‌های آن حیطه را بررسی می‌کند. در این کتاب پرسش‌هایی از این دست مطرح و بررسی می‌شوند: فلسفه چیست؟ آیا می‌توانید وجود خداوند را به اثبات برسانید؟ چگونه در گسترۀ اخلاق، درست را از نادرست تشخیص می‌دهید؟ آیا گاهی باید از قانون سرپیچی کنید؟ آیا جهان واقعا به همان صورتی است که تصور می‌کنید؟ آیا می‌دانید که راه و رسم علم چگونه است؟ آیا ذهن شما جدا از بدن شماست؟ آیا می‌توانید هنر را تعریف کنید؟
فلسفه نوعی فعالیت است؛ طریقی برای تفکر دربارۀ انواع معینی از پرسش‌ها. فلاسفه نوعا با استدلال سر و کار دارند. آنها یا استدلال‌هایی را از پیش خود می‌آورند یا استدلال‌های دیگران را در بوتۀ نقد می‌گذارند، یا به هر دو کار دست می‌زنند.

اگزیستانسیالیسم و اخلاق

book-preview

نظری به آرای اخلاقی کی‌یرکگور، هایدگر و سارتر

اغلب به گونه‌ای از اگزیستانسیالیسم سخن می‌گویند که گویی نظام فلسفی منسجمی است و نسبتی خاص با علم اخلاق دارد. معمولا چنین می‌پندارند که اگزیستانسیالیسم، به واقع شکل بی‌مانندی از نظریۀ اخلاق را پدید می‌آورد.
در این رساله، مری وارنوک کوشیده است با بررسی تفکر کی‌یرکگور و هایدگر ـ به شکلی بسیار موجز و مختصر ـ و نیز بررسی پاره‌ای از آثار اولیۀ ژان پل سارتر ـ با شرح و تفصیل بیشتر ـ شماری از پیش‌انگاره‌های مشترک در تمامی متون اگزیستانسیالیستی را آشکار سازد. نویسنده بر این باور است که اگزیستانسیالیسم، از بسیاری جهات، بیشتر به نوعی حالت روحی شبیه است تا نظامی فلسفی؛ و به رغم آن که حال اگزیستانسیالیستی و لحن خاص آن، به واقع نسبیتی با نظریۀ اخلاق دارد، نمی‌تواند به خودی خود، هیچ گونه فلسفۀ اخلاق متمایز و منسجمی را پدید آورد.
نویسندگانی که در این کتاب از آنها سخن به میان آمده است تأثیری بسیار گسترده از خود به جا نهاده‌اند. نه تنها اندیشه‌های ایشان در باب سرشت و کنش انسانی، منبع الهام بسیاری از رمان‌نویسان و نمایشنامه‌نویسان مدرن بوده است، بلکه آنان یکی از سرچشمه‌های «اخلاق وضعیتی» نیز هستند که پاره‌ای از متفکران دینی، هم‌اکنون مبلغ آن‌اند. پژوهش مری وارنوک علاوه بر دانشجویان فلسفۀ اخلاق، برای تمام کسانی که به چنین موضوعاتی علاقه دارند، پیش‌درآمدی مختصر ولی عمیق بر علم اخلاق اگزیستاسیالیستی فراهم آورده است.

دیباچه‌ای بر فلسفۀ قرون وسطی

book-preview

 

فردریک کاپلستون، که دوستداران فلسفه در ایران با تاریخ فلسفۀ او آشنایی دارند، در کتاب دیباچه‌ای بر فلسفۀ قرون وسطی می‌کوشد فلسفۀ قرون وسطی را از منظر تاریخی بررسی کند و سیمای مهم‌ترین متفکران و جریان‌های فکری این دوران را باز نماید.
در این کتاب مجال آشنایی با آرای متفکرانی چون اوگوستین، توماس آکویناس، دانز اسکوتوس، ابن رشدی ها، فلاسفه فرانسیسی، ویلیام آکمی و نیکولاس کوزایی فراهم شده است. همچنین خواننده با آرای فلاسفۀ این دوران دربارۀ موضوعاتی همچون نسبت عقل و ایمان، مسئلۀ کلیات، فلسفۀ سیاسی و عرفان نظری آشنا می‌شود.

انسان و خدا یا معنای زندگی

book-preview

 

وقتی دیگر معنای زندگی ریشه در حقایق مابعدالطبیعی نداشته باشد، چه رخ می‌دهد؟ آیا تلاش ما برای دستیابی به استعلا به تعقیب موفقیت مادی محدود می‌شود؟ به نظر لوک فری نویسندۀ انسان و خدا یا معنای زندگی، مدرنیته و ظهور انسان‌گرایی سکولار در اروپای قرن هجدهم جستجوی معنا و امر مقدس را از میان نبرده، بلکه هر دو را از طریق فرایندی دوگانه دگرگون کرده است: انسانی‌سازی امر الهی و الهی‌سازی امر انسانی. به عقیدۀ او کوشش‌های کلیسای کاتولیک برای طرد جزم‌اندیشی و ترجمۀ سنت دینی به زبان معاصر شاهدی بر انسانی‌سازی امر الهی به شمار می‌رود؛ و زایش عشق مدرن و انسان‌گرایی، که مستلزم توجه به دیگران و حتی ایثار در راه دفاع از ارزش‌هایی متعالی‌تر از خود زندگی هستند، شاهدی است بر الهی‌سازی امر انسانی.
فری به دفاع از «انسان‌گرایی استعلایی» می‌پردازد؛ مفهومی که به باور او برای نخستین بار در تاریخ بشر موفق به حل معضل سکولاریسم می‌شود. به عقیدۀ فری، ارزش‌هایی همچون عشق و احترام به دیگران، نه از بیرون بلکه از درون به انسان فرمان می‌دهند و دیگر نه وسیله بلکه هدف به شمار می‌روند. فقدان معنا و غیبت استعلا و طرد دین به «مرگ انسان» می‌انجامد. چون کار دین تزکیه و اعتلای فضایل انسان و هماهنگ‌ساختن روابط اجتماعی اوست، در سراسر تاریخ بزرگ‌ترین و والاترین مرجعی بوده که توانسته به زندگی انسانی معنا بخشد. در تمام اعصار دین سبب ترویج خیر شده و منظری را بر هر ناظر مشتاقی عرضه کرده که در آن استعدادها و قابلیت‌های جدید و بی‌سابقه‌ای ظاهر شده است. دین با راهنمایی‌های خود انسان را از قفس طبیعت آزاد ساخته و از محدودیت‌های این جهان فانی رهانیده و به سعدت ابدی رسانیده است.
لوک فری یکی از اعضای نسل جدید فیلسوفان فرانسوی است که مثل آندره کنت اسپونویل، مهارت‌های استاد دانشگاه را با قابلیت‌های رساله‌نویس همگان‌پسند در هم می‌آمیزد. موفقیت چشمگیر این کتاب در فرانسه مؤید این دیدگاه است که امروز بیش از هر زمان دیگری مسئلۀ معنا و هدف در جوامع دموکراتیک و سکولار مدرن به امری حیاتی بدل شده و «غیبت» معنا بحرانی جدی به شمار می‌رود.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار