عکاسی صدوشصتسال بیش عمر ندارد و با وجود این، در زمان حاضر مبدل به یکی از اساسیترین قالبهای هنری جهان شده است. در کتاب جذاب عکاسان بزرگ جهان آثار بیش از چهل تن از بزرگترین نمایندگان این هنر تجزیه و تحلیل شده است و ضمن بحث دربارۀ زمینههای بسیار متنوعی همچون عکاسی خبری، تکچهره، منظره و مُد، رهیافتها و سبک و شیوۀ برگزیدۀ بزرگترین عکاسان جهان ارائه گشته است.
از نیسِفور نیِپس که موفق به ثبت نخستین عکس شد و لویی داگر که اولین شیوۀ عکاسی را اختراع کرد، تا جوئل مایروویتز که امروزه یکی از نمایندگان اصلی عکاسی رنگی در آمریکا است، در این اثر معرفی شدهاند. سبک و آثار این مجموعۀ بزرگ عکاسان، با تکیه بر گزیدهای از تصاویر آنان بررسی شده و خصوصیات شیوههای آنها در تحلیلهای تفصیلی که در شرح عکسها آمده، به صورتی گویا بیان گشته است.
در مقدمۀ کتاب با عنوان «سیری در تحولات فنی عکاسی» که نوشتۀ برایان کو، یکی از بزرگترین متخصصان تاریخ عکاسی دنیا است، اصلیترین شیوههای فنی عکاسی (اعم از قدیم و جدید) که در این کتاب از آنها یاد شده و مورد استفادۀ این عکاسان مختلف بوده، تشریح شده است. علاوه بر این، از پیشرفتهای پیاپی که در ساخت دوربینها و سایر تجهیزات عکاسی روی داده نیز سخن به میان آمده است. فصلهای مربوط به عکاسان، حاصل کار گروهی از متخصصان عکاسی است که به طور خاص به شیوه و سبک عکاسان موردنظر علاقهمند بودهاند.
این کتاب حاوی تصاویر فراوان است و بیش از دویست عکس و طرحهای توضیحی که اختصاصاً برای این اثر تهیه شدهاند، بدان زینت بخشیدهاند. واژهنامۀ تفصیلی و فهرست راهنما، بخشهای تکمیلکنندۀ کتاب را تشکیل میدهند.
نتایج جستجو:
سی سال سینما: گزیدۀ مقالات سینمایی (۱۳۵۵-۱۳۸۵)
سی سال سینما بخش عمدهای از مقالات تألیفی و تعدادی مقالات ترجمه شدۀ احمد ضابطی جهرمی در زمینۀ سینما را طی سالهای ۱۳۵۵-۱۳۸۵ دربرمیگیرد، که مجموعا شامل ۶۰ مقاله است.
هنگام مطالعۀ این کتاب خواننده میتواند کمابیش تمرکز مؤلف بر چهار حیطۀ اساسی هنر سینما را دریابد: مونتاژ تصویر و صدای فیلم، نظریۀ تاریخ و نقد فیلم؛ سینمای ایزنشتین؛ و سینمای مستند. همچنین برخی فصول این کتاب بیانگر پژوهشهای نویسنده در بررسی جنبهها و جلوههای بیان سینمایی در تعدادی از متون ادبیات کلاسیک پارسی، به ویژه شاهنامه است.
این کتاب بر اساس موضوع و سپس تاریخ تألیف فصلبندی شده است که دو دورۀ متمایز در پژوهشهای سینمایی ضابطی جهرمی را شامل میشود: دورۀ اول (۱۳۵۵-۱۳۶۰) که حاصل آن پژوهشهایی در مونتاژ، سینمای ایزنشتین و نقد فیلم است و دورۀ دوم (۱۳۶۰-۱۳۸۵) که دربردارندۀ مقولات فنی و زیباشناسی تدوین و صدای فیلم و مطالب نظری و علمی مربوط به سینمای مستند است.
گوهر عمر: گفتوگو با احمد آرام
احمد آرام یک صد سال پیش در یکی از محلههای تهران قدیم دیده به دنیا گشود. از عمر او یکی دو سال بیش نگذشته بود که نهضت مشروطیت در ایران پای گرفت، نهضتی که ایران را در آستانۀ دورهای جدید قرار داد و فصلی نو در تاریخ آن گشود و نسلی را پرورد که آرمانهای بزرگ ترقیخواهی و پیشرفت را در حیطههای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در سر داشتند.
دوران خردسالی و نوجوانی او در حال و هوای پرکشمکش سالهای پایانی سلطنت قاجارها گذشت. در همین سالها بود که دورۀ دبیرستان را به پایان رساند و سپس در مدرسۀ حقوق و طب که به تازگی تأسیس شده بودند، به ادامۀ تحصیل پرداخت. دو سال در مدرسۀ حقوق تحصیل کرد و دورۀ مدرسۀ طب را تا سال آخر خواند، اما این هر دو را به سودای معلمی کنار نهاد و در سالهای نخست کار به دبیری در مدارس اصفهان و شیراز پرداخت.
خیلی زود به کتابنویسی روی آورد و نخستین کتاب خود را با عنوان هدیۀ سال نو در بیست و یک سالگی نگاشت. سپس با همکاری دو تن از همدرسان خود، نخستین کتابهای درسی فیزیک و شیمی دبیرستانها را تألیف کرد و از آن پس در طول زمانی نزدیک به هفتاد سال، بیش از یکصد کتاب ارزنده را که غالباً در زمینههای گوناگون علوم جدید تألیف شده بودند، از سه زبان انگلیسی و فرانسه و عربی به فارسی ترجمه کرد.
مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران
توسعه در ایران همواره یکی از بحثهای چالشبرانگیز و پراختلاف بین کارگزاران و مدیران و محققان و صاحبنظران بوده و نهتنها در بحث توسعۀ سیاسی که خود به خود موضوعی اختلافبرانگیز و چالشبرانگیز است، بلکه در بحثهای عینیتر که با آمار و ارقام سروکار دارند مثل توسعۀ اقتصادی هم باز ما این اختلافات و چالشها را میبینیم. همین موضوع شاید توجه امروز ما را نسبت به آثار کلاسیک در بحث توسعۀ اقتصادی در ایران بیشتر از قبل کند.
مدارهای توسعهنیافتگی در اقتصاد ایران اثر حسین عظیمی یکی از آن کتابهای کلاسیک دربارۀ توسعۀ اقتصادی در ایران است که بعد از گذشت دو دهه همچنان یکی از متون مرجع در این موضوع است و نگاهی دوباره به آن نهتنها خالی از لطف نیست، بلکه برای دانشپژوهان و کارگزاران امروز اقتصاد و توسعۀ ایران ضرورت دارد تا در فضای پر از اختلافنظر سیاستها و سیاستگذاریهای اقتصادی تجربیات چند دهۀ گذشته جلوی چشم ما باشد و بیتوجه از عوامل و مسائل توسعهنیافتگی ایران در دهههای گذشته نگذریم و راههای رفتهشده را دوباره نرویم. خصوصاً تجدیدچاپ مکرر این کتاب از دهۀ 1370 تا همین سالهای نخستین دهۀ 1390 نشان از اهمیت کتاب در بین مخاطبان خاص آن که اغلب دانشجویان اقتصاد هستند، دارد.
کشور ما علیرغم تمامی نکات مثبت در زمینۀ مردم و تاریخ آن و علیرغم زندگی در قرن دانش و فن، قرنی که طی آن بشر توانسته است نیروهای طبیعی را تسخیر و به فرمان خویش درآورد، هنوز توان تأمین غذای روزانۀ جمعیت نسبتاً محدود خود را بدون توسل به فروش ثروت ملی کشور (ذخائر نفت) دارا نیست. بهراستی علت یا علل این عقبماندگی و این مشکلات کدامند؟ این کتاب میکوشد خطوط اصلی طرح «علتیابی» مقولۀ فوق را ترسیم، و با بررسی علمی وضعیت اقتصادی کشور، چهارچوبهای اساسی حلوفصل مشکلات مورد اشاره را نیز مطرح کند.
درآمدی به مطالعات خانواده
این کتاب به منظور پایهگذاری رشتۀ مطالعات خانواده در انگلستان نوشته شده است. پس برای جامعۀ دانشگاهی ما هم که این رشته هنوز در آن جایگاه مستقلی ندارد میتواند سودمند باشد. فصلهای کتاب بهگونهای تنظیم شده است که میتواند بهصورت واحدهای درسی جداگانه و نیز مطالعات مختلف مرتبط با موضوع خانواده مورد استفاده قرار گیرد. در هر فصل از کتاب:
• مباحث و موضوعات اصلی مشخص شده؛
• مهمترین پژوهشهای انجامشده دربارۀ موضوع خلاصه شده؛
• پرسشها و تمرینهایی برای فعالیت دانشجویان یا تأمل خوانندگان عادی پیشنهاد شده؛
• و منابع دیگری هم برای مطالعه توصیه شده است.
برای استفادۀ بیشتر دانشجویان علاقهمند به مطالعۀ متون اصلی یا جهت آمادگی آنان برای شرکت در آزمونهای تحصیلات تکمیلی، واژهنامۀ تخصصی نیز به انتهای کتاب اضافه شده است.
کتاب دیدگاهی مقایسهای و بینالمللی دارد و از این جهت نیز میتواند پیش روی خوانندۀ ایرانی چشماندازی گسترده ترسیم کند و امکان ارزیابی بهتری از وضعیت ابعاد مختلف خانواده در ایران را فراهم نماید.
استفاده از این کتاب منحصر به کارهای آموزشی نیست و متخصصان حوزههای مرتبط با موضوع خانواده و حتی خوانندگان عادی علاقهمند به مباحثی چون خانواده، مطالعات زنان، جنسیت، سیاستهای اجتماعی و مسائل اجتماعی نیز میتوانند از آن بهرهمند شوند. به علاوه این کتاب به دستاندرکاران امور پزشکی و بهداشتی و حتی احزاب و سیاستگذاران دید و دورنمایی شایسته برای سیاستگذاریهای مختلف عرضه میکند.
جامعهشناسی سیاسی: نقش نیروهای اجتماعی در زندگی سیاسی
سیاست و زندگی سیاسی چیست؟ گرایش ایدئولوژیک رژیمهای سیاسی چه تأثیری بر تقسیم قدرت میان نیروهای اجتماعی دارد؟ اصولا دولت چیست؟ منشأ آن کدام است؟ نقش دولتها در حیات اجتماعی و زندگی سیاسی چیست؟ گروهها و نیروهای اجتماعی چه رابطهای با دولت دارند؟
جامعهشناسی سیاسی سعی دارد به این سؤالات و سؤالهای مشابه آن که ممکن است ذهن هر دانشجوی رشتههای علوم سیاسی و جامعهشناسی و حتی افراد علاقهمند به امور سیاسی را به خود مشغول داشته پاسخ گوید. حسین بشیریه در این کتاب وظیفۀ اصلی جامعهشناسی سیاسی را به بررسی روابط میان قدرتهای دولتی و گروهها و نیروهای اجتماعی محدود کرده است تا «دیسیپلین» جامعهشناسی سیاسی به معنی دقیق آن از دیگر شاخههای علوم سیاسی متمایز گردد. وی جوانب مختلف مسائل جامعهشناسی سیاسی را هم در عرصۀ نظریه به محک تجربه زده است و هم در عرصۀ عمل.
مؤلف همچنین با دیدگاهی تاریخنگر نظریهها و عملکرد نیروهای مختلف اجتماعی را بررسی کرده است و جایجای با ذکر شواهد و مستندات تاریخی آنها را آزموده است.
نیایش: پژوهشی در تاریخ و روانشناسی دین
فردریش هایلر، الهیاتدان، مورخ و پژوهشگر ادیان، در 1892 در یک خانوادۀ کاتولیک رومی پارسا در مونیخ به دنیا آمد. الهیات، فلسفه، زبانهای آسیایی و روانشناسی را در دانشگاه مونیخ خواند و در 1917 با پژوهشی دربارۀ دعا و نیایش که همچنان یک اثر کلاسیک است، یعنی Das Gebet، به اخذ درجۀ دکترا نائل آمد.
نیایش از همان آغاز که به زبان آلمانی انتشار یافت، معلوم بود کتابی پراهمیت و مؤثر است. شخصیتهای صاحب نامی آن را ستودند. کتاب مورد استقبال قرار گرفت، به چاپهای متعدد رسید و رفتهرفته به صورت اثر کلاسیک درآمد. امروزه کمتر اثری در تحلیل دعا و نیایش میتوان یافت که به نحوی از این کتاب تأثیر نپذیرفته باشد.
کتاب هایلر دربارۀ نیایش، توانایی او را در تشریح استقرایی یکی از پدیدههای اصلی دین نشان میدهد. کتاب بی آنکه روابط و مناسبات تاریخی را از نظر دور بدارد، شرح و تبیین پدیدارشناسانهای نه فقط از ادیانی غیرمسیحی بلکه همچنین از کلیساهای مسیحی و رهبرانشان به دست میدهد که هایلر شخصیتشان را در چارچوب تاریخ و پدیدارشناسی عمومی دین تفسیر میکند.
فریدریش هایلر با ایمان به اینکه «عصر نویی پیش روی بشر است» معتقد بود نیایش زمینهای مهم و اساسی برای کندوکاو در ژرفای ادیان و زمین حاصلخیزی برای بارورساختن نهال انس و مودت میان انسانها و شناخت بیشتر یکدیگر است.
معرفتشناسی
«روزی که ارسطو گفت میل به دانستن در سرشت آدمی تنیده است یکی از مهمترین قیدوبندهای رشتۀ معرفتشناسی را وضع کرد. به گمانم، اگر بتوانیم سردرآوریم که چرا معرفت مطلوب است یک گام به فهم چیستی آن نزدیکتر شدهایم و در عین حال به نکات شگفتآور دیگری نیز پی خواهیم برد. یکی از نکاتی که دستگیرمان میشود این است که تعدادی از نظریههای نامآشنا در باب معرفت درماندهاند از توضیح اینکه چه چیز موجب میشود که معرفت خوبتر از باور صادق خشک و خالی باشد. این همان مسئلهای است که آن را «معضل ارزش» مینامم. دومین نکتهای که درخواهیم یافت این است که این دیدگاه رایج که طبق آن خوبی معرفتی از خوبی اخلاقی جداست عمدتاً توهمی بیش نیست. خوبیهای معرفتی پیوند تنگاتنگی دارند با چیزهای دیگری که برایمان ارزش دارند. همچنین میان فضیلتهای فکری و فضیلتهای اخلاقی پیوند محکمی وجود دارد.»
لیندا زاگزبسکی، فیلسوف و معرفتشناس معاصر آمریکایی، متولد ۱۹۴6، تحصیلکردۀ رشتۀ فلسفه و فارغالتحصیل لیسانس از دانشگاه استنفورد در ۱۹۶۸، فوقلیسانس از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی در ۱۹۶۹ و دکتری از دانشگاه کالیفرنیا، لسآنجلس در ۱۹۷۹ است.
حوزۀ تخصصی او معرفتشناسی و بهویژه معرفتشناسی فضیلت است و از ۱۹۹۹ تاکنون در دانشگاه اوکلاهاما به تدریس فلسفۀ دین و اخلاق پرداخته است. او همچنین از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ ریاست انجمن فیلسوفان مسیحی و از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۷ ریاست انجمن فلسفی کاتولیک آمریکا را برعهده داشت.
فایدهگرایی
فایدهگرایی نظریهای است دربارۀ مبانی اخلاق، اما از آن فراتر میرود و حوزههایی چون فلسفۀ سیاست و حقوق را نیز دربرمیگیرد. این متاتئوری، که در پی تبیین عام رفتارهای بشری و نیز تعیین معیار کردار درست بوده، داوریهای متعارضی را برانگیخته است: بسیاری ممکن است آن را به بداهت درست بینگارند، اما کم هم نبودهاند بزرگانی که آن را نه فقط آشکارا غلط، بلکه خطرناک و خسارتخیز دانستهاند. جان استوارت میل، برجستهترین مدافع فایدهگرایی، در این کتاب میکوشد مخاطب را نسبت به راستی و درستی و کارسازی این نظریه متقاعد کند. مترجم با افزودۀ مفصلی تلاش کرده است سهم خود را در ایضاح مطلب ادا کند.
جهاد در اسلام
فقها دربارۀ جهاد در اسلام آراء متفاوتی دارند که در کتابهای فقهی آمده است. برخی جهاد را مشروط به اذن یا امر امام معصوم دانستهاند، به نظر این گروه جهاد در عصر غیبت تعطیل است. گروهی حملۀ نظامی به غیرمسلمانان را برای تحمیل دین به آنان جایز دانستهاند. برخی جهاد ابتدایی را حداقل سالی یکبار واجب شمردهاند و گروهی گفتهاند اگر تعداد دشمنان دوبرابر نیروهای اسلام باشد جنگ با آنان واجب است و اگر شمارشان بیشتر باشد جنگ با آنان واجب نیست. نظر برخی از فقها بر این است که اسیرانی که قبل از پایان جنگ دستگیر میشوند باید کشته شوند.
نعمتالله صالحی نجفآبادی در کتاب جهاد در اسلام با استناد به قرآن و سیرۀ پیامبر(ص) در مقام اثبات این نظر است که در اسلام حملۀ نظامی ابتدایی به غیرمسلمانان بیآزار مجاز نیست، بلکه خوشرفتاری با آنان تشویق شده است و جهاد برای دفع شرّ دشمن مهاجم تشریع شده است، نه برای تحمیل دین بر کفار. همچنین نویسنده بر این نظر است که جهاد مشروط به اذن یا امر امام معصوم نیست، و وجوب جهاد ادواری نیست، بلکه هر وقت دشمن حمله کند جهاد واجب است و وجوب جهاد نسبتی با تعداد نیروهای دشمن ندارد و جهاد در عصر غیبت تعطیل نیست و نیز قتلعام اسیرانی که قبل از پایان جنگ دستگیر میشوند جایز نیست.