نتایج جستجو:


درآمدی بر فلسفه اصول

موضوع کتاب درآمدی بر فلسفه اصول، بررسی مبانی فلسفه «اصول فقه» و مبادی معنوی و تصدیقی علم اصول و پاسخ شبهات موجود در رابطه با این علم است. در این نوشتار ضمن ارائه تعریفی از فلسفه اصول فقه، هدف و ضرورت آن، پیشینه آن و روش شناسی فلسفه اصول، به ارتباط آن با علوم دیگر پرداخته شده است.

حسبه یک نهاد حکومتی

در این کتاب، ضمن ارائه تعریفی از امر به معروف و نهی از منكر و مصادیق مهم آنها، اهمیت و جایگاه آن در اسلام بیان شده و فلسفه امر و نهی در اصلاح امور اجتماعی بررسی گردیده است. سیف الله صرامی، منكرات را بسط داده و انواع منكرات اخلاقی، اعتقادی، اقتصادی، عبادی، فرهنگی، اجتماعی، اداری، سیاسی، خانوادگی و بهداشتی را برشمرده است. وی عوامل موفقیت در اجرای امر به معروف و نهی از منكر و شرایط آن را بیان كرده و مراتب و راههای صحیح امر و نهی زبانی و عملی را بررسی نموده است.
نویسنده معتقد است از منظر روایات معصومین (ع) اگر امر به معروف و نهی از منكر به درستی در جامعه‏ ای اجرا شود، آن جامعه رستگار می‏ شود و خیر و نیكی در آن جامعه گسترش یافته و گناهكاران اصلاح شده و مؤمنان تقویت می‏ گردند و در صورتیكه در جامعه‏ ای امر به معروف و نهی از منكر ترک شود، ایمان افراد آن جامعه سست شده و القائات شیطانی گسترش یافته و جهل و نادانی به سراغ مردم می‏ آید و حق نابود شده و بركات خداوند از آن جامعه سلب می‏ گردد.

بلاغت ساختارهای نحوی در تاریخ بیهقی

بلاغت ساختارهای نحوی بخشی از دانش بلاغت است که نظریه آن را برای نخستین بار عبدالقاهر جرجانی، بلاغی شهیر قرن پنجم، طرح کرد و اکنون به نظریه نظم شهرت دارد. بر اساس این نظریه، نحو ظرفیت ناشناخته­ ای در خلق معنا دارد که عموما از آن غافلیم.
لیلا سیدقاسم، می­ کوشد با اتکا بر نحو زبان فارسی در یکی از شاهکارهای نثر فارسی، ساختارهای مبلغ معنا را در این زبان بازشناسد تا بعدها در کنار پژوهش­ های همانند، بدنه استواری برای دانش معانی در زبان فارسی فراهم آید. آن شاهکار نثر که در این کتاب کاویده می­شود تاریخ بیهقی است. تاریخ بیهقی عهده ­دار بیان واقعیات است و بدین سبب از بسیاری از ابزارهای زیبا ­آفرینی در شعر بی­ بهره مانده، نه اهرم وزن و قافیه را دارد و نه جادوی خیال را. در عوض ویژگی­های ترکیب و تنوعات ساخت نحوی، یکی از ظرفیت ­های نثر بیهقی برای تاثیرگذاری است.
با مبنا قرار دادن نظریه عبدالقاهر جرجانی درباره نحو و زیبایی­ شناسی و سپس با بهره ­گیری از ابزارهای تکمیلی آن در زبان­ شناسی مدرن و نیز در نظر گرفتن قابلیت­ های خاص زبان بیهقی می­توان چارچوب مناسبی برای بررسی بلاغت ساختارهای نحوی در تاریخ بیهقی، یافت.

تاریخ فقه مذاهب اسلامی

در این کتاب پس از بررسی اهمیت، ضرورت و فایده تاریخ فقه، از چگونگی شکل گیری یا تکوین فقه اسلامی یاد می شود و سپس سیر تحول تاریخی این علم از آغاز پیدایش آن، عصر تشریع در زمان پیامبر اسلام(ص) بررسی می شود. آن گاه ادوار مختلف فقه تا عصر حاضر، ویژگی های هر دوره، شرایط سیاسی و اجتماعی آن دوره مورد بررسی قرار می گیرد و در هر دوره، منابع و مدارک فقه آن دوره و نیز شرحی از فقهای بزرگ دوره مورد نظر و آرا و آثار آنان در هر یک از مذاهب اسلامی و مکاتب فقهی آنان ذکر می شود.
کتاب تاریخ فقه مذاهب اسلامی شش فصل دارد. نخستین فصل به دوره ابتدایی فقه و دوره تشریع؛ عصر رسول اکرم(ص) می‌پردازد. دوره دوم فقه؛ عصر صحابه، دوره سوم؛ دوره تابعین، دوره چهارم؛‌ عصر ائمه مذاهب فقهی، دوره پنجم؛ دوره تقلید و رکود اجتهاد و دوره ششم؛‌ عصر حاضر، فصول دیگر این کتاب را شکل می‌دهند.

باروری های پزشکی از دیدگاه فقه و حقوق

یکی از پدیده‏ های دانش پزشکی باروری‏ های پزشکی است. این رخداد نسبت به رهاوردهای دیگر علمی امتیاز خاصی دارد و از جنبه‏ های گوناگون جنین‏ شناسی، روان‏ شناسی، جامعه‏ شناسی و در نهایت از دیدگاه فقهی و حقوقی قابل بررسی است.
تحقیق حاضر درصدد است که میان عرصه دانش جدید پزشکی و دانش فقه (فقه شیعه و اهل‏ سنت) و حقوق (ایران و پاره ‏ای کشورهای دیگر) تعامل و سازوکار مناسب ایجاد نماید. از این رو در سه بخش پزشکی (موضوع ‏شناسی)، فقهی (حکم ‏شناسی) و حقوقی (وضع حقوقی و اثرشناسی) تدوین گردیده است.
محوری‏ ترین پرسش‏ ها دو پرسش زیر می‏ باشد:
1. آیا تولید نسل (در اسلام) منوط به رابطه زوجیت است؟ به تعبیر روشن ‏تر آیا باروری پزشکی به‏ طور کلی و تزریق اسپرم یا تخمک بیگانه و یا بهره ‏گیری از رحم جانشین به طور خاص جایز است یا نه؟
2. وضع حقوقی (نسب) فرزند به دنیا آمده و آثار حقوقی آن چیست؟

علامه مجلسی و فهم حدیث

مبانی و روش های فقه الحدیثی علامه مجلسی در بحارالانوار

نویسنده کتاب علامه مجلسی و فهم حدیث کوشیده است تا ابتکارات علامه مجلسی و فضای فکری و فرهنگی دوره حیات وی را با استفاده از منابع گوناگون ترسیم کند. وی با اشاره به اینکه بیان‌های فقه الحدیثی موجود ذیل پاره ای از روایات بحارالانوار، مستند به مبانی اعتقادی خاصی است که براساس چگونگی نسبتشان با مجلسی و سایر علما به مبانی مشترک و مبانی مختص قابل تقسیم اند، به معرفی مبانی مشترک فقه الحدیثی، میان مجلسی و عموم محدثان می پردازد که برخی از آنها عبارتند از اعتقاد به کاربرد مجاز در روایات، لزوم توجه به اسباب صدور روایات، جواز نقل به معنا و وقوع آن در روایات، لزوم توجه به روایات هم مضمون.
برخی دیگر از مبانی فقه الحدیثی موجود در بیانهای بحارالانوار، میان علمای اسلامی گسترش عام ندارند. مهم ترین این مبانی مختص اعتقاد به تقدم نقل بر عقل در اخذ یا رد روایات، لزوم پرهیز از تأویلات مخالف ظاهر و عرفی بودن زبان اغلب روایات است.

فصل‌های کتاب شامل اصطلاح شناسی و سیر تاریخی، شناخت اوضاع فرهنگی ـ فکری روزگار علامه مجلسی، شناخت مجلسی و بحار الانوار، مبانی فقه الحدیثی علامه مجلسی در بحار الانوار و روش های فقه الحدیثی علامه مجلسی در بحارالانوار است.

روش های تأویل قرآن

مؤلف در کتاب روش های تأویل قرآن مساله تأویل را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده است. وی در فصل اول کتاب پس از تعریف تأویل، به سیر تحول آن در آیات و روایات پرداخته و رابطه بین تأویل و تفسیر را شرح می‌دهد. در فصل دوم به توضیح معنای تأویل، تنزیل و تفسیر در اخبار پرداخته، رابطه بین این واژه‌ها را بررسی می‌کند. در فصل سوم عوامل مؤثر در فهم تأویل قرآن را بیان و آگاهان به تأویل که پیامبر و ائمه می‌باشند، را ذکر می‌نماید. در فصل چهارم مساله جری و تطبیق قرآن بر اهل بیت را مورد بررسی قرار داده و اخباری که در روایات تفسیری وجود دارد دسته بندی نموده می‌گوید: تطبیق بر دو قسم است؛ تطبیق صحیح و مقبول و تطبیق باطل و غیر مقبول و درباره هر کدام روایاتی را ذکر می‌نماید. در فصل پنجم تأویل قرآن در مذهب باطنیه را شرح داده، نمونه‌هایی از تأویلات آنان را ذکر و در پایان دیدگاه آنان را نقد و بررسی می‌کند.
در حقیقت مطالب کتاب را می‌توان به دو قسمت بحث مفهومی و مصداقی تقسیم نمود، یعنی در ابتدا مفهوم تأویل شرح داده شده و در ادامه مصادیق تأویل را بررسی کرده و با استفاده از آیات و روایات روش تأویل را نیز شرح داده است.
وی برای فهم تأویل قرآن شرائطی را قائل است و می‌گوید تا دانش‌های لازم برای تأویل قرآن وجود نداشته باشد نمی‌توان قرآن را تأویل نمود و از آنجا که پیامبر و امامان دارای دانش لازم برای تأویل قرآن می‌باشند، لذا تأویل تمام قرآن اختصاص به آنها دارد، گر چه انسانهای دیگر نسبت به علومی که دارند می‌توانند از دانش تأویل قرآن بهره مند باشند، ولی تأویل آنها ناقص می‌باشد.
وی مصحف حضرت علی (ع) را یکی از منابع مهم تأویل قرآن می‌داند که توسط ائمه تأویلاتی از آن پیرامون قرآن نقل شده است.

تفسیر موضوعی، چیستی، بنیان ها و پیش فرض ها

تفسیر موضوعی، به معنای فراهم آوردن آیات هم ‏مضمون و دسته ‏بندی مجموع آن آیات و بحث و بررسی آنهاست. این شیوه تفسیر نوپاست، از این رو به معرفی بیشتر، نیاز دارد. کتاب تفسیر موضوعی، چیستی، بنیان ها و پیش فرض ها، این روش تفسیری را از جنبه‏ های مختلفی به تفصیل، معرفی کرده است




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار