نتایج جستجو:


شناسایی گوینده خطبه مشهور به متقین (همام)

نویسنده: کاظم استادی

خطبه همّام متقین را توصیف کرده و برای آنان بیش از صد صفت برشمرده‌ است. برای این خطبه، ترجمه‌های مستقل و شروح فراوانی نوشته شده امّا در این میان و با پژوهش‌های جدید، روشن شده است که روایت یا خطبه متقین به سه مدل در منابع متقدم درج شده، و با هم اختلافات فراوانی دارند؛ به طوری که متن برخی منابع با متن نهج‌البلاغه، اساساً متفاوت هستند. با توجه به اهمیت خطبه متقین و برخی تشکیکاتی که نسبت به برخی از خطبه‌ها و مطالب نهج‌البلاغه وجود دارد؛ اکنون لازم است از جهات مختلف، اصالت‌سنجی مستقلی پیرامون این خطبه صورت پذیرد؛ مثلاً بررسی شود که گوینده یا نویسنده خطبه متقین کیست؟ نوشته حاضر، به بررسی تطبیقی خطبه همام در منابع متقدم تا قرن هفتم، در این مسأله پرداخته است؛ که نتایج پژوهش نشان می‌دهد: نام راوی اصلی خطبه، مخدوش و شامل این افراد است: 1ـ راوی مجهول 2ـ ابن‌عباس 3ـ نوف بکالی 4ـ سلیم‌بن قیس 5ـ حسن بصری 6ـ اوفی‌بن دلهم 7ـ علی‌بن حسین(ع) 8ـ امام صادق(ع) 9ـ امام باقر(ع) 10ـ ذوالنون المصری. از سوی دیگر، گوینده خطبه نیز در این افراد، نامتعیین است: 1ـ علی(ع) 2ـ حسن بصری 3ـ عالم 4ـ ابن‌عباس 5ـ علی‌بن حسین(ع) 6ـ ذوالنون المصری. امّا با توجه به شواهد متنی و داستان همام، به نظر می‌رسد که خطبه متقین از تراث صوفیه باشد.

برای دریافت مقاله اینجا را کلیک کنید.

نگین درخشان دنیای گنج و گچ…

منبع: ایسنا/ اصفهان

دو کتاب «تکنولوژی گچکاری و گچبری» و «گچبری، احیای هنرهای ازیاد رفته» نوشته «استاد مرتضی مطیفی‌فرد» یادگاری است از او در کتابخانه کوچک من؛ اولین بار پنج سال قبل با او ملاقات کردم و به خاطر دارم که گریزان بود از بُخل در آموزش و ازهمین رو بود که تجریباتش را در قالب کتاب مکتوب کرد تا بماند برای آیندگان.

کتاب‌هایش حاصل نزدیک به ۷۰ سال فعالیت او در عرصه گچبری سنتی است، اگرچه کتاب سوم که به موضوع مرمت آثار گچبری می‌پردازد، چندسالی می‌شود که در گیرودار نوسان‌های پررنگ اقتصادی، فرصت انتشار نیافته است؛ اما آنچه منتشر شده، از هنرمندی به یادگار مانده که هنرش در بی‌شمار بناهای تاریخی و یا جدیدِ شهرهای مختلف ایران، درخشان است و شایسته و البته ماندگار؛ و نشان می‌دهد که او به‌واقع در آسمان هنر گچ‌بری سنتی ایران، یگانه و بی‌مانند است و همچوان نگین… استاد مطیفی فرد با عشق و تسلطی که به گچ‌بری دوره‌های مختلف تاریخ ایران دارد همچنان می‌سازد و می‌پردازد…

بیشتر بخوانید

پنج فرصت مطالعاتی در برلین

محل برگزاری: برلین
تاریخ انقضا: 1401/11/5


CALL FOR APPLICATIONS 
UP TO 5 POSTDOCTORAL FELLOWSHIPS FOR THE ACADEMIC YEAR 2023
/2024
(Location: Berlin / Closing Date: 25 January, 2023)

The Berlin-based Forum Transregionale Studien invites scholars to apply for up to five postdoctoral fellowships for the academic year 2023/2024 for the research program

EUROPE IN THE MIDDLE EAST—THE MIDDLE EAST IN EUROPE (EUME)

EUME seeks to rethink key concepts and premises that link and divide Europe and the Middle East. The program draws on the international expertise of a growing network of scholars in and outside of Germany and is embedded in university and extra-university research institutions in and outside of Berlin. EUME supports historical-critical philology, rigorous engagement with the literatures of the Middle East and their histories, the social history and life of cities and the study of Middle Eastern political and philosophical thought as central fields of research not only for area or cultural studies, but also for European intellectual history and other academic disciplines. The program explores modernity as a historical space and conceptual frame. EUME is interested in questions relating to ongoing transformation processes in Europe and the Middle East, in re-imaginations of the past and present that contribute to free, pluralistic and just societies.

The program puts forward three programmatic ideas:

1) supporting research that demonstrates the rich and complex historical legacies and entanglements between Europe and the Middle East; 2) re-examining genealogical notions of mythical ‘origins’, and ‘purity’ in relation to culture and society; and 3) rethinking key concepts of a shared modernity and future in light of contemporary cultural, social, and political divisions and entanglements that supersede identity discourses as well as national, cultural or regional canons and epistemologies that were established in the nineteenth century.

EUROPE IN THE MIDDLE EAST—THE MIDDLE EAST IN EUROPE supports and rests upon interconnected research fields and themes that mark the open framework for the fellowship program that constitutes EUME:

TRAVELLING TRADITIONS: COMPARATIVE PERSPECTIVES ON NEAR EASTERN LITERATURES
represented by Friederike Pannewick (Center for Near and Middle Eastern Studies/Department for Arabic Studies, Philipps-Universität Marburg) and Samah Selim (Rutgers University) reassesses literary entanglements and processes of translation and canonization between Europe and the Middle East.

CITIES COMPARED: GOVERNANCE, CONSULTATIVE MECHANISMS AND PLURALITY
represented by Ulrike Freitag and Nora Lafi (both Leibniz-Zentrum Moderner Orient, Berlin) contributes to the debates on civil society, deliberation, opinion formation, citizenship, migration and mobilization from the experience of cultural and religious differences in cities around the Mediterranean and beyond.

TRADITION AND THE CRITIQUE OF MODERNITY: SECULARISM, AUTHORITARIANISM, AND RELIGION FROM MIDDLE EASTERN PERSPECTIVES
represented by Amnon Raz-Krakotzkin (Ben-Gurion University of the Negev, Beer-Sheva) tries to rethink key concepts of modernity in the context of experiences, interpretations, and critiques from the Middle East in order to contribute to a more inclusive language of culture, politics and community.

POLITICS AND PROCESSES OF CHANGE, ARCHAEOLOGY OF THE PRESENT, AND IMAGINATIONS OF THE FUTURE
are research themes that emerged during the last years and are represented by the work of several EUME Fellows and members of the Collegium (e.g. Cilja Harders, Friederike Pannewick, Rachid Ouaissa).

Since 1997, more than 350 scholars from and of the Middle East have been EUME Fellows, who, by their scholarly projects, engagement, and their inquiries into the order of knowledge, society and politics, shape the academic program of EUME that is coordinated by Georges Khalil, Jessica Metz, Claudia Pfitzner and Wiebke Harlis at the Forum Transregionale Studien. 

FELLOWSHIPS

The fellowships are intended primarily for scholars in the humanities and social sciences who want to carry out their research projects in connection with the Berlin program. The fellowships are intended to contribute to the mobility of researchers, and are primarily addressed to scholars from outside Germany. We especially encourage scholars from the Middle East to apply.

Applicants should be at the postdoctoral level and should have obtained their doctorate within the last seven years. Fellows gain the opportunity to pursue research projects of their own choice within the framework of EUROPE IN THE MIDDLE EAST—THE MIDDLE EAST IN EUROPE. Successful applicants will be fellows of EUME at the Forum Transregionale Studien, and associate members of one of the university or non-university research institutes listed below or connected to the Forum Transregionale Studien.

The fellowships start on 1 October 2023 and will end on 31 July 2024. Postdoctoral fellows will receive a monthly stipend of 2,500 € plus supplements depending on their personal situation. Organizational support regarding visas, insurance, housing, etc. will be provided. Fellows are obliged to work in Berlin and to help shape the seminars and working discussions related to their research field. The working language of EUME is English.

As the number of fellowships is limited we invite interested scholars to apply with their own or for external funding. If this may be an option, please contact us. 

APPLICATION PROCEDURE

We kindly ask you to submit your application via the secure online application platform of the Forum Transregionale Studien by 25 January 2023, 12.00h (noon) CET:

https://application.trafo-berlin.de/

Please note that applications by email will not be considered.

As part of your application, you will be asked to prepare and upload the following:

— a curriculum vitae (including a list of publications);
— a project description (no longer than 5 pages), stating what the scholar will work on in Berlin if granted a fellowship, and
— the names of two university faculty members who can serve as referees (no letters of recommendation required).

In case of questions, please consult the FAQ or send an email to eume@trafo-berlin.de.


INSTITUTIONAL FRAMEWORK

EUROPE IN THE MIDDLE EAST—THE MIDDLE EAST IN EUROPE (EUME) has been initiated in 2006 as a joint research program of the Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities, the Fritz Thyssen Foundation and the Wissenschaftskolleg zu Berlin. It builds upon the previous work of the Working Group Modernity and Islam (1996-2006). Since 2011 EUME is continued at the Forum Transregionale Studien.

In scholarly terms EUME is steered by a Collegium that currently consists of Ulrike Freitag (Leibniz-Zentrum Moderner Orient, Berlin), Cilja Harders (Otto Suhr Institute of Political Science, Freie Universität Berlin), Nora Lafi (Leibniz-Zentrum Moderner Orient, Berlin), Rachid Ouaissa (Center for Near and Middle Eastern Studies, Philipps-Universität Marburg / MECAM – Merian Centre for Advanced Studies in the Maghreb), Friederike Pannewick (Center for Near and Middle Eastern Studies, Philipps-Universität Marburg), Amnon Raz-Krakotzkin (Ben-Gurion University of the Negev, Beer-Sheva), Samah Selim (Rutgers University), and Stefan Weber (Museum for Islamic Art, Berlin).

The Berlin-based Forum Transregionale Studien (Forum) is a research institution and platform for international cooperation between scholars of different expertise and perspective on global issues. The Forum provides scope for exchange on questions of science policy, epistemology and ethics, and develops infrastructures and formats that allow transregional research ideas and projects to be tested, implemented and communicated. The Forum is constituted by its members and the diversity of their research expertise and networks. It is committed to strengthening regional studies and to the principle of non-hierarchical research. It appoints scholars from around the world as fellows and engages in joint research programs and initiatives with partners from universities and research institutions in and outside Berlin. The Forum is funded by the Berlin Senate Department for Higher Education and Research, Health, Long-Term Care and Gender Equality.

The Forum currently supports the following research programs and initiatives: EUROPE IN THE MIDDLE EAST—THE MIDDLE EAST IN EUROPE (EUME), PRISMA UKRAÏNA: Research Network Eastern Europe, and RE:CONSTITUTION: Exchange and Analysis on Democracy and the Rule of Law in Europe. The Forum is a member of the research college EUTIM: European Times – A Transregional Approach to the Societies of Central and Eastern Europe, and of the consortium of MECAM: Merian Centre for Advanced Studies in the Maghreb. It is also a founding member of the ACADEMY IN EXILE. ZUKUNFTSPHILOLOGIE: Revisiting the Canons of Textual Scholarship and 4A_Lab: Art Histories, Archaeologies, Anthropologies, Aesthetics are connected programs developed at the Forum that are continued at other institutions.

For more information on the Forum Transregionale Studien, its programs, initiatives and communication, please visit:
www.forum-transregionale-studien.de

TRAFO – Blog for Transregional Research
https://trafo.hypotheses.org/

For more information on EUME and for detailed information on the research fields and themes, please visit:
www.eume-berlin.de

For information on the research institutions participating in EUME, please visit:

– Berlin Graduate School Muslim Cultures and Societies, FU Berlin
www.bgsmcs.fu-berlin.de

– Center for Middle Eastern and North African Politics, Otto Suhr Institute of Political Science, FU Berlin
www.polsoz.fu-berlin.de/en/polwiss/

– Leibniz-Zentrum Moderner Orient
www.zmo.de

– Friedrich Schlegel Graduate School of Literary Studies, FU Berlin
https://www.geisteswissenschaften.fu-berlin.de/en/friedrichschlegel/index.html

– Institute of Islamic Studies, FU Berlin
www.geschkult.fu-berlin.de/en/e/islamwiss

– Museum for Islamic Art
www.smb.museum/isl

– Seminar for Semitic and Arabic Studies, FU Berlin
www.geschkult.fu-berlin.de/en/e/semiarab

– Center for Near and Middle Eastern Studies, Philipps-Universität Marburg
www.uni-marburg.de/cnms

– MECAM – Merian Centre for Advanced Studies in the Maghreb
https://mecam.tn/




جا‌به‌جایی‌های عظیم فرهنگی-اجتماعی و جنبش زندگی روزمره در ایران

نویسنده: عباس کاظمی

فیپا: کاظمی، عباس، “جابجایی‌های عظیم فرهنگی-اجتماعی و جنبش زندگی روزمره در ایران”، چشم انداز ایران، ش136، آبان و آذر ، 1401، ص49-55.

جریان‌های اعتراضی در ایران پسا‌انقلاب از دو لایه در‌هم تنیده کلی در جامعه برخوردار است: یک لایه از آن را تحقیقات پیمایشی ظرف چند دهه گذشته به خوبی آشکار کردند که خود را بیشتر در دو سطح مشکلات اقتصادی (بیکاری، مسکن و تورم) و سطح مشکلات اجتماعی (بی‌اعتمادی، دروغ‌گویی، ریا‌کاری و چاپلوسی و به‌طور کلی تضعیف ارزش‌های اخلاقی) نشان داده است. لایه دیگری وجود دارد که بیشتر فرهنگی است و با سبک زندگی و آزادی‌های شخصی همراه است و به‌طور کلی می‌توان آن را با به رسمیت شناختن چیزهای معمولی (از چیز خوردن، قدم زدن، کنسرت یا ورزشگاه رفتن) بیان کرد. این قبیل مطالعات بیشتر در تحقیقات کیفی به‌طور خاص در عرصه مطالعات فرهنگی، مطالعات زنان و مطالعات جوانان دنبال شده است. در این نوشتار در کنار نشان دادن تعمیق اعتراضات در لایه اول نشان دادیم که شکلی از اعتراضات کمتر جدی گرفته شده نیز همواره وجود داشته است و مسیری متفاوت را از دل جنبش زندگی روزمره در طول چندین دهه گشوده است. این اعتراض یا مقاومت، در نام گذاری‌ها، شکل مسافرت، نحوه لباس پوشیدن، آرایش، نحوه اجتماع و حضور در مکان‌های مشخص، نوع و شکل مصرف رسانه‌ها، همواره توسط جمعیت‌های معترض تبلور یافته است؛ اما از دهه 90 این اشکال از جنبه‌های فردگرایانه‌تر به شکل جماعت‌های فرهنگی تبدیل شد و در دهه 1400 از طریق تلاقی با نارضایتی‌های لایه اول نمودی آشکارا سیاسی یافت.

آموزش خرد زندگی در اندیشۀ پارسی گویان

دوره آموزشی خردِ زندگی در اندیشۀ پارسی‌گویانِ هزارۀ نو: خوانش متون ادبی و بررسی آموزه‌های جریانِ ادبی عرفانی

مدرس: اردشیر منصوری*
مقدمه
در دهه‌های اخیر، گویندگان و نویسندگان بسیاری بر شرح متون ادبی که در فضای عرفان ایرانی-اسلامی آفریده شده متمرکز بوده‌اند. از این منظر از اندیشه‌های بزرگانی چون سنایی و عطار و ابوسعید و نجم الدین رازی و عین القضات و شمس تبریزی و مولوی بسیار رازگشایی شده است. حتی آراء و آموزه‌های کسانی چون سعدی و حافظ از این منظر خوانش شده است. محصول چنین شرح‌هایی البته در جای خود بسی ارزشمند است. از رهگذر این تلاشها آموزهِ‌های معنوی و اخلاقی درخور تأمل و بهره‌گیری در اختیار مشتاقان قرار گرفته و می‌گیرد. اما آیا میراث به‌جا مانده از هزار سال آفرینش فرهنگی و ادبی در زبان فارسی، تنها ذیل ” آموزهِ‌های عرفانی و اسلامی” می‌گنجند؟ آیا نمی‌توان به موازات جریانهای فکری گوناگون اسلامی (فلسفه، کلام، فقه، تفسیر) به ویژه جریانِ عرفان اسلامی، اندیشه‌های موازی را در میراث ادبی و فرهنگی ایرانی سراغ گرفت؟ آیا در آن جریان آشنا و غالب (عرفان اسلامی)، با همۀ ثمراتش، نمی‌توان با نگاه نقادانه نگریست؟ اگر مفاهیم کلیدی و مرکزیِ گفتمان عرفانی-اسلامی عبارت باشند از دوگانه‌های: زهد/دنیادوستی، آسمان/زمین، افلاک/خاک، روح/جسم، ترک کام/کامجویی، آخرت‌گروی/دنیاگروی، قناعت/عشرتِ، آگاهیِ‌موهبی/علم‌رسمی، و مشهورترین دوگانه: عشق/عقل(خرد)، که در همۀ اینها طرف اول ممدوح است و طرف دوم مذموم، آیا نمی‌توان گفتمانی متفاوت در میراث ادبی و فرهنگی هزارۀ اخیر با دال‌های محوری اساسا دیگرگون یافت؟
به نظر می‌رسد آن خط موازی اندیشگی در فرهنگ ایرانی قابل رصد است که در آن کامروایی و زیست این جهانی و حتی زندگی تنانه این مایه تحقیر نمی‌شوند، در عین آن که معنویت و اخلاق نیز پاس داشته می‌شود. اگر روحِ جریان نخست را” معنویت‌گراییِ مبتنی بر عشق آسمانی و تقوی‌منشی” و مستلزم” خوار داشتِ زندگیِ لذتجویانه این جهانی بدانیم، دربارۀ این جریان موازی می‌توانیم گرایش به “معنا جویی شادیگرایانه” را بیابیم و بنیاد این نگاه دوم را به کوتاه سخن” خِرد زندگی” بنامیم. اجمالا دانش و دادگری و دهش و دوستی و رواداری و شادخواری آمیخته با خردگرایی، از جمله مضامین مرکزی مورد عنایت در این جریان موازی از پارسی‌سرایان بزرگ تاریخ ایران هستند که بر آن سریم در این دورۀ آموزشی به بازاندیشی در آنها بنشینیم. در این مسیر به آموزه‌های گرانسنگ میراث عرفانی نیز اشاره خواهد شد، البته بدین سیاق که آنها را در بوتۀ نقد، و نه البته نفی و طرد، قرار خواهیم داد و بر سبیل مقایسه بدانها اشاره خواهیم داشت.
متون مورد توجه در این جریان موازی بدین قرار خواهند بود:
ابیات پراکندۀ سده‌های نخستین سرایش شعر در ایران پس از اسلام، رودکی، فردوسی، فخرالدین اسعد گرگانی، خیام، نظامی، و سرانجام شاعرانی که در مرز میانۀ دو جریان قرار دارند، یعنی سعدی و حافظ.
………………………………………………………………………………………
جزئیات برنامه:

– زمان شروع: دی 1401
– یکشنبه‌ها ساعت8 تا10 بعدازظهر، به وقت تهران (یک هفته در میان)

  • شیوۀ ارائه:
    حضوری و مجازی (در پلتفرم مناسبی که برای ثبتنام شدگان اعلام خواهد شد).
    -هزینه ثبت نام برای شرکت کنندگان حضوری: هر 12 جلسه مبلغ 3/600/000 تومان

    توجه: ظرفیت کلاس حضوری 15 نفر می باشد و پس از تکمیل ثبتنام از پذیرفتن دیگر دوستان معذوریم.

  • هزینه ثبت نام برای شرکت کنندگان غیرحضوری: هر 12 جلسه 1/200/000 تومان
  • هزینه ثبت نام برای شرکت کنندگان خارج از کشور: هر 12 جلسه 120 دلار

یادآوری: برنامۀ اینترنتی به گونهای تنظیم خواهد شد که برای علاقهمندان ِ خارج از ایران نیز امکان حضور فراهم گردد.
اطلاعات حساب برای علاقمندان داخل کشور:
شماره کارت : 6037991899932465
شماره شبا:68017000000011141499700 IR
شماره حساب: 011141499700
بانک ملی-به نام مؤسسه فرهنگی هنری سروش مولانا
……………………………………………………………………………………………….
اطلاعات حساب برای علاقمندان خارج از کشور:
New Account Info:
Bank Name: Westpac
Account Name: Australian Trade Corporation
Account No.: 032002956563
SWIFT: WPACAU2SXX

*دانش آموختۀ فلسفۀ علم؛ عضو پیوستۀ انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری؛ مدرس: فلسفه، اخلاق، تفکر نقادانه، ادبیات

ت‍اری‍خ‌ س‍ک‍ه‌ (دوران‌ ق‍اج‍اری‍ه‌)

تاریخ سکه (دوران قاجاریه)، پژوهشی است در خصوص سکه‌های ضرب شده در عصر قاجار. نویسنده پس از ذکر تاریخچه‌ای از ضرب سکه در ایران و مسائل مربوط به آن، هم‌چون ضرابخانه‌ها، انواع سکه‌ها از نظر جنس فلز و تصاویر و نقوش نقر شده بر آن‌ها، سی و یک نوع سکه‌ی رایج در ایران عصر اسلامی، به ویژه از دوره‌ی صفویه به بعد را معرفی می‌کند. برخی از این سکه‌ها عبارت‌اند از: پاپتی، پشیز، تومان، پاپاسی، عباسی، شاهی، لاری، فلوس، نادری، قران، صنار و…

فصل پایانی کتاب نیز به معرفی سکه‌ها، مهرها و مدال‌های پادشاهان قاجار (از آقامحمدخان تا احمدشاه) و هم‌چنین شاهزادگان و شخصیت‌های برجسته‌ی کشوری در عهد قاجار اختصاص دارد. از میان این افراد می‌توان از حسین‌ قلی‌خان جهانسوز، جعفر قلی‌خان، عباس میرزا، سالارالدوله، حسین‌علی میرزا، حسن‌خان سالار و محمدحسن‌خان نام برد. از دیگر مطالب کتاب می‌توان به واحدهای وزنی سکه‌ها، انواع خطوط و تاریخ‌های ذکر شده بر روی سکه‌ها، و ارزش عیار و علامات مخصوص سکه‌ها اشاره کرد. مطالب کتاب با تصاویر زیادی از سکه‌ها و مدال‌های عصر قاجار همراه است. داریوش شهبازی فراهانی (متولد 1322) نوشته‌ی روی سکه‌ها، مهرها و مدال‌ها را نیز در کتاب آورده است.

ج‍ه‍ان‌ و ان‍س‍ان‌ در ف‍ل‍س‍ف‍ه‌

از لحظه‌ای که انسان‌ها به مرحله هستی تاریخی انسانی گام نهادند، یعنی دست‌ها را از زمین آزاد کردند و سپس آن‌ها را برای ساختن افزارهای سنگی به فعالیت گماردند، حواس ایشان نیز دارای ویژگی انسانی شد. از سوی دیگر، ویژگی هستی انسانی، از مرحله‌ای آغاز شد که انسان‌ها توانستند نیازمندی‌های طبیعی نخستین خود را خودشان ارضاء کنند، یعنی به یاری افزارهای ساخته خودشان، برای ارضاء نیازمندی‌هایشان، مواد طبیعی را دگرگون یا دست‌کم تغییر شکل دهند، و این در لحظه‌ای بود که کار پدید آمد. اما کار نیز درست در مرحله‌ای پدید آمد که انسان‌ها دارای هستی ویژه اجتماعی شده بودند، یعنی همکاری می‌کردند. همکاری آغاز هستی ویژه انسانی آدمی بود. آغاز هستی انسانی او، همچنین آغاز جدا شدگی او از طبیعت بی‌واسطه پیرامونش، در عین همبستگی با آن بود، یعنی پیدایش یک ‌گونه داد و ستد، یا گونه‌ای پیوند ویژه میان آدمی و طبیعت پیرامونی او. البته شکل طبیعی و غریزی این داد و ستد را در زندگی به‌ اصطلاح “فیزیولوژیک” جانوران و انسان هر دو می‌یابیم، که به یاری حواس و اندام‌‌های بیرونی و درونی، میان طبیعت و جانور (و همچنین انسان) روی می‌دهد. اما گفته شد که انسان‌ها در مرحله‌ای معین از گسترش تاریخی خود، آغاز به‌کار کردند؛ این بدین معناست که کار، شکل ویژه هستی انسانی، یا دقیق‌تر بگوییم، شکل ویژه فعالیت هستی انسانی به‌ منظور تحقق این مبادله مواد یا داد و ستد میان او و طبیعت است. پس کار در این مفهوم تازه، مبادله یا داد و ستد غریزی طبیعی و آغازین انسان و مواد از پیش موجود در طبیعت پیرامونی او نیست. این یک خصلت حیوانی است، که نمی‌تواند در طبیعت پیرامونی خود هیچ‌گونه دگرگونی پدید آورد، تنها آن را می‌خورد، مواد آن‌ را در خود می‌کشد، از آن‌ها می‌کاهد و هنگامی هم که دیگر چیزی یا موادی برای گرفتن و به درون کشیدن نیافت، ناگزیر می‌میرد.

درباره نویسنده
شرف‌الدین خراسانی ملقب به شرف (زادهٔ ۱۲ اسفند ۱۳۰۶ در همدان — درگذشتهٔ ۱۴ آبان ۱۳۸۲ در تهران) پژوهشگر فلسفه و از برجسته‌ترین استادان فلسفهٔ یونانی در ایران بود. وی مدرک دکترای فلسفه خود را در اوایل دهه شصت میلادی از دانشگاه کمبریج انگلستان اخذ کرد و در آنجا به تدریس ادبیات فارسی و فلسفه پرداخت. حوالی سال ۱۳۴۳ به ایران بازگشت و در دانشگاه ملی (شهید بهشتی) به تدریس پرداخت. دو سال بعد در ایران، گروه فلسفه دانشگاه ملی را بنیاد نهاد و از سال ۱۳۴۶ تا بهمن ۱۳۵۷ مدیر این گروه بود.

شرف‌الدین خراسانی در آن واحد به دو برهۀ زمانی بسیار تعیین‌کننده در فلسفه توجه ویژه داشت. نخست آنکه او به روزهای “آغاز فلسفه” و فیلسوفان پیش از سقراط و همچنین فیلسوفان یونانی ـ سقراط، افلاطون، ارسطو ـ و میراث هلینیزم عنایتی خاص داشت و به خوبی دریافته بود که بدون فهم عمیق اقوال فیلسوفان یونان، قادر نخواهیم بود به خوبی تاریخ فلسفه، به‌ویژه فلسفۀ غربی را، به مثابه امری به هم پیوسته، ارگانیک و واجد صورت واحد به درستی دریابیم. از این رو بخش مهمی از آثار دکتر شرف را تحقیق و تطبع و توضیح آراء فیلسوفان پیش از سقراط و دورۀ حکمای بزرگ یونانی و میراث فلسفه یونان دربر می‌گیرد.

از سوی دیگر دکتر شرف‌الدین خراسانی فیلسوف زمان خود بود و نمی‌توانست به سنت مدرن و جدیدتر از آن فلسفه‌های رایج زمان خود، اعم از فلسفه‌های تحلیلی‌ ـ زبانی و فلسفۀ معروف به قاره‌ای (Continental) بی‌توجه باشد. از این‌رو به تألیف و ترجمه دربارۀ معرفی فلاسفۀ زمانه خویش نیز پرداخت.

درخواست فرصت مطالعاتی در دانشگاه پرینستون

محل برگزاری: دانشگاه پرینستون
تاریخ اعتبار: 1401/10/11

The Sharmin and Bijan Mossavar-Rahmani Center for Iran and Persian Gulf Studies at Princeton University invites applications for a postdoctoral research associate or more senior researcher in the relevant fields of Iran and the Persian Gulf in the 19th – 21st century. Anticipated to start in September 2023, the position is open to scholars of all academic disciplines in the humanities and social sciences. This full-time, twelve-month position is renewable annually for up to three years, subject to satisfactory performance and available funding. The center promotes interdisciplinary approaches to advancing the study of Iran and the Persian Gulf, with special attention to the region’s role and significance in the contemporary world. The goal of the program is to support outstanding scholars of Iran and the wider Persianate world at an early stage of their careers and thus to strengthen the field of Iranian and Persian Gulf Studies in the United States and abroad. In addition to their salary, researchers receive funding (up to $4,000 per academic year) for research-related expenses (books, conferences, travel expenses, etc.). The center provides office space and staff support as well as a taxable moving allowance to help defray domestic or international moving expenses. Researchers are required to be in residence in Princeton or the local vicinity or demonstrate to the program’s satisfaction the ability to be on campus on a daily basis and on short notice in order to fulfill responsibilities relating to in-person participation. They are responsible for their own accommodations. A Ph.D. conferred between 2018 and the start date is required. Candidates are required to apply online at https://www.princeton.edu/acad-positions/position/28265 and submit the following documents: (1) a cover letter with title and summary of the proposed research project (200 words); (2) a research proposal (max. 1500 words), including description of the project, bibliography, timetable, explicit goals, and the reason for pursuing at Princeton; (3) curriculum vitae and list of publications; (4) sample chapter (in English) of dissertation or other recent work; (5) contact information for three references. In order to be considered for this position, all application materials must be received by January 1, 2023, 11:59 pm EST.

DEADLINE: All materials must be received by January 1, 2023, 11:59 p.m. EST. The preferred start date is September 1, 2023. This position is subject to the University’s background check policy. Essential Qualifications: Ph.D. required (conferred between 2018 and appointment start date) Researchers may not pursue another degree while in this appointment, nor may they hold any other fellowships or visiting positions concurrently. Appointments cannot be deferred to a later term. Instructions for Applying: Complete the online application and click “Apply to this Posting” at the top of the posting details page. Documents that can be associated with this posting: Cover letter, Statement of Research Interest, Resume/CV, Bibliography/Publications List, Writing Sample, Other Document 1 Proposed Start Date: 09-01-2023. End date, if a Term Appointment: 09-01-2024. This twelve-month position may be renewed for up to three years, subject to satisfactory performance and the availability of funds. Princeton University is an equal opportunity/Affirmative Action employer and all qualified applicants will receive consideration for employment without regard to age, race, color, religion, sex, sexual orientation, gender identity or expression, national origin, disability status, protected veteran status, or any other characteristic protected by law.

How to Apply

The form must be completed to submit your application for this position. Please click here to see the form.

It is recommended that you read through the entire application and gather the required application materials before beginning your application. You will not be able to save or return to edit a partial application. Only complete applications will be accepted for consideration and the application form must be completed in its entirety before it can be submitted.

Upon submitting your application, you will receive a confirmation email at the email address that you provide in your application. In some cases, your references may be contacted using the email address that you provide for them and may be asked to provide their recommendation via a web-based form similar to the application form.

Be sure to provide the correct email addresses for you and all of your references to ensure that communications from Princeton University are properly delivered.

For more information send an email to iran@princeton.edu or call 6092580576 .

جامعه‌شناسی روسپی‌گری: بررسی آسیب‌های اجتماعی

روسپی کیست و روسپی‌گری از چه زمان و با چه هدفی گسترش یافت؟ تاریخ روسپی‌گری در ایران از چه زمانی آغاز می‌شود و چه عواملی در رشد این پدیده تاثیرگذار بوده‌اند؟ اغلب اوقات، زنان فحشا را به‌مثابه رفتاری موقت برای افزایش درآمد خود درنظر می‌گیرند، اما به‌رغم خواسته خود در این كار باقی می‌مانند و قسمت اعظم درآمد آن‌ها را واسطه‌ها كسب می‌کنند؛ درواقع زنان تن‌فروش خود قربانی فعل مجرمانه‌ای هستند که مشتری‌های‌شان آن را تشویق می‌کنند. این کتاب جمع‌بندی مطالعات سال‌های گذشته دربارۀ روسپی‌گری است. نویسنده ضمن مروری تاریخی بر وضعیت روسپی‌گری در ایران و جهان و قوانین مرتبط با آن، مجموعه یافته‌های حاصل از مطالعۀ خود و همکارانش را با عنوان “ارزیابی سریع وضعیت روسپی‌گری در شهر تهران” به یافته‌های قبلی افزوده تا تصویری به‌روزتر و شفاف‌تر از موضوع ارائه دهد.

کتاب جامعه شناسی روسپیگری دارای 6 فصل و دو مقدمه است. در قسمت اول مفهوم روسپی و دیگر واژه‌های مرتبط با آن بررسی می‌شود و سپس نویسنده نگاهی به تاریخ روسپی‌گری در ایران و جهان دارد. فصل دوم به نظریه‌هایی دربارۀ روسپی‌گری اختصاص دارد. نظریه‌هایی که شامل زیست‌شناختی، روان شناختی، جامعه‌شناختی، جرم شناختی و فمینیستی می‌شود. “زنان روسپی چه کسانی هستند” در فصل سوم بررسی می‌شود و ویژگی‌هایی از خانواده و اجتماع مورد توجه قرار می‌گیرند.
فصل چهارم به پرسش دیگری از زنان روسپی می‌پردازد، این که “چرا برخی زنان روسپی می‌شوند؟” پس از پاسخ به این پرسش نویسنده علل و عوامل وابسته به آن را توضیح می‌دهد. عنوان فصل پنجم روسپی‌گری و ایدز نام دارد که در بخش‌های کوچک‌تری تمام موارد وابسته به این بیماری بازگو می‌شود. در فصل پایانی و ششم با نام قوانین و مقررات روسپی‌گری نویسنده به قوانین پیش از انقلاب و پس از انقلاب ایران و همچنین قوانین بین‌المللی می‌پردازد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
روسپی‌گری ســابقه‌ای دیرینه دارد و در اکثر جوامع شــناخته شدۀ پیشین وجود داشته اســت. اما مانند هر پدیدۀ اجتماعی دیگری، تعریف و شکل تن فروشی در گذر زمان دگرگون شده اســت. بنابر آنچه ویل دورانت (1378) در کتاب تاریخ تمدن ذیل عنوان “عوامــل اخلاقی تمدن” آورده، هرچند روســپیگری در صور مختلف سابقة دیرینه دارد، تاریخ ظهور آن به عنوان حرفه و وسیلۀ کسب منفعت و سود اقتصادی به زمان پیدایش مدنیت و مالکیت خصوصی و از بین رفتن آزادی عمل جنســی پیش از زناشــویی بر می‌گردد. به عنوان مثال تا پیش از شکل‌گیری پیشرفت مالکیت خصوصی، زنا از گناهان صغیره به شــمار می‌آمد و تنها پس از آن بود که گناه کبیره نام گرفت. در واقع هرچند در جوامع اولیه گزارشهایی دربارۀ دخترانی هســت که گاهگاهی خود را می‌فروختند تا جهیزیه فراهم کنند، یا پولی برای پیشکش کردن به معابد به دســت آورند، این کار آنها در آن زمان اقداماتی اخلاقی همچون فداکاری اجباری برای مساعدت کردن به والدین یا سیر کردن خدایان گرسنه تلقی می‌شد (دورانت، 1378).

چاپ دوم این کتاب با عنوان فرعی “بررسی آسیب‌های اجتماعی” توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه راهی بازار کتاب ایران شده است.

دربارۀ نویسنده

سعید مدنی متولد 1339 جامعه‌شناس، پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار است. او همچنین جرم‌شناس، عضو سابق هیئت مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران، سردبیر پیشین فصلنامه رفاه اجتماعی، سردبیر و عضو هیئت تحریریه پیشین نشریه ایران فردا، بوده و سال‌ها به آموزش و پژوهش در زمینه مسایل اجتماعی، ازجمله اعتیاد، خشونت علیه زنان و کودکان، فقر و نابرابری و تن‌فروشی، اشتغال داشته و تاکنون مقالات و کتاب‌های زیادی در این زمینه منتشر کرده است.

 




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار