نتایج جستجو:


قمار عاشقانه شمس و مولانا

book-preview

 

عبدالکریم سروش در قمار عاشقانۀ شمس و مولانا با قلمی تحلیلگرایانه به شرح زندگانی و سلوک معنوی مولانا می‌پردازد. آنچنان‌که وی «زاهد با ترس» و «سجاده‌نشین باوقار» و «شیخ زیرک» و «مرده گریان» و «شمع جمع منبلان» قصه را پس از «طلوع شمس عشق» در «افق اقبالش»، «زنده‌ای خندان»، «عاشقی پران»، «یوسفی یوسف‌زاینده» و «آفتابی بی‌سایه» وصف می‌کند و او را به توصیف خودِ مولانا، قمارباز عاشق می‌خواند.

حکمت و معیشت: شرح نامه امام علی(ع) به امام حسن(ع)

book-preview

 

حکمت و معیشت شرح نامۀ حکیمانه و حاکمانۀ امام علی (ع) به فرزند خویش است که مشتمل بر لباب حکمت عملی و اصولی تدبیر منزل و تهذیب خلق و تنظیم معیشت دنیوی است. این گنج شایگان شامل ده‌ها درس و ادب رایگان از این دست است. حکمت و معیشت به قدر مقدور و با تکیه بر توفیق و عنایت حق، به کاوش در آن کوشیده است تا اندکی از دِین عظیمی را که بدان کتاب الهامی دارد ادا کند.
امام علی (ع) در این نامه با فرزندان صلبی و همۀ فرزندان روحانی‌اش که «بی‌مزاج آب و گل نسل وی‌اند» سخن می‌گوید و گزیدۀ تجربه‌های ناب عمر پر حادثه و پر تأمل خود را با آنان در میان می‌گذارد و به آنان درس عبودیت و حریت و حکمت و عزت و عفت و دنیاشناسی و مرگ‌اندیشی می‌دهد و خُرد و کلانِ رموز آداب معیشت کامیاب و سعادتمند باز می‌نماید که بسیارگو و آرزوپرور و ضعیف‌کش و زیادت‌طلب و آبروفروش و حرام‌خوار و بدگمان و ناشکیبا و شتابکار و جدالگر و خودبین مباش. خود را عزیز دار که هیچ چیز بهای تو نیست و بردۀ غیر مباش که بردگی برای تو نیست. پارسا و سبکبار و خدا‌طلب و مرگ‌اندیش و صبور و نیکخواه و دعاخوان و رازدار و تجربه‌اندوز و دوست‌نگهدار و بردبار و محسن و مشفق باش.

بسط تجربه نبوی

در کتاب قبض و بسط تئوریک شریعت سخن از بشری‌بودن و تاریخی‌بودن و زمینی‌بودن معرفت دینی می‌رفت و اینک در کتاب بسط تجربۀ نبوی سخن از بشریت و تاریخیت خود دین و تجربۀ دینی می‌رود. به عبارت دیگر این کتاب رویۀ بشری و تاریخی و زمینی وحی و دیانت را بدون تعرض به رویۀ فراتاریخی و فراطبیعی آن، بلکه با قبول و تصدیق آن می‌کاود و باز می‌نماید و می‌کوشد تا توضیح دهد که شاهد ماورای طبیعت وقتی جامۀ طبیعت به تن می‌کند و شهسوار ماورای تاریخ وقتی پا به میدان تاریخ می‌نهد، چه پیچش‌ها در اندامش می‌افتد و چه غبارها بر چهره‌اش می‌نشیند و ذاتیاتش در محاصرۀ کدام عرضیات می‌افتند و اطلاقش تخته‌بند کدام قیود می‌شود.

بسط تجربه نبوی شامل مباحثی در حوزۀ دین‌شناسی است که عبدالکریم  سروش آ‌ن‌ها را در سخنرانی‌هایی به مناسبت‌های گوناگون ایراد یا درمجلاتی چاپ کرده است. مبحث اول همنام کتاب یعنی بسط تجربه نبوی نام دارد. سروش از وحی با عنوان «تجربۀ دینی» یاد می‌کند و دین  را عصارۀ تجربه‌های روحی و اجتماعی پیامبر معرفی می‌کند. او معتقد است پیامبر دو سطح تجربه (برونی و درونی) داشت و به مرور زمان، در هر دو، مجرب‌تر شد و اسلام محصول  گسترش این تجربه‌های پیامبر است. از نگاه او هم پیامبر انسان است و هم اطرافیان او،  پس  تجربه او نیز انسانی است و از مواجهۀ این عناصر انسانی آئینی انسانی زاده می‌شود. به اعتقاد او عمر پیامبر در تعامل تجربه و واقعیت گذشته است و هر چه پیامبر کامل شده دین او کامل‌تر شده است.

موضوع بحث دوم کتاب دربارۀ ذاتی و عرضی بودن دین است. سروش معتقد است دین ذاتی و ماهیتی ارسطویی ندارد بلکه  مقاصدی دارد که این مقاصد ذاتیات دین هستند. عرضیات اسلام از نظر او بدین شرح می‌باشند: 1. عربی بودنِ زبان است که می‌توانست زبان دیگری جای آن را بگیرد. 2. فرهنگ اعراب 3. تصورات و تصدیقات و تئوری‌های دین 4. حوادث تاریخی وارد در قرآن و سنت  5. پرسش‌های مؤمنان و مخالفان و پاسخ‌های وارده بر آن‌ها 6. احکام فقه و شرایع دینی 7. جعل‌ها، وضع‌ها، و تحریفاتی که مخالفان در دین کرده‌اند 8. توانایی و وُسع مخاطبان دین. ذاتیات دین هم از نظر وی عبارتند از: آدمی خدا نیست، بلکه بندۀ خداست (اعتقادی). سعادت اخروی مهم‌ترین هدف زندگی آدمی و مهم‌ترین غایت اخلاق دینی است (اخلاقی). حفظ دین و عقل و نسل و مال و جان مهم‌ترین مقاصد شارع در حیات دنیوی است (فقهی). سروش بر این باور است که از هیچ امر عَرَضی به هیچ امر ذاتی نمی‌توان رسید. از نگاه وی اسلام اعتقادی عین ذاتیات و اسلام تاریخی عین عَرَضیات و مسلمانی در گرو اعتقاد و التزام به ذاتیات است و دین‌شناسی نظری به معنای بازشناختن ذاتیات از عرضیات و اجتهاد فقهی مستلزم ترجمۀ فرهنگی عرضیات است.

بحث سوم کتاب دربارۀ دین حداقّلی و حداکثری است. سروش به دین از جنبه‌های مختلف مانند فقه، علوم انسانی، و اخلاق می‌نگرد و با آوردن گزارشاتی نشان می‌دهد که تمامی این‌ها نظامی حداقلی دارند نه حداکثری. از نظر او  تاریخ نشان داده است که دائماً بر معرفت دینی افزوده می‌شود و این افزایش‌ها منوط به استخراج از کتاب وسنت نیست بلکه پاره‌ای از آن‌ها کشف و تجربۀ خود دینداران است. از نظر سروش حتی هدایت دین هم حداقلی است و به سوی تزاید و تکامل و بسط پیش‌ می‌رود. از نگاه وی کامل بودن دین که در قرآن آمده است به معنای جامعیت دین نیست چرا که جامع یعنی دربرگیرندۀ همه چیز. پس کامل بودن به این معناست که دین نسبت به هدف خود در آن حوزه‌ای که برای عمل و رسالت خود برگزیده است چیزی کم ندارد. دین در قلمرو فقه و اخلاقیات و جهان‌بینی و غیره حداقل‌ها را داده و کامل عمل کرده است و نقصانی در آن نیست. سروش در پایان اضافه می‌کند که با اجتهاد و بسط آن‌ها قلمرو دین از حداقلی بودن خارج نمی‌شود و دین همیشه اقلی خواهد ماند. کسانی که انتظارات گزافی را نسبت به دین برمی‌انگیزند رفته رفته مشروعیت و مقبولیت خود دین را از آن می‌ستانند.

دو مبحث بعدی در بسط تجربه نبوی دربارۀ خاتمیت پیامبر است. از نظر سروش با رحلت پیامبر نبوت خاتمه یافته است و دراین مرحله بشر به بلوغ فکری دست یافته است. پس انسان با عقل ومنطق واستدلال خود می‌تواند دست به اجتهاد در دین بزند و به عبارتی دین را عقلانی کند. در آخر کتاب مجموعه‌ای از سخنرانی‌های سروش با عناوینی همچون «نو کردن ایمان»، «تفسیر متین متن»، «راز و راززدانی» آمده است.

این کتاب را پیامبرنامه نیز می‌توان نامید؛ چرا که سراپا از بسط دین به تبع بسط تجربۀ درونی و بیرونی پیامبر حکایت می‌کند و وحی رسالت را تابع شخصیت رسول می‌شمارد. خاتمیت نبوت را مقتضی و موجب ختم حضور نبی در عرصۀ دینداری نمی‌گیرد و بر این حضور به خاطر تأمین طراوت تجربه‌های دینی انگشت تأکید می‌نهد و عمدۀ سخن در آن مربوط به منزلت کانونی شخصیت بشری پیامبر در تشریع و تجربۀ دینی و نقش ولایت او در تداوم دینداری است.

اوصاف پارسایان

book-preview

 

اوصاف پارسایان از اخلاقی‌ترین و لطیف‌ترین کتابهای عبدالکریم سروش است: مجموعه درسگفتارهای او دربارۀ خطبه متقین یا خطبۀ همّام در نهج‌البلاغه. این سخنرانی علی(ع) از اعجاب‌آورترین سخنرانی‌هاست که علاوه بر بلاغت، سراسر معنا، و سرشار از مفاهیم اخلاقی است.
عبدالکریم سروش که احاطۀ خوبی بر ادبیات عرفانی و علوم جدید دارد، وقتی به تفسیر این خطبه می‌پردازد تنها یک تفسیر خشک و خالی ارائه نمی‌دهد، بلکه کتابی پر از نکته‌های سیاسی، اخلاقی، عرفانی، اجتماعی و فلسفی برای مخاطب خود دارد و همین امر از این اثر کتابی بی‌بدیل ساخته است که خواندنش روح‌نواز است و مأنوس‌شدن با آن روح را جلا می‌بخشد. علاوه بر این احاطۀ او بر ادبیات عرفانی مخصوصا جلال الدین رومی مشهور به مولوی و مولانا سبب شده است که در جای‌جای این اثر به شرح ابیات او نیز بپردازد و گنجینه‌ای از اشعار و احادیث معنوی را به مخاطب خویش عرضه کند. این مجموعه ویژگیها کتاب را بیش از پیش دلنشین کرده است.

اندیشۀ سیاسی معاصر در جهان عرب: از قرارداد پارساروویتز تا قرارداد غزه – اریحا

book-preview

 

اگر قرار باشد وضعیت کنونی اندیشۀ سیاسی و اجتماعی در جهان عرب در یک جمله خلاصه شود -که البته دربارۀ عرصۀ عمومی در حیات بشری، کاری خطرناک و گاه ناممکن است- می‌توان خطر کرد و گفت در دو سه سدۀ گذشته، عرصۀ عمل و عرصۀ فکر، بسیار از هم جدا افتاده‌اند. تمام کوشش‌هایی که در غالب نحله‌های فکری شده است و در نوشتار حاضر مورد بحث قرار خواهد گرفت، در پی ارائۀ چارچوبی بوده است که این دو حوزه را به هم نزدیک کند، تا بلکه جهان عرب مجددا در جرگۀ جوامع مولد قرار گیرد. دلایل تلاطم‌های شدید و نوسان‌های متعدد در هر دو حوزۀ فکر و عمل، دقیقا به دلیل همین جدایی مفرط بوده است. پژوهش حاضر، یک هدف کلی را دنبال می‌کند: در پی آن است که از این وضعیت، صورت‌برداری مفصلی ارائه کرده، در ضمن علل چنین وضعیتی را تبیین نماید.
به نظر می‌رسد نحله‌های فکری، حداقل دوبار دچار «تغییر و تحول الگوی فکری» شده باشند. از یک سو، پس از برخورد اولیۀ جهان اسلام و به تبع آن، جهان عرب با جهان جدید، الگوهای فکری کهن که برای قرون و اعصار، کارآمدی و تناسب محیطی داشت به سستی گروید و از آنجا که انسان متفکر به حوادث مستحدثه و چالش‌های محیط پاسخ می‌گوید، کوشش‌های متعددی در جهت صورت‌بندی الگوهای فکری جدید صورت گرفت و طرح‌هایی نیز ارائه گردید. از سوی دیگر پس از شکست همه جانبه در جنگ شش‌روزۀ 1967 اعراب و اسرائیل، معلوم شد که الگوهای شکل‌بندی‌شدۀ جدید، کارآمدی ندارند و باید مجددا مورد بازبینی قرار گیرند. مسلما هر صورت‌برداری، درجه‌ای از تفسیر را نیز به همراه دارد، بنابراین، پژوهش حاضر می‌کوشد معنای کلان این تحولات را نیز ارائه نماید.

التعلیقات ابن سینا

التعلیقات یکی از آثار مهم ابن‌ سینا (شامل تعلیقات یا حاشیه‌های ابن سینا و فارابی) در مباحث منطقیّات، طبیعیّات و الهیّات، به‌ روایت بهمنیار بن مرزبان شاگرد برجستۀ ابن‌ سینا است. نسخه‌های خطی این اثر در سه شکل یا هیئت موجود است که هیئت سوم با دو هیئت دیگر در ترتیب تعلیق‌ها تفاوت اساسی دارد و تا اندازه‌ای بر پایۀ موضوع و بحث تنظیم شده است. هیئت نخست تنها در داشتن فهرستی از مطالب تعلیق‌ها به قلم ابوالعباس لوکری (شاگرد بهمنیار) از هیئت دوم متمایز می‌شود.
تصحیح انتقادی و تحقیقی این کتاب با بررسی تاریخی‌ ـ ‌تطبیقی حدود بیست نسخۀ خطی در کتابخانه‌های داخلی و خارجی و بر پایۀ پنج نسخۀ برگزیدۀ معتبر (یک نسخه از هیئت نخست، سه نسخه از هیئت دوم و یک نسخه از هیئت سوم) انجام پذیرفته و حروفچینی و ویرایش نهایی شده است. موسویان، محقق و مصحح این چاپ، بسیاری از منابع ابن سینا و پیوندهای آن با آثار دیگرش و آثار بهمنیار را یافته است، و نیز نشان داده که تعلیقات فارابی در چه جاهایی و چگونه در تعلیقات ابن‌ سینا گنجیده است.
پیش ‌از ‌این و برای نخستین بار، عبدالرحمان بدوی در سال 1972 میلادی کتاب التعلیقات را با اعتماد به یک نسخه در کتابخانۀ قاهره و عنایتی اندک به نسخه‌ای از کتابخانۀ پرینستون به‌ دست چاپ سپرد و در ایران نیز منتشر شد (قم، مکتب الإعلام الإسلامى، 1404 ق). چاپ بدوی بدون رعایت ابتدایی‌ترین موازین تصحیح علمی و انتقادی عرضه شده که آکنده از بدخوانی‌های نسخه‌ها و نادرستی‌های صوری و محتوایی است و افزون بر ‌آن، از فهرست‌های فنی لازم و درخور چنین اثر مهمی برخوردار نیست.

فرهنگ توصیفی فلسفه اخلاق: انگلیسی – فارسی

شاید ساده‌ترین راه برای به دست‌ دادن فرهنگی توصیفی در فلسفۀ اخلاق این باشد که یکی از فرهنگ‌ها یا دانشنامه‌های معتبر در این زمینه بی کم ‌و کاست به فارسی برگردانده شود؛‌ اما این کار اگر چه محاسنی دارد، ‌به سبب جای خالی برخی از مدخل‌های مهم در هر کدام از این آثار،‌ آن مقدار که باید و شاید از شمول و جامعیت بهره‌مند نمی‌شود.
مسعود علیا در هر کدام از فرهنگ‌ها و دانشنامه‌هایی که در تألیف این کتاب به آنها مراجعه و استناد کرده‌ است پاره‌ای از اصطلاحات مهم را نیافته‌، ‌و نهایتا بهتر دیده که روشی را در پیش بگیرد که به لطف آن از کاستی‌های هر کدام از این آثار بپذیرد و در عین حال، ‌به‌گزینانه، ‌از محاسن یکایک آن‌ها بهره‌مند شود. بر این اساس، چندین متن اصلی را مبنای کار قرار داده و توضیحات آنها را استخراج کرده که نهایتا مجموعه‌ای پر شمار از اصطلاحات فراهم آمده است. در توصیف و تعریف هر یک از اصطلاحات نیز کوشیده‌ است مجموعه توصیفاتی را که در این آثار برای آن آمده است از نظر بگذراند و بر این اساس توصیفی در حد یک یا چند بند به دست دهد که از محاسن آن توصیفات بهره‌مند باشد و گوهر مطلب را به شکلی گویا و روشن بیان کند.

پیوندهای فرهنگی ایران و هند در دورۀ اسلامی

book-preview

 

اثر حاضر مجموعه سخنرانی‌های پروفسور فتح الله مجتبایی دربارۀ جنبه‌هایی از روابط هندوها و مسلمانان در هند است.
ورود اسلام به هند مقدم بر حکومت مسلمانان بود. درست همان گونه که قرن‌ها پیش از پیدایش استعمار اروپایی، مسیحیت در هند رشد کرد، و واقعیت پذیرش و تکریم این دو دین، که زمینه‌ساز باور به تعالیم آنها شد، در مقایسه، کمتر مرهون کوشش‌های فاتحان مسلمان و مسیحی است.
شرط لازم تمدن ما این اعتقاد است که حقیقت یکی است ـ هر چند فرزانگان آن را با شیوه‌های گوناگون توصیف کنند ـ و راه‌های فراوان ارتباط با خداوند به یک اندازه معتبرند. فتح الله مجتبایی اعتبار فراوانی بر این نظر قائل است که اسلام یک جزء لازم و اصلی از حیات اجتماعی و فرهنگی شبه‌قاره است.

زائر شرق

book-preview

 

مجموعه مقالات همایش بزرگداشت یکصدمین سال تولد هانری کربن

سال ۱۳۸۲ شمسی مقارن با یکصدمین سال تولد هانری کربن بود. به همین مناسبت در پائیز این سال در چند کشور، مراسم یادبودی در بزرگداشت وی برگزارشد. در ایران نیز مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران با همکاری انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران، انجمن دوستی ایران و فرانسه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش «بزرگداشت یکصدمین سال تولّد هانری کربن» را در روزهای سی‌ام آذر و اول دی ماه ۱۳۸۲ برگزار کرد.
در این همایش دو روزه، صاحب‌نظرانی از ایران و فرانسه هر کدام ابعاد خاص فکری آن استاد فقید را مورد لحاظ قرار داده و در آنباره سخن راندند.
زائر شرق عنوانی است که بر مجموعۀ منتخب مقالات این همایش نهاده شده است. این تعبیر برخاسته از تصوری بود که هانری کربن از خود داشت. «زائر شرق» به راستی که برازندۀ کربن بود. او می‌گفت «غربت غرب» معنوی را چشیده و به زیارت شرق معنوی آمده است. مقالات مندرج در این مجموعه به سه گونه‌اند:
1. مطالبی که از نوار صوتی تحریر شده و سپس زیر نظر گویندۀ آن ویرایش گردیده است.
2. مطالبی که به صورت یک مقالۀ مستقل از جانب مؤلف آن نوشته شده است.
3. مقالات یا خلاصۀ مقالاتی که از زبان فرانسه به فارسی ترجمه شده است.

شاعر مردم: یادنامۀ سید اشرف‌الدین حسینی (نسیم شمال)

کتاب حاضر دربرگیرندۀ مقالات همایش بزرگداشت «سید اشرف‌الدین حسینی» شاعر و روزنامه‌نگار دورۀ مشروطه و معروف به «نسیم شمال» دربارۀ زندگی، ویژگی‌های شعر و کتاب‌شناسی وی است که در اسفند ماه 1382 توسط کتاب ماه ادبیات و فلسفه برگزار گردید.
برخی از این مقالات عبارت‌اند از: «شاعر مردم/ غلامحسین یوسفی»، «زندگی‌نامۀ سید اشرف‌الدین حسینی/ حجت الله اصیل»، «نگاهی به اندیشه و شعر نسیم شمال/ منیژه عبداللهی»، «ویژگی‌های صوری شعر سید اشرف‌الدین/ احمدرضا مدیریان»، «طنز و ساختار آن در دیوان نسیم شمال/ جهانگیر صفری»، «نگاهی به کاربردهای ادبیات کودکان در اشعار نسیم شمال/ نرگس اسکویی»، «مفهوم آزادی در شعر سید اشرف‌الدین حسینی/ غلامحسین خدایار»، «نگاه سید اشرف‌الدین به جایگاه و حقوق زنان/ نرگس اصغری‌گوار»، «زن در ادبیات مشروطه و موضوع اشرف‌الدین حسینی/ حجت‌الله اصیل»، «لاونتن و سید اشرف‌الدین حسینی قزوینی/ ولی‌الله درودیان»، «همانندی‌های نسیم شمال و فرخی یزدی/ حسین مسرت» و «کتاب‌شناسی سید اشرف الدین حسینی قزوینی/ ولی‌الله درودیان».




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار