دو مجلد کتاب حاضر درسنامه و دستنامۀ آموزش زبان فارسی میانۀ زرتشتی یا پهلوی است. پروفسور هنریک ساموئل نیبرگ (1889-1974) ایرانشناس بزرگ سوئدی و یکی از متبحرترین دانشمندانی است که به پژوهش و کندوکاو در زبان پهلوی پرداخته و حاصل تجربه و کار خویش را به صورت راهنمای آموختن زبان در دسترس همگان قرار داده است. پس از انتشار این دستنامه هیچ دانشجو و پژوهندۀ زبان پهلوی از خواندن و آموختن و بهرهگرفتن از آن بینیاز نیست. نکتۀ مهم آن است که این کتاب هم به کار آموزش میآید و هم برای پژوهش مدرکی است کلاسیک و ضروری.
مجلد نخستین کتاب مشتمل است بر گزیدهای از متون پهلوی (کارنامۀ اردشیر بابکان، یادگار زریران، بخشهایی از روایات پهلوی، اندرزنامۀ پوریوتکیشان، بخشهایی از دینکرد، شهرهای ایران، گزارش شطرنج) همراه با تصحیحات و نمونههایی از کتیبههای ایرانی میانۀ غربی (پارتی و ساسانی) و یک نمونه از پهلوی ساسانی مسیحی و جدولهای راهنمای خطوط و قرائت.
در صفحات 169-138 کتاب، راهنمای واژهنامۀ (پهلوی کتابی) آمده است که با یاری آن میتوان در مجلد دوم واژه را با معنای آن و بحث دربارۀ ریشه و شکل قدیمیتر و همۀ موارد کار رفت آن در متن همراه پیدا کرد. جز این در مجلد دوم طرحی از دستور زبان پهلوی نیز آمده است.
در تصحیحات و واژهنامۀ کتاب میتوان نظر شخص پروفسور نیبرگ را در قرائت نوشتههای پهلوی بازیافت و این بخش از کار ارزشی ویژه دارد. وی استادی مبرز و دقیق است که جز با پژوهش و کاوش نمیتوان به ژرفای علم و اطلاع کمنظیرش در زبان پهلوی پی برد.
نتایج جستجو:
دستور زبان و گزیده متون اوستایی
ویلیامز جكسون (1862-1937) شرقشناس و ایرانشناس آمریكایی، در سال ۱۸۹۲ میلادی، كتاب «دستور زبان اوستایی» و سال بعد كتاب «گزیدۀ متون اوستایی» را نوشت. انتشارات اساطیر هر دو كتاب را در یك مجلد و به زبان انگلیسی منتشر ساخته است. كتاب نخست كه سالها كتاب درسی بوده، جدا از كوشش آغازین برای آموزش خوانش زبان اوستایی به خواننده [در ۶۱ صفحه]، به خوبی باببندی شده و صرف نامها، صفتها، شمارهها و فعلها را به خوبی در فصلهای گوناگون گرد آورده است. در كتاب دوم، بخشهایی از یسنا، ویسپرد، یشتها و وندیداد، همراه با یادداشتها و واژهنامهای اوستایی به انگلیسی دیده میشود. اهمیت و اعتبار این آثار بعد از گذشت صد و ده سال از زمان تألیف آنها و نوشتهشدن دهها اثر دربارۀ زبان اوستایی هنوز به قوت خود پابرجاست و همچنان از مراجع دست اول آموزش زبان اوستایی و پژوهشهای هندو ایرانی است.
فرهنگ ريشه شناسی فارسی
در سال ۱۸۹۳ ميلادی پاول هُرن واژهنامهای ريشهشناسانه برای زبان فارسی فراهم آورد كه ريشۀ كهن ۱۴۰۰ واژۀ فارسی را نمايش میداد. دو سال پس از آن، هاينريش هوبشمان كوشيد نارسايیهای اين واژهنامه را در كتابی تازه نمايش دهد.
جلال خالقی مطلق در فرهنگ ريشهشناسی فارسی هر يک از واژههای هُرن را همراه ريشهشناسی او آورده، آنگاه ويرايش هوبشمان را زير ريشهيابی هُرن افزوده و سپس افزودهها و راستگردانیهای خويش را زير آنها گرد آورده است.
اين كتاب ريشههای اين ۱۴۰۰ واژه را در زبانهای ايرانی كهن يافته و در پيش گذارده است؛ اگر چه به نوشتۀ برگردانندهاش «زمان تكرار آن ديری است در رسيده است.»
فرصت مطالعاتی در رشته هنر اسلامی
محل برگزاری: واشنگتن
تاریخ اعتبار: ۲۳-۰۹-۱۳۹۵
The Department of Art History and Archaeology at Washington University in St. Louis, and the Saint Louis Art Museum seek a specialist in one of two broad fields, either in Islamic Art, or Art of the Ancient Americas, for a joint teaching-curatorial two-year position beginning July 1, 2017 (start date could be moved slightly later). Candidates will be interviewed in both subfields, but only one fellow will be selected from the total pool. The fellow will spend two semesters at Washington University in the Fall of 2017 and Spring of 2019, teaching two courses in each of those semesters. The fellow will spend the twelve-month period of 2018 working full-time at the Saint Louis Art Museum (SLAM) as an A. W. Mellon Fellow, where they will conduct research, and give docent and gallery talks in their area of expertise. It is thus envisioned that the candidate will spend a year in total at each institution over the two-year period. Courses at Washington University, a leading research institution, will be offered to a combination of beginning and advanced undergraduates, and perhaps graduate students, in art history and related fields.
If the successful fellow is a specialist in Islamic Art, she or he will teach an introductory-level course that will broadly address the field of Islamic Art; other classes may focus on traditions of miniature painting, the sacred arts of Islam, or the visual arts of Persia (Safavid) and/or India (Mughal). A course on modern or contemporary ……. بیشتر بخوانید
سه کرسی فرصت مطالعاتی پست دکتری در دانشگاه ییل آمریکا
محل برگزاری: آمریکا
تاریخ اعتبار: ۱۵-۰۹-۱۳۹۵
Yale University: International Security Studies
Henry Chauncey Jr. Postdoctoral Fellowships
Location: New Haven, CT
Closes: Dec 15, 2016 at 11:59 PM Eastern Time
(GMT-4 hours)
The Chauncey Postdoctoral Fellowships are up to three positions funded by the Brady-Johnson Program in Grand Strategy for one year renewable for one additional year. We seek to attract outstanding junior scholars from around the globe whose work addresses questions of statecraft and grand strategy and demonstrates excellence in one of a range of academic disciplines and methodologies. Postdoctoral fellows must have completed their PhD degree to begin the fellowship. They are expected to use their time at Yale to conduct original research and prepare manuscripts for publication. Working with an active academic community of postdoctoral and predoctoral fellows, as well as Yale faculty in history, political science, and other……. بیشتر بخوانید
دهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران
محل برگزاری: ایران
تاریخ اعتبار: ۰۱-۰۸-۱۳۹۵
دهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران
وضعیت فکر سیاسی در ایران معاصر
دی ماه ۱۳۹۵
الف. وضعیت آموزش و پژوهش فکر سیاسی در ایران معاصر
۱-وضعیت نهادهای آمورشی در حوزه اندیشه سیاسی
-آسیب شناسی آموزش اندیشه سیاسی: بررسی گرایشهای تحصیلی اندیشه سیاسی در دانشگاه
– ارزش فکر سیاسی در محیط های دانشگاهی
– وضعیت فکر سیاسی در حوزه های علمیه
– فکر سیاسی و نهادهای آموزشی غیر رسمی – حاشیه ای در ایران معاصر
۲- فکر سیاسی و نهادهای پژوهشی در ایران معاصر
-بایسته ها و ضرورت های مطالعه و پژوهش در اندیشه سیاسی
– بررسی متون ترجمه در حوزه اندیشه سیاسی در ایران معاصر
-مترجمان و حوزه فکر سیاسی در ایران معاصر( آکادمیک و غیر اکادمیک)
-وضعیت نشریات علمی و پژوهشی در حوزه فکر سیاسی ایران معاصر
ب. حوزه ها و قلمروهای فکر سیاسی در ایران معاصر
-فکر سیاسی و دانش های دینی(کلام، عرفان، فقه و …)
-فکر سیاسی و دانش های مدرن ایران معاصر( جامعه شناسی، اقتصاد، روانشناسی و روابط بین الملل و …)
……. بیشتر بخوانید
فراخوان مقاله برای کنفرانس فرهنگ های مسلمانان در شبه قاره هند
محل برگزاری: لندن
تاریخ اعتبار: ۰۱-۰۳-۱۳۹۶
Muslim cultures of the Indian Ocean
International Conference
The Institute for the Study of Muslim Civilisations
Aga Khan University, London
۱۸-۲۱ September 2018
Rationale:
Over the past couple of decades, significant new research has been undertaken across East Africa, the Arabian Peninsula and the Indian subcontinent leading to fresh insights on a number of facets of Indian Ocean Cultures. Our objective is to study these multiple facets through the prism of one religion, Islam. How did one religion managed to unite different people from different area with different cultures? Since the Prophet, Islam was a mercantile religion par excellence and was favored through trade all over the Indian Ocean. As it was defined by Fernand Braudel for the Mediterranean, the Indian Ocean became a “Muslim Mare Nostrum”.
……. بیشتر بخوانید
اخلاق بدون هستی شناسی
کتاب اخلاق بدون هستیشناسی نوشتۀ هیلاری پاتنم دارای دو بخش و مشتمل بر شش درسگفتار است. چهار درسگفتار اول در دانشگاه پروجا در سال 2000 در ايتاليا ارائه شده است، و دو درسگفتار آخر كه بخش دوم كتاب را تشكيل میدهد در بهار سال 2001 كه پاتنم استاد مدعو كرسی اسپينوزا در گروه فلسفۀ دانشگاه آمستردام هلند بوده ارائه گرديده است.
پاتنم در اين کتاب نشان میدهد که چگونه در منطق، رياضيات، و برخی زمينههای ديگر احکامی وجود دارند که به طور عينی صادقاند، بدون آنكه هيچ عينی (يا عينيتی) موجود باشد كه اين گونه احکام بر اساس آن صادق شمرده شوند و نتيجه میگيرد که در مسائل اخلاقی نيز وضع بر همين منوال است.
پاتنم بر اين گمان است که گره خوردن مسائل اخلاق به مبحث متافيزيک و هستیشناسی، چه در شکل هستیشناسی افزايشی افلاطون و چه در قالب مابعدالطبيعههای کاهشی و حذفگرا، مانع فهم صحيح ماهيت مسائل اخلاقی است. پاتنم منکر عينيت به هر معنا نيست. جايگزين پيشنهادی پاتنم برای هستیشناسی در اخلاق عملگرائی «جان ديوئی» است که در بخش دوم کتاب مورد بحث قرار میگيرد.
پاتنم در آخرين درسگفتار به مقابله با شکاکيت در اخلاق میپردازد که از مکاتب پست مدرن نشأت گرفته است. او آراء تعدادی از فلاسفۀ معاصر و از جمله «فوکو» و «دريدا» را در این بخش مورد نقد قرار میدهد.
بخش دوم كتاب شامل دو درسگفتار است. درسگفتار نخست شامل بيان سه دوره از روشنگری است و درسگفتار دوم نقد نظر کسانی است که منکر وجود روند يادگيری در تاريخاند. در درسگفتار نخست پاتنم ابتدا آنچه را روشنگری افلاطونی میخواند و سپس آنچه را که روشنگری قرن هفدهم و هيجدهم خوانده میشود، و بالاخره آنچه را او “روشنگری سوم” میخواند مطرح میکند که در آن معرفت توأم با قول به خطاپذيری است؛ قول به خطاپذيری همراه با مخالفت با متافيزيک اما بدون فروغلتيدن در شکاکيت.
فلسفه ذهن: یک راهنمای مقدماتی
فلسفۀ ذهن علیرغم تاریخچه، اهمیت، گستردگی و اقبال فیلسوفان تحلیلی به آن، کمتر در ترجمهها و تألیفهای فارسی انعکاس داشته است. این عدم انعکاس در مقایسه با برخی دیگر از شاخههای فلسفۀ تحلیلی مانند فلسفۀ علم خود را بیشتر نشان میدهد. از این رو ترجمۀ متونی روزآمد، حتیالامکان دور از تعقید و تا حد امکان دقیق در فلسفۀ ذهن از نیازهای خوانندگان فلسفه است.
کتابی که پیش رو دارید متنی درسی در فلسفۀ ذهن است که بیاغراق تا حد امکان ساده و دقیق نگاشته شده است. مخاطب اصلی کتاب دانشجویان رشتۀ فلسفهاند؛ ضمن آنکه کتاب نکات بدیعی نیز برای مخاطبان متخصصتر دارد.
این کتاب مقدمهای است بر فلسفۀ ذهن، در فلسفۀ ذهن سؤالاتی بسیار عمومی در باب ذهن طرح میشود. سؤالاتی از قبیل: حالات ذهنی چیستند؟ آگاهی چیست؟ چگونه حالات ذهن میتوانند دربارۀ چیزهایی خارج از ذهن باشند یا آنها را بازنمایی کنند؟
روانشناسان نیز به مطالعۀ ذهن میپردازند. آنها مکرراً دربارۀ انسان و غیر انسان به آزمایش میپردازند و بر اساس این نتایج تجربی، نظریههای چشمگیری در باب ذهن میسازند. قاعدتاً فلاسفۀ ذهن آزمایش نمیکنند. در عوض بسیاری فلاسفه به مقولاتی میپردازند که گاه “مفهومی” خوانده میشود. به عنوان نمونه، آنها در جستجوی روشنکردن معنای اصطلاحاتی مانند “آگاهی” اند. فلاسفۀ معاصر نیز به صورتی روز افزون بر پایۀ آزمایشهایی که روانشناسان انجام میدهند به بسط نظریات خود در باب ذهن مشغول هستند.
ما و مدرنیت
ما و مدرنیت مجموعهای است از مقالات داریوش آشوری در دورهای بیست و پنج ساله از 1345 تا نزدیک 1370. آنچه این مجموعه را گرد هم آورده کموبیش یگانگی درونمایۀ آن است که پیرامون مسئلۀ اساسی روزگار ما میگردد؛ اینکه ما کیستیم و در میدان تاریخ جهانی (و نیز جغرافیایی آن) کجا قرار داریم و در این دو قرن، که تاریخ ورود ما به میدان «تاریخ جهانی» است بر ما چه گذشته است. در این میانه تنها یک مقالۀ بلند «ایدئولوژِی، اخلاقیات و فرهنگ» و دنبالۀ آن «مدینۀ انسانی» از این مجموعه جداست. این دو مقاله بخشی است از یک طرح بلند برای تحلیل مفهوم ایدئولوژی و نسبت آن با «وضع بشری» و جامعۀ انسانی.
عنوان این مجموعه اگرچه ما و مدرنیت گذاشته شده، ولی درنگی در این مجموعه و گفتوگوی آخر آن حرکت در سه حوزه از گفتمانهای سیاسی و فرهنگی و فلسفی این سه دهه را نشان میدهد: نخست گفتمان «شرق و غرب» که در دهۀ چهل تا دهۀ پنجاه در میان حوزههایی از فضای روشنفکری و فلسفی ما جریان داشت، دیگر گفتمان جهان سوم که به وضعیت ما در رابطه با جهان اول و دوم ـ پیش از نابودی این دومین ـ مربوط میشد و دیگری گفتمان «مدرنیت» که از دیدگاهی تازه به مسئلۀ رابطه و نسبت ما با «غرب» میپردازد.