نتایج جستجو:


غیاث‌الدین منصور دشتکی و فلسفۀ عرفان

book-preview

 

منازل السائرین و مقامات العارفین

یکی از ناشناخته‌ترین دوران تاریخ فلسفۀ اسلامی، مقطع بین زمان خواجه نصیرالدین طوسی و میرداماد است. اکثر کتب و آثار اندیشمندان این دوره به صورت نسخه‌های خطی در کتابخانه‌های داخل و خارج کشور پراکنده‌اند. لذا هم اندیشمندان این دوره ناشناخته‌اند و هم طرز اندیشۀ آنان چندان هویدا نیست، با وجود اینکه در تحقیقی که اخیرا انجام شده است، معلوم شد که از نظر حجم، این دوره بیشترین آثار را در میان تمام ادوار تاریخ فلسفۀ اسلامی داراست.
در اینکه این دوران چه نامیده شود نیز بین اهل تحقیق اختلاف نظر است؛ برخی آن را دورۀ  «فترت» فلسفۀ اسلامی می‌دانند، اما قاسم کاکایی در کتاب غیاث‌الدین منصور دشتکی و فلسفۀ عرفان به تبع برخی صاحب‌نظران، نام «مکتب شیراز» یا «حوزۀ فلسفی شیراز» را برای این دوره برگزیده است.
تحقیق و تفحص در این دوره، به خصوص برای شناخت کیفیت تکوین و تکامل حکمت متعالیۀ ملاصدرا و چگونگی ارتباط آن با دیدگاه‌های فلاسفۀ قبل از وی، از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین مؤلف در بخش اول کتاب حاضر درصدد معرفی اجمالی حوزۀ فلسفی شیراز برآمده، سپس به تفصیل به غیاث‌الدین منصور دشتکی پرداخته است که سرآمد فیلسوفان این دوره و نقطۀ اوج مکتب فلسفی شیراز محسوب می‌شود. برای این کار ابتدا تصویری از مکتب شیراز به طور کلی ارائه داده و آن گاه سیر این مکتب را از قطب‌الدین شیرازی تا غیاث‌الدین منصور پی گرفته است و به علت اهمیت سید سند و محقق خفری، دو فصل مجزا به این دو اندیشمند نیز اختصاص داده است و در آخر نگاهی گذرا به علل افول حوزۀ فلسفی شیراز پس از غیاث‌الدین منصور انداخته است.
نویسنده در بخش دوم کتاب برای معرفی غیاث‌الدین منصور و طبعا ارائۀ تصویری از حکمت و عرفان این دوره، یکی از رساله‌های وی تحت عنوان «منازل السائرین و مقامات العارفین» را همراه با ترجمه و تعلیقات ذکر کرده است. این رساله را با توجه به مطالب ذکرشده در آن می‌توان به نوعی «فلسفۀ عرفان» قلمداد کرد که نگاهی درجه دوم و فلسفی به مباحث عرفان عملی انداخته است و به شکلی می‌توان آن را با فلسفه‌های مضاف و مباحث کلام جدید و تجربۀ دینی مربوط ساخت.

درآمدی بر هنرهای زیبا: جستارهایی درباره هنر و فلسفه

book-preview

 

درآمدی بر هنرهای زیبا یكی از دو اثر مشهور اتین ژیلسون، فیلسوف فرانسوی، دربارۀ هنر و زیبایی است. ژیلسون در این كتاب می‌كوشد از دید یک فیلسوف جنبه‌های مختلف هنر و روند خلق اثر هنری را بشكافد و در این میان دیدگاه‌های خاص خود را نیز دربارۀ این موضوعات بیان كند.
مهم‌ترین اندیشۀ ژیلسون در این كتاب این است كه هنر نحوه‌ای از شناخت نیست. این دیدگاه در برابر نظریۀ شناخت‌گرایی دربارۀ هنر قرار می‌گیرد كه هنر را اساسا نحوه‌ای از شناخت و اثر هنری را ناقل این شناخت می‌داند. اما بر اساس دیدگاه ژیلسون، هنر نحوه‌ای از شناخت نیست، بلكه به ساحتی غیر از ساحت شناخت مربوط می‌شود، یعنی ساحت ساختن یا صناعت. بر این اساس ژیلسون می‌كوشد ویژگی‌ها و روندهای دخیل در خلق اثر هنری را بررسی كند و رابطۀ آن‌ها را با هستی‌شناسی روشن كند.
در این كتاب هم‌چنین مباحثی همچون هنر و امر قدسی و رابطۀ هنر و هنرشناسی مورد توجه قرار گرفته است.

درآمدی بر فلسفۀ هنر

درآمدی بر فلسفۀ هنر اثری است كه به تبیین رهیافت‌های تحلیلی به فلسفۀ هنر و زیبایی‌شناسی می‌پردازد.
این كتاب در پنج فصل، مهم‌ترین رویكردهای تحلیلی را به گرایش‌های عمدۀ فلسفۀ هنر معرفی و بررسی می‌كند؛ بررسی‌هایی كه همگی در راستای اصول مشخص شاخۀ قالب فلسفه در كشورهای انگلیسی زبان ـ یعنی فلسفۀ تحلیلی ـ تعریف می‌شوند.
«هنر و بازنمایی»، «هنر و بیان»، «هنر و فرم»، «هنر و تجربۀ زیبایی‌شناسانه» و «هنر، تعریف و تشخیص» فصل‌های پنجگانۀ این كتاب‌ را تشكیل می‌دهند.
نوئل کارول در پیشگفتار مفصلی كه در بیست صفحه بر این كتاب آورده است، به توضیح رویكردهای عمدۀ فلسفۀ تحلیلی در تحلیل مسائل گوناگون پرداخته تا بنیانی برای بحث اصلی خود در فصل‌های بعد، در ذهن مخاطب ایجاد كرده باشد. این پیشگفتار دربرگیرندۀ مطالبی راهگشا و بسیار كلیدی در روشن‌شدن رهیافت متفاوت كتاب حاضر به مقولۀ فلسفۀ هنر است.
فصل‌های اصلی این كتاب هر یک به بررسی مقوله‌ای از مقولات مرتبط با گرایش‌های متنوع در فلسفۀ هنر از نظرگاه فلسفۀ تحلیلی اختصاص دارند. مؤلف در نخستین فصل نظریه‌های مختلف هنر بازنمودی را شرح می‌دهد و نقاط قوت و ضعف آنها را از دیدگاه فلسفۀ تحلیلی مشخص می‌كند.
دیگر فصل‌های این كتاب هم با رویكردی مشابه ـ كه بیش از هر چیز با تدقیق و بررسی موشكافانۀ مفاهیم ارائه‌شده در هر گرایش فلسفۀ هنر مشخص می‌شود ـ نقاط قوت و ضعف نظریه‌هایی چون نظریۀ بیانی هنر، فرمالیسم، فرمالیسم نو و نظریه‌های صورت‌گرایانه را بررسی می‌کند.
فصل‌های چهارم و پنجم این كتاب به توضیح ایرادهای وارد بر نظریه‌های زیباشناسانه و نقاط ضعف تعریف زیبایی‌شناسانۀ هنر، و در نهایت، گرایش نو ویتگنشتاینی، نظریۀ نهادی هنر و تعریف تاریخی هنر اختصاص دارند.
درآمدی بر فلسفۀ هنر تنها اثر تخصصی در حوزۀ تبیین رهیافت‌های فلسفۀ تحلیلی به فلسفۀ هنر است. از دیگر نكات مثبت این اثر باید به شمول تاریخی آن بر اهم نظریات ارائه‌شده در زیبایی‌شناسی، از آغاز این نظریات در یونان باستان تا پیشروترین گرایش‌ها چون گرایش نو ویتگنشتاینی اشاره كرد.

برای خرید کتاب اینجا را کلیک کنید.

فرهنگ‌نامۀ تاریخی زیبایی‌شناسی

فرهنگ‌نامۀ تاریخی زیبایی‌شناسی 400 مدخل دارد و در آن تمام مفاهیم مربوط به فلسفۀ هنر و زیبایی‌شناسی در طول تاریخ ـ از یونان باستان تا دوران معاصر ـ شرح و توضیح داده شده‌اند. این فرهنگ تنها به زیبایی‌شناسی غرب اختصاص ندارد و برخی نظریه‌های شرقی چون «زیبایی‌شناسی اسلامی» و دیدگاه‌های زیبایی‌شناسی در هند، ژاپن و چین را نیز مطرح می‌کند.
یکی از ویژگی‌های مهم فرهنگ‌نامه‌های تاریخی این است که مخاطبان خود را با سیر تحول تاریخی واژگان مهم موضوع خاص آن فرهنگ‌نامه آشنا می‌کند. اهمیت این ویژگی به خصوص برای کسانی که می‌خواهند مطالعه در موضوع خاص از آن فرهنگ‌نامه را شروع کنند، بیش از پیش آشکار می‌شود. اگر به طور اختصاصی بخواهیم این ویژگی را در «فرهنگ‌نامۀ تاریخی زیبایی‌شناسی» بسنجیم، باید اشاره کنیم که زیبایی‌شناسی در طول تاریخ تفکر، دلالت بر معانی مختلفی داشته است. بر این اساس، مؤلف همراه با شرح هر کدام از این معانی، مخاطب را با سیر تحول و تطور تاریخی مفاهیم آن نیز آشنا می‌کند.
در شیوۀ نگارش مدخل‌های این فرهنگ‌نامه نیز ویژگی تاریخی‌بودن اعمال شده است. مثلا اگر مدخلی به شرح یکی از مکاتب نظری زیبایی‌شناسی اختصاص دارد، ابتدا تاریخ پیدایی آن مکتب و سپس سیر تاریخی آن تا دوران معاصر شرح داده می‌شود. همین ویژگی تاریخی‌بودن و شرح مفاهیم بر اساس توالی تاریخی از ویژگی‌های منحصر به فرد این فرهنگ‌نامه است و دیگر فرهنگ‌نامه‌هایی که تاکنون در حوزۀ زیبایی‌شناسی در ایران منتشر شده‌اند فاقد این ویژگی بوده‌اند.
فرهنگ‌نامۀ تاریخی زیبایی‌شناسی انواع هنرها از جمله تئاتر، سینما، نقاشی، معماری، مجسمه‌سازی و … به همراه تمام نظریه‌ها و مکاتب مختلف را دربرمی‌گیرد. تعدادی از مدخل‌های این فرهنگ نیز به زندگی‌نامه و شرح آراء و افکار متفکران برجستۀ حوزۀ زیبایی‌شناسی و همچنین برخی هنرمندان اندیشمند و پژوهشگر در طول تاریخ تمدن اختصاص دارد.
روزآمدی مدخل‌ها نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این فرهنگ‌ است؛ به گونه‌ای که حتی فیلسوفان و اندیشمندان معاصر (به عنوان نمونه نظریات آرتور دانتو و جرج دیکی از فیلسوفان معاصر آمریکایی) و آخرین نظریه‌های ارائه‌شده نیز در این فرهنگ‌ مطرح شده‌اند.

منبع: رشد آموزش هنر، زمسنان 1393، شمارۀ 40

خاطراتی از پیشگامان

کتاب حاضر مجموعه‌ای است از یادداشت‌ها، خاطرات و دیدگاه‌های عبدالعلی بازرگان دربارۀ پنج شخصیت تاریخ معاصر ایران که وی با آنها معاشرت داشته است که عبارتند از دکتر مصدق، دکتر چمران، دکتر علی شریعتی، آیت‌الله طالقانی و مهندس بازرگان.
این خاطرات جلوه‌هایی از شخصیت، اقدامات، توانایی‌ها و اندیشه‌های پنج شخصیت یاد شده را منعکس می‌سازد.

گذر از چهره‌ها

book-preview

 

گذر از چهره‌ها گزیده‌ای از مجموعه یادداشت‌ها و مقالات فریدون مجلسی طی سال‌های اخیر در مجلات و روزنامه‌ها دربارۀ چهره‌های سیاسی ایران و جهان است. این مجموعه حاوی زندگی‌نامه‌های آن چهره‌ها نیست. بلکه به اختصار به اثرگذاری‌های برجستۀ این چهره‌ها بر محیط ملی و پیرامونی و بر جهان اشاره دارد.
گذشتۀ پرنشیب و فراز نویسنده در زندگی دیپلماتیک و در عرصۀ صنعت و تولید و مدیریت پس از معافیت از خدمات دولتی همراه با تداوم زندگی فرهنگی مبتنی بر قلم، به او این امکان را داده است که مسائل را با دیدی تلفیقی از تاریخ و تفسیر و تجربۀ شخصی بررسی کند.

از کجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود؟: زندگی من

book-preview

زندگی‌نامۀ خودنوشت ناصر کاتوزیان

گشودن دفتر زندگی اگر محدود به بیان و روایت خاطره‌ها باشد، کار چندان دشواری نیست و فایدۀ اندکی هم دارد. احتمال دارد فرصت‌های از دست رفتۀ آمیخته با حسرت و اندوه تازه شود یا اشتباه‌ها و سهل‌انگاری‌ها شرمساری به بار آورد. وانگهی، اعتراف به سستی‌ها و کاستی‌ها و انتقاد از خود آسان نیست. ولی با این همه گذشتن از اینگونه موانع طبیعی با تأمل میسر می‌شود.
دشواری اصلی در تألیف و تنظیم رویدادهای پراکنده و سایه‌روشن به اجزای این منظرۀ طبیعی و سرانجام ترسیم نموداری گویا و عبرت‌آموز است. آنچه خوانندۀ بزرگوار و خطاپوش می‌تواند به آن اعتماد کند، این مزیت است که نه سودای داستان‌سرایی و خودنمایی دارم و نه در روایت‌ها گزافه می‌گویم، آنچه نقل می‌کنم بیان واقعی، یا دست‌کم چیزی است که واقعیت می‌پندارم. ممکن است ناخودآگاه و بر اثر تخیل بر آنچه گذشته اندکی افزوده باشم و یا به دلیل خصوصی‌بودن پاره‌ای از حوادث به اجمال بگذرم، ولی مسیر عمومی واقع را هرگز رها نکرده‌ام. خواسته‌ام این دفتر حقیر را گشاده دارم تا محققان جوان از ناملایم و مشقت نهراسند و بر آنچه دارند غره نباشند.

«بخشی از پیشگفتار کتاب»

راز درون پرده (هرمنوتیک داستان شیخ صنعان)

book-preview

 

«شیخ صنعان» دو چهره دارد: یک چهره‌اش، الگوی اعلای عاشقی را تجسم می‌کند. او از پس پنجاه سال عبادت و ریاضت در جوار کعبه و ارشاد و رهبری قوم به یک نگاه، دل به دختری ترسا می‌بازد و در راه عاشقی، تا بدانجا پیش می‌رود که در خانۀ خمار، خرقه پای خم می‌گذارد، باده می‌نوشد، مصحف می‌سوزاند، زنّار می‌بندد و به دین ترسایی درمی‌آید و بدین گونه در برابر محبوب، محو و فنا می‌شود. او آبرو بر باد می‌دهد، اما به عشق آبرو می‌دهد! ولی همو در صحنۀ پایانی داستان، از عاشقی توبه می‌کند، از معشوق بر خاک افتاده در بیابان برهوت رو بر می‌گرداند، دوباره خرقه می‌پوشد و راه قهقرا پیش می‌گیرد.
در این داستان «دختر ترسا» نیز با دو چهره جلوه می‌نماید: یک چهره‌اش زمینی و خاکی، چهرۀ دیگرش روحانی است و افلاکی. جوهر جاری در سراسر پیکرۀ داستان «عشق» است؛ اما با دو جنبه و چنان این دو جنبه با مهارت و چیره‌دستی به هم تافته و بافته شده که تمایزشان از یکدیگر به آسانی میسر نیست. ساختار کلی داستان بر دوگانگی (دوالیسم) و تضاد و تقابل (پارادوکس) پی‌ریزی شده است.
مع الوصف، این داستان به لحاظ ویژگی‌هایش همچون زمرد درخشانی بر تارک آثار مرصع عطار می‌درخشد.

هرمز مالکی در کتاب پیش رو به تفسیر و تحلیل، یا به تعبیر امروزی «هرمنوتیک» داستان شیخ صنعان پرداخته است.

زندان اندیشه در حدیث نفس بهمنیار

در کتاب زندان اندیشه در حدیث نفس بهمنیار هفت نمط اول کتاب اشارات و تنبیهات ابن سینا نقد و بررسی شده است.
نویسنده توضیح می دهد که برای اینکه جوهر کلام این کتاب به آسانی به دست آید در این نقد نشان داده‌ است که برخلاف ادعای فلاسفۀ آن زمان در مباحث زیر استدلال‌های آنان درست نیست:
1. رد فرض جزء لایتغیر در ماده، 2. تناهی ابعاد عالم، 3. ترتیب نزول مخلوقات از باری‌تعالی تا ماده، معروف به قوس نزول در برابر قوس صعود از ماده تا باری‌تعالی، 4. ارتباط عقل افراد بشر در تعقل با عقل فعال که عقل دهم است، 5. تجرد نفس، 6. بقای نفس پس از مرگ.
به نوشتۀ وی اگر کسی در آن زمان مرعوب یا مجذوب استادان نبود و فراغتی و خلوتی برای اندیشۀ آزادی داشت به آسانی می‌توانست همۀ دلایل فلاسفه را در شش فصل یادشده رد کند، به همین دلیل است که وی نام زندان اندیشه در حدیث نفس بهمنیار را برای این کتاب برگزید.

حقوق بشر در جهان امروز

مجموعه مقالات کنگرۀ بررسی مسائل اساسی حقوق بشر در جهان امروز

در آغاز این کتاب چگونگی تأسیس و کار «مجتمع فرهنگی آیت‌الله طالقانی» معرفی شده و سپس مقالات مربوط به «کنگرۀ بررسی مسائل اساسی حقوق بشر در جهان امروز» که به اهتمام همین مجتمع در سال 1381 در حسینیۀ ارشاد برگزار شد به چاپ رسیده است.
برخی از این مقالات عبارت‌اند از:
حقوق بشر و چالش‌های فمینیسم/ الهام رضوی،
حقوق بشر در اندیشۀ طالقانی/ محترم رحمانی،
حقوق بشر در اندیشۀ طالقانی/ فیروزه صابر،
دولت، اخلاق و حقوق بشر/ محمدتقی فاضل میبدی،
ارزش‌های نخستین همبستگی/ ناصر کاتوزیان،
تمهیدات نظام بین‌المللی حقوق بشر در کشورهای اسلامی/ ابراهیم یزدی،
موانع تحقق حقوق بشر در کشورهای اسلامی/ ابراهیم یزدی،
حقوق بشر و زیبایی/ حاتم قادری.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار