نقد ادبی-هنری نزد هانری کُربن

نویسنده: بهمن نامور مطلق
زائر شرق (مجموعه مقالات همایش بزرگداشت یکصدمین سال تولد هانری کُربن)، گردآوری و تدوین شهرام پازوکی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، 1385

چکیده:
یکی از ویژگی های قرن بیستم، پیوند دوباره فلسفه و نقد ادبی-هنری است. فلسفه که مدتها از تخیل به عنوان منشأ اشتباهات انسانی یاد می کرد، در قرن بیستم به لطف بهره وری از برخی اندیشه ها به ادبیات و هنر پرداخت. به طور کلی با پیوند میان دانش های مرتبط با خیال همچون عرفان، ادبیات و هنر، افق های نوینی در تبیین این رشته ها و هم چنین موقعیت انسان معاصر گشوده شد. ارتباط میان فلسفه و نقد و زبان (چه هنری و چه ادبی) تا جایی پیش رفت که گاهی و نزد برخی به یک عنصر تبدیل شد. بنابر این، ارتباط هانری کربن با نقد ادبی-هنری نه تعجب برانگیز است و نه از ابداعات وی محسوب می شود. حتی او، کتابی به عنوان نقد ادبی یا هنری ندارد، اما با مطالعه گذرای آثارش، می توان او را در زمره منتقدان صاحب نظر و عمیق در این عرصه تلقی کرد. متاسفانه این بخش از اندیش های کربن، آن گونه که باید شناخته نشده است و جز افرادی اندک بدان نپرداخته اند. در این جا کوشش می شود تا نظری بر این موضوع مهم، یعنی نقد ادبی- هنری نزد کربن انداخته شود. ابتدا مبانی نقد نزد وی مطرح شده، سپس تشابهات برخی از عناصر نقد او با تعدادی از بزرگترین منتقدان پدیدار شناس فرانسوی از جمله ژان پل سارتر بررسی می شود. در ادامه، مهم ترین ویژگی های نقد کربن معرفی شده و به نمونه هایی از نقد ادبی-هنری وی اشاره می شود.

کلیدواژه ها: هانری کُربن، فلسفه، نقد ادبی-هنری.

فیپا:
نامور مطلق، بهمن، نقد ادبی-هنری نزد هانری کُربن، زائر شرق (مجموعه مقالات همایش بزرگداشت یکصدمین سال تولد هانری کُربن)، گردآوری و تدوین شهرام پازوکی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، 1385، صفحه 129-151.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار