نتایج جستجو:


وحدت وجود: به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت

book-preview

وحدت وجود به روایت ابن عربی و مایستر اِکهارت

محیی الدین ابن عربی و مایستر اِکهارت، که این کتاب به گزارش، تحلیل، و مطالعه مقایسه ای (تطبیقی) آراء و نظراتشان می پردازد، دو عارف و نظریه پرداز اهل عرفان اند که، چون یکی از آنان مسلمانی پیرو سنت نبوی است و دیگری مسیحی ای پیرو کلیسای رومی، هر دو به فرهنگ عرفانی ادیان ابراهیمی متعلق اند. بنابراین، موارد اتفاق نظر و اشتراک قول آنان، در قیاس با وقتی که هر یک از این دو با یک عارف و نظریه پرداز عرفان هندویی، بودایی، یا چینی مقایسه شود، کم نیست. کتاب حاضر آراء و نظرات دو نظریه پرداز عرفان را، که به حوزه عرفان ادیان ابراهیمی تعلق دارند، شرح، تحلیل و مقایسه می‌کند و در نتیجه، به حوزه عرفان تطبیقی گام می‌نهد.

این کتاب در واقع رسالۀ دکتری آقای قاسم کاکایی است که اکنون استاد تمام در دانشکده الهیات دانشگاه شیراز است.

آشنایی با معرفت‌شناسی (ویراست سوم)

book-preview

 

معرفت‌شناسی شاخه‌ای از فلسفه است که موضوعش معرفت انسانی است، اما نه «لزوما» منحصر در این موضوع، و هدفش «تعیین موارد واقعی معرفت» یا «تشخیص باورهای صادق در برابر باورهای کاذب» است. اما چنین نیست که اگر باوری صادق باشد، «لزوما» بتوان صدق آن را احراز کرد و اگر باوری کاذب باشد، «لزوما» بتوان کذب آن را احراز کرد. باورهایی هستند که احراز صدق و کذب آنها ممکن نیست، مانند این که بگوییم: فرزان باور دارد که روح هر انسانی با مرگ همراه کالبد انسان دیگری در این جهان دوباره متولد می‌شود.
هدف دیگر معرفت‌شناسی «ترجیح باورها بر یکدیگر» است. اما چگونه و با چه ملاکی باوری را بر باور دیگر ترجیح دهیم. بسیاری از فیلسوفان ملاک معقولیت را معرفی کرده‌اند. خود «معقولیت» هم مبهم است و در این کتاب هم رفع ابهام از این صفت ترجیح‌دهنده می‌شود و هم ملاک‌های دیگر بر خواننده عرضه.
مسألۀ معرفت‌شناسی چیست؟ این مسأله‌ها هستند که بدنۀ اصلی هر رشته‌ای از دانش را تشکیل می‌دهند. در معرفت‌شناسی با این مسائل روبرو هستیم: معرفت چیست؟ منابع معرفت کدامند؟ مجموعه دانسته‌های ما چه ساختاری دارد؟ معرفت انسانی چه محدودیت‌هایی دارد؟ کسب معرفت چه سازوکاری دارد؟ آیا روش‌های کسب معرفت بهبودپذیرند؟ چه چیزی را باید باور کرد و چه را نه؟
اینها بخشی از مسائلی‌اند که منصور شمس در این کتاب به آنها پرداخته است. بعلاوه، آشنایی با تحلیل فلسفی، فلسفۀ تحلیلی و رابطۀ اینها با معرفت‌شناسی در این کتاب به زبانی ساده و فنّی توضیح داده شده‌اند.
مؤلف در ویراست سوم کوشیده است با شگردهایی اصل‌ها، تعریف‌ها، و مثال‌ها را متمایز سازد. در این ویراست مثال‌های بیشتری در مقایسه با ویراست‌های قبلی وجود دارد.

فلسفه تحلیلی: مسائل و چشم اندازها

book-preview

 

برای ایرانیان که در میان بسیاری از ملل و اقوام به داشتن ذوق و فطانت فلسفی ممتازند و در پی اندازی بنای فلسفی یک نظام فلسفی ویژه سهمی اساسی ایفا کرده اند، آشنایی دقیق و نقادانه با فلسفه ی تحلیلی، خالی از فایده نخواهد بود و احیانا می تواند به فیلسوفان و متفکران این مرز و بوم در تألیف اندیشه های بدیع و کارساز کمک کند. آنچه که زمینه ساز تدوین این مجموعه مقالات شد، توجه به این نکته است که شمار زیادی از آرایی که در مخالفت و حتی احیانا در مواردی در دفاع از فلسفه ی تحلیلی ابراز می شود غیردقیق و مبتنی بر مفروضات نا صحیح است. مجموعه ی حاضر کوششی است در جهت معرفی “واقع نمایانه” فلسفه ی تحلیلی، به این امید که شناخت صحیح تر این جریان فکری بتواند به بهره گیری مؤثرتر از امکاناتی که درآن نهفته است، مدد رساند.

مبادی مابعد الطبیعی علوم نوین

book-preview

 

«مبادی مابعد الطبیعی علوم نوین» کتابی است در فلسفه علم (علم شناسی) که خود از فروغ معرفت شناسی است. علم شناسی بر دو گونه است: پسینی و پیشینی. و علم شناسی پسینی نیز خود سه بخش دارد: یکی تحقیق تاریخی در مبادی غیر علمی علم. و دیگری بازسازی عقلانی تاریخ علم و تحلیل منطقی اجزاء و اندام های درونی آن، و سوم تبیین روانشناختی و جامعه شناختی رفتار جمعی عالمان. کتاب برت علم شناسی پسینی از نوع اول است. و مراد وی از «مابعدالطبیعی» جمیع مقدمات و عناصری است که خود از جنس علم تجربی نبوده اند اما در تکون و تکامل آن مدخلیت بسیار داشته اند. این کتاب، با آنکه بیش از شصت سال از تحریر نخستینش می گذرد، همچنان زنده و باطراوت است و در عرصه معرفت شناسی رقیب توانای چندانی نیافته است و ظهور آن در دوران اوج و رونق پوزیتیویسم در علم، حکایت از بینائی و دلیری مولف نقاد و بصیر آن دارد.

تبیین در علوم اجتماعی

book-preview

 

درآمدی به فلسفۀ علم‌الاجتماع

کتاب حاضر درآمدی است به بحث و نقد فلسفیِ مکتب‌های علت‌کاو و معناکاو، و البته با علت‌کاوی بیشتر بر سر مهر است تا با معناکاوی، و نهایتا فتوا به «کثرت‌گرایی روش‌شناختی» می‌دهد. یعنی نه علوم اجتماعی را ذاتا متمایز از علوم طبیعی می‌داند و نه روش‌های علوم طبیعی را تنها روش‌های مقبول و متبوع علوم اجتماعی. و بر آن است که نه طبیعت‌گرایی و نه ضد طبیعت‌گرایی هیچ کدام فاتح این میدان نیستند و نقصان‌های هر دو یکسان است. هر یک از از آن دو در باب خصایص جوهری علوم، چه طبیعی و چه اجتماعی، مدعیات اغراق‌آمیزی دارند.
مثال‌های فراوانی که از تحقیقات جاری و متنوع علوم اجتماعی در این کتاب آمده است، از مزایای بسیار مغتنم این کتاب است و خواننده را برای فهم و نقد آراء مولف یاری بسیار می‌رساند. همچنین است کتابنامۀ انتهای کتاب که برای محققان بسی سودمند و راهگشاست. سطح تحلیل فلسفی کتاب، متوسط و درخور عنوان فرعی کتاب است یعنی «درآمدی به فلسفۀ علم‌الاجتماع» و به گفتۀ یکی از ناقدان: «لیتل عجیب ساده و مختصر می‌نویسد و از اصطلاحات فنی دوری می‌کند… این کتاب مسلما در دوره‌های فلسفۀ علوم اجتماعی به صورت یک متن معیار درخواهد آمد.»

فلسفه علوم اجتماعی

book-preview

 

فلسفۀ علوم اجتماعی تألیف سودمندی است که با آوردن مثال‌هایی زنده از تحقیقات جاری علوم اجتماعی، وضع کنونی این علوم و نسبت آنها با علوم طبیعی تجربی و فلسفه را تبیین و نقد و داوری می‌کند. غرض از علوم اجتماعی در این کتاب تقریبا تمام علومی است که به نام علوم انسانی هم خوانده می‌شوند از قبیل علم اقتصاد، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، سیاست، روانشناسی اجتماعی و غیره.
دو فصل نخستین کتاب مصروف توضیح نسبت علم و فلسفه و خدمت فلسفه به علم می‌گردد. فلسفه در تعریف راین همان است که باید آن را به نحوی دقیق‌تر «فلسفۀ علم» نامید که فنّی است درجه دوم و مفهوم‌کاو و ابزار اصلیش منطق است. در فصل سوم سخن از این می‌رود که هر تبیین استوار علمی جامۀ یک قیاس منطقی را بر تن می‌کند که مقدماتش از میان قضایای ابطال‌بردار گزیده می‌شوند. در فصل چهارم خدمات تئوری‌ها به علم مطرح می‌شود و خواننده با نزاع دامنه‌دار و پر حاصل رئالیزم و اپریشنالیزم روبه‌رو می‌گردد و ظرائف و زوایای یکی از مسائل معضل فلسفۀ علم را به عین عیان می‌بیند.
تفسیر علّی رفتار در فصل پنجم، باب بحث را بر مشکل تحویل (فروکاستن) می‌گشاید، و آرزوی مکانیک‌گرایانی چون هابز را باز می‌نماید که می‌خواستند همه چیز از جمله علم رفتار آدمی را به علم فیزیک و مکانیک برگردانند و به جای علم روانشناسی فی المثل فیزیک رفتار را بنشانند.
فصل ششم و هفتم به شرح و نقد آراء وینچ اختصاص می‌یابد؛ که در آن وحدت و مشابهت علوم انسانی و طبیعی انکار می‌گردد. در فصل هشتم ابهام در واژۀ فونکسیون و کل و جزء و فرد فرضی و فرد واقعی مورد بحث قرار می‌گیرد و غایت‌انگار بودن تفسیرهای فونکسیونالیستی نشان داده می‌شود.
در فصل نهم بحث مهم پیش‌بینی‌های علمی و امکان حصولشان در علم الاجتماع آمده است. فصل دهم از آغشتگی علوم اجتماعی به ایدئولوژی سخن می‌گوید و سخن از مارکس، هگل، وبر و مانهایم به میان می‌آورد.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار