نتایج جستجو:


مبانی‌ اخلاق‌

book-preview

 

مبانی اخلاق (Principia Ethica) جورج ادوارد مور نخستین بار در سال ۱۹۰۳ انتشار یافت. این کتاب را نقطه آغاز مسّلم نظریه اخلاقی قرن بیستم دانسته‌اند. لیتون استراچی تاریخ انتشار آن را “شروع عصر خرد” نامید و مینارد کینز آن را “برتر از افلاطون” دانست. این کتاب به تدریج به عنوان متنی کلاسیک، در باب نظریه اخلاق تحلیلی با اقبال گسترده‌ای، که هنوز از آن برخوردار است، مواجه شد. مور استدلال می‌کند که نظریه‌های اخلاقی سابق به آفت “مغالطه طبیعت گرایانه” مبتلایند. نظریه خود او، که در پی پرهیز از این مغالطه است، مشتمل است بر بحث از انواع چیزهایی که ارزش ذاتی دارند و انواع اعمالی که بایستی انجام گیرند. متن مبانی اخلاق با پیش درآمد منتشر نشده‌ای آمده است که مور به قصد ویراست دوم کتاب که هیچگاه به انجام نرسید نوشته بود. هم چنین این کتاب دربردارنده دو نوشته اخلاقی مور “اختیار” و “مفهوم ارزش ذاتی” است که با مقدمه‌ای جدید از توماس بالدوین آمده است.

یک هدف اصلی این کتاب ممکن است با تغییری جزئی یکی از عناوین فرعی اثر مشهور کانت باشد. مور سعی کرده است “تمهیدی برای هر اخلاق آتی که بتواند احتمالا ادعای علمی بودن داشته باشد” بنویسد. مور کوشیده است کشف کند که مبانی بنیادین استدلال اخلاقی چیست و چگونه می‌توان آنها را اثبات کرد، اگر استدلالی برای آنها باشد. چه پاسخ درستی می‌توان به سؤال “خوب چیست؟” داد. موضوع احکام اخلاق علمی چیست؟ مراد از طبیعت گرایی و مغالطۀ طبیعت‌گرایانه که همۀ نظامهای اخلاقی کم و بیش به آن دچارند چیست؟

الفلسفة الاخلاقیة فی‌ الفکر الاسلامی‌

book-preview

 

العقلیون‌ و الذوقیون‌ او النظر و العمل‌
 الفلسفة الاخلاقیة فی‌ الفکر الاسلامی‌، به زبان عربى پيرامون فلسفه اخلاق از دیدگاه اسلامى تألیف شده است. این کتاب شامل دو بخش مى‌باشد كه بخش اول شامل سه باب تحت عنوان فلسفه اخلاق اسلامى، فلسفه اخلاق معتزلى و مشكل عمل است و بخش دوم كتاب شامل دو باب تحت عنوان متافيزيك اخلاقى نزد صوفيه و مقتضيات عمل مى‌باشد.

مفهوم‌ النفس‌ عند ابن‌ مسکویه‌

book-preview

 

من الکتب الجدیرة بالاهتمام التی حفل بها تراثنا الاسلامی کتاب “تهذیب الأخلاق” لأبی علی أحمد بن محمد مسکویه المتوفی سنة ۴۲ه و یعدّ هذا الکتاب من أهم الکتب التی تحدثت من فلسفة الاخلاق عن طریق معرفة النفس و تطلّعها الی الکمال. و یعرض المؤلف الدکتور محمد فاروق النبهان کتابه بأسلوب سلس فی خمسة فصول تبدأ عن مبادي الاخلاق عند ابن مسکویه و تنتهی بالحدیث عن النفس البشریة و التاریخ.

فلسفه‌ سیاسی‌ جان‌ استیوارت‌ میل

book-preview

 

در این کتاب نظر معمول و مقبول درباره خصلت نوشته های جان استوارت میل درباره آزادی به منازعه گرفته شده است. در مورد رساله درباره آزادی از دیر باز نظر رایج و مرسوم این بوده است که میل در این رساله دست به کاری محال زده است، یعنی عرضه دفاعی فایده گرایانه از اولویت آزادی نسبت به سایر ارزش ها.
هدف نویسنده در این پژوهش این است که با تحلیل متن و باز ساختن استدلال میل نشان دهد که دفاع فایده گرایانه میل از اولویت آزادی نسبت به سایر آن کار محالی نیست که منتقدان نمایانده اند و آموزه آزادی میل بخوبی در دل فایده گرایی غیرمستقیم و نوعی لیبرالیسم کمال خواهانه می گنجد. اما جان گری در ویراست دوم این کتاب که ترجمه حاضر همان ویراست است، فصلی به کتاب افزوده و هر آنچه را خود رشته است پنبه کرده است و نه تنها لیبرالیسم میل، بلکه همه لیبرالیسم ها را به باد انتقادی ویرانگر گرفته است. پاسخی از جورج کراودر به انتقاد های جان گری هم ضمیمه این کتاب شده است.

درآمدی‌ جدید به‌ فلسفه‌ اخلاق‌

book-preview

 

فلسفۀ اخلاق کتابی فوق العاده است که باعث می‌شود دانشجو به جای آن که فقط به مطالعه آراء فیلسوفان در باب موضوعات اخلاقی بپردازد خودش بیندیشد. این کتاب عقاید معقول و غیرجزمی‌ای را تقویت می‌کند که می‌تواند پاسخی برای پرسش‌های محوری فلسفه اخلاق باشد.     “رابرت ارینگتن”
کتابی که در انسجام و باریک بینی بی‌سابقه است. بهترین و مهم ترین درسنامه‌ای که من تا کنون درباره موضوعات بنیادی فلسفه اخلاق دیده‌ام.          “تامس گارسن”

فلسفۀ اخلاق دوازده فصل دارد. خواننده با مفاهیم نسبی نگری فرهنگی، شخصی‌انگاری، شهود‌باوری، عاطفه‌گرایی، توصیه‌گرایی و پیامدگرایی که هر کدام مبنایی و فلسفه‌ای برای داوری در باب اخلاقی بودن یا نبودن یک فعل ارائه می‌دهند آشنا می‌شود. فلسفۀ اخلاق درآمدی است به فلسفۀ اخلاق، موضوعی که دشوار و مناقشه برانگیز است. با خواندن و تأمل بر این کتاب حتما نمی‌توان به پاسخهای نهایی در این قلمرو رسید ولی می‌توان امیدوار بود که فهم ما از اخلاق بهتر می‌شود و به پاسخهایی قانع کننده‌تر و سنجیده‌تر دست می‌یابیم.

تعالیم‌ کنفوسیوس‌ “مکالمات‌” (گلچین‌ ادبیات‌ عرفانی‌)

book-preview

 

به سختی می توان به فیلسوف و اندیشمندی فکر کرد که در تاریخ و تمدن غرب، از جایگاهی به اهمیت و مقامی که کنفوسیوس در چین داشته است، برخوردار بوده باشد. تا زمان سقوط امپراطوری چین در سال ۱۹۱۱، کسب دانش کامل و عمیق از افکار و نظریات این متفکر بزرگ مانند انجام دادن خدمت نظام وظیفه بود. شهرت او در غرب کنفوسیوس و در چین کونگ- فو- تسو یا استاد فونگ است. در این اثر ما با “گلچین ادبی” یعنی متنی که با گفته های کوتاه که بیش از ده تا پانزده سطر نباشد، مواجه هستیم.

اخلاقیات‌: مفاهیم‌ اخلاقی‌ در ادبیات‌ فارسی‌

book-preview

 

اخلاقیات‌: مفاهیم‌ اخلاقی‌ در ادبیات‌ فارسی‌ از سدۀ سوم‌ تا سدۀ هفتم‌ هجری‌
اخلاق یکی از زمینه های اصلی فرهنگ فارسی زبان ایران است. از بررسی متونی که در این کتاب محل تحقیق بوده اند چنین برمی آید که سنتی اخلاقی در کار است که برای فهم آن می باید کل آن را در نظر گرفت. در متون فارسی مورد نظر، انسان با اخلاق، انسانی هشیار است. انسان بی اخلاق در غفلت به سر می برد، همه چیز او را غافلگیر می کند و در تنگنا می گذارد. از اواخر قرن پنجم تدوین سلسلۀ درخشانی از رسائل اخلاقی سنتی آغاز می شود که همگی ریشه در اخلاقیات اندرزنامه ها دارد. از اواخر قرن ششم اخلاق نظام وار که از طبقه بندی فیلسوفان نشأت می گیرد به منصۀ ظهور می رسد. در این جاست که کلام اخلاقی فارسی تکیه بر “عقل” دارد: عقلی که نه تنها یک فضیلت فکری است، بلکه سنجشی است که در راه آینده به گذشته نظر دارد و در حال، نوعی رِندی و مهارت است که با موقعیت ها و روابط انسانی به بازی می پردازد. با این که قسمت اساسی اخلاقیات فارسی تا سده هفتم به صورت پند و اندرز است، اما این گونه اخلاق راهنماست، مشوّق است و کوشش در متقاعد کردن دارد، و هرگز به تلخی نمی گراید و در تنگنا نمی گذارد. ذهنیتی که در پشت اخلاق موجود در این متون پنهان است بیش از ارسطو به نخستین فلاسفۀ یونانی نزدیک است. در این کتاب نشان داده خواهد شد که اخلاق سنتی بدون دنبال کردن روشی نظام مند، مضامین بس فراوان گرد آورده است و چندین جریان فکری از این مضامین بهره مند شده اند.

دانشنامه فلسفه اخلاق (پل ادواردز)

کتاب‌ حاضر در بردارنده‌ مقالاتی‌ است‌ درباره‌ فلسفه‌ اخلاق‌ که‌ از دایره‌ المعارف‌ فلسفه‌ ویراسته‌ پل‌ ادواردز تهیه ‌شده‌ است‌.

فصول‌ منتزعه‌

book-preview

 

«فصول منتزعه» اثر ابونصر فارابی متنی است مشتمل بر یکصد فصل درباره‌ بخش‌ های حکمت عملی، سیاست مدن، دانش اخلاق و تدبیر منزل که افزون بر آن، برخی از فصل‌ ها به حکمت نظری همچون شناخت مبدا و ویژگی‌ های آن اختصاص یافته است.
فصول منتزعه اولين اثر در اخلاق مدنى (حكمت عملى) است كه در جهان اسلام به دست مؤسس فلسفه سياسى اسلام تأليف شده است و بعدها ابوعلى مسكويه در نگارش تهذيب الاخلاق از آن الهام گرفت و خواجه نصيرالدين طوسى نيز تهذيب را تحت عنوان اخلاق ناصرى ترجمه و تلخيص كرد.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار