نتایج جستجو:


اخلاق: رویکردی کثرت‌‌گرایانه به نظریۀ اخلاق

book-preview

 

در زندگی چیزهای زیادی هست که می‌توانیم از مطالعۀ آنها چشم بپوشیم، بدون اینکه عواقب ناگواری برای ما داشته باشد. علم اخلاق اما بسیار شبیه به دانش تغذیه است: همان‌گونه که ناچاریم به‌گونه‌ای عمل کنیم که سلامت جسمی ما تأمین شود، به همان شکل، ناگزیر به رفتارهایی هستیم که به سعادت خودمان و دیگران بینجامد. هرکدام از سنت‌های اصلی اخلاق حقایقی مهم دارند که در درک ما از زندگی اخلاقی نقش دارند، حتی اگر هیچ‌کدام از آنها نتوانند تمام حقایق مربوط به زندگی را در خود داشته باشند. در این کتاب، هر رویکرد با این حال‌وهوا بررسی و پرسیده می‌شود که این سنت چگونه می‌تواند زندگی اخلاقی را روشن‌تر کند.
اخلاق: رویکردی کثرت‌گرایانه به نظریۀ اخلاق، درآمدی جامع و آسان‌فهم بر مهم‌ترین سنت‌ها و مکاتب اخلاقی است، از جمله اخلاق فضیلت، سودگرایی و وظیفه‌گرایی. کتاب در چهارچوب کلی طرحی پلورالیستی یا کثرت‌گرایانه نوشته شده است و به خواننده در درک ارتباط میان نظریه‌ها و مکاتب اخلاقی مختلف کمک می‌کند. این کتاب در کنار بیانی ساده از نظریه‌های اخلاقی مختلف، مثال‌هایی از زندگی روزمره و موقعیت‌های اخلاقی ملموس ارائه می‌کند تا از این طریق قضاوت اخلاقی خواننده را بسنجد و او را با نتایج انتخاب رویکردهای اخلاقی در عمل آشنا سازد.

برگزاری دورۀ مکالمۀ زبان عربی (سطح مقدماتی)

واحد آموزش بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی (دانشنامۀ جهان اسلام) از روز سه‌شنبه، هفده دی ماه 1398، کلاس «مکالمۀ زبان عربی مقدماتی» را به شرح زیر برگزار می‌کند:

استاد: آقای دکتر محمد امیری، استاد دانشگاه تهران (دکترای مطالعات ترجمۀ عربی) و مدرس کانون زبان ایران

منبع تدریس: کتاب صدی‌الحیاة

زمان: یکشنبه‌ها، ساعت 14 تا 15:30 و سه‌شنبه‌ها، ساعت 16 تا 17:30

هزینۀ ثبت نام: 3000000 ریال

شماره حساب: 6037997599006724 بانک ملی، به نام بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی

محل برگزاری: ساختمان شمارۀ 2 بنیاد، طبقۀ سوم

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام می‌توانند حداکثر تا روز شنبه 98/10/14 با شمارۀ همراه 09104454383 و شماره‌های 88966702 و 88966703، داخلی 343، واحد آموزش تماس بگیرند.

ظرفیت کلاس محدود است و اولویت با کسانی خواهد بود که زودتر ثبت‌نام کنند.

شایان ذکر است به شرکت‌کنندگان در پایان دوره گواهی آموزشی معتبر اعطاء خواهد شد.

برگزاری دورۀ مکالمۀ زبان عربی (سطح متوسط)

واحد آموزش بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی (دانشنامۀ جهان اسلام) از روز سه‌شنبه، هفده دی ماه 1398، کلاس «مکالمۀ زبان عربی سطح متوسط» را به شرح زیر برگزار می‌کند:

استاد: آقای دکتر محمد امیری، استاد دانشگاه تهران (دکترای مطالعات ترجمۀ عربی) و مدرس کانون زبان ایران

منبع تدریس: کتاب صدی‌الحیاة

زمان: یکشنبه‌ها، ساعت 17:30 تا 19 و سه‌شنبه‌ها، ساعت 17:30 تا 19

هزینۀ ثبت نام: 3000000 ریال

شماره حساب: 6037997599006724 بانک ملی، به نام بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی

محل برگزاری: ساختمان شمارۀ 2 بنیاد، طبقۀ سوم

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام می‌توانند حداکثر تا روز شنبه 98/10/14 با شمارۀ همراه 09104454383 و شماره‌های 88966702 و 88966703، داخلی 343، واحد آموزش تماس بگیرند.

ظرفیت کلاس محدود است و اولویت با کسانی خواهد بود که زودتر ثبت‌نام کنند.

شایان ذکر است به شرکت‌کنندگان در پایان دوره گواهی آموزشی معتبر اعطاء خواهد شد.

معرفی مهم‌ترین منابع ناسخ و منسوخ قرآن

مهم‌ترین آثار نوشته‌شده در باب ناسخ و منسوخ قرآن به ترتیب تاریخ دورۀ حیات مؤلفان در این جا فهرست شده‌اند. هر کدام از آنها که هنوز به حالت نسخۀ خطی مانده و صورت چاپی ندارند بدون مشخصات کتابشناختی چاپ آورده شده‌اند. این فهرست به محقق کمک می‌دهد تا تغییرات و تحولاتی را دریابد که در فرآیند شکل‌گیری مفهوم و مصداق دو اصطلاح «ناسخ و منسوخ» پدید آمده‌اند. برخی از کتابها تعبیر «فی الحدیث» را در عنوان دارند ولی مراد از آن احادیثی‌اند که در آنها آیه‌ای ناسخ یا منسوخ معرفی شده است.
اولین آثار در خصوص ناسخ و منسوخ دایره‌ای وسیع دارند و حتی گاهی اختلاف قرائت و اختلاف صامت‌ها را هم گونه‌ای نسخ به حساب آورده‌اند، ولی با گذر زمان دایرۀ تعریف ناسخ و منسوخ محدود شده است. از سوی دیگر، بعضی مفسران قرآن مفهومی به نام «نسخ زمانی» را به این ادبیات افزوده‌اند. برای اطلاع از تغییرات معنای نسخ از قرن دوم تاکنون به مقالۀ «گونۀ تفسیری: ناسخ و منسوخ در قرآن» نوشتۀ دیوید پاورز، ترجمۀ سعید عدالت‌نژاد در کتاب رویکردهایی به تاریخ تفسیر قرآن به کوشش آندرو ریپین، تهران، حکمت، 1394 مراجعه کنید. برای تهیۀ کتاب‌های زیر می‌توانید از بخش فروش سایت آثار برتر درخواست کنید.

 

1. قَتاده بن دِعامَه السُدوسی (متوفای 118)، الناسخ و المنسوخ، بیروت: موسسه الرساله، 1998/1377.


2. الزهری، ابوبکر محمد بن مسلم بن عبیدالله بن عبدالله بن شهاب (متوفای 124)، الناسخ و المنسوخ، ریاض، قاهره: دار ابن القیم ، دار ابن عفان، 1387/۲۰۰۸.


3. ابن وهب، عبدالله (متوفای 197)، الجامع: باب الناسخ و المنسوخ من القرآن، 3 جلد، تحقیق و چاپ میکلوش مورانی، بیروت، دارالغرب الاسلامی، 2003.


4. ابوعُبَید، القاسم بن سَلاّم (متوفای 224)، الناسخ و المنسوخ، ریاض، مکتبة الرشد، 1411/1990.


5. الزعفران، عبدالله بن حسین بن القاسم بن ابراهیم الحسنی الزیدی (متوفی حدود 300)، کتاب الناسخ و المنسوخ.


6. النَحّاس، ابوجعفر احمد بن محمد (متوفی 338)، الناسخ و المنسوخ، قاهره: دارالفکر، 1365/1986.


7. ابن الازهری، ‌ابوعبدالله محمد بن أحمد ( متوفی 370)، رسالة فی الناسخ و المنسوخ.


8. هبة الله، ابوالقاسم بن سلامه (متوفی 410)، الناسخ و المنسوخ، بیروت، المکتب الاسلامی، 1986.


9. الاسفراینی، ابوعبدالله محمد بن عبدالله  العامری [العمیدی] (متوفی  قرن پنجم)، الناسخ و المنسوخ، آستانه، 1290/1873.


10. البغدادی، ابومنصور عبدالقاهر بن طاهر (متوفی429)، الناسخ و المنسوخ، عُمان: دارالعدوی، بی تا.


11. مکّی القیسی (متوفی 437)، الایضاح لناسخ  القرآن و المنسوخ، جدّه: دارالمنارة (دارالقلم)، 1986.


12. ابن خُزَیمه، ابومنصور مظفر بن الحسین بن زید بن علی الفارسی (متوفی490)، کتاب المُوجَز فی الناسخ والمنسوخ، قاهره، مطبعة السعادة، 1323/1905.


13. ابن برکات، ابوعبدالله محمد بن هلال بن عبدالوحید الصوفی السعیدی النحوی (متوفی520)، کتاب الایجاز فی معرفة ما فی القرآن من الناسخ و المنسوخ.


14. ابن العربی، ابوبکر محمد بن عبدالله بن العربی الاشبیلی المعافری (متوفی543)، الناسخ و المنسوخ فی القرآن، مغرب: وزراة الاوقاف و الشؤُون الاسلامیه، 1367/1988.


15. ابن حزم، ابوعبدالله محمد (متوفی584)، الاعتبار فی الناسخ و المنسوخ فی الحدیث، بیروت: دار ابن حزم، 2001/1380.


16. ابن‌الجَوزی، جمال الدین ابوالفرج، عبدالرحمان (متوفی597)، الناسخ والمنسوخ فی الحدیث، دمشق، دارالانوار، 1996/1375.


17. ابن الجَوزی، جمال الدین ابوالفرج، عبدالرحمان (متوفی597)، المُصفّی بِاَکُفّ اهل الرسوخ من علم  الناسخ والمنسوخ، بیروت: مؤسسة الرسالة، 1405.


18. شُعله، شمس‌الدین ابوعبدالله محمد المَوصلی الحنبلی (متوفی656)، صفوة الراسخ فی علم المنسوخ والناسخ، مکتبة الثقافیة الدینیة، 1415/1995.


19. ابن البارزی، هبة الله بن عبدالرحمان بن ابراهیم شریف الدین بن البارزی الهماوی (متوفی738)، ناسخ القرآن العزیز و منسوخه.


20. الهَمذانی، عبدالله بن شِهاب الدین (متوفی786)،  کتاب الناسخ و المنسوخ.


21. ابن العتائقی عبدالرحمان بن محمد بن حلّی (متوفی حدود790)، الناسخ و المنسوخ، قم: مکتبة سماحة آیة الله العظمی المرعشی النجفی، الخزانة العالمیة للمخطوطات الاسلامیة، 1389/۲۰۱۱.


22. ابن مُتَوَّج، أحمد البَحرانی (متوفی 836)، الناسخ و المنسوخ، تهران: بنیاد علوم اسلامی، 1360.


23. الاُجهوری، عطیة الله بن عطیه البرهانی الشافعی (متوفی 1190)، ارشاد الرحمان لأسباب النزول ولناسخ و المنسوخ من القرآن.


24. [مشهور به] الجَعبری، مختصر اسباب النزول و زیادَتُهُ الناسخ و المنسوخ.


25. الدِمَشقی، عبدالرحمان بن محمد( متوفی ؟)، رسالة فی الناسخ و المنسوخ.

المُوَطَّأ مالک بن انس به انگلیسی

در تاریخ فقه اسلامی چنین مشهور است که کتاب المُوَطَّأ (منسوب به مالک بن انس متوفی 179) قدیم‌ترین اثر فقهی حدیثی در جهان اسلام است. این کتاب حاوی درس‌های مالک است که به روایت‌های مختلف توسط شاگردانش نقل شده است. در شرق جهان اسلام، یعنی عراق، روایت محمد بن حسن شیبانی (متوفی 189) و در غرب جهان اسلام، یعنی قیروان و فاس، روایت یحیی بن یحیی اللیث (متوفی 234) مشهور است. حنفیان فقط روایت شیبانی را پذیرفته‌اند و مالکیان روایت یحیی را. برای اطلاع از فهرست مهمترین کتابهای فقهی مذهب مالکی به ترتیب تاریخی اینجا را کلیک کنید.
نورمن کالدر (Norman Calder)، محقق بریتانیایی در قلمرو فقه و اصول اسلامی، در کتاب مطالعاتی در فقه اولیۀ اسلامی (1993) بر این باور است که المُوَطَّأ پس از درس‌های مالک در کتاب المدوّنة الکبری توسط عبدالسلام بن سعید سَحنون تنوخی (متوفی255) گردآوری و تدوین شده است و بر المدوّنة تقدم ندارد. دانشگاه هاروارد، دانشکدۀ حقوق، بخش برنامۀ فقه اسلامی، ترجمۀ انگلیسی این کتاب را از روی نسخۀ یحیی بن یحیی اللیث در دسامبر 2019/آذر ماه 1398 منتشر کرده است. ترجمه توسط محمد فاضل (Mohammad Fadel) از دانشکدۀ حقوق دانشگاه تورنتو و کونل مونتی (Connell Monette ) از دانشکدۀ امریکایی کازابلانکا به صورت مشترک انجام شده است. برای اطلاع بیشتر از این ترجمه اینجا را کلیک کنید.

Cover: al-Muwaṭṭaʾ, the Royal Moroccan Edition in HARDCOVER

خاطرات من

book-preview

یادداشتهای دورۀ 1334 – 1310
«من، سرهنگ بازنشستۀ حسینقلی سررشته، در طول مدتی که در خدمت ارتش بودم، کارهایی را که در هر هفته انجام می‌‎دادم در دفتری یادداشت می‌کردم. پس از کودتای 28 مرداد 1332 و زندانی‌شدن من، یادداشت‌ها را که شامل بسیاری از مطالب نگفتۀ دورۀ 1310 تا 1334 است، حدود 25 سال مخفی کردم.
پس از انقراض سلطنت پهلوی و ایجاد جمهوری اسلامی با مطالعۀ کتاب‌های توطئۀ ربودن و قتل سرتیپ محمود افشارطوس نوشتۀ آقای محمد ترکمان و جنبش ملی‌شدن صنعت نفت نوشتۀ آقای سرهنگ غلامرضا نجاتی و خاطرات سیاسی و نظامی سرهنگ ستاد غلامرضا مصور رحمانی متوجه شدم بعضی مطالبی که در این کتاب‌ها نوشته شده با واقعیت تطبیق ندارد.
از آنجا که نویسندگان محترم این سه کتاب نیز درخواست کرده بودند کسانی که شاهد و ناظر وقایع سال‌های 31 و 32 بوده‌اند، اطلاعات و مشاهدات خود را منتشر سازند تا پرده از روی حقایق کنار رود، تحریف‌ها برملا شود و دروغ‌ها آشکار گردد، درصدد برآمدم که به سراغ آن یادداشت‌ها بروم و به کمک حافظۀ خود و دوستانی که از آن وقایع خاطراتی دارند و با استفاده از کتاب‌های مستند دیگر و روزنامه‌های سال‌های 31 و 32 گوشه‌هایی از وقایع آن سال‌های بحرانی را روشن کنم و به درخواست نویسندگان آن سه کتاب نیز پاسخ مثبت دهم.
آنچه شما در این کتاب می‌بینید، رویدادهایی است که خود شاهد آن بوده‌ام، از جمله واقعۀ نهم اسفند 31، کشف توطئۀ قتل سرتیپ محمود افشارطوس و سپس مقابله با کودتای 25 و 28 مرداد 32.»

به نظر سررشته، عامل اصلی کودتانی 25 و 28 مرداد سرتیپ تقی ریاحی بود که با چهرۀ مزورانه‌ای که داشت مدتی هم در دولت موقت مهدی بازرگان به پست وزارت جنگ (بعدا دفاع) رسید.

شکل‌گیری هنر اسلامی

در این مطالعۀ موشکافانه، الگ گرابار، مورخ بزرگ هنر اسلامی، عصارۀ یافته‌های خود دربارۀ پیدایش این هنر را یک جا گرد آورده است. خوانندۀ محترم در سفری حیرت‌آور، از راه آشنایی با مهم‌ترین آثار هنر متقدم مسلمانان، با ریشه‌های جغرافیایی و تاریخی و اجتماعی شکل‌گیری این سنت هنری آشنا می‌شود.
کتاب با طرح پرسش‌هایی اساسی، باورهای پذیرفته دربارۀ هنر اسلامی را سست می‌کند؛ پرسش‌هایی که دایرۀ شمول آنها صرفا به جهان اسلام محدود نمی‌ماند و به تأمل در اصل معنای هنر و فرهنگ می‌انجامد. چیره‌دستی نویسنده در استخراج معنا از صورت‌های هنری و تلاش برای رسیدن به لایه‌های فرهنگی و روانشناختی پنهان در پس صورت‌ها تصویری تازه و بدیع از نخستین گام‌های پیدایش یکی از مهم‌ترین سنت‌های جهان پدید آورده است.
محورهای هنری مورد بحث در این کتاب دربرگیرندۀ مطالبی در زمینۀ معماری، نقاشی، اشیاء هنری، شمایل، تذهیب و فرضیه‌های موجود در عرصۀ هنر است و تأثیر این هنرها را در تاریخ و فرهنگ اسلام و نیز تأثیر آنها در جهانی‌شدن این تمدن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

سهم زرتشتیان در انقلاب مشروطیت ایران

book-preview

سخنرانی دکتر فرهنگ مهر در دانشگاه اصفهان

در بررسی حوادث منتج به انقلاب مشروطه حضور و همراهی همۀ ایرانیان در حوادث مربوط به انقلاب قابل لمس و بررسی است. به عبارتی خواسته و ناخواسته انسان ایرانی در جهت یا برخلاف جهت انقلاب در حركت بوده است. نقش ایرانیان زرتشتی و حضورشان در انقلاب مشروطه از موضوعاتی است كه دربارۀ آن كمتر سخن رفته است. سهم زرتشتیان در انقلاب مشروطه تحت سه عنوان قابل بررسی است:
۱- كمک‌های مالی به آزادی‌خواهان و مجاهدان مشروطیت.
۲- شركت عملی در مبارزات انقلاب مشروطیت و شهدای زرتشتی.
۳- محرک زرتشتیان در این مجاهدات.
دكتر فرهنگ مهر در اردیبهشت ۱۳۴۸ در یک سخنرانی در دانشگاه اصفهان این مطالب را به تفصیل مورد بررسی قرار داده است که در جزوۀ حاضر مکتوب شده است.

صفحه 2 از 25912345...102030...>>



جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

در حال بارگذاری
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - 1398
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار