نتایج جستجو:


اوصاف پارسایان

book-preview

 

اوصاف پارسایان از اخلاقی‌ترین و لطیف‌ترین کتابهای عبدالکریم سروش است: مجموعه درسگفتارهای او دربارۀ خطبه متقین یا خطبۀ همّام در نهج‌البلاغه. این سخنرانی علی(ع) از اعجاب‌آورترین سخنرانی‌هاست که علاوه بر بلاغت، سراسر معنا، و سرشار از مفاهیم اخلاقی است.
عبدالکریم سروش که احاطۀ خوبی بر ادبیات عرفانی و علوم جدید دارد، وقتی به تفسیر این خطبه می‌پردازد تنها یک تفسیر خشک و خالی ارائه نمی‌دهد، بلکه کتابی پر از نکته‌های سیاسی، اخلاقی، عرفانی، اجتماعی و فلسفی برای مخاطب خود دارد و همین امر از این اثر کتابی بی‌بدیل ساخته است که خواندنش روح‌نواز است و مأنوس‌شدن با آن روح را جلا می‌بخشد. علاوه بر این احاطۀ او بر ادبیات عرفانی مخصوصا جلال الدین رومی مشهور به مولوی و مولانا سبب شده است که در جای‌جای این اثر به شرح ابیات او نیز بپردازد و گنجینه‌ای از اشعار و احادیث معنوی را به مخاطب خویش عرضه کند. این مجموعه ویژگیها کتاب را بیش از پیش دلنشین کرده است.

اندیشۀ سیاسی معاصر در جهان عرب: از قرارداد پارساروویتز تا قرارداد غزه – اریحا

book-preview

 

اگر قرار باشد وضعیت کنونی اندیشۀ سیاسی و اجتماعی در جهان عرب در یک جمله خلاصه شود -که البته دربارۀ عرصۀ عمومی در حیات بشری، کاری خطرناک و گاه ناممکن است- می‌توان خطر کرد و گفت در دو سه سدۀ گذشته، عرصۀ عمل و عرصۀ فکر، بسیار از هم جدا افتاده‌اند. تمام کوشش‌هایی که در غالب نحله‌های فکری شده است و در نوشتار حاضر مورد بحث قرار خواهد گرفت، در پی ارائۀ چارچوبی بوده است که این دو حوزه را به هم نزدیک کند، تا بلکه جهان عرب مجددا در جرگۀ جوامع مولد قرار گیرد. دلایل تلاطم‌های شدید و نوسان‌های متعدد در هر دو حوزۀ فکر و عمل، دقیقا به دلیل همین جدایی مفرط بوده است. پژوهش حاضر، یک هدف کلی را دنبال می‌کند: در پی آن است که از این وضعیت، صورت‌برداری مفصلی ارائه کرده، در ضمن علل چنین وضعیتی را تبیین نماید.
به نظر می‌رسد نحله‌های فکری، حداقل دوبار دچار «تغییر و تحول الگوی فکری» شده باشند. از یک سو، پس از برخورد اولیۀ جهان اسلام و به تبع آن، جهان عرب با جهان جدید، الگوهای فکری کهن که برای قرون و اعصار، کارآمدی و تناسب محیطی داشت به سستی گروید و از آنجا که انسان متفکر به حوادث مستحدثه و چالش‌های محیط پاسخ می‌گوید، کوشش‌های متعددی در جهت صورت‌بندی الگوهای فکری جدید صورت گرفت و طرح‌هایی نیز ارائه گردید. از سوی دیگر پس از شکست همه جانبه در جنگ شش‌روزۀ 1967 اعراب و اسرائیل، معلوم شد که الگوهای شکل‌بندی‌شدۀ جدید، کارآمدی ندارند و باید مجددا مورد بازبینی قرار گیرند. مسلما هر صورت‌برداری، درجه‌ای از تفسیر را نیز به همراه دارد، بنابراین، پژوهش حاضر می‌کوشد معنای کلان این تحولات را نیز ارائه نماید.

التعلیقات ابن سینا

التعلیقات یکی از آثار مهم ابن‌ سینا (شامل تعلیقات یا حاشیه‌های ابن سینا و فارابی) در مباحث منطقیّات، طبیعیّات و الهیّات، به‌ روایت بهمنیار بن مرزبان شاگرد برجستۀ ابن‌ سینا است. نسخه‌های خطی این اثر در سه شکل یا هیئت موجود است که هیئت سوم با دو هیئت دیگر در ترتیب تعلیق‌ها تفاوت اساسی دارد و تا اندازه‌ای بر پایۀ موضوع و بحث تنظیم شده است. هیئت نخست تنها در داشتن فهرستی از مطالب تعلیق‌ها به قلم ابوالعباس لوکری (شاگرد بهمنیار) از هیئت دوم متمایز می‌شود.
تصحیح انتقادی و تحقیقی این کتاب با بررسی تاریخی‌ ـ ‌تطبیقی حدود بیست نسخۀ خطی در کتابخانه‌های داخلی و خارجی و بر پایۀ پنج نسخۀ برگزیدۀ معتبر (یک نسخه از هیئت نخست، سه نسخه از هیئت دوم و یک نسخه از هیئت سوم) انجام پذیرفته و حروفچینی و ویرایش نهایی شده است. موسویان، محقق و مصحح این چاپ، بسیاری از منابع ابن سینا و پیوندهای آن با آثار دیگرش و آثار بهمنیار را یافته است، و نیز نشان داده که تعلیقات فارابی در چه جاهایی و چگونه در تعلیقات ابن‌ سینا گنجیده است.
پیش ‌از ‌این و برای نخستین بار، عبدالرحمان بدوی در سال 1972 میلادی کتاب التعلیقات را با اعتماد به یک نسخه در کتابخانۀ قاهره و عنایتی اندک به نسخه‌ای از کتابخانۀ پرینستون به‌ دست چاپ سپرد و در ایران نیز منتشر شد (قم، مکتب الإعلام الإسلامى، 1404 ق). چاپ بدوی بدون رعایت ابتدایی‌ترین موازین تصحیح علمی و انتقادی عرضه شده که آکنده از بدخوانی‌های نسخه‌ها و نادرستی‌های صوری و محتوایی است و افزون بر ‌آن، از فهرست‌های فنی لازم و درخور چنین اثر مهمی برخوردار نیست.

فرهنگ توصیفی فلسفه اخلاق: انگلیسی – فارسی

شاید ساده‌ترین راه برای به دست‌ دادن فرهنگی توصیفی در فلسفۀ اخلاق این باشد که یکی از فرهنگ‌ها یا دانشنامه‌های معتبر در این زمینه بی کم ‌و کاست به فارسی برگردانده شود؛‌ اما این کار اگر چه محاسنی دارد، ‌به سبب جای خالی برخی از مدخل‌های مهم در هر کدام از این آثار،‌ آن مقدار که باید و شاید از شمول و جامعیت بهره‌مند نمی‌شود.
مسعود علیا در هر کدام از فرهنگ‌ها و دانشنامه‌هایی که در تألیف این کتاب به آنها مراجعه و استناد کرده‌ است پاره‌ای از اصطلاحات مهم را نیافته‌، ‌و نهایتا بهتر دیده که روشی را در پیش بگیرد که به لطف آن از کاستی‌های هر کدام از این آثار بپذیرد و در عین حال، ‌به‌گزینانه، ‌از محاسن یکایک آن‌ها بهره‌مند شود. بر این اساس، چندین متن اصلی را مبنای کار قرار داده و توضیحات آنها را استخراج کرده که نهایتا مجموعه‌ای پر شمار از اصطلاحات فراهم آمده است. در توصیف و تعریف هر یک از اصطلاحات نیز کوشیده‌ است مجموعه توصیفاتی را که در این آثار برای آن آمده است از نظر بگذراند و بر این اساس توصیفی در حد یک یا چند بند به دست دهد که از محاسن آن توصیفات بهره‌مند باشد و گوهر مطلب را به شکلی گویا و روشن بیان کند.

پیوندهای فرهنگی ایران و هند در دورۀ اسلامی

book-preview

 

اثر حاضر مجموعه سخنرانی‌های پروفسور فتح الله مجتبایی دربارۀ جنبه‌هایی از روابط هندوها و مسلمانان در هند است.
ورود اسلام به هند مقدم بر حکومت مسلمانان بود. درست همان گونه که قرن‌ها پیش از پیدایش استعمار اروپایی، مسیحیت در هند رشد کرد، و واقعیت پذیرش و تکریم این دو دین، که زمینه‌ساز باور به تعالیم آنها شد، در مقایسه، کمتر مرهون کوشش‌های فاتحان مسلمان و مسیحی است.
شرط لازم تمدن ما این اعتقاد است که حقیقت یکی است ـ هر چند فرزانگان آن را با شیوه‌های گوناگون توصیف کنند ـ و راه‌های فراوان ارتباط با خداوند به یک اندازه معتبرند. فتح الله مجتبایی اعتبار فراوانی بر این نظر قائل است که اسلام یک جزء لازم و اصلی از حیات اجتماعی و فرهنگی شبه‌قاره است.

زائر شرق

book-preview

 

مجموعه مقالات همایش بزرگداشت یکصدمین سال تولد هانری کربن

سال ۱۳۸۲ شمسی مقارن با یکصدمین سال تولد هانری کربن بود. به همین مناسبت در پائیز این سال در چند کشور، مراسم یادبودی در بزرگداشت وی برگزارشد. در ایران نیز مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران با همکاری انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران، انجمن دوستی ایران و فرانسه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش «بزرگداشت یکصدمین سال تولّد هانری کربن» را در روزهای سی‌ام آذر و اول دی ماه ۱۳۸۲ برگزار کرد.
در این همایش دو روزه، صاحب‌نظرانی از ایران و فرانسه هر کدام ابعاد خاص فکری آن استاد فقید را مورد لحاظ قرار داده و در آنباره سخن راندند.
زائر شرق عنوانی است که بر مجموعۀ منتخب مقالات این همایش نهاده شده است. این تعبیر برخاسته از تصوری بود که هانری کربن از خود داشت. «زائر شرق» به راستی که برازندۀ کربن بود. او می‌گفت «غربت غرب» معنوی را چشیده و به زیارت شرق معنوی آمده است. مقالات مندرج در این مجموعه به سه گونه‌اند:
1. مطالبی که از نوار صوتی تحریر شده و سپس زیر نظر گویندۀ آن ویرایش گردیده است.
2. مطالبی که به صورت یک مقالۀ مستقل از جانب مؤلف آن نوشته شده است.
3. مقالات یا خلاصۀ مقالاتی که از زبان فرانسه به فارسی ترجمه شده است.

شاعر مردم: یادنامۀ سید اشرف‌الدین حسینی (نسیم شمال)

کتاب حاضر دربرگیرندۀ مقالات همایش بزرگداشت «سید اشرف‌الدین حسینی» شاعر و روزنامه‌نگار دورۀ مشروطه و معروف به «نسیم شمال» دربارۀ زندگی، ویژگی‌های شعر و کتاب‌شناسی وی است که در اسفند ماه 1382 توسط کتاب ماه ادبیات و فلسفه برگزار گردید.
برخی از این مقالات عبارت‌اند از: «شاعر مردم/ غلامحسین یوسفی»، «زندگی‌نامۀ سید اشرف‌الدین حسینی/ حجت الله اصیل»، «نگاهی به اندیشه و شعر نسیم شمال/ منیژه عبداللهی»، «ویژگی‌های صوری شعر سید اشرف‌الدین/ احمدرضا مدیریان»، «طنز و ساختار آن در دیوان نسیم شمال/ جهانگیر صفری»، «نگاهی به کاربردهای ادبیات کودکان در اشعار نسیم شمال/ نرگس اسکویی»، «مفهوم آزادی در شعر سید اشرف‌الدین حسینی/ غلامحسین خدایار»، «نگاه سید اشرف‌الدین به جایگاه و حقوق زنان/ نرگس اصغری‌گوار»، «زن در ادبیات مشروطه و موضوع اشرف‌الدین حسینی/ حجت‌الله اصیل»، «لاونتن و سید اشرف‌الدین حسینی قزوینی/ ولی‌الله درودیان»، «همانندی‌های نسیم شمال و فرخی یزدی/ حسین مسرت» و «کتاب‌شناسی سید اشرف الدین حسینی قزوینی/ ولی‌الله درودیان».

یادنامۀ دکتر احمد تفضلی

book-preview

 

احمد تفضلی در 16 آذر 1316 در اصفهان به دنیا آمد. دورۀ لیسانس زبان و ادبیات فارسی را در سال 1338 در دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران با رتبۀ اول به پایان رساند و همان سال دورۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی را در همان دانشکده آغاز کرد. در سال 1340 وارد دورۀ فوق‌لیسانس مدرسۀ زبان‌های شرقی دانشگاه لندن شد و در سال 1344 این دوره را با موفقیت به پایان رساند. او به جز زبان فارسی که آن را روشن و سلیس و محکم می‌نوشت، با زبان عربی نیز کاملا آشنا بود و به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی تسلط کامل داشت و روسی را به آن اندازه که در مطالعاتش به آن نیاز داشت می‌دانست. او از معدود پهلوی‌دانان طراز اول بود که در محیط غیر علمی ایران با ارتباطات وسیعی که با همکاران خود در سراسر جهان برقرار می‌کرد، دانش خود را به روز نگه می‌داشت.
در مجموعۀ حاضر مقالاتی با موضوع فرهنگ، زبان و ادبیات ایرانی به منظور بزرگداشت زنده‌یاد دکتر احمد تفضلی به چاپ رسیده است.

اسطورۀ صبا: یادنامۀ ابوالحسن صبا

سیری در زندگی و آثار ابوالحسن صبا

اگر همۀ ما، همان طور که از کودکی حساب و هندسه را فرا می‌گيريم، موسيقی را هم به عنوان درسی جدی و با اهميت می‌آموختيم، پس از مدتی در می‌يافتيم که موسيقی چيست و به درستی به تفاوت ميان هنرمند و بی‌هنر، استاد و غير آن پی می‌برديم. ولی وقتی حس شناخت واقعی موسيقی در مردم وجود نداشته باشد، نمی‌توان کار زيادی را به انجام رساند. هر اقدامی بايد بنيادی باشد و در آن صورت است که نتيجه‌اش منطقی خواهد بود. برای تداوم ارزش‌های صبا نيز بايد اجتماع مستعد باشد.
زنده‌ياد ابوالحسن صبا (1282-1336) عاشق بود و به گونۀ ديگری غير از شيوه‌ای که ما هستيم زندگی می‌کرد و سال‌هاست در موسيقی ما شخصيتی همچون او ظهور نکرده است. صبا گذشته از اینکه نوازندۀ بی‌بدیل در سه‌تار، سنتور و ویلن بود، از نظر تنوع رشته‌های تعلیم موسیقی و شناسایی موسیقی ایرانی، حقی بزرگ بر گردن موسیقی دارد. صبا علاوه بر اینکه ادبیات کلاسیک ایران را به خوبی می‌شناخت، زبان انگلیسی را نیز خوب می‌دانست و از ادبیات جدید ایران نیز اطلاع داشت. این موسیقیدان بزرگ، آثار نیما و هدایت را می‌خواند و با «نیما و شهریار» روابط نزدیک داشت. او با شهریار از ایام جوانی دوست بود. این دوستی تا پایان عمر او دوام داشت و در زمان مرگ نیز شهریار بر بالین او حضور داشت. استاد ابوالحسن صبا پس ار سال‌ها کوشش و پرورش شاگردان فراوان، در 1336 و به علت ناراحتی قلبی در سن 55 سالگی چشم از جهان فروبست و در قبرستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.
کتاب حاضر دربردارندۀ مقالاتی پیرامون زندگی و آثار استاد ابوالحسن صباست که به قلم شاگردان، دوستان، خانواده و دوستداران وی نگاشته شده است.

با مادرم همراه: زندگی‌نامۀ خودنوشت

book-preview

 

کتاب حاضر زندگی‌نامۀ خودنوشت سیمین بهبهانی است با یاد نگاره‌هایی از زندگی مادر او. گردش ذهن در این اثر، همزمان، به گذشته و حال و آینده معطوف می‌شود. از این رو، شنیده‌های پیش از تولد نویسنده (۱۳۰۶) و رویدادهای پس از درگذشت مادرش (۱۳۵۴) در این حسب حال، بسته به مناسبت، روایت شده است.
این کتاب رشد و تحول سیمین بهبهانی را از کودکی تا فوت مادرش عرضه می‌کند، گوشه‌هایی از تاریخ فرهنگی‌ ـ اجتماعی معاصر ایران را از جهت روانکاوانه بازمی‌نماید و متنی در‌خور تحلیل و تفسیر را می‌آفریند. همان‌گونه که فرد در فرآیند روانکاوی‌شدن در بستری قرار می‌گیرد که گذشته تا حال را به‌ گونه‌ای نمادین (یعنی کلامی) بازسازی می‌کند و تجربه‌های روانی گذشته را بازآفرینی می‌کند تا بتواند به تحلیل، حل‌وفصل و بازسازی آنها دست یابد، به بینشی به لایه‌های نهان ضمیر ناآگاه برسد، گذشته را تاریخی سازد و برخی ریشه‌های مسائل کنونی‌اش را در آن گذشته به‌ویژه کودکی بجوید و بیابد، این متن نیز فرا‌تر از یک گزارش زمانی، با تداعی‌های روایتگرش پیش می‌رود و در زمانی سیال، خاطره‌ها، تصور‌ها، خیال‌ها و اندیشه‌های روایتگر را در کلام بازتاب می‌بخشد و هیجان‌ها، احساس‌ها و عاطفه‌های همسو با تجربۀ روانی فرد خویش را آشکار می‌کند و کلامش پژواک آنها می‌شود.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار