گزارش یک فصل کاوش در تپه نورآباد، لرستان

نویسنده: سید منصور سید سجادی، نوروزعلی سامانی
باستان شناسی و هنر ایران (32 مقاله در بزرگداشت دکتر عزت الله نگهبان)، به کوشش عباس علیزاده، یوسف مجیدزاده، صادق ملک شهمیرزادی، مرکز نشر دانشگاهی، 1378

چکیده:
نورآباد تپه ای است که در انتهای بخش غربی نورآباد، بر سر راه خاکی خرم آباد به هرسین در 80 کیلومتری شهرستان خرم آباد واقع شده است. کاوش در تپه باستانی نورآباد نخستین کاوش کامل و مستقل مرکز باستان شناسی (وقت) ایران پس از انقلاب اسلامی به شمار می رود که در پی گزارش اداره کل فرهنگ و آموزش عالی وقت استان لرستان به مرکز باستان شناسی ایران آغاز شد. در پی بررسیها و آزمایشهای مقدماتی، اسماعیل یغمایی قدمت طبقات باستانی این تپه را به اواخر هزاره چهارم و اوایل هزاره سوم ق‌م نسبت داد و بررسیهای بعدی نیز درستی این تاریخگذاری را تأیید کرد. افزون بر تپه نورآباد در محدوده بخش مزبور دست کم دو محوطه باستانی دیگر نیز وجود دارد. یکی از این محوطه ها گورستان باستانی دهکده همت آباد، در دو کیلومتری غرب بخش نورآباد است که روی رشته ای از تپه های طبیعی واقع شده است. متأسفانه قاچاقچیان کاملا این تپه را به یغما برده اند. دومین تپه در جنوب بخش نورآباد است که آن نیز به شدت صدمه دیده است.

کلیدواژه ها: کاوش، تپه باستانی، نورآباد، باستان شناسی.

فیپا:
سید سجادی، سید منصور، سامانی، نوروزعلی، گزارش یک فصل کاوش در تپه نورآباد، لرستان، باستان شناسی و هنر ایران (32 مقاله در بزرگداشت دکتر عزت الله نگهبان)، به کوشش عباس علیزاده، یوسف مجیدزاده، صادق ملک شهمیرزادی، مرکز نشر دانشگاهی، 1378، صفحه 85-130.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار