کلیسای سورپ پطرس قره باغ

نویسنده: بهروز خانمحمدی
پژوهش هایی درباره تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران (مجموعه مقالات سومین همایش باستان شناسان ایران به کوشش شهرام زارع)، انتشارات بصیرت، 1391

چکیده:
یکی از یادمان های تاریخی در آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه، کلیسای سورپ پطرس قره باغ است که در روستای نسبتا پر جمعیتی به همین نام در ساحل دریاچه ارومیه و شمال شرقی شهر ارومیه واقع شده است. هر چند این کلیسا مورد توجه پژوهشگران خارجی قرار گرفته و توسط هیأت های آلمانی و ایتالیایی مورد مطالعه قرار گرفته، اما الطاف پژوهشگران ما کمتر شامل حال آن شده و تا حد زیادی به دست فراموشی سپرده شده است. معدود پژوهشگران ما هم که در این زمینه قلم فرسایی کرده اند دیدگاه های متفاوتی درباره ساخت آن دارند. برخی بر این باورند کلیسا در دوره ایلخانان ساخته شده است و برخی دیگر این کلیسا را از دوره صفویه می دانند. در این گفتار با پرداختن به پیشینه تحقیقات و کوشش در روشن نمودن تاریخ ساخت آن، به تجزیه و تحلیل عناصر معماری و ساختمانی کلیسا می پردازیم و با مقایسه این کلیسا با کلیساهای منطقه آذربایجان تلاش می کنیم اهمیت این کلیسای تاریخی و جایگاه آن را در هنر و معماری ارمنی این خطه از کشور نشان دهیم. باشد که از این رهگذر مورد توجه و عنایت بیشتر مسؤولان فرهنگی کشور به این بنای ارزشمند تاریخی و فرهنگی باشیم.

کلیدواژه ها: کلیسا، سورپ پطرس، ارامنه، ارومیه.

فیپا:
خانمحمدی، بهروز، کلیسای سورپ پطرس قره باغ؛ ارومیه، آذربایجان غربی، پژوهش هایی درباره تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران (مجموعه مقالات سومین همایش باستان شناسان ایران به کوشش شهرام زارع)، انتشارات بصیرت، 1391، صفحه 187-193.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار