چُگاخُلامان: محوطه ای از دوره آغاز نوسنگی در امیرآباد مهران

نویسنده: علی محمد خلیلیان
باستان شناسی و هنر ایران (32 مقاله در بزرگداشت دکتر عزت الله نگهبان)، به کوشش عباس علیزاده، یوسف مجیدزاده، صادق ملک شهمیرزادی، مرکز نشر دانشگاهی، 1378

چکیده:
در سال 1371، زمانی که وزارت نیرو سرگرم مطالعه پروژه احداث سدی انحرافی در دشت امیرآباد مهران بود، آقای علی عسکر عباسی آرام، کارمند بازنشسته امور آب استان ایلام، گزارشی شفاهی دال بر وجود انواع تیغه های سنگ چخماق در محوطه ای که موضوع مقاله حاضر است به میراث فرهنگی ایلام ارائه کرد. همکار محترم آقای مهدی رهبر در سفری به ایلام در سال 1372 تیغه های مذکور را دید و پس از فرستادن نمونه هایی از آنها به تهران، این تیغه ها را متعلق به دوران نوسنگی دانست. نگارنده با توجه به علاقه به مسائل باستان شناختی و سرنوشت میراث فرهنگی ایلام و اینکه خود شاهد مراحل اجرایی احداث سد امیرآباد بود و بیم انهدام این محوطه باستانی را حس کرده بود، در سفری شخصی، با توصیه و هماهنگی با مسئول میراث فرهنگی ایلام و مسئولان اجرایی پروژه سدسازی، محوطه باستانی چُگاخُلامان (چغاغلامان) را بررسی کرد. مقاله حاضر نتیجه بررسی نگارنده در این محوطه نوسنگی در منطقه کلیدی مهران است. ولی پیش از معرفی این مکان و توصیف ویژگی های زیست محیطی و جغرافیایی منطقه، لازم است با مروری کوتاه بر پژوهشهای اخیر و نظریات شاخص درباره اقتباس شیوه معیشت بر پایه کشاورزی و دامپروری در خاور نزدیک، چُگاخُلامان را در متن تاریخی و باستان شناسی آن قرار دهیم.

کلیدواژه ها: چُگاخُلامان، دوران نوسنگی، سنگ چخماق.

فیپا:
خلیلیان، علی محمد، چُگاخُلامان: محوطه ای از دوره آغاز نوسنگی در امیرآباد مهران، باستان شناسی و هنر ایران (32 مقاله در بزرگداشت دکتر عزت الله نگهبان)، به کوشش عباس علیزاده، یوسف مجیدزاده، صادق ملک شهمیرزادی، مرکز نشر دانشگاهی، 1378، صفحه 36-45.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار