نتایج جستجو:


ایران و مسئله ایران

book-preview

 

ایران و مسئله ایران اثر لرد کرزن، سفرنامه‌ای است که علاوه بر اطلاعات سیاسی، مطالبی در مورد مسائل اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی و آثار تاریخی شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، اصفهان و شیراز را دربردارد. هدف از نگارش این اثر، سیاسی بوده و بیشتر به رقابت‌های روسیه و انگلیس در ایران پرداخته و شیوه تحریر آن، بسیار ممتاز و از لحاظ نثر انگلیسی، اثری ارجمند و عالی است.
این کتاب به عنوان یکی از کتب مهم برای تحقیق در خصوص اوضاع و زمان حکومت قجرها بر ایران به شمار می‌رود. مسافرت کرزن به ایران، به هیچ وجه محدود به نگارش «خلاصه‌ای درباره وضع سیاسی قلمرو شاه» نمی‌ماند. کرزن خود در این باره خاطرنشان می‌سازد که نگارش و تدوین کتابی جامع درباره ایران بدان لحاظ صورت گرفت که وی در ابتدای مسافرتش؛ پس از مطالعه انبوه کتابهایی که تا آن هنگام راجع به ایران توسط سیاحان، سفیران، نظامیان و دیگر اتباع اروپایی نگاشته شده بود، هیچ یک را از آنچنان غنایی برخوردار ندید که بتوان تحت عنوان کتابی جامع درباره این سرزمین کهن، طبقه‌بندی کرد؛ لذا تصمیم ‌گرفت تا بانی تدوین چنین کتابی گردد.
این کتاب نتیجه سه سال کار تقریبا بی انقطاع و مسافرتی هم به مدت شش ماه در سرزمین ایران و سفری قبلی به نواحی همجوار آن و از آن پس نیز ادامه مکاتبات با مقامات صاحب نظر مقیم آن کشور است.

ناسخ التواریخ: تاریخ قاجاریه

ناسخ التواريخ كتابى فارسى است در تاريخ عمومى عالم در نُه جلد كه نویسنده، نوشتن آن را در 1258 هجرى قمرى به فرمان محمدشاه و تشويق حاجى ميرزا آقاسى آغاز كرد و در 1274 به پايانش رساند. او كتاب نخست را در دوره‌هاى پنج ساله در دو جلد سامان داد (1263ه)؛ سپس در روزگار پادشاهى ناصرالدين شاه به نوشتن تاريخ قاجاريه دست زد و پس از پايان دادن به اين بخش، به نوشتن ديگر جلدهاى كتاب دوم ناسخ التواريخ (شش جلد) روى آورد.
بخش تاريخ قاجاريه اين كتاب، مستقل است و به شرح احوال و تبار و نسل و نسب قاجاريان و زمينه‌هاى پيدايى آنان در صحنه سياست از صفويه تا زنديه می‌پردازد. دوره چهار جلدى تاريخ قاجاریه، تاريخ تأسيس خاندان قاجار و شرح سلطنت آقا محمد خان و فتحعلى شاه (جلد اول) و شرح سلطنت محمد شاه (جلد دوم) و ده سال نخست پادشاهى ناصرالدين شاه (جلد سوم) و نمایۀ مفصلی که دسترسی به موضوعات مورد نظر را بسیار آسان نموده است (جلد چهارم) را در بردارد. سپهر در نگارش بخش قاجاريه اين كتاب، از ديده‌ها و شنيده‌هاى خود و اسناد و مدارک رسمى بهره برده است.

گزارش ایران: قاجاریه و مشروطیت

book-preview

 

مهدی قلی هدایت ملقب به مخبرالسلطنه (1243-1334) حاکم آذربایجان و نماینده مجلس در زمان قاجار و از مدافعان کودتای سوم اسفند و وزیر علوم، وزیر عدلیه و صدراعظم دوران رضاشاه بود.
او زبان و ادبیات فارسی، عربی، آلمانی و فرانسوی را خوب میدانست و تا حدی به زبان انگلیسی هم آشنا بود. در فن گراورسازی و کلیشه‌سازی سررشته داشت و به موسیقی علاقه بسیار داشت و از نظر علمی آن فن را آموخته بود. در ریاضیات، هیئت و فلسفه هم اطلاعاتی داشت.
مهدی قلی هدایت در زمره رجال نادری است که حوادث زندگی و اتفاقات کشور را به طور روزانه یادداشت کرده است، که امروز به صورت کتاب گزارش ایران: قاجاریه و مشروطیت، یکی از مهمترین منابع تاریخ معاصر می باشد.
وی قریب پنجاه سال در صحنه سیاسی ایران بازیگری داشت و به شش پادشاه خدمت کرد. گاه در مقام استانداری و وکالت و گاه در مقام وزارت و صدارت از مهره‌های اساسی تاریخ معاصر ایران به شمار می رود.

منتخب التواریخ

book-preview

 

منتخب التواریخ تألیف حاج میرزا ابراهیم خان شیبانی، یکی از منابع عصر ناصری و مظفری است، میرزا ابراهیم خان شیبانی معروف به صدیق الممالک از مستوفیان است که دوران خدمت دولتی و دیوانی در شهرهای اصفهان، تهران و گلپایگان داشته است. گویا منتخب التواریخ تنها اثر به جای مانده از اوست. وی تألیف این کتاب را که یک تاریخ عمومی است، در زمان ناصر الدین شاه آغاز کرد و  رويدادهای تاريخى‌ را تا 1300ق‌/ 1883م‌ در آن‌ گنجاند و آن‌ را منتخب‌ التواريخ‌ ناصری ناميد، اما در آن‌ هنگام‌ به‌ نشر آن‌ توفيق‌ نيافت‌.
در 1315ق‌/1897م‌ تحرير دوم‌ كتاب‌ را به‌ پايان‌ رساند و رويدادهای 15 سال‌ بعد را نيز بر آن‌ افزود. آخرين‌ بار در 1322ق‌/1904م‌ كتاب‌ را ديگر بار نوشت‌ و كامل‌ كرد و منتخب‌ التواريخ‌ مظفّری ناميد. سرانجام‌ در شوال‌ 1326 چاپ‌ و نشر آن‌ انجام‌ يافت‌.
صديق‌الممالك‌ در تأليف‌ اين‌ كتاب‌ دست‌ به‌ اقتباس‌ آشكاری زده‌، چه‌ اثر خود را از آغاز تا رويدادهای 948ق‌/1541م‌ عيناً از روی لب‌ّ التواريخ‌ نوشته يحيى‌ بن‌ عبداللطيف‌ قزوينى‌ نوشته‌ و رويدادهای روزگار قاجارها و نياكان‌ آنان‌ را از جلد سوم‌ تاريخ‌ منتظم‌ ناصری بر گرفته‌ و تنها وقايع‌ سالهای 1300-1322ق‌/1883-1904م‌ را خود نوشته‌ است‌. همين‌ قسمت‌ از كتاب‌ است‌ كه‌ اهميت دارد و از مآخذ مهم‌ اين‌ چند سال‌ از تاريخ‌ ايران‌ به‌ شمار مى‌آيد.

گذری بر آواز محمد رضا شجریان به بهانۀ آلبوم “طریق عشق”

آلبوم تازه انتشار یافتۀ استاد شجریان “طریق عشق” مربوط به اجرای کنسرتی در اروپا در سال ۱۹۸۹ است. پرویز مشکاتیان سرپرست گروه عارف و داریوش پیرنیاکان، جمشید عندلیبی، محمد فیروزی، اردشیر کامکار، بیژن کامکار و ارژنگ کامکار از اعضای گروه عارف بودند که در اجرای این قطعات نقش ایفا کرده‌اند. برای پرداختن به چند و چون این اثر باید به فضای موسیقی آن زمان توجه داشت، چرا که سازبندی و آواز شجریان در ده سال اخیر مسیر متفاوتی را طی کرده است.  درآخرین آثار شجریان گرایش به تشکیل گروهای بزرگ و ارائه تعداد زیادی ساز های ابداعی در این گروه ها و در پی آن توجه بیشتر به نواختن قطعه ها  و پررنگ شدن  تصنیف و ترانه به جای آواز فضای جدیدی را در آثار شجریان ایجاد کرده است که با آثار پیشین او تفاوت چشمگیری دارد.
این اثر با تنظیم و آهنگسازی پرویز مشکاتیان تهیه شده است. از این رو گروه نوازی و تنظیم سازهای ایرانی برای گروه مانند دیگر آثار مشکاتیان اهمیت ویژه و نقشی پررنگ داشته است. گروه نوازی بویژه گروه نوازی از روی نُت با چند نوازی قدما تفاوتی فراوان دارد و بیشتر از قوانین گروه نوازی موسیقی کلاسیک غربی پیروی می کند. در این گروه نوازی تنوع مِلودی و ایجاد رنگ بندی صدا اهمیت ویژه دارد و همین نکته است که ارکستر را برای بیننده جذاب و شنیدنی می کند. اما در این اثر نسبت به سایر آثار مشکاتیان مانند آلبومهای “دستان”، “بیداد” ، “نوا ” و”مرکب خوانی” تنوع و رنگ بندی کمتر است و ملودی های تکراری در این اثر بسیار به گوش می خورد و برای شنونده آشنا و آگاه به دستگاههای موسیقی پیش بینی جملات امکان پذیر شده است. به نظر بعضی متخصصان این تکرار و حدس جملات بعدی در موسیقی ایرانی نقص محسوب می شود.
اما آواز، صدای وسیع و قراء شجریان بویژه  شروع با افشاری اوج، ارتباط تحریرهای بم و اوج چنان شنونده را اسیر می کند که نقد و تحلیل اثر را سخت می گرداند. در خصوص آواز شجریان باید گفت که ایشان آواز خوانی تیز هوش و آشنای به شعر با صدایی وسیع و شش دانگ است اما آواز ایشان را در مکتب خاصی نمیتوان قرار داد. شجریان  از مکاتب رسمی آواز ایران در صد سال اخیر برنخاسته، و تقریبا تمامی استادان بنام موسیقی ایرانی همچون ادیب خوانساری، قمر الملوک وزیری، بنان، تاج اصفهانی، گلپا و دیگران متعلق به یکی از مکاتب موسیقی (مکتب اصفهان، مکتب شیراز(تهران)، مکتب قزوین(تبریز) هستند. این ویژگی در صدای شجریان نیست و در آثار مختلف او لحنهای متفاوتی که وامدار این مکاتب است شنیده میشود وبه دلیل شروع خواندن با قرائت قرآن در محضر پدرشان شیوه آواز ایشان با صوت قرآن قرابت بسیاری داشته و لحن تجویدی قرآن در بیانش بسیار شنیده می شود. در سبک او واجها و واژه ها جویده و شکسته و با قدرت بیان می شوند و یکپارچگی قرائت در آواز ایشان احساس می شود. نکته قابل گفتن این است که شجریان پس از آمدن به تهران از مکتب اکثر استادان آواز بهره جسته و او را نمی توان شاگرد مکتب خاصی دانست، لذا آوازها و اجراهای او را بویژه اجراهای بعد انقلاب او را می توان چکیده ای از آواز ایرانی در قرن اخیر دانست.
غزلهای آواز این اثر آقای شجریان همانند بسیاری از غزل های دیگر او از حافظ انتخاب شده اند. گنگ خوانی در آواز شجریان نکته ای برجسته است چنان که پیش از او نیز اواز اساتیدی چون قمر و طاهر زاده و ادیب از این ویژگی برخوردار بوده است.  در این اثر حتی شنونده آشنا با شعر و سخن حافظ هم به سختی جملات این آواز را متوجه می شود این در حالی است  که سیر تکاملی آواز در موسیقی دستگاهی در قرن اخیر به سوی درخشان و واضح خوانی بوده است. غزل آغازین و مشهور دیوان حافظ “الا یا ایّها السّاقی…” در “طریق عشق”  ابزار اهنگسازی مشکاتیان قرار گرفته و باید به این نکته توجه داشت که اشعاری با این میزان شهرت و استفاده متعدد در آهنگ سازی برای استفاده مجدد باید بسیار بدیع پرداخته شوند تا به گوش شنونده جذاب بیایند و مشکاتیان در این اثر آهنگ چندان بدیع و خاصی بر این غزل ننهاده است. تنها صدای وسیع و کاریزماتیک شجریان است که این اثر را شنیدنی می کند. جواب آوازها در این آلبوم در مجموع ضعیف می نمایند، تار داریوش پیرنیاکان که هنرمندی به معنای کامل سنتی است و از  سنت قدما در نوازندگی تار پیروی می کند در جواب آوازها دارای تنوع ملودیکی پایین می باشد. بداهه نوازی کمتر و نواها خشک و مقید می نماید و در این میان سنتور نوازی مشکاتیان آزادتر است و پر وبالی به جوابآواز داده است. در مجموع از دیدگاه نگارنده در آلبوم “طریق عشق” با آوازی متوسط از شجریان نسبت به سایر آثارش در آن سالها مواجه هستیم. گروه نوازی، جواب آواز و آهنگسازی این اثر نسبت به دیگر آثار شجریان نمره پایینی دارد.

نگارنده : سروش دریاشناس

تاریخ منتظم ناصری

book-preview

 

کتاب تاریخ منتظم ناصری از سال اول هجرت حضرت محمد(ص) آغاز گشته و به حوادث مهم هر سال پرداخته است، اما فقط شرح جنگ ها و سلطنت سلاطین نیست، بلکه تولد و ارتحال علما و اعیان مملکت، اختراعات و اکتشافات، وقوع زلزله و سیل، امراض عمومی و کسوف و خسوف را نیز در بردارد.

به گفته نویسنده «در ممالك اسلامیه، از صدر اسلام تاكنون دو قسم فرمانروايى در كار بوده؛ يكى حكمرانى مذهبى به عنوان خلافت، ديگرى حكومت اسلامیه به اسم سلطنت». از اين رو، بخش نخست جلد يكم اين اثر از هجرت پيامبر اكرم(ص)؛ يعنى 622م آغاز و تا زوال خلافت عباسيان دنبال مى‌شود و بخش دوم آن به ماجراى چيرگى هلاكوخان و مغولان مى‌پردازد و ماجراها را تا روزگار نویسنده پى مى‌گيرد.
نویسنده جلد دوم را با رويدادهاى 1193 (سال درگذشت كريم خان زند) به پايان مى‌برد و به «اقتضاى ادب و تكليف چاكرى»، شرح سلطنت سلسله قاجاريه را در ذيل «تواريخ ديگر» نمى‌نويسد و از اين رو، در جلد سوم به ويژه تاريخ سلسله قاجار را از هنگامه پيدايى آن تا 1300 مى‌آورد و درباره تاريخ ايل قاجار تا به سلطنت رسيدن آقامحمدخان قاجار به كوتاهى گزارش مى‌دهد. البته سكوت نویسنده درباره برخى از رجال بزرگ عصر قاجار مانند ميرزا تقى خان امير كبير و كارها و آثار مهم او درنگ كردنى است.

خلسه مشهور به خواب نامه

book-preview

 

خلسه، مشهور به خواب نامه، از نوشته‌های بازپسین سال‌ های زندگی محمد حسن خان اعتماد السلطنه در اواخر دوران پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار است. نویسنده یارایی نداشته که اندیشه خود را آزادانه و رک و راست و بی پروا به روی کاغذ آورد، از این رو چنین می‌نماید که در حالت بین خواب و بیداری دیده است که پادشاهان ایران یازده تن از صدور (بزرگان) قاجار را به بازپرسی کشیده و درباره آنان داوری کرده‌اند.
نوشتن خلسه چنانچه از صفحه نخست آن به خوبی برمی‌آید پس از سفر ناصر الدین شاه به عراق آغاز گردیده است. می‌دانیم این سفر در واپسین هفته های سال 1309 هجری قمری آغاز گردیده و در آغاز سال 1310 پایان پذیرفته است.
نویسنده در چند جای از کتابش به این معنی تصریح می‌کند که چهل و پنج سال از پادشاهی ناصرالدین شاه گذشته است. با در نظر گرفتن اینکه ناصرالدین شاه در ذی القعده 1264 هجری قمری در تهران بر تخت شاهی نشست و  پس از 49 سال پادشاهی در 17 ذی القعده هجری قمری کشته شد، مشخص است که وی کتاب خلسه را سه سالی پیش از کشته شدن ناصرالدین شاه و مرگ خودش نوشته است.

نکته‌ها و تجارب ناب تاریخی اعتماد السلطنة در خلسه بسیار خواندنی است. از جمله نکته‌های تاریخی‌اش بیان وقایع پشت صحنۀ تظاهرات مردم بر ضد قرارداد رژی و داستان تحریم توتون و تنباکو است که چنان بیان می‌کند که با آنچه در تاریخ‌های متداول هست تفاوت دارد. همین طور از شرحی که دربارۀ سیاست انگلیس در این کتاب می‌خوانیم بر می‌آید که نویسنده در دوران تیره شاهی و اوج خودکامگی ناصرالدین شاه روشن بین بوده است. از جمله تجارب‌اش که حاکی از فرهنگ نهادینه شدۀ جامعۀ ایرانی است این بخش از دیالوگ اوست که می‌نویسد: «در این نشأه (دنیا) اگر شخصی بخواهد بالنسبة آسوده باشد باید همیشه تحامق (خود را به احمقی زدن) و تجاهل (خود را به نادانی زدن) نماید. بَدا به روز کسی که مردم به او گمان کمال و شعور یا فضل و هنری برند دیگر از دست خلایق خلاصی ندارد.» ص34.

مرآة البلدان

book-preview

 

مرآة البلدان کتابی است به زبان فارسی، نگاشته محمد حسن خان اعتمادالسلطنه ملقب به صنیع الدوله، از رجال علمی-سیاسی عهد ناصری که به شرح شهرها و قری و قصبات ایران زمین؛ یعنی ایران بزرگ که گستره آن از رود سیحون تا ماوراء فرات و از دربند باب الابواب در شمال دریای خزر تا جزایر و سواحل خلیج فارس را در برمی گیرد، می‌پردازد. به جز مباحث جغرافیایی، اعتمادالسلطنه گاه در این کتاب به درج پاره‌ای وقایع تاریخی معاصر نیز پرداخته است.
اطلاعات موجود در اين كتاب متعاقب بخشنامه‌ای فراهم آمد كه دولت خطاب به حاكمان و فرمانروايان ايالات و ولايات ايران صادر كرد و براساس آن دانشمندان و محققان هر ديار موظف به گردآوری اطلاعاتى درباره محل اقامت خود شدند. آنان گذشته از تدوين مطالب مندرج در منابع كهن به تحقيقات ميدانى در هر محل دست زدند. از مجموع اين گزارش‌ها 10 مجلد نسخه عظيم خطى فراهم آمد كه هر بخش به خط گردآورنده بود. اين دفاتر در مجلدات بزرگى جای گرفت كه اكنون برجای مانده است. بنياد تأليف مرآة البلدان بر اساس همين يادداشت‌ها و اسناد بود و اعتمادالسلطنه نيت آن داشت كه يك دوره فرهنگ جغرافيايى برای ايران فراهم آورد.
مؤلف در آغاز كتاب ابتدا بحثى در زمينه طول و عرض جغرافيايى نموده و به اقاليم سبعه كه اصطلاح متعارف در نزد جغرافى‌دانان اسلامى است، اشاره مى‌نمايد. همچنين علامت اختصارى بعضى از منابع را آورده است. در ادامه به معرفى اماكن جغرافيايى، بر اساس ترتيب حروف الفبا مى‌پردازد.

تاريخ نو: شامل حوادث دورۀ قاجاريه از سال ۱۲۴۰ تا ۱۲۶۷ قمری

book-preview

 

تاريخ نو اثر ارزندۀ جهانگير ميرزا است كه با زبان فارسی به تبيين حوادث دورۀ قاجاريه، از سال 1240 تا 1267ق مى‌پردازد كه به مناسبت نام مؤلف، آن را «تاريخ جهانگيرى» نيز مى‌خوانند.
مؤلف به تمام امورى كه در اين سال‌ها اتفاق افتاده است نپرداخته و فقط حوادثى را ذكر مى‌كند كه به گمان خويش مهم بوده و با جو سياسى آن دوران هم‌خوانى دارد. گر چه اين اثر كه املاى جهانگير ميرزا است، از جهت انشا و سبک نگارش امتياز خاصى ندارد، بلكه در غالب موارد جمله‌ها بدون فعل و بريده بريده و پاره‌اى تعبيرات و املاها غلط و عوامانه است، ولى از جهت مطلب براى اين 26 سال و اندى از دورۀ پادشاهى قاجاريه، هيچ مأخذى به اين تفصيل و اهميت در دست نيست. حتى امتياز آن بر مآثر سلطانى به اين است كه در ذكر مطالب هم جنبۀ بسط و تفصيل رعايت شده و هم عبارت آن روان و خالى از تكلف است. مطالب بسيار مهمى كه در اين كتاب در خصوص جنگ‌هاى دوم ایران و روس و احوال حاجى ميرزا آقاسى، محمدخان امير نظام، شاه‌زاده‌هاى قاجاريه و بدايت حال ميرزا تقى خان امیرکبیر و ظهور باب و غیره مى‌توان يافت، در هيچ مأخذ ديگرى نيست.

رهبران مشروطه

book-preview

 

کتاب رهبران مشروطه، دوره یا جلد اوّل از مجموعه رهبران مشروطه و مشتمل بر 24 زندگینامه از کسانی است که از نظر نویسنده، از رهبران و سردمداران انقلاب مشروطه بوده اند.
افرادی که زندگینامه آن ها بررسی و تحقیق و تحلیل شده، در ابتدای کتاب فهرست وار چنین آورده شده است:
سید جمال الدین افغانی، میرزا ملکم خان، امین الدوله، میرزا نصرالله خان مشیرالدوله، ظهیرالدوله، سید عبدالله بهبهانی، سید محمّد طباطبایی، صمصام السلطنه بختیاری، سردار اسعد، سپهدار تنکابنی، سید جمال الدین واعظ اصفهانی، ملک المتکلّمین، صنیع الدوله، ستّارخان، باقرخان، وثوق الدوله، میرزا حسن خان مشیرالدوله، مستوفی الممالک، یپرم خان ارمنی، شیخ الرئیس قاجار، احتشام السلطنه علامیر، ممتازالدوله، معاضدالسلطنه پیرنیا، قوام السلطنه و مؤتمن الملک.

 




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار