قلعه سنگی رباط کریم؛ کارگاهی صنعتی(؟) از سده های میانه دوره اسلامی

نویسنده: نرگس احمدی
پژوهش هایی درباره تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران (مجموعه مقالات سومین همایش باستان شناسان ایران به کوشش شهرام زارع)، انتشارات بصیرت، 1391

چکیده:
بنای موسوم به کاروانسرا سنگی رُباط کریم در جنوب غربی تهران و در نزدیکی مسیر قدیمی ری به ساوه قرار دارد. پژوهش های اخیر باستان شناسی در این بنا نشان می دهد که علی رغم نام آن، کارکرد کاروانسرا نداشته و کاربری صنعتی داشته است. این بنای تمام سنگی مساحتی در حدود 3500 متر مربع دارد. نقشه آن مربع شکل چهار ایوانی با 24 حجره مستطیلی عمود بر حیاط مرکزی، چهار گنبدخانه در چهار گوشه بنا و کوشک مرکزی با پلان چلیپایی است. کاوش در این بنا منجر به کشف بیش از 50 تنور گِلی در حجره ها شد. شکل پراکندگی تنورها در حجره ها به گونه ای است که فضایی برای اسکان باقی نمی گذارد. بنابر مدارک یافته شده به نظر می رسد این مکان کارگاهی صنعتی برای تولید شیشه بوده است. با توجه به یافته های سفالی به دست آمده از کاوش، استفاده از بنا در اواخر سده 4 ق تا اوایل سده 7 ق بوده است.

کلیدواژه ها: رباط، کاروانسرا سنگی، رباط کریم، شیشه گری.

فیپا:
احمدی، نرگس، قلعه سنگی رباط کریم؛ کارگاهی صنعتی(؟) از سده های میانه دوره اسلامی، پژوهش هایی درباره تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران (مجموعه مقالات سومین همایش باستان شناسان ایران به کوشش شهرام زارع)، انتشارات بصیرت، 1391، صفحه 220-242.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار