نقد کتاب آفرینش در قرآن: بررسی هرمنیوتیکی تفاسیر قدیم و جدید

نویسنده: حوریه شجاعی باغینی
پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال هفدهم، شمارۀ پنجم، آذر و دی 1396

چکیده:
تفسیر موضوعی آیات قرآن با تمرکز بر تعداد محدودی از آیات مرتبط با یک موضوع، تفسیری است که به ایجاد تصور جامع و فهمی عمیق نسبت به موضوعات قرآنی کمک می‌کند. سعید عدالت نژاد، نویسندۀ کتاب آفرینش در قرآن، با استفاده از الگوی روشی تفسیر در مکتب ادبی به تفسیر هرمنیوتیکی قرآن با تکیه بر مطالعه و بررسی موضوعی آیات مربوط به آفرینش پرداخته است. او با بررسی و مقایسۀ تفاسیر سنتی و مدرن در مواجهه با نظریه‌های کیهان‌‌شناسی و برای رسیدن به فهمی برخاسته از اقتضائات دنیای جدید و نیز گونه‌ای واکنش مؤمنانه به موفقیت‌های علمی، روش مطالعۀ هرمنیوتیکی مؤلف‌محور در برابر متن‌محور را بدون پیروی از مکتب خاصی به‌کار گرفته است. این اثر، پژوهشی است که افقی جدید و الگویی برای کاربرد روش دقیق در مباحث تفسیری می‌گشاید؛ ازاین‌رو بررسی این کتاب همراه با دیدگاهی نقادانه می‌تواند به اعتلای آن یاری رساند. براین اساس، در مقالۀ حاضر پس از معرفی کلی اثر و ارائۀ خلاصه‌ای از محتوای آن، علاوه بر تحلیل روش مؤلف به برخی از ویژگی‌های ساختاری و محتوایی، همچنین به جنبه‌های مثبت و منفی آن اشاره و برای رفع کاستی پیشنهاداتی ارائه می‌شود.

کلیدواژه‌ها: نقد کتاب، آیات آفرینش، مکتب ادبی تفسیر، هرمنوتیک و قرآن.

برای توصیفی کوتاه از آفرنش در قرآن اینجا را کلیک کنید.

فیپا:
شجاعی باغینی، حوریه، نقد کتاب «آفرینش در قرآن: بررسی هرمنوتیکی تفاسیر قدیم و جدید»، پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال هفدهم، شمارۀ پنجم، آذر و دی 1396، صفحۀ 111-125.

 

>>> برای دانلود رایگان مقاله عضو شوید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار