دانشگاه در تعلیق؛ بررسی زمینه‌های انقلاب فرهنگی

?ویژه‌نامه چشم‌انداز ایران منتشر شد:
دانشگاه در تعلیق؛ بررسی زمینه‌های انقلاب فرهنگی

✅ انقلاب فرهنگی یکی از مهم‌ترین تحولات سیاسی تاریخ معاصر ایران محسوب می‌شود که اثرات دیرپایی بر حوزه فرهنگ و علم و دانشگاه و آموزش عالی کشور در پی داشته است. مقایسه کادر هیئت علمی شاغل به کار در مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور بین سال 1358-1357 با سال تحصیلی 1362-1361 نشان می‌دهد بیش از 2/44 درصد از کادر هیئت علمی و استادان کشور پس از وقوع انقلاب اسلامی و نیز انقلاب فرهنگی از گردونه آموزش عالی خارج شده‌‌اند.

✅ با وجود اهمیت این پدیده سیاسی و اثرات عمیق و پیچیده و جدی و چندجانبه آن، تاکنون کمتر زمینه‌های وقوع انقلاب فرهنگی به بحث و بررسی کارشناسی و علمی گذارده شده است. به همین منظور نشریه چشم‌انداز ایران در یک فعالیت پژوهشی به سردبیری احسان هوشمند ویژه‌نامه دانشگاه در تعلیق را تدوین و تولید کرده است. در این ویژه‌نامه پرسش‌هایی طرح و برای پاسخ به این پرسش‌ها اسناد و مدارک زیادی بررسی و تحلیل شده‌اند. پرسش‌هایی چون در وضعیت پیشاانقلابی تا سال 1357 چه جریان‌‌های سیاسی در دانشگاه نفوذ داشتند؟ آیا بیشترین یارگیری گروه‌های چریکی و مسلح در دانشگاه‌های کشور صورت گرفت؟ با وقوع انقلاب اسلامی دانشگاه در چه شرایطی قرار گرفت؟ فعالیت سازمان‌ها و تشکیلات و احزاب سیاسی در دانشگاه در دوره پسا انقلابی چگونه بود؟ آیا در دوره پیش از انقلاب فرهنگی در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌های کشور مسئولین تازه به کار منصوب شده اقدام به اخراج گسترده استادان و کارکنان و دانشجویان به اتهام همکاری با رژیم سابق کردند؟ اگر پاسخ به این پرسش مثبت است آیا روند اخراج و پاک‌سازی‌ها در دانشگاه‌های مختلف کشور عمومیت داشت؟ واکنش نیروهای سیاسی متنوع به اخراج و پاک‌سازی‌ها چه بود؟ چگونه و در چه شرایطی انقلاب فرهنگی رخ داد؟

✅ برای پاسخ به پرسش‌های بالا، نشریه چشم‌انداز در ویژه‌نامۀ دانشگاه در تعلیق به انتشار خاطرات و تاریخ شفاهی تعدادی از مهم‌ترین کنشگران دانشگاه‌های کشور پرداخته است. ازجمله مصاحبه‌شوندگان می‌توان به نخستین رؤسای دانشگاه‌های تهران، شیراز، تبریز و اصفهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تعدادی از وزیران و دیگر مسئولین کشور و نیز فعالین دانشجویی این دوره اشاره کرد. در این ویژه‌نامه خاطرات زنده‌یادان ابراهیم یزدی، محمد ملکی، حسن باروقی، غلامعباس توسلی و نیز شخصیت‌هایی چون مصطفی معین، محمدمهدی جعفری، امیر هوشنگ مهریار، سیروس مسیحا، رضا غنیمی، فتح‌الله امی، عباس عبدی، علی‌رضا علوی تبار و محمدرضا سعادت منتشر شده است. همچنین احسان هوشمند در یک بررسی تاریخی زمینه‌های انقلاب فرهنگی را با مراجعه به انبوهی از اسناد تاریخی و سیاسی مقاله‌ای تحلیلی نگاشته است.

✅ این ویژه‌نامه در 368 صفحه با قیمت 70 هزار تومان منتشر شده است. برای تهیه ویژه‌نامه با شماره تلفن‌های 66433207 و 66936575 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار