مسابقه بین‌المللی «پارسی وطن است»  

ایسنا/خراسان رضوی: رئیس بنیاد فرهنگی دُرّ دَری گفت: در اولین مسابقه بین‌المللی “پارسی وطن است” به دنبال آن هستیم تا نشان دهیم که زبان فارسی با آثار فاخر خود یک زبان بین‌المللی است.

سیدابوطالب مظفری در خصوص فراخوان مسابقه بین‌المللی “پارسی وطن است”، گفت: در حال حاضر  فراخوان اولین مسابقه بین‌المللی پارسی وطن است منتشر شده است و تمام فارسی زبانان از تمام کشورها  می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

وی افزود: بیشترین شرکت‌کنندگان از کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان هستند و این مسابقه به همت دو نهاد فرهنگی کشور افغانستان “بنیاد شهید احمدشاه مسعود” و “موسسه فرهنگی در دری” در ۳ قالب شعر (قالب‌های کلاسیک و آزاد)، داستان ( داستان کوتاه و مینمال) و مقاله برگزار می‌شود.

رئیس بنیاد فرهنگی در دری خاطرنشان کرد: ما در این مسابقه به دنبال آگاهی بخشی به نویسندگان، شاعرن و محققان زبان فارسی هستیم، چراکه این زبان در این شرایط بحرانی نیاز به توجه بیشتری دارد.

مظفری با اشاره به فراخوان مسابقه گفت: به طور عمده بیشتر شرکت‌کنندگان از ۳ کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان هستند و سایر فارسی زبانان از کشورهای مختلف می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. همچنین شرکت‌کنندگان می‌توانند تا ۲۰ آبان ماه آثار خود را ارسال کنند و پیش‌بینی می‌شود  تاریخ ارسال آثار تمدید شود.

وی در خصوص داوری آثار ارسال شده به اولین مسابقه بین‌المللی پارسی وطن است، بیان کرد: داوران این مسابقه را داورانی ایرانی و افغانستانی تشکیل می‌دهند و به دنبال این هستیم تا در بخش مقاله از اساتید دانشگاه به عنوان داور استفاده کنیم. در بخش داوری  شعر و داستان نیز  نویسندگان و شاعران فارسی زبان مطرح  ایران و افغانستان حضور دارند.

مظفری ادامه داد: برای ارسال آثار بازه زمانی یک ماهه در نظر گرفته شده و احتمالا ۱۰ روز دیگر این زمان تمدید شود و اختتامیه این مسابقه در دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

رئیس بنیاد فرهنگی در دری گفت: با نهاد و ارگان‌های مختلفی برای همکاری صبحت‌هایی انجام گرفته است و امیدوارم نهادهای فرهنگی و هنری ایران از این حرکت فرهنگی حمایت کنند.

زبان فارسی یک زبان بین‌المللی است

مظفری در خصوص هدف از برگزاری این مسابقه گفت: در چند سال اخیر به زبان فارسی بسیار حمله شده است و ما در این مسابقه به دنبال آن هستیم تا نشان دهیم زبان فارسی با آثار فاخر خود یک زبان بین‌المللی است.

وی ادامه داد: این موضوع در افغانستان به یک مسئله سیاسی تبدیل شده است و قصد داریم این مسئله را به روشنی بیان کنیم که نمی‌توان با یک زبان و فرهنگ برخورد سیاسی داشت و تضعیف زبان فارسی بر تمام منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار