تاریخ نگاری پزشکی مسلمانان: بررسی مطالعات و تحقیقات

نویسنده: بهزاد کریمی
تاریخ و تمدن اسلامی، سال نهم، شماره هجدهم، پاییز و زمستان 1392

چکیده ویرایش سایت آثار برتر:
تاریخ پزشکی مسلمانان چه در غرب و چه در کشورهای مسلمان از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. یک نگاه گذرا به دستاوردهای حاصل از این تحقیقات نشانگر آن است که رویکرد پژوهش گران در اغلب این پروژه ها وامدار یک نگاه سنتی و محدود به پزشکی و تعریفی است که صرفا جنبه های تکنیکی و دانشی آن را در بر می گیرد. در سالیان اخیر نگاه های نو به عرصۀ تاریخ پزشکی به معنای عمومی آن راه یافته است که می خواهد به گونه ای دیگر به پزشکی بنگرد. این رهیافت های تازه قصد دارند برداشت ها و تلقی های اجتماعی از پزشکی را به عنوان پدیداری علمی-اجتماعی ارائه کنند و از دریچۀ پزشکی به جوامع گذشته بنگرند. کاربست این رویکرد در پژوهش های تاریخی مستلزم وجود یک منبع شناسی انتقادی است که هم زمان رویکردهای نوین در آن لحاظ شده باشد. نگارندۀ این نوشتار در پی آن است تا بخشی از این منبع شناسی را به عنوان یکی از لوازم پژوهش های نوین تاریخ پزشکی با تکیه بر رویکردهای جنسیتی ارائه نماید.

کلید واژه ها: تاریخ طب مسلمانان، تاریخ نگاری، مطالعات جنسیتی، طب ایرانی، منبع شناسی انتقادی، مهدی محقق، محمود نجم آبادی، فرانتس روزنتال، یوزف شاخت، ادوارد براون، ویلم فلور.

فیپا:
کریمی، بهزاد، تاریخ نگاری پزشکی مسلمانان: بررسی مطالعات و تحقیقات، تاریخ و تمدن اسلامی، سال نهم، شماره هجدهم، پاییز و زمستان 1392، صفحه 141-161.

 

>>> برای دانلود رایگان مقاله عضو شوید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار