تاریخ از دیده تردید: یادی از پاتریشیا کرون

نویسنده: مسعود جعفری
فصلنامه نقد کتاب ایران و اسلام، سال اول، شماره 3 و 4، پاییز و زمستان 1393
فیپا:
مسعود جعفری، تاریخ از دیده تردید: یادی از پاتریشیا کرون، فصلنامه نقد کتاب ایران و اسلام، سال اول، شماره 3 و 4، پاییز و زمستان 1393، صفحه 276-289.

پاتریشیا کرون (کرونه) در سال 1945 میلادی در کپنهاگ پایتخت دانمارک به دنیا آمد. پدرش در کار کسب و تجارت و مادرش زنی خانه دار بود ولی هر دوی آنها اهل مطالعه بودند و او از کودکی در محیطی مأنوس با کتاب و کتاب خوانی پرورش یافت. او، متأثر از خانواده‌ و تعالیم مدرسه، به مطالعۀ تاریخ، به‌ویژه اقوام منطقۀ موسوم به “خاورمیانۀ” باستان، و بعدها به دلیل آشنایی با حماسۀ گیلگمش، به تاریخ اسلام علاقه‌مند شد. کرونه رساله دکتری‌اش دربارۀ «موالی در دورۀ آغازین عصر اسلامی» را زیر نظر برنارد لوئیس، استاد راهنما، آغاز و در همین دوره‌ همراه خانواده‌اش، در بهار 1971/1350، به ایران سفر کرد. کرونه در کنار نگارش رساله به یادگیری زبان‌های فارسی و سریانی پرداخت و در تابستان 1974/1353ش از رساله‌اش دفاع کرد.

پاتریشیا کرونه، مانند بیشتر پژوهشگران غیرمسلمان، با تأثیرپذیری از روش نقد تاریخی متون ادبی، اسلام و منابع موجود دربارۀ ظهور و گسترش آن را به شیوۀ مواجهه با متون یهودی و مسیحی نقد و بررسی کرده‌است. تاریخ اسلام مانند هر دین دیگر در نظر آنها نیازمند کشف و بازیابی است و تمایل به یافتن نتایج متقن نباید موجب نادیده گرفتن ویژگی‌های ادبی منابع موجود شود. از نظر این پژوهشگران، منابع سنتی دینی ساختار ادبی و بافت تاریخی خاص دارند و باید با روش تحلیل ادبی آنها را ارزیابی و بررسی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار