چهارگاه: از نغمه تا دستگاه

نویسنده: بابک خضرائی
فصلنامه موسیقی ماهور، شماره ۵۸

فیپا:
خضرائی، بابک، چهارگاه: از نغمه تا دستگاه، فصلنامه موسیقی ماهور، شماره ۵۸.

پس از مطرح شدن چهار گاه در رسالات موسیقی فارسی (دست کم از اوایل قرن هشتم هجری) تا به امروز، چهارگاه جایگاهی ویژه و همیشگی در موسیقی کلاسیک ایران داشته است. این اصطلاح که نخستین بار برای نامیدن یک نغمه به کار رفته به مرور به نامی برای یک شعبه، سپس یک شد و سرانجام یک دستگاه بدل شده است.

>>> برای دانلود رایگان مقاله عضو شوید

 

نظر شما:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - 1397
پياده سازی توسط شرکت پرتونگار