پژوهشی درباره یک مجسمه مرمری یونانی از برازجان

نویسنده: مهدی رهبر
باستان شناسی و هنر ایران (32 مقاله در بزرگداشت دکتر عزت الله نگهبان)، به کوشش عباس علیزاده، یوسف مجیدزاده، صادق ملک شهمیرزادی، مرکز نشر دانشگاهی، 1378

چکیده:
در سال 1368، هنگامی که یکی از کشاورزان روستای محمدآباد برازجان در «تل خندق» به تسطیح تپه های باستانی برای کشاورزی مشغول بود، بخشی از یک مجسمه مرمری را که تیغه بولدوزر به آن آسیب فراوان وارد آورده بود یافت. تل خندق محوطه ای وسیع و باستانی است که در کنار رودخانه دالکی قرار دارد و فاصله آن با شهر برازجان در حدود 6 کیلومتر است. آثار به جای مانده در این محوطه مربوط به دوران تاریخی تا اوایل دوران اسلامی است. چون این مجسمه هم از حیث موضوع و هم از حیث هنری کاملا یونانی است، در این مقاله پیش از پرداختن به مطالعه و پژوهش درباره آن، مطالبی به منظور تبیین وجود و حضور آن در برازجان ارائه می شود و سپس ویژگی های مجسمه شرح داده شده و در ادامه نویسنده به هویت و تاریخگذاری آن می پردازد.

کلیدواژه ها: مجسمه یونانی، تل خندق، برازجان.

فیپا:
رهبر، مهدی، پژوهشی درباره یک مجسمه مرمری یونانی از برازجان، باستان شناسی و هنر ایران (32 مقاله در بزرگداشت دکتر عزت الله نگهبان)، به کوشش عباس علیزاده، یوسف مجیدزاده، صادق ملک شهمیرزادی، مرکز نشر دانشگاهی، 1378، صفحه 192-207.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار