نمایشگاه آثار باستانی ایران در بن

گزارشی از نمایشگاه آثار باستانی ایران در شهر بن
برای اولین بار در جهان، نمایشگاه «ایران، فرهنگ، و تمدن‌های نخستین میان آب و بیابان» در آلمان در شهر بُن برپا شده است. آثار باستانی این نمایشگاه شما را به نه هزار سال قبل برمی‌گرداند و به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد که ایران چگونه شکل گرفت؟ فرقی که این نمایشگاه با موارد مشابه قبلی دارد این است که از پیش از تاریخ به ویژه دورۀ نوسنگی تا قبل از دورۀ هخامنشی را در چهار دوره با رنگ‌های مختلف در سالن‌های طراحی شده مختلف به نمایش گذاشته است و نشان دهندۀ تلاش مردم ایران و چگونگی شکل گرفتن ایران و موقعیت ایران است.
تالار هنر نمایشگاه بُن نزدیک به سه سال این آثار را در ایران برای عرضه گلچین کرد. سوزانه اَنِن SUZANE ANNEN سرپرست نمایشگاه می‌گوید که من چندین بار به ایران و نه تنها به تهران بلکه به موزه‌های شهرها و روستاهای ایران سفر و از این موزه‌ها از نزدیک بازدید کردم. باید چندین بار این سفر تکرار می‌شد و من با هر بار سفر و بازدید از موزه‌ها یا آثار را تعویض می‌کردم یا مثلا در حوزه‌ای دیگر اثری می‌یافتیم که بیشتر به کار ما می‌آمد.
دراین مجموعه بیش از چهارصد اثر باستانی که دارای ریشه مشترک فرهنگی بشریت است به نمایش ‌گذاشته شده است. این نمایشگاه چندین بخش مهم دارد که از جمله می توان به ظروف تراشیده شده از سنگ صابون با نقوش تزیینی خارق العاده که در جنوب غرب آسیا رایج بودند و قِدمت آن به هزاره سوم پیش از میلاد برمی‌گردد، اشاره کرد.
بخش دیگر حایز اهمیت بخش سنگهای شمارشی مرسوم به توکن است که هر کدام از این سنگها برای ثبت مقدار و میزان کالاها در آن دوره استفاده می‌شد.
از دیگر آثار برتر این نمایشگاه می توان به قطعات کشف شده از قبور دو شاهدخت ایلامی که به طور اتفاقی هنگام خاکبرداری پیدا شدند و قدمتشان به قرن ششم قبل از میلاد می‌رسد اشاره کرد.
مسئول نمایشگاه در آخر می‌گوید باعث افتخار ماست و به آن می‌بالیم که توانسته‌ایم برای اولین بار این آثار باستانی را در شهر بُن به نمایش بگذاریم. برای نگاهی کوتاه به نمایشگاه اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار