“شمشیر بریده”؛ نویافته ای از پادشاهی الیمایی

نویسنده: نوروز رجبی
پژوهش هایی درباره تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران (مجموعه مقالات سومین همایش باستان شناسان ایران به کوشش شهرام زارع)، انتشارات بصیرت، 1391

چکیده:
انجام نشدن هرگونه پژوهش باستان شناختی از جمله بررسی های باستان شناسی در منطقه کوهستانی و مرتفع بین دشت های فارس و خوزستان -استان کنونی کهگیلویه و بویراحمد- باعث شده است تا از استقرارگاههای این منطقه آگاهی ناچیزی داشته باشیم و به عنوان منطقه ای ناشناخته در پژوهش های باستان شناسی کشور مطرح باشد. با انجام بررسی محدود و فشرده دره لیراب در شمال غربی استان کهگیلویه و بویراحمد، استقرارها و آثار فرهنگی متعددی از دوره های مختلف شناسایی گردید. از جمله این آثار، نویافته ای سنگی است که برای آگاهی بخشی درباره راه های باستانی درون منطقه ای و برون منطقه ای زاگرس جنوب غربی به ویژه در دوره تاریخی اهمیت بسزایی دارد. گذرگاه “شمشیر بریده” اثری است که این مقاله کوشش کرده به معرفی و مطالعه آن بپردازد.

کلیدواژه ها: راه های باستانی، دره لیراب، الیمایی، شمشیر بریده.

فیپا:
رجبی، نوروز، “شمشیر بریده”؛ نویافته ای از پادشاهی الیمایی، گذرگاه ارتباطی و تجارت درون منطقه ای و برون منطقه ای در زاگرس جنوب غربی، پژوهش هایی درباره تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران (مجموعه مقالات سومین همایش باستان شناسان ایران به کوشش شهرام زارع)، انتشارات بصیرت، 1391، صفحه 154-163.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار