ارتباط تشیع، تصوف و ایران نزد هانری کُربن

نویسنده: شهرام پازوکی
زائر شرق (مجموعه مقالات همایش بزرگداشت یکصدمین سال تولد هانری کُربن)، گردآوری و تدوین شهرام پازوکی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، 1385

چکیده:
درباره منشا مذهب تشیع و تصوف، یکی از اقوال کاملا رایج میان شرق شناسان اعم از خارجی و داخلی این است که هر دو برخاسته از ایران و ساخته و پرداخته ایرانیان است. به این معنا که ایرانیان این دو طریقه فکری را ساختند تا در ضمن مقابله با اسلام خلفای حاکم اموی و عباسی، ملیت ایرانی خود را حفظ کنند. نتیجه این قول آن است که تشیع و تصوف، هویت اسلامی ندارند. هانری کُربن در آثار خویش به خصوص در کتاب مهم چهار جلدی خود اندر اسلام ایرانی با استمداد از روش مأخوذ، یعنی پدیدارشناسی و هرمنوتیک برخلاف اکثریت غالب اسلام شناسان و ایران شناسان، اولا تصوف و تشیع را جزء ذات اسلام و بلکه مقام باطن و حقیقت و معنویت آن می داند؛ ثانیا معتقد به وجود عالم معنوی ایرانی است که از ایران باستان تا دوره اسلامی استمرار داشته و با ظهور اسلام، دوباره حیات می یابد و جان تازه ای می گیرد.

کلیدواژه ها: تشیع، تصوف، هانری کُربن، شرق شناسی.

فیپا:
پازوکی، شهرام، ارتباط تشیع، تصوف و ایران نزد هانری کُربن، زائر شرق (مجموعه مقالات همایش بزرگداشت یکصدمین سال تولد هانری کُربن)، گردآوری و تدوین شهرام پازوکی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، 1385، صفحه 29-45.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار