نویسنده: شهرام پازوکی
کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شهریور ۱۳۸۲ بیشتر بخوانید
مقالات
خیام در میان فیلسوفان و صوفیان
نویسنده: حسین معصومی همدانی
نگاه نو، شماره ۱۱۳، بهار ۱۳۹۶ بیشتر بخوانید
فروغی و چهل سال تلاش برای بازآفرینی هویت ایران مدرن
نویسنده: پویا زارعی
انتشار در فضای مجازی بیشتر بخوانید
چگونه اسلام در ایران راه یافت؟
نویسنده: محمد علی موحد
در جست و جوی خرد و آزادی، ارجنامه استاد عزت الله فولادوند، تهران، مینوی خرد، ۱۳۹۶ بیشتر بخوانید
تاریخچه ی ترجمه های فارسی کتاب مقدس
نویسنده: پیروز سیار
در جست و جوی خرد و آزادی، ارجنامه استاد عزت الله فولادوند، تهران، مینوی خرد، ۱۳۹۶ بیشتر بخوانید
جستجوگر خرد و آزادی
نویسنده: فرهاد سلیمان نژاد
در جست و جوی خرد و آزادی، ارجنامه استاد عزت الله فولادوند، تهران، مینوی خرد، ۱۳۹۶ بیشتر بخوانید
تصحیح و شرح دو بیت دشوار از داستان رستم و سهراب با مروری بر تاریخچه ی آن
نویسنده: مهری بهفر
در جست و جوی خرد و آزادی، ارجنامه استاد عزت الله فولادوند، تهران، مینوی خرد، ۱۳۹۶ بیشتر بخوانید
ابوالعلاء مَعرّی و رسالة الغفران
نویسنده: هادی عالم زاده
در جست و جوی خرد و آزادی، ارجنامه استاد عزت الله فولادوند، تهران، مینوی خرد، ۱۳۹۶
احمد بن عبدالله مَعَرّی تَنوُخی در 363 در مَعَرِّه (میان حِمص و حلب در شمال شام) زاده شد. در چهار سالگی بر اثر آبله از هر دو چشم کور گشت و از رنگها جز سرخی جامه ای که در بیماری بر تن داشت، نمی شناخت. حافظۀ شگفت انگیز و نابینائی اش آیندۀ او را که امکان تحصیل آسانتر لغت و ادب و علوم دینی و عقلی بود، رقم زد. او پس از سفرها و استفاده از محضر علمای بزرگ و مراکز علمی در نامه ای به عمویش نوشت: پس از بیست سالگی از هیچ کس، نه در شام و نه در عراق، چیزی نیاموختم. پس از بازگشت به مَعَرّه در 400 در خانۀ خود طریق عُزلت گزید و به تعبیر خودش «رَهینُ المَحبَسَین» (زندانی خانه و نابینایی) گشت و از خوردن گوشت، تخم مرغ، شیر و عسل دست شست و نزدیک به 45 سال جز عدس و انجیر نخورد و پیوسته روزه بود و جز در عیدین روزه نگشود. او در 449 در همان مَعَرِّه درگذشت.
اشارات و گاه تصریح ابوالعلاء به ردّ نُبُوات، بَعث و نُشور، سُخرۀ گزندۀ جنّیان و گاه انکار آنان و نیز شهرت او به تحدّی با قرآن در کتاب الفصول والغایات، و به زعم خود او حسد رقیبان، جمعی چون فخرالدین رازی، ابن جوزی و قاضی ابویوسف قزوینی را به تکفیر او برانگیخته، و حال آنکه گروهی با استناد بر التزامش به احکام اسلامی و اعتقاد به اعجاز قرآن و تاختن به ابن راوندی و کتابهایش به دفاع از وی برخواسته اند. ابن عُدَیم (متوفی660) کتاب دفع الظلم و التَجرّی عن ابی العلاء معرّی را در دفاع از او تألیف کرده است. در کتابش لُزومیّات (با ترتیب کنونیاش) به نظر میرسد که معَرّی در ابیاتی شرایع را ساخته پرداخته بشر دانسته و وجود پریان و فرشتگان را تخطئه کرده و در ابیاتی دیگر وجوب پیامبری را پذیرفته و پیامبران را ستوده و نیز انکار قدرت خداوند را در خلق اشباحی از نور و فاقد گوشت و خون ناممکن دانسته است.
ابوالعلاء در رسالة الغفران سخن خود را از بهشت و جهنم آغاز کرده است. او در میان این دو از ساکنان بهشت و جهنم که غالبشان از شاعران هستند ایستاده و سخن میگوید. به نظر او شاعران دورۀ جاهلی همه در بهشت هستند، بدین سبب که خداوند آنها را به خاطر پرستش بتها مورد محاسبه قرار نمیدهد و به خاطر سرودههایشان که برخاسته از اندیشه، اخلاق و دین سالم آنان است مورد غفران و بخشش قرار میدهد. از این رو، ابوالعلاء رسالۀ خود را رسالة الغفران یا بخشایش نامه گذاشت. به نظر گولدتسیهر رسالة الغفران راه را برای کمدی الهی دانته گشود که 150 سال بعد از او تألیف شد.
برای اطلاع بیشتر به اصل مقاله رجوع کنید.
.
توسعه ی حقوق بشر در جوامع مسلمان
نویسنده: سعید عدالتنژاد
در جست و جوی خرد و آزادی، ارجنامه استاد عزت الله فولادوند، تهران، مینوی خرد، ۱۳۹۶ بیشتر بخوانید
نقد و بررسی فصول نجومی و ریاضی کتاب علم در اسلام سید حسین نصر
نویسنده: دیوید کینگ
مترجم: امیر محمد گمینی
میراث علمی اسلام و ایران، سال پنجم، شماره اول