خلاصه ای از مطالعات فنی آجرهای بوکان

نویسنده: لیلی نیاکان
باستان شناسی و هنر ایران (32 مقاله در بزرگداشت دکتر عزت الله نگهبان)، به کوشش عباس علیزاده، یوسف مجیدزاده، صادق ملک شهمیرزادی، مرکز نشر دانشگاهی، 1378

چکیده:
بوکان در 56 کیلومتری جنوب شرقی مهاباد و در 7 کیلومتری میاندوآب سقز در کنار بخش سیمین رود در استان آذربایجان غربی واقع شده است. در شمال این شهر جاده خاکی کوهستانی ای وجود دارد که در حدود 7 کیلومتری آن دهکده کوچک قه لایچی، محل کشف آجرهای موضوع این مقاله، واقع شده است. در آن زمان، این تپه در معرض ویرانی کامل به دست غارتگران آثار تاریخی و فرهنگی بود. برای جلوگیری از انهدام کامل تپه و نجات آثار باقیمانده، هیئتی به سرپرستی اسماعیل یغمایی از سوی سازمان میراث فرهنگی به این منطقه اعزام شد. کاوشهای قه لایچی 2 ماه به طول انجامید و نتایجی ارزنده دربرداشت. آثار به دست آمده شامل بقایای معماری، آجرهای لعابدار منقوش به اندازه های گوناگون، نقاشیهای دیواری، کف نگاره ها و قسمتی از سنگ یادمان (استل) به خط آرامی کهن با ابعاد 80*150 سانتی متر بود.

کلیدواژه ها: باستان شناسی، کاوش، بوکان، قه لایچی.

فیپا:
نیاکان، لیلی، خلاصه ای از مطالعات فنی آجرهای بوکان، باستان شناسی و هنر ایران (32 مقاله در بزرگداشت دکتر عزت الله نگهبان)، به کوشش عباس علیزاده، یوسف مجیدزاده، صادق ملک شهمیرزادی، مرکز نشر دانشگاهی، 1378، صفحه 162-173.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار