نتایج جستجو:


قرآن‌ های کوفی در ایران و دیگر پاره‌ های آن در جهان

 

دستنویس‌های قرآنی به خط حجازی و کوفی کهن‌ترین اسناد برجا مانده از میراث اسلامی به شمار می‌آیند. این کتاب تلاشی است برای توجه دادن پژوهشگران به مهمترین عناصر تاریخی، ادبی، هنری، و قرآن شناختی حدود سیصد نسخۀ قرآنی کهن (از قرن اول تا قرن پنجم). در میان این نسخه ها، مُصحف مشهد از اهمیت فراوانی برخوردار است و تا کنون هیچ پژوهشی بر روی آن از حیث خط، اصالت سندی، و ترتیب سوره ها و مقدار آنها انجام نشده است. در این کتاب یک فصل به بررسی مصحف مشهد اختصاص یافته است.

از آنجا که بسیاری از نسخه‌های کوفی در ایران و جهان، طی قرون گذشته، پاره پاره شده و تکه‌های مختلف آن در صورت سالم ماندن، اکنون در جاهای مختلف نگهداری می‌شوند، مؤلف کوشیده است تمام پاره‌های مشابه یا متعلق به هر نسخه را در ایران و جهان شناسایی کرده، در کنار هم دراورد. آنگاه افزون بر معرفی ظاهری نسخه، به جزییاتی درباب نوع و ویژگی‌های خط کوفی، ویژگی‌های تزئینی و تذهیب‌های آن، اطلاعاتی از زندگی کاتب یا واقف، اطلاعات تاریخی دربارۀ نسخه و محیط کتابت آن، شیوۀ نقطه گذاری و اعراب گذاری آیات، رسم یا املای قرآنی به‌کار رفته، وقرائت‌های رسمی (سَبعه و عَشَره)، شاذّ، و گاه ناشناخته در آن، پرداخته است.

با شناسایی و تحلیل نسخه‌هایی کهن از قرآن در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، ملی ایران، دانشگاه تهران، مجلس شورای اسلامی، آیة الله مرعشی، و آیة الله گلپایگانی، و موزه‌های آستانه قم، ملی ایران، ملی پارس، ملی کاشان، ملی ملک، چهلستون اصفهان، رضا عباسی، و حرم امام علی (ع)، و دیگر پاره‌های آن‌ها در مراکز خارج از ایران، چون کتابخانه‌های کنگره، بریتانیا، چِستربیتی، بادلیان، واتیکان، لایدن، گوتا، توبینگن، ملی فرانسه، ملی روسیه، ملی اتریش، سلطنتی دانمارک، دولتی برلین، و موزه‌های توپقاپی، هنرهای ترک و اسلام، لاهور، باردو، لووْر، بریتانیا، اشمولین، متروپلیتن، فِریِر و ساکْلر، هنر دیترویت، هنر والترز، هنر شیکاگو، هنر کلیوند، هنر لس‌آنجلس، هنر هاروارد، هنر اسلامی قطر، و هنر اسلامی تونس، مجموعۀ شخصی ناصر خلیلی، و خانه‌های حراج ساتبیز، کریستیز و بُنهامز، و جز آن، گوشه‌هایی از سیر تحول کتابت قرآن کریم در سده‌های نخست را در این کتاب می‌توان یافت.

در سایه شاه: ظل السلطان و اصفهان در عهد قاجاریه

در سایه شاه به تفصیل به تحلیل زندگانی و کارهای شاهزاده مسعود میرزا ظل السلطان و روابط او (اعم از همکاری، رقابت، و خصومت) با شیخ محمدتقی مجتهد اصفهانی (معروف به آقا نجفی) می پردازد. مقایسه وضع و حال آن دوره با زمانۀ ما نشان از این دارد که گویی هنوز در همان دوره تاریخی به سر می‌بریم و به لحاظ فرهنگی و روابط بین الملل در همان جهان زندگی می‌کنیم. به خصوص با خواندن گزارش مذاکرات فرساینده ظل السلطان با انگلیسی‌ها بر سر حق کشتیرانی بریتانیا در کارون و بر سر امتیازهای دیگر انگلیسیها و روسها در ایران این حس بدست می‌آید. مذاکراتی که حاصلی جز حق مأموریت برای مذاکره کنندگان و رشوه های پنهان برای ظل السلطان و دیگران نداشت و برای مردم و اصلاح اقتصادی و اجتماعی ایران اثری نبخشید. هر چند نگاهی به فهرست از عمق محتوای کتاب خبر نمی‌دهد، اما سیاهۀ فهرست چنین است:
فصل اول: ظل السلطان و بحث حق کشتیرانی در رودخانه کارون  و جدالهای ناشی از آن.
فصل دوم: در بارۀ افول قدرت ظلّ السلطان از سال ۱۲۹۵ ق  و درست شدن بهانه‌ای برای او در جهت کاهلی در هر گونه اصلاح امور اجتماعی.
فصل سوم: فعالیت های آقا نجفی و آقایان مسجدشاهی‌ها در مبارزه و سرکوب بابیه در اصفهان (شامل نجف آباد و سِدِه) و مواضع ظل السلطان و دولت قاجاری در این باره. در این بخش، همه روایتها، کم و بیش، از درون مکاتبات نماینده بریتانیا در اصفهان با وزارت خارجه این کشور نقل شده و از این رو در بسیاری موارد یک جانبه است و باید با احتیاط با آن مواجه شد.
فصل چهارم: نقش ظل السلطان و آقا نجفی در داستان شورش علیه امتیاز تنباکو (رژی) در اصفهان. اسناد جدید والشر در حکایت از این داستان بسیاری از داوریهای سابق را تحت الشعاع قرار داده و لازم است همه مورخان تاریخ معاصر ایران به این اسناد توجه کنند.
فصل پنجم: مقاومت ضد بریتانیایی و دیگر مبارزات تجاری علیه خارجی ها.
فصل ششم و هفتم: در باره فعالیت مسیونرهای مسیحی در اصفهان، و تلاش آنها برای مسیحی کردن یهودیان و دیگر اقلیت ها و تلاش برای به آئین پروتستان درآوردن ارمنیان ارتدوکس ساکن جلفای اصفهان. در این دو فصل داستان مبارزه علما با تلاش میسیونرها نیز آمده است.
فصل هشتم: ادامه ماجراهای اصفهان بعد از تأسیس کنسولگری روسیه و بازهم درگیری با بابیه در ۱۳۲۱ ق.
فصل نهم: برآمدن مشروطه و تلاش ظل السلطان برای تصاحب سلطنت و سرانجام سقوط او.
این کتاب در واقع تاریخ سیاسی، مذهبی، اقتصادی و اجتماعی شهر اصفهان در این دوره سی و چند ساله است. در سایۀ شاه با حکایتش از نقش آقا نجفی و برادرش حاج آقا نور الله و دیگر رهبران روحانی در فعالیتهای اجتماعی شهر، بافت فرهنگی اجتماعی آن را به خوبی تصویر کرده است و در آن به جنگ پنهان میان دولت و روحانیون در بخش عمده‌ای از مسائل در این سالها توجه داده است. این تصویر نمونه‌ای از تاریخ پنهانی ایران دوره قاجاری بویژه در نیمه دوم آن است و مؤلف از عهدۀ این کار بسیار خوب برآمده است. اما مؤلف در بیان مطالب به گزیده گویی رونیاورده است و در برخی فصلها خواننده را با اِطناب و تکرارها و حتی لفّاظی‌های خویش می‌آزارد.
مجدالدین کیوانی از کار ترجمۀ کتاب به خوبی برآمده است و جای تحسین بسیار دارد، هر چند در مواردی جزئی به دلیل آشنا نبودن مترجم با اصطلاحات تاریخی و دینی غلطهای قابل اغماضی به کتاب راه پیدا کرده است. غلطهای مطبعی کتاب نیز بسیار اندک‌اند.

فراسوی شر، فراروی رنج

“مسئلۀ‌ شرّ” یکی از مباحث جدی در گفتمان فلسفۀ دین و الاهیات در دهه‌های اخیر بوده است. با استناد به مسئله شرّ از یک سو انتقادات اخلاقی شدیدی بر گفتمان تئودیسه وارد شده و از سوی دیگر معقولیّت خداباوری در معرض تردید قرار گرفته است. در این فضا متکلمان یهودی و مسیحی و فلاسفه دین خداباور کوشیده‌اند در مواجهه با انتقادات اخلاقی تند وارد بر گفتمان تئودیسه و حتی دعاوی ملحدانه راجع به نامعقولیّت خداباوری در مواجهه با شرّ به بازخوانی سنت دینی‌شان روی آورده و پاسخ‌هایی با تاب‌آوری بیشتر مطرح کنند، اما متأسفانه در جهان اسلام، متفکران اسلامی علاقه و اهتمام چندانی در این زمینه نداشته و ندارند و در مواجهه با مسئله شرّ به واگویی پاسخ‌های کلاسیک اکتفا کرده‌اند.با توجه به این خلاء، در این اثر تلاش شده تا بر پایه متافیزیک اقبال لاهوری پاسخی جدید به مسئله شرّ ارائه گردد که به زبان روزگار ما ترجمه‌پذیر و فهم‌پذیر بوده، وجه وجودی و انسانی شرّ را جدی گرفته، و از زبان انتزاعی و خشک تئودیسه فاصله داشته باشد؛ پاسخی که به رنج انسانی اصالت دهد، شکوه و گلایه را به عنوان واکنشی موجه به رنج به رسمیت بشناسد و نقطه آغاز حرکت و دغدغه نظرورزی‌اش را “رنج ملموس بشری” قرار دهد نه “پرسشی انتزاعی” و “مسئله‌ای منطقی” که در آن “انسان و رنجش” به “مفاهیم فلسفی و منطقی” فروکاهیده می‌شوند؛ پاسخی که عمل‌ورزی و کنشگری در جهت کاستن از رنج عالم را در ناظران رنج تقویت کند، و با تأکید بر مسئولیت بشری در عالم، در مقابل ادبیات فارغ‌دلانه و منفعلانه تئودیسه قرار گیرد.

خوانشی تبارشناسانه از جدال پلیس و قانون: دولت دوگانه و نظریۀ ولایت‌فقیه

نویسنده: مهدی سمائی، دانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشگاه تربیت مدرس

ایران نامگ، سال 6، شمارۀ 3-4، پاییز و زمستان 2021/1400

طرح مسئله
مسئلۀ قانون در ایران چیست؟ نظریۀ حقوقی از روبه‌رو شدن با این پرسش گریز ندارد. ادعای من این است که می‌توان مسئله قانون در ایران را در قالب “گذار از حکمرانی پلیسی به حکمرانی قانونی” صورت‌بندی کرد. بنابراین، برای اینکه فهمی دقیق از مسئله مذکور به دست آوریم باید درباره حکمرانی پلیسی و حکمرانی قانونی بیندیشیم. مقاله در قسمت اول به گونه‌ای تبارشناسانه چهره‌های قانونی و پلیسی دولت را می‌کاود و جدال آنها را روایت می‌کند. تبار حکمرانی پلیسی به دوران باستان برمی‌گردد.

برای دریافت مقاله سمائی-دولت دوگانه و نظریه ولایت فقیه را کلیک کنید.

اعطای نخل آکادمیک به احمد سمیعی گیلانی

به نقل از روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سه‌شنبه، بیست‌وسوّم اسفندماه ۱۴۰۱، در منزل احمد سمیعی گیلانی و با حضور نیکولا رُش (Nicolls Roche)، سفیر فرانسه در ایران، بالاترین نشان نخل آکادمیک، کوماندور به احمد سمیعی تقدیم شد.

بیشتر بخوانید

مهمترین منابع اصول فقه شیعه

مهمترین منابع اصول فقه شیعه به ترتیب تاریخ دورۀ حیات مؤلفان در این جا فهرست شده‌اند. این فهرست به محقق کمک می‌دهد تا تغییرات و تحولاتی را دریابد که در تعریف و مسائل اصول فقه در طولِ تاریخِ این دانش پدید آمده‌اند. با نگاهی به این فهرست می‌توان دریافت که محققان مسلمان شیعه از اواخر قرن چهارم به اهمیت کتابت آثاری در زمینۀ اصول فقه به تبع علمای اهل سنت، بویژه محمد بن ادریس شافعی (متوفی204)، پی بردند و در این راه قدم گذاشتند. برای تهیه این کتابها می توانید از بخش فروش سایت آثار برتر از طریق ارسال ایمیل درخواست کنید. 

  1. مفید، محمد بن محمد بن النعمان البغدادی (م 413)، التَذكِرَة بأُّصولِ الفِقه، قم، المُؤتمر العالمی لألفیة الشیخ المفید، 1413ق.
    • تلخیصی از التَذكِرَة بأُّصولِ الفِقه: کَراجکی، محمد بن علی (م 449)، كَنز الفوائد، قم، دار الذخائر، 1410ق.
  1. علم‌الهدی، علی بن حسین (مشهور به: سید مرتضی یا شریف مرتضی) (م 436)، الَذریعَة إلى أصولِ الشَریعَة، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1376ش.
  1. طوسی، محمد بن حسن (مشهور به شیخ الطائفة) (م 460)، العُّدَة فی أصولِ الِفقه (معروف به: عُدّة الأصول)، قم، بی نا، 1417ق.
  1. ابن زهره، حمزه بن علی (م 585)، غُنیةُ النُزوع إلی عِلمَی الأصولِ و الفُروع (معروف به: الغُنیة) (بخش أصول فقه كتاب)، قم، مؤسسة الإمام الصادق، ۱۴۱۷ق.
  1. حِمصی رازی، سدید الدین محمود (م 585)، المَصادِر فی أصولِ الفقه، کتاب به دست ما نرسیده است.
    • بندهایى از المَصادر فی أصولِ الفقه در السَرائِر ابن إدریس (م 598) آمده است.
    • ابن ‌ادریس حلّى، محمد بن احمد (م 598 ق)، السَرائِر، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، 1410ق.
  1. محقق حلّى، جعفر بن حسن (م 676)، مَعارِجُ الأصول، قم، مؤسسة آل البیت لإحیاء التراث، ۱۴۰۳ق.
  1. علامه حلّى، حسن بن یوسف (م 726)، تَهذیبُ الوُصول إلى علم الأصول‌، لندن، مؤسسة الامام علی، 1421ق.
    • أعرجی حسینی، ضیاء الدین عبد الله بن مجد الدین محمد (زنده در 740)، مُنیةُ اللَبیب فی شرحِ التَهذیب (شرح ضیائی)، اطلاعات کتاب موجود نیست.
    • أعرجی حسینی، عمید الدین عبد المطلب بن مجد الدین محمد (م 754)، مُنیةُ اللَبیب فی شرحِ التَهذیب (شرح عمیدی)، قم، مؤسسة امام صادق، ۱۴۳۱ق.
  • دو برادر، خواهر زادگان علامه حلى بودند و احتمالا یک کتاب به دو برادر نسبت داده شده است.
    • عاملی، شمس ­الدین محمد (مشهور به: شهید أول) (م 786)، جامِعُ البَیِّن/ جامِعُ البَیِّن من فوائدِ الشَرحَین فى أُصولِ الفِقه (گردآوریِ شروح ضیائی و عمیدی)، اطلاعات کتاب موجود نیست.

 

  1. علامه حلّى، حسن بن یوسف (م 726)، مَبادِى الوُصول إلی علمِ الأصول، قم، المطبعة العلمیة، ۱۴۰۴ق.
  1. علامه حلّى، حسن بن یوسف (م 726)، نِهایةُ الوُصول إلى علمِ الأصول‌، قم، مؤسسة الإمام الصادق، 1425ق.
  1. عاملی، شمس ­الدین محمد (مشهور به: شهید أول) (م 786)، القَواعِد و الفَوائد: فی الفقه و الاصول و العربیة، نجف، چاپ عبدالهادی حكیم، 1399/1979
  1. عاملی، زین الدین علی (مشهور به: شهید ثانی) (م 965)، تَمهیدُ القَواعِد، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بی‌تا.
  1. عاملی، حسن بن زین الدین (ابن شهید ثانی مشهور به: صاحب مَ‍ع‍ال‍م‌) (م 1011)، مَعالِمُ الدّین وَ مَلاذُ الْمُجْتَهِدین (معروف به: معالم الاصول)، قم، موسسه‌ ‌النشر ‌الاسلامی‌، ۱۳۶۵ش.
    • مرعشى مازندرانى، حسین بن رفیع الدین محمد (مشهور به: سلطان العلماء) (م 1064)، حاشیةُ السُلطان علی معالم الدین، قم، مکتبة الداوری، بی تا.
    • مازندرانى، ملا محمدصالح (م 1081)، شرح مَعالم‌ِالدین، قم، مکتبة الداوری، بی تا.
    • نجفی اصفهانی، محمد تقی (م 1248)، هِدایةُ المُستَرشِدین فی شرحِ أصول مَعالم‌ِالدین، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، 1429ق.
  1. عاملی، بهاء الدین محمد (مشهور به: شیخ بهائی) (م 1030)، زُبَدةُ الأصول، قم، مرصاد، 1423ق.
  1. تونى، عبدالله بن محمد (مشهور به: فاضل تونى) (م 1071)، الوافِیَةُ فی اصولِ الِفقه، قم، مجمع الفكر الاسلامی، 1412ق.
  • ظهور اخباری گری در قرن 12 و توقف دانش اصول فقه
  • ظهور وحید بهبهانى و مبارزه با اخباری گری در ثلث آخر قرن 12

 

  1. وحید بهبهانی‌، محمدباقر بن‌ محمداكمل (م 1205)، الفَوائِدُ الحائِرِیة، قم، مجمع الفکر الإسلامی، 1415ق.
  1. گیلانى، أبوالقاسم بن محمد حسن (مشهور به: میرزاى قمى) (م 1231)، قَوانینُ الاُصول، تهران، مکتبة العلمیة الاسلامیة، 1378ق.
  1. طباطبایی، محمد بن علی (مشهور به: سید محمد مجاهد) (م 1242)، مَفاتیحُ الاُصول، قم، مؤسسة آل البیت علیهم‌السلام لإحیاء التراث، 1296ق.
  1. نجفی اصفهانی، محمد تقی (م 1248)، هِدایةُ المُستَرشِدین فی شرحِ أصول مَعالم‌ِالدین ، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، 1429ق.
  1. حائری اصفهانی، محمد حسین (مشهور به: صاحب فصول) (م 1254)، الفُصولُ الغَرَوِیَّه فی الاُصول الفِقهِیَّة (معروف به: فصول)، قم، دار احیاء العلوم الاسلامیه، 1404ق.
  1. موسوی حائری قزوینى، إبراهیم بن محمد باقر (م 1262)، ضَوابِطُ الأصول، قم، بی نا، 1371ق.
  • تجدید بناى أصول فقه توسط شیخ انصاری

 

  1. انصارى، مرتضى (مشهور به: شیخ انصاری یا شیخ اعظم) (م 1281ق)، رَسائِل یا فَرائِدُ الأصول، قم، مجمع الفكر الإسلامی، 1422ق.
    • تبریزی، موسی بن جعفر (م 1307)، أوثَقُ الوسائل فی شرح الرَسائِل، قم، کتبی نجفی، 1369ق.
    • آشتیانى، میرزا محمد حسن (م 1319)، بَحرُ الفَوائِد فی شرح الفَرائِد، قم، کتابخانه عمومی آیت‌الله‌ مرعشی نجفی، 1403ق.
    • خراسانی، محمد كاظم (مشهور به: آخوند خراسانی) (م 1329)، دُرَرُ الفَوائِد فی الحاشِیَة علی الفَرائِد، تهران، وزارة الثقافة و الارشاد الاسلامی، موسسه‌ ‌الطبا‌عه‌ و ‌النشر، ۱۴۱۰ق.
  • أهم آثار متأخر شیعی در أصول فقه متاثر از مکتب علمی شیخ انصاری

(این آثار مهمترین مآخذ مورد مراجعه در مكتب أصولی شیخ انصارى است)

 

  1. کلانتری نوری، ابوالقاسم بن محمدعلی (م  1253ش/1292)، مَطارِحُ الاَنظار (تقریرات درس شیخ انصارى در بخش نخستین أصول فقه یعنی مباحث ألفاظ)، قم، مؤسسة آل البیت علیهم‌السلام لإحیاء التراث، 1404ق.
  1. طهرانی نجفی‌، شیخ هادی بن‌ محمدامین‌ (م 1282ش)، مُحَجَّةُ العُلماء، تهران، بی نا، 1320ش.
  1. نهاوندی نجفی، علی بن فتح الله (مشهور به: ملا علی نهاوندی) (م 1282ش)، تَشریحُ الأصولِ الكبیر، تهران، بی نا، 1320ق.
  1. خراسانی، محمد كاظم (مشهور به: آخوند خراسانی) (م 1289ش)، كِفایةُ الأصول، قم، مؤسسة آل البیت علیهم‌السلام لإحیاء التراث، 1409ق.
    • ایروانی‌، علی (م 1314ش)، نِهایةُ النهایة فی شرح الکِفایَة، قم، ‌مكتب الإعلام الإسلامی-مركز النشر، 1370ش.‌
    • غروی أصفهانی، محمد حسین (مشهور به: كمپانى) (م 1320ش)، نِهایةُ الدِرایة فی شرحِ الکِفایَة، قم، مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث، ۱۴۱۴ق.
    • بروجردى، سید حسین (م 1339ش)، الحاشِیَة علی الکِفایَه، قم، انصاریان، 1412ق.
    • حکیم، سید محسن (م  1348ش)، حقائِقُ الاصول، قم، مکتبة بصیرتی، 1408ق.
    • حسینی فیروزآبادی، مرتضی (م 1368ش)، عِنایةُ الأصول فی شرح کِفایَةُ الأصول، قم، فیروزآبادی، 1400ق.
    • طباطبایی، محمد حسین (م 1360ش)، حاشیةُ الکِفایَة، قم، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی، بی تا.
    • خمینی‌، روح الله (م 1368ش)، أنوارُ الهِدایة فی التَعلیقِة على الكِفایة، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، 1415ق.
    • جزائری شوشتری، سید محمد جعفر (م 1377ش)، مُنتَهِى الدِرایَة فی تَوضیحِ الکِفایَة، قم، مؤسسه دار الکتاب، 1411-1415ق.
  1. مجتهد تبریزی، میرزا صادق بن محمد (م 1311ش)، المقالاتُ الغَرِّیة فی تحقیقِ المباحثِ الأصولِیة، تبریز، مطبعه مشهدی اسد آقا، ۱۳۱۷ق.
  1. حائری یزدى، عبد الكریم (م 1315ش)، دُرَرُ الفَوائِد، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، 1418ق.
  1. غروی نائینى، محمد حسین (مشهور به: محقق/میرزای نایینی) (م 1316ش)، فَوائِد الأصول‌، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، 1409ق.
  • مجموعه تقریرات درس میرزای نائینى است که توسط شیخ محمد علی کاظمی خراسانی (م 1324ش)، از شاگردان علامه نایینی تحریر شده است.
  1. عراقی، ضیاءالدین (م 1320ش)، مَقالاتُ الأصول، قم، مجمع الفکر الاسلامی، ۱۴۱۴ق.
  1. غروی أصفهانی، محمد حسین (مشهور به: كمپانى) (م 1320ش)، نِهایةُ الِدرایة فی شرح الکِفایَة، قم، مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث، ۱۴۱۴ق.
  1. نجفی‌ أصفهانی، محمد رضا (م 1321ش)، وِقایةُ الأذهان، قم، مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث، ۱۴۱۳ق.
  1. مظفر، محمدرضا (م 1342ش)، أصولُ الفقه، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، 1410ق.
  1. بروجردی نجفی، محمدتقی (م 1349ش)، نِهایة ُالأفكار (تقریرات درس آقا ضیاءالدین عراقی)، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، 1371ق.
  1. بجنوردی، سید محمد حسن (م 1353ش)، مُنتَهَی الأصول، تهران، مؤسسة تنظیم و نشر آثار الإمام الخمینی، 1421ق.
  1. واعظ حسینی، محمد سرور (آیة الله بهسودی) (احتمالاً متوفاى 1357ش)، مِصباح ُالأصول (تقریرات قسمت‌هایى از درس خارج آیت‌الله خویى)، قم، مکتبة الداوری، ۱۴۱۷ق.
  1. صدر، سید محمد باقر (م 1358ش)، دروسٌ فی علمِ الأصول، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1425ق.
  1. صدر، سید محمد باقر (م 1358ش)، المَعالِمُ الجَدیدة لِلأصول، قم، مرکز الأبحاث و الدراسات التخصصیة للشهید الصدر، 1379ش.
  1. حیدری، سید علی نقی (م 1361ش)، اُصول الأستنباط، قم، مکتبة المفید، ۱۴۰۶ق.
  1. خمینی‌، روح الله (م 1368ش)، الرَسائل، قم، اسماعیلیان، 1410ق.
  1. خمینی‌، روح الله (م 1368ش)، مَناهِجُ الوُصول إلی عِلم ِالأصول، قم، مؤسسة تنظیم و نشر آثار الإمام الخمینی، 1415ق.
  1. خوئى، سید أبوالقاسم (م 1371ش)، أجوَدُ التَقریرات (تقریرات درس میرزا محمد حسین نائینى)، تهران، نشر مصطفوی، 1367ق.
  1. منتظری، حسینعلى (م 1388ش)، نِهایةُ الأصول (تقریرات درس خارج آیت‌الله حاج آقا حسین بروجردى طباطبایى، متوفاى 1380ق)، قم، نشر تفکر، ۱۴۱۵ق.
  2. هاشمی شاهرودی، محمود (م 1397ش)، بُحوثٌ فی علم الأصول، (تقریرات درس شهید صدر) ، قم، مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیة، 1417
  3. فیاض، محمد إسحاق (متولد 1312ش)، مُحاضَراتٌ فی أصول الفِقه (تقریرات درس اصول آیت‌الله خویى)، قم، انصاریان، ۱۴۱۰ق.
  4. سبحانى، جعفر(متولد 1308ش)، تَهذیبُ الأصول (تقریرات درس امام خمینى) ، تهران، مؤسسة تنظیم و نشر آثار الإمام الخمینی، 1423ق.

 

صابری فومنی

خدایار صائب، “صابری فومنی، کیومرث” طنزپرداز، روزنامه نگار و شاعر ایرانی. دانشنامه جهان اسلام، ج29، تهران، 1400، ص34-36.

برای دریافت مقاله اینجا را کلیک کنید

شناسایی گوینده خطبه مشهور به متقین (همام)

نویسنده: کاظم استادی

خطبه همّام متقین را توصیف کرده و برای آنان بیش از صد صفت برشمرده‌ است. برای این خطبه، ترجمه‌های مستقل و شروح فراوانی نوشته شده امّا در این میان و با پژوهش‌های جدید، روشن شده است که روایت یا خطبه متقین به سه مدل در منابع متقدم درج شده، و با هم اختلافات فراوانی دارند؛ به طوری که متن برخی منابع با متن نهج‌البلاغه، اساساً متفاوت هستند. با توجه به اهمیت خطبه متقین و برخی تشکیکاتی که نسبت به برخی از خطبه‌ها و مطالب نهج‌البلاغه وجود دارد؛ اکنون لازم است از جهات مختلف، اصالت‌سنجی مستقلی پیرامون این خطبه صورت پذیرد؛ مثلاً بررسی شود که گوینده یا نویسنده خطبه متقین کیست؟ نوشته حاضر، به بررسی تطبیقی خطبه همام در منابع متقدم تا قرن هفتم، در این مسأله پرداخته است؛ که نتایج پژوهش نشان می‌دهد: نام راوی اصلی خطبه، مخدوش و شامل این افراد است: 1ـ راوی مجهول 2ـ ابن‌عباس 3ـ نوف بکالی 4ـ سلیم‌بن قیس 5ـ حسن بصری 6ـ اوفی‌بن دلهم 7ـ علی‌بن حسین(ع) 8ـ امام صادق(ع) 9ـ امام باقر(ع) 10ـ ذوالنون المصری. از سوی دیگر، گوینده خطبه نیز در این افراد، نامتعیین است: 1ـ علی(ع) 2ـ حسن بصری 3ـ عالم 4ـ ابن‌عباس 5ـ علی‌بن حسین(ع) 6ـ ذوالنون المصری. امّا با توجه به شواهد متنی و داستان همام، به نظر می‌رسد که خطبه متقین از تراث صوفیه باشد.

برای دریافت مقاله اینجا را کلیک کنید.

نگین درخشان دنیای گنج و گچ…

منبع: ایسنا/ اصفهان

دو کتاب «تکنولوژی گچکاری و گچبری» و «گچبری، احیای هنرهای ازیاد رفته» نوشته «استاد مرتضی مطیفی‌فرد» یادگاری است از او در کتابخانه کوچک من؛ اولین بار پنج سال قبل با او ملاقات کردم و به خاطر دارم که گریزان بود از بُخل در آموزش و ازهمین رو بود که تجریباتش را در قالب کتاب مکتوب کرد تا بماند برای آیندگان.

کتاب‌هایش حاصل نزدیک به ۷۰ سال فعالیت او در عرصه گچبری سنتی است، اگرچه کتاب سوم که به موضوع مرمت آثار گچبری می‌پردازد، چندسالی می‌شود که در گیرودار نوسان‌های پررنگ اقتصادی، فرصت انتشار نیافته است؛ اما آنچه منتشر شده، از هنرمندی به یادگار مانده که هنرش در بی‌شمار بناهای تاریخی و یا جدیدِ شهرهای مختلف ایران، درخشان است و شایسته و البته ماندگار؛ و نشان می‌دهد که او به‌واقع در آسمان هنر گچ‌بری سنتی ایران، یگانه و بی‌مانند است و همچوان نگین… استاد مطیفی فرد با عشق و تسلطی که به گچ‌بری دوره‌های مختلف تاریخ ایران دارد همچنان می‌سازد و می‌پردازد…

بیشتر بخوانید



جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار