نتایج جستجو:


سخنرانیهای ماهانه درباره ابن عربی

علاقمندان به شرکت در سخنرانیهایی درباره ابن عربی از طریق درگاه اینترنتی زیر ثبت نام و به طور رایگان در بحث شرکت کنند:

Monash is starting an open-to-public online seminar series on the medieval Sufi master Ibn Arabi (d.1240), titled “The Hidden Treasure.” It will meet on the first Saturday of every month, and the inaugural seminar will be delivered by Dr. Stephen Hirtenstein (MIAS, UK) on Sept.5. The seminars will be composed of 30-minute presentations by the speaker followed by 30 minutes of question and answer with the audience. See the link for more info and free registration: https://www.monash.edu/arts/Ibn-Arabi-Interreligious-Research-Initiative/news-and-events/events/events/the-hidden-treasure-ibn-arabi-seminar-series2 The following talk will be delivered by Prof. Pablo Beneito (Uni. Murcia, Spain) on Oct.3, and the series will feature other distinguished experts on Ibn Arabi. Please feel free to join, and to share with others who may be interested.

ارامنه و انقلاب مشروطه ایران

ارامنه و انقلاب مشروطه ایران (1285 تا 1291) با عنوان فرعی “عشق به آزادی سرزمین نمی‌شناسد، ترجمه ای است از کار حوری بربریان. بربریان در این اثر به نقش تأثیرگذار ارمنیان ایران، به ویژه زنان ارمنی، در جریان فعال شدن انقلاب مشروطه و پیروزی آن پرداخته است. او در عین حال با مطالعه وضع و حال ارمنیان در منطقه خاورمیانه و به ویژه فعالیتهای آنان در دورۀ حکومت عثمانی در قرن نوزدهم نشان می‌دهد چرا در گذر زمان و بویژه پس از جنگ جهانی اول ارامنه از میدان فعالیتهای سیاسی کناره گرفتند و به یک زندگی عادی روی آوردند. به نظر ارامنه نوشداروی مشروطه خواهی ناامیدی تلخی برای همۀ ارامنه داشت.

عنوان فرعی کتاب حاکی از آن است که ارمنیان روزگاری آرزو داشتند کشور ارمنستان مستقل از شوروی هویتی برای خود داشته باشد، ولی ارامنه ایران با وجود این آرزو ترجیح دادند از ایران و رونق و شکوفایی آن دفاع کنند، چرا که به آزادی عشق داشتند و بر این باور بودند که عشق به آزادی سرزمین نمی‌شناسد.

حوری بربریان اکنون به عنوان استادیار مطالعات تاریخی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا لانگ بیچ فعالیت دارد.

تاریخ تصوف و عرفان اسلامی: از آغاز عصر صفوی تا اواخر دوره قاجاریه

اطلاعات تاریخی نظام‌مند درباره صوفیه و طریقت‌های صوفی در ایران از عصر صفوی تا اوایل دورۀ پهلوی را در این کتاب می‌توانید بیابید؛ از صفی الدین اردبیلی مؤسس طریقۀ صفویه گرفته تا جریانهایی مثل حروفیه، نقطویه، و مُشَعشَعیه. این کتاب به این سؤال کلیدی هم پاسخ می‌دهد که چه شد که نقطه آغاز پادشاهان صفویان با تصوف و عرفان بود ولی یکباره به تشیع فقهی رو آوردند، عالمانی شیعه را از لبنان و به خصوص منطقه جبل عامل به ایران دعوت کردند، و در نهایت نهاد رسمی شامل لباس رسمی برای روحانیت شیعه درست کردند و، در برابر عناوین و مقامات روحانیون حکومت عثمانی، القابی و جایگاههایی چون شیخ الاسلام، صدر، قاضی القضاة برساختند. پس از این به دشمنی با صوفیه هم برآمدند.

تاریخ جریانهای دیگر صوفیه در عهد قاجار مانند اویسیه، نوربخشیه، قادریه، و دیگر طریقتهای کمتر شناخته شده در این کتاب مرور شده است. در فصل چهارم با عنوان «حلقۀ عرفانی نجف»، نویسنده به زندگی و آرای فقیهان عارفی چون سید بحرالعلوم، سید علی شوشتری، ملاحسینقلی همدانی، میرزا جواد آقا تبریزی، سید احمد کربلایی، و سید علی قاضی طباطبائی پرداخته است.

محمود رضا اسفندیار اکنون دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی در رشته عرفان و ادیان است و به صورت پاره وقت با بنیاد دایره المعارف اسلامی (دانشنامه جهان اسلام) به عنوان مسئول شاخۀ جریانهای تصوف در آسیای جنوب شرقی (کشورهایی مانند مالزی، اندونزی و تایلند) همکاری می‌کند.

 

مفهوم حکمت در تصوف و عرفان اسلامی

مفهوم حکمت همواره یادآور ویژگیهایی است که از حکیم در ذهن نقش می‌بندد. حکیمان در همۀ فرهنگها از جمله اسلام و ایران انسانهایی‌اند که سنجیده، دقیق و کم سخن می‌گویند و رفتاری پسندیده و توأم با آرامش دارند. این آرامش و این دقت و گزیده‌گویی از چه ناشی می‌شود؟ آیا مبتنی بر دانشی نظری (فلسفی) است که تفسیر حکیم از زندگی را با تفسیر دیگران متفاوت کرده است یا صرفا مبتنی بر اعمالی است که از سر اخلاص (نسبت به هدف اعم از خدا یا هر هدف مقدسی) و از سر معنادار دانستن زندگی از شخص حکیم سرمی‌زند. از این رو گفته‌اند مفهوم حکمت رابطۀ وثیقی با فلسفه و دین پیدا می‌کند و مؤلف در مقدمه کوشیده است این رابطه را توضیح دهد.

با ورود اسلام به ایران مفهوم حکمت در قلمروهای مختلفی مانند شعر و ادبیات و اندرزنامه ها ظهور و بروز پیدا کرد. از این روست که به کسانی مانند ناصرخسرو، فردوسی، نظامی گنجه‌ای، و سنایی لقب “حکیم” داده‌اند. حکمت در نظر اینان موهبتی است که انسان را شایستۀ زندگی سعادتمندانه می‌سازد و اساسی‌ترین معرفتی است که انسان خداشناس و خداترس را می‌سازد. در کتاب مفهوم حکمت در تصوف و عرفان اسلامی که در اصل رسالۀ دکتری پروانه عروج نیا بوده تعریف حکمت در فرهنگ ایران باستان، یهودیت، و مسیحیت به طور خلاصه و در منابع اسلامی و در برداشتهای فیلسوفان مسلمان کمی با تفصیل بررسی شده است. این کتاب علاوه بر مقدمه دارای سه فصل است. در فصل اول نشان می‌دهد که در قرن اول این فقط عالمان مسلمان نبودند که لقب حکیم داشتند. مؤلف در فصل دوم به مفهوم حکمت در متون تعلیمی صوفیه تا پایان قرن هفتم می‌پردازد و با نگاهی تاریخی مشخصه‌های تصوف پس از قرن پنجم را می‌کاود، از جمله این که چگونه مفهوم عشق به ادبیات فارسی راه یافت. در فصل سوم به عرفان نظری ابن عربی و مفهوم حکمت نزد او پرداخته است.

پروانه عروج نیا مدیر گروه مطالعات عرفان در دانشنامه جهان اسلام است و مقالات بسیاری در این دانشنامه دارد. او در اثر خودش مفهوم حکمت در تصوف و عرفان اسلامی باید دلیل تفکیک تصوف و عرفان و صوفی و عارف را هم بیان می‌کرد. آیا اینها مترادفند یا متمایز؟ چرا؟

در آستانه قرآن

book-preview

 

 

در آستانه قرآن اثر رژی بِلاشر (Régis Blachère) از جمله تحقیقاتی است که در تاریخ تدوین قرآن در نیمۀ اول قرن بیستم نوشته شد. این اثر در واقع مقدمه ای است که بلاشر (متوفی1973) بر ترجمه فرانسه‌اش از قرآن (منتشر شده در پاریس در سه جلد در 1945-1951) نوشته بود و مرحوم محمود رامیار آن را با لحاظ تجدیدنظرهای بعدی تا سال 1958 ترجمه و منتشر کرد. ترجمه بلاشر از قرآن بر اساس ترتیب نزولی بود که خود گمان می‌کرد به واقع نزدیکتر است. بلاشر از تحقیقات ریچارد بِل و ترجمه انگلیسی او از قرآن به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم (1939-1944) بی‌خبر بود، اما بسیار تحت تأثیر تئودور نولدکه بوده است. ترجمه بِل از قرآن نیز بر اساس نظریه بل در تاریخ ترتیب نزول آیات است و البته در مقایسه با کار بلاشر به مراتب دقیقتر و پخته تر است. مقدمۀ بلاشر توانست برای غیرمتخصصان فرانسوی تاریخی زنده از قرآن ارائه کند. تا جایی که توانسته کوشیده تا بی‌طرفی خود را حفظ کند و حتی دربارۀ تحریف قرآن یا اصالت آن از مواضع محققانی چون وایل و کازانوا به دور است. در منابعش اثری از منابع شیعی یا نیست یا بسیار کم است. استاد رامیار در مواضعی در پانویسها نقدهایی محققانه بر نظرات بلاشر دارد.

از جمله مباحث کتاب است: تاریخ گردآوری قرآن؛ چند نکته در باب تکامل کتابت مُصحف عثمانی؛ قرائتهای مختلف و چرایی ترجیح هفت قرائت بر قرائتهای دیگر؛ توصیف مُصحف کنونی شامل سبک و زبان قرآن؛ منابعی برای درک بهتر قرآن؛ توضیحی در باب روش انتخاب ترتیب نزول آیات؛ و نگاهی به ترجمه‌های قرآن به زبانهای اروپائی.

ترجمه رامیار در مجموع قابل قبول است، هر چند جزو اولین آثاری است دربارۀ قرآن که از محققان غیرمسلمان به زبان فارسی منتشر می‌شود و به طور طبیعی دچار نقیصه‌هایی است، از جمله در ضبط اعلام هم دقیق نیست و هم یکدست نیست. اما به مراتب از ترجمه بهاء الدین خرمشاهی (حدود بیست سال بعد) از درآمدی بر قرآن ریچارد بل بهتر و گویاتر و دقیقتر است.

محققان از اثر بلاشر برای اطلاع از قلمرو تحقیقات فرانسه زبانان در خصوص قرآن بی‌نیاز نیستند. همچنین نباید گمان کرد که سخنان مستشرقان همه مانند یکدیگر است و با خواندن یکی از دیگری می‌توان بی‌نیاز شد بلکه تحقیقات قرآنی در غرب مانند سایر رشته های علمی در یک مسیر تکاملی قرار دارد و برخلاف تفسیرهای مفسران مسلمان از تکرار مطالب پرهیز می‌شود.

حدیث آرزومندی: جستارهایی در عقلانیت و معنویت

book-preview

 

حدیث آرزومندی برای تبیین بیشتر طرح تلفیق عقلانیت و معنویت منتشر شده است. مصطفی ملکیان برای همنوعان خود آرزوی شخصیتی عقلانی و معنوی کرده است و از آنجا که این مجموعه مقالات هریک جلوه هایی از این آرزو را بازتاب می‌دهند او نام این اثر را حدیث آرزومندی گذاشته است.

حدیث آرزومندی مجموعه‌ شانزده مقاله است که در سال‌های 1381 تا 1387 در کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها به چاپ رسیده‌اند. نویسنده در بخش نخست مقالاتی با محوریت عقلانیت در اختیار خواننده قرار داده است. برخی از اینها عبارت‌اند از: اولویت‌ فلسفه بر دموکراسی؛ فلسفه: بازنگری فهم عرفی؛ وضع نقد و پژوهش در ایران: هست‌ها و بایدها؛ گستره و مرزهای فلسفة دین؛ ملاک حقانیت هر دین؛ پیش‌فرض‌های اسلامی کردن علوم؛ آنسلم قدیس در جست‌وجوی خدا یا اثبات وجود خدا و یادداشتی بر «اعلامیة نود و پنج ماده‌ای لوتر». بخش دوم کتاب جستارهایی است در معنویت و برخی از جذابترین آنها عبارتند از: جایگاه آیرس مُرداک در اخلاق‌شناسی روزگار ما؛ تخیّل آری، توهم نه؛ در باب ضرورت نقد اخلاقی؛ مسیحیت از منظر سیمُون وِی؛ عقلانیت، معنویت و روشنفکری؛ معنویت و آزادی؛ طرح‌واره‌ای برای بازیابی جهان‌نگری مولانا؛ و چراغ روشن خاموشی.

مصطفی ملکیان این کتاب را به استاد دکتر محمد علی موحد (متولد 1302) تقدیم کرده است.

سیری در سپهر جان: مقالات و مقولاتی در معنویت

book-preview

 

 

سیری در سپهر جان مجموعه مقالاتی در باب زندگی معنوی است. وقتی فیلسوفان سکولار مخاطبان خود را به معنویت دعوت می‌کنند مرادشان از این راه و روش چیست؟ پاسخ 9 نویسنده مشهور جهان به این سؤال را در این مقالات ببینید. وجه همۀ آنها دعوت به فرارَوی به سوی عالم بالاست که چیزی جز فرارَوی به سوی عالم درون نیست.

سه مقاله از آلدوس هاکسلی، فیلسوف و روانشناس انگلیسی است. هاکسلی کسی است که برای آزمودن مشابهت تجربه‌های معنوی ناشی از عبادت و زهدورزی و تجربه‌های ناشی از مصرف مواد مخدر حاضر شد به آزمایشی در مصرف این مواد تن دهد. نتیجۀ آزمایش کور شدن هاکسلی بود ولی بیان مشابهتها و تفاوتها تجربه ای گرانقدر و باارزش است که باید در آثار او خواند. مقالات او در این کتاب عبارتند از: خودشناسی؛ سکوت؛ و بت‌پرستی.

دیگر عناوین مقالات این کتاب بدین شرح است: “در باب ایمان و عقل و ساحت‌های متمایز آن، جان لاک”، “انفسی بودن حقیقت است، سُورن کِرگگور”، “ادله کرگگور بر ضد استدلال آفاقی در دین، رابرت مِری هیو آدامز”، “اهمیت دینی پسا تجددگرایی، هیوستون اسمیت”، “پیام ادیان: نقب زدن به عالم معنا، رابرت ام. می”، “پولس قدیس را جدّی بگیریم :گناه به منزله مقوله معرفت‌شناختی، مرالد وستفال”، “فقر، رِنِه گنون”، “حکمت خالده، فریتیوف شُووان”.

وجه مشترک همۀ مقالات در پیشگام بودن موضوع بحث آنها به زبان فارسی در دورۀ خود هستند. تا قبل از این ترجمه ها هیچ اثری به زبان فارسی در هر یک از این موضوعات وجود نداشت و باید همت و شناخت مترجم را ستود.




جستجوی پیشرفته با گوگل

این جا یک سایت کتاب فروشی نیست.

هدف اول و غیر انتفاعی ما معرفی بهترین ها در میان انبوه آثار است.
در عین حال امکان خرید هم دارید.

×
تمام حقوق برای وب سايت آثار برتر محفوظ است. © 1387 - ۱۴۰۳
پياده سازی قالب توسط شرکت پرتونگار